[A032] Meppel - Leeuwarden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje »

Politiek is een afweging van belangen. Wat goed is en wat niet, hangt maar net van je perspectief af ;)

Jij lijkt in dit topic het perspectief te hebben van de bezoeker die bediend wil worden met brede, regelrechte wegen waar je ongehinderd 50 of 80 kunt rijden. Maar goed, je geeft al aan mijn punt te snappen

Van mij mag er ook wel wat vaker gekozen worden voor handhaving in plaats van verkeersdrempels, versmallingen en andere opsmuk. Daarvoor heeft de politie echter te weinig capaciteit. Als een gemeente vraagt om ergens een vaste flitspaal te plaatsen krijgt men doorgaans als antwoord 'zorg eerst maar eens dat het wegbeeld de gewenste snelheid afdwingt', wat resulteert in ontwerpen zoals je die aanhaalt.
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

@Schelpenpaadje,

Inderdaad. Het lijkt wel of een wegbeheerder er genoegen in schept om het rijden voor de automobilist zo onaangenaam mogelijk te maken. Woonwijken prima, maar op doorgaande wegen moet je best een beetje door kunnen rijden.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Timelapse van de renovatie van de tunnelbakken in de A32 bij Meppel:

Link
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Op 20 mei 1990 reden de treinen over het kort daar voren ingeschoven dek van deze tunnelbak. Gelet op het feit dat de schuifbanen er nog liggen waarop het dakdeel is gebouwd verwacht ik dat het inschuiven slechts enkele dagen daarvoor is gebeurd.
Afbeelding08442221-6681 Meppel 20 mei 1990
by peter_schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Even een vraag Peter, die masten op de brug waar de 1791 op het punt staat deze te berijden, waren die altijd al van deze soort(even jargon type DA).
Dit beeld doet denken aan de proef opstelling van dit type bij Beek Elsloo.
Leuk om weer eens een plaatje te zien met een treinstel Plan P met Faiveley stroomafnemers.
:top:
PeterSchoeber
autoweg

^^ Geen idee of die masten in die tijd altijd al zo waren, foto dateert uit de begintijd van mijn fotografie. Wat betreft de masten en uithouders ben ik niet zo van de details.
Met vriendelijke groet,

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Die masten waren sowieso een tijdelijke constructie.

Op de foto zie je op het dek een uitkragend beertje waar later het definitieve portaal op is geplaatst:
https://maps.app.goo.gl/wUUuDLKDq9ctJL7h8

Mogelijk maakte het plaatsen van losse masten (die later toch weer weg moesten) het makkelijker om de bovenleiding op de juiste wijze op te hangen?

Na het plaatsen van het oostelijke dek (en de openstelling van de nieuwe oostelijke tunnelbak?) moeten het oude dek en landhoofden zijn verwijderd en de nieuwe westelijke tunnel zijn gebouwd. Op beide tunnelhelften prijkt het jaartal 1991 maar er zal vanwege het openhouden van de N32 wel een fasering hebben plaatsgevonden.

De buitenste wanden van deze tunnels zijn vrij laag. De tunnels liggen verdiept en de grondsoort zal hier veen zijn. Weet iemand of hier nog iets van een folieconstructie is toegepast?

Trouwens ook aardig om het ontwerp van de noordelijke tunnels te vergelijken met de zuidelijke onderdoorgang uit 1989:
https://maps.app.goo.gl/riz6Mguo6S4yAuzS7
(disclaimer: ik ben een leek) Gezien de oplegging hier halverwege de middenpijler zit, lijkt alsof deze dekken ter plaatse zijn gestort. Zo niet wat kan dan de reden zijn geweest om een in te rijden dek zo zwaar uit te voeren?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Schelpenpaadje schreef: di 04 jul 2023, 12:30 Puy du Fou bevestigt nu ook zelf de plannen voor een groot themapark langs de A32 bij Meppel:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/151965 ... ark-bouwen

Als de plannen doorgaan moet het park tussen 2027 en 2035 gerealiseerd worden.
De plannen gaan toch niet door, zo meldt RTV Drenthe: https://nos.nl/artikel/2504420-frans-hi ... aar-meppel
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

De werkzaamheden rond :AS: Heerenveen van de A32 gaan een nieuwe fase in.

