[A032] Meppel - Leeuwarden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Chris » wo 19 okt 2022, 12:03

De regering wil de A32 opnemen in het TEN-T netwerk:

de A32 is in beheer van RWS en loopt van Meppel tot Leeuwarden. De A32 vormt de verbinding tussen Leeuwarden en de A6/A7 en de A28. Daarmee is de A32 van belang voor de verbinding over de weg tussen de stad en de rest van Europa. Het tracé voldoet al volledig aan de technische TEN-T vereisten voor de weg. Dit tracé kan daarom zonder extra investeringen toegevoegd worden aan het netwerk.

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... lingsinzet

Ik vraag mij wel af wat het nut er van is, behalve dat het misschien mooi staat op een kaartje. Er zijn geen investeringen gepland voor de A32.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 19 okt 2022, 13:24

^^ Men wil de vaarweg Harlingen - Leeuwarden uit het TEN-T halen, omdat er kennelijk hoge kosten zitten aan het handhaven van de TEN-T-status, omdat de vaarweg niet schijnt te voldoen aan de eisen. Ik vermoed dat men dan de A32 als goedkope vervanger voor de ontsluiting van de binnenhaven van Leeuwarden ziet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 okt 2022, 20:24

De vaarweg Harlingen-Leeuwarden is niet meer beheerd door Rijkswaterstaat, maar door de provincie Friesland. Ik vermoed echter wel dat er 'achter de schermen' wel wat speelt. LIjkt me niet dat een ambtenaar op maandagmiddag uit zijn raam kijkt en denkt: 'goh ik heb vandaag niet veel te doen, laat ik maar een notitie schrijven over het toevoegen van een willekeurige snelweg aan het T-ENT netwerk.'
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » do 20 okt 2022, 21:03

Kaaiman schreef:^^ Men wil de vaarweg Harlingen - Leeuwarden uit het TEN-T halen, omdat er kennelijk hoge kosten zitten aan het handhaven van de TEN-T-status, omdat de vaarweg niet schijnt te voldoen aan de eisen. Ik vermoed dat men dan de A32 als goedkope vervanger voor de ontsluiting van de binnenhaven van Leeuwarden ziet.
Er zit nog maar 1 knelpunt in het van Harinxmakanaal en dat is een vrij scherpe bocht westwaarts van de Stationsbrug in Franeker. Daar heeft de provincie geld voor, maar een bestaand bedrijf zit deels in de weg en moet verplaatst worden.

Vervoer over water van containers, zand, brandstof etc. is m.i. op deze route steeds belangrijker geworden. Ik sta jaarlijks steeds vaker voor de brug in Franeker te wachten. Het spoor is alles in Leeuwarden kwijt aan het water.

Verder is de hele vaarroute geoptimaliseerd door nieuwe bruggen (Franeker / Dronrijp / Ritsemazijl) en aquaducten (Harlingen N31 / Leeuwarden N31) dus de kosten zijn grotendeels al gemaakt.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » do 20 okt 2022, 22:35

^^ Dat "het spoor" alles in Leeuwarden, en vele andere plaatsen, kwijt is aan de scheepvaart en het wegvervoer heeft veel, zo niet alles, te maken met de starre houding van de spoorwegen als het op het inleggen van goederentreinen betrof. Vervoer vraagt een flexibele instelling van de vervoerder en daarvoor moet je niet bij de spoorwegen in ons land zijn.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

ibodejoode
dorpsstraat

Bericht door ibodejoode » vr 21 okt 2022, 21:58

Het spoor was misschien niet een goede start van mijn opmerking. Dus een aanvulling: In Leeuwarden is de containerterminal (vooral vervoer van FrieslandCampina) van het spoor verplaatst naar het water en niet naar de weg (A31/A32). Dus hier kreeg water voorkeur voor weg.

