[A032] Meppel - Leeuwarden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 13 okt 2023, 14:01

Politiek is een afweging van belangen. Wat goed is en wat niet, hangt maar net van je perspectief af ;)

Jij lijkt in dit topic het perspectief te hebben van de bezoeker die bediend wil worden met brede, regelrechte wegen waar je ongehinderd 50 of 80 kunt rijden. Maar goed, je geeft al aan mijn punt te snappen

Van mij mag er ook wel wat vaker gekozen worden voor handhaving in plaats van verkeersdrempels, versmallingen en andere opsmuk. Daarvoor heeft de politie echter te weinig capaciteit. Als een gemeente vraagt om ergens een vaste flitspaal te plaatsen krijgt men doorgaans als antwoord 'zorg eerst maar eens dat het wegbeeld de gewenste snelheid afdwingt', wat resulteert in ontwerpen zoals je die aanhaalt.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 13 okt 2023, 21:53

@Schelpenpaadje,

Inderdaad. Het lijkt wel of een wegbeheerder er genoegen in schept om het rijden voor de automobilist zo onaangenaam mogelijk te maken. Woonwijken prima, maar op doorgaande wegen moet je best een beetje door kunnen rijden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 okt 2023, 19:39

Timelapse van de renovatie van de tunnelbakken in de A32 bij Meppel:

Link

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 19 okt 2023, 22:53

^^ Op 20 mei 1990 reden de treinen over het kort daar voren ingeschoven dek van deze tunnelbak. Gelet op het feit dat de schuifbanen er nog liggen waarop het dakdeel is gebouwd verwacht ik dat het inschuiven slechts enkele dagen daarvoor is gebeurd.
Afbeelding08442221-6681 Meppel 20 mei 1990
by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 19 okt 2023, 23:50

Even een vraag Peter, die masten op de brug waar de 1791 op het punt staat deze te berijden, waren die altijd al van deze soort(even jargon type DA).
Dit beeld doet denken aan de proef opstelling van dit type bij Beek Elsloo.
Leuk om weer eens een plaatje te zien met een treinstel Plan P met Faiveley stroomafnemers.
:top:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 20 okt 2023, 8:27

^^ Geen idee of die masten in die tijd altijd al zo waren, foto dateert uit de begintijd van mijn fotografie. Wat betreft de masten en uithouders ben ik niet zo van de details.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 okt 2023, 9:48

Die masten waren sowieso een tijdelijke constructie.

Op de foto zie je op het dek een uitkragend beertje waar later het definitieve portaal op is geplaatst:
https://maps.app.goo.gl/wUUuDLKDq9ctJL7h8

Mogelijk maakte het plaatsen van losse masten (die later toch weer weg moesten) het makkelijker om de bovenleiding op de juiste wijze op te hangen?

Na het plaatsen van het oostelijke dek (en de openstelling van de nieuwe oostelijke tunnelbak?) moeten het oude dek en landhoofden zijn verwijderd en de nieuwe westelijke tunnel zijn gebouwd. Op beide tunnelhelften prijkt het jaartal 1991 maar er zal vanwege het openhouden van de N32 wel een fasering hebben plaatsgevonden.

De buitenste wanden van deze tunnels zijn vrij laag. De tunnels liggen verdiept en de grondsoort zal hier veen zijn. Weet iemand of hier nog iets van een folieconstructie is toegepast?

Trouwens ook aardig om het ontwerp van de noordelijke tunnels te vergelijken met de zuidelijke onderdoorgang uit 1989:
https://maps.app.goo.gl/riz6Mguo6S4yAuzS7
(disclaimer: ik ben een leek) Gezien de oplegging hier halverwege de middenpijler zit, lijkt alsof deze dekken ter plaatse zijn gestort. Zo niet wat kan dan de reden zijn geweest om een in te rijden dek zo zwaar uit te voeren?