Op maandag 8 april begint de aannemer met het aanleggen van de nieuwe rotondes onderaan de op- en afritten van de A32. Om de werkzaamheden veilig en efficiënt uit te kunnen voeren wordt de Oranje Nassaulaan ter hoogte van de A32 twaalf weken afgesloten. Vooral voor inwoners van Oranjewoud en de wijk Skoatterwâld heeft dit grote gevolgen. Op zaterdag 29 juni is de weg weer vrij.

Meer informatie: https://heerenveenbeterbereikbaar.nl/ni ... id=1159242
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

dennis schreef: do 02 aug 2018, 8:25
Schelpenpaadje schreef: wo 01 aug 2018, 21:03In die tijd reed je bij Heerenveen nog aan de andere kant van het nog niet uitgebreide Abe Lenstrastadion. Hier was een loopbrug aanwezig naar het stadion en het naastgelegen AZC. (Is deze later verplaatst naar de Oranje Nassaulaan of staat hier een andere brug?)
Dat klopt, die exacte loopbrug over de N32 staat nu nog altijd als een soort 'toegangspoort' op de Oranje Nassaulaan:
https://www.google.com/maps/@52.9512937 ... 312!8i6656
Deze brug is helaas niet meer:
Afbeelding
Bron: Bericht Facebook-pagina Heerenveen Beter Bereikbaar
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Zou die in het bruggenregister komen voor hergebruik?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Zo te zien komt ie in de schrootbak terecht
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Schelpenpaadje schreef: vr 22 mar 2024, 22:19 De werkzaamheden rond :AS: Heerenveen van de A32 gaan een nieuwe fase in.

Op maandag 8 april begint de aannemer met het aanleggen van de nieuwe rotondes onderaan de op- en afritten van de A32. Om de werkzaamheden veilig en efficiënt uit te kunnen voeren wordt de Oranje Nassaulaan ter hoogte van de A32 twaalf weken afgesloten. Vooral voor inwoners van Oranjewoud en de wijk Skoatterwâld heeft dit grote gevolgen. Op zaterdag 29 juni is de weg weer vrij.

Meer informatie: https://heerenveenbeterbereikbaar.nl/ni ... id=1159242
Deze werkzaamheden verlopen vlotter dan verwacht. Hierdoor kan de nieuwe situatie onderaan de op- en afritten al op 14 juni open.
Behalve het werk aan de nieuwe rotondes wordt de komende weken ook gewerkt aan de bestaande rotonde op de kruising van de Oranje Nassaulaan en de Cissy van Marxveldtlaan.

Op 8 mei plaatste de projectorganisatie een foto-update op Facebook. Hier was al goed te zien hoe de nieuwe situatie vorm krijgt.
In de eindsituatie wordt de afrit vanaf Leeuwarden een stuk korter. Halverwege biedt een nieuwe rotonde een aansluiting op de Stadionweg, die vanaf dit punt wordt verlegd naar wat eerder alleen de afrit naar de Oranje Nassaulaan was. De opzet met rotondes zou de doorstroming flink moeten verbeteren t.o.v. de oude situatie (ongeregelde kruispunten met haaientanden). Gelukkig is gelijk gekozen voor turborotondes zodat er voor de drukste relaties extra rijstroken beschikbaar zijn. Mocht het verkeer ooit stokken dan zal dit wel sneller terugslaan tot op de A32...

Doordat het werk voor ligt op schema kan ook eerder worden begonnen aan de laatste fase van het project: het vervangen van de rotonde op de kruising van de Burgemeester Falkenaweg en de Oranje Nassaulaan door een kruising met verkeerslichten. Ook hier krijgt het verkeer te maken met afsluitingen. Om het werk efficiënt uit te voeren wordt de kruising zes weken lang volledig afgesloten.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

Gisteravond is :AS: 11 Heerenveen weer in gebruik genomen, twee weken eerder dan verwacht. Foto's van de nieuwe turborotondes zijn hier te zien.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik heb 5 minuten naar die luchtfoto zitten kijken, maar ik ben er nog steeds niet uit of dit nou een verbetering is
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

De oude situatie was sowieso niks. Op drukke momenten kwam je amper de Oranje Nassaulaan op.