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » vr 21 okt 2022, 22:02

^^ Weg of water maakt mij niet uit. Het spoor mist gewoon de ambitie om de concurrentieslag met de twee andere grote modaliteiten aan te gaan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 okt 2022, 19:25

De infrastructuur in Friesland kan het goederenvervoer ook niet aan, het zijn over het algemeen enkelsporige diesellijntjes. Daar kun je niet grootschalig nog van die goederenmonsters op kwijt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 22 okt 2022, 20:10

ibodejoode schreef: do 20 okt 2022, 21:03
Kaaiman schreef:^^ Men wil de vaarweg Harlingen - Leeuwarden uit het TEN-T halen, omdat er kennelijk hoge kosten zitten aan het handhaven van de TEN-T-status, omdat de vaarweg niet schijnt te voldoen aan de eisen. Ik vermoed dat men dan de A32 als goedkope vervanger voor de ontsluiting van de binnenhaven van Leeuwarden ziet.
Er zit nog maar 1 knelpunt in het van Harinxmakanaal en dat is een vrij scherpe bocht westwaarts van de Stationsbrug in Franeker. Daar heeft de provincie geld voor, maar een bestaand bedrijf zit deels in de weg en moet verplaatst worden.

Vervoer over water van containers, zand, brandstof etc. is m.i. op deze route steeds belangrijker geworden. Ik sta jaarlijks steeds vaker voor de brug in Franeker te wachten. Het spoor is alles in Leeuwarden kwijt aan het water.

Verder is de hele vaarroute geoptimaliseerd door nieuwe bruggen (Franeker / Dronrijp / Ritsemazijl) en aquaducten (Harlingen N31 / Leeuwarden N31) dus de kosten zijn grotendeels al gemaakt.
Als je de vele investeringen in het provinciale Van Harinxmakanaal vergelijkt met de belabberde staat waarin de vaarweg Lemmer-Delfzijl (met name veel bruggen) verkeert dan zou eerder de laatstgenoemde uit het TEN-T gehaald moeten worden.
Vinny schreef: za 22 okt 2022, 19:25 De infrastructuur in Friesland kan het goederenvervoer ook niet aan, het zijn over het algemeen enkelsporige diesellijntjes. Daar kun je niet grootschalig nog van die goederenmonsters op kwijt.
Historisch gezien was er best veel goederenvervoer over spoor door de provincie. Veel voormalige spoorlijnen zijn nog tientallen jaren in gebruik gebleven voor goederen. Bijvoorbeeld de 'Philipslijn' tussen Groningen en Drachten, goederenvervoer naar fabrieken in Sneek en Bolsward en aardappeltreinen vanuit het noorden van de provincie (tot in de jaren '90 nog vanuit Stiens). Toen vervoer over de weg goedkoper en praktischer werd was het niet langer houdbaar deze lijnen in stand te houden, laat staan te investeren in veiligheid en een betere inpassing in de omgeving.

Tot vrij recent werd het hoofdspoor naar Leeuwarden veelvuldig gebruikt door goederentrein, met name door FrieslandCampina. Dat dit vervoer is verplaatst naar het water heeft voornamelijk te maken met kosten en het feit dat het inpassen van de goederentreinen steeds lastiger en kostbaarder werd.

De spoorlijnen door het westelijke industriegebied waren toen al lang opgebroken. De zuivelfabriek al decennialang verplaatst van de oude locatie tussen het spooremplacement en de Harlingertrekvaart naar de oostkant van de stad. Al die jaren worden er dagelijks tientallen containers dwars door de stad gereden. In eerste instantie naar de railterminal, intussen al weer heel wat jaren naar de overslaglocatie aan het Van Harinxmakanaal.

Voor zover grote bedrijven gebruik maken van spoor of water om hun producten over de wereld te sturen is het natuurlijk van de zotte en totaal niet duurzaam dat de eerste 15km over de weg verloopt. Zeker in het geval van FrieslandCampina in Leeuwarden, waarvoor speciaal een nieuwe terminal is ontwikkeld, maar aan de verkeerde kant van de stad. Ook na de aanleg van de Haak om Leeuwarden rijden de trucks nog massaal langs (feitelijk door) woonwijken omdat dit toevallig de kortste route is. Die terminal had direct tegen de fabriek aan moeten liggen, of in elk geval op zo klein mogelijke afstand.

Maar goed, we drijven af van het onderwerp van dit topic ;)