Knap dat de aannemer zo veel eerder klaar is. De zachte winter heeft kennelijk meer invloed op het project gehad dan het natte voorjaar.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Openstreetmap is het nog niet bijgewerkt, wellicht een tip voor de OSM mappers? ;)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Ik heb de nieuwe situatie onlangs gereden (Leeuwarden -> Oranjewoud en Oranjewoud -> Leeuwarden).

Het is fijn dat de nieuwe rotondes veel rijstroken hebben. Je kiest bij het naderen van de nieuwe situatie de juiste rijstrook en komt vrijwel automatisch op de gewenste plaats uit. Vanwege het werk aan het kruispunt met de Burgemeester Falkenaweg is het afwachten hoe het op drukke momenten allemaal functioneert, maar ik verwacht dat het een flinke verbetering is.

Om één zwak punt te benoemen: onder het viaduct liggen in westelijke richting twee rijstroken. Deze worden zowel vanaf de Stadionweg als vanaf de Oranje Nassaulaan door twee rijstroken gevoed. De pijlen op het wegdek en de bewegwijzering geven aan dat het qua bestemming niet uitmaakt welke rijstrook je kiest. Onder het viaduct ligt echter een zeer kort weefvak. Als je vanaf de A32 komt en Oranjewoud volgt, kom je automatisch op de meest linker rijstrook uit en moet je onder het viaduct naar rechts weven. De doorgetrokken streep is onder het viaduct maar een meter of 10 onderbroken. Daar voorzie ik wel een bottleneck.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Vanwege de eerdere posts over het project Heerenveen Beter Bereikbaar, plaats ik dit toch maar in dit A32-topic:

Een foto-update van de ombouw van het kruispunt Burgemeester Falkenaweg - Oranje Nassaulaan:
https://heerenveenbeterbereikbaar.nl/ni ... id=1175904
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Een artikel over de nepwegwijzers (in feite reclameborden) langs de A32 bij Meppel en Steenwijk. De borden bij Meppel zijn legaal. Daarvoor is in het verleden een vergunning aangevraagd en de plaatsing is betaald door McDonalds. Voor de borden bij Steenwijk geldt dat niet. Daarvoor is geen reclamevergunning aangevraagd. De gemeente zou kunnen handhaven, maar heeft dat sinds de plaatsing in 2015 niet gedaan.

:arrow: https://www.ad.nl/binnenland/nepverkeer ... ~aa3bbb59/
:arrow: https://archive.is/qMpXG
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

SPOILER: TOON

Afbeelding
Bewegende beelden van de nieuwe weginrichting rondom de Oranje Nassaulaan in Heerenveen die ik begin oktober heb gemaakt.

De video start op de ingekorte afrit vanaf Leeuwarden en vanaf daar rijd ik eerst een stukje richting Oranjewoud om vervolgens de andere kant op te rijden, Heerenveen in tot aan de spoorwegovergang. Dit is inclusief de rotonde die omgebouwd is tot een kruispunt met verkeeslichten.

Link
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor het in beeld brengen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij de bouw van het Akwadukt Mid-Fryslân is in 1995 onderzocht of het brughoofd van de oude brug van de rijksweg 32 gebruikt kon worden voor de spoorbrug, zodat deze hoger kwam te liggen.

Ik weet niet of dit daadwerkelijk is uitgevoerd, het landhoofd oogt mij niet als 1963 (toen de rijksweg 32 gereed kwam tussen Leeuwarden en Heerenveen). Afgaande op de luchtbeelden lijkt het er wel op dat het spoor is verlegd naar dit tracé. Misschien is toch alles nieuw gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Of het landhoofd is hergebruikt weet ik niet.

Het spoor is in elk geval opgeschoven naar de plek waar eerst de verkeersbrug lag. Hierdoor kon de nieuwe brug worden gebouwd naast de oude spoorbrug en het scheelde grondwerk.

Aan de westzijde van de spoorbrug ligt nog het (lagere) talud van de oude brug. Vanuit de trein kun je hier volgens mij ook nog zien hoeveel lager deze brug lag.

Het zou me niets verbazen als PeterSchroeber hier meer over weet.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Niet geheel toevallig weet ik hier "iets" meer over. De huidige dubbelsporige draaibrug ligt inderdaad op de plek van de oude rijksweg. Voor deze brug is alles nieuw gebouwd, oude landhoofden en dergelijke waren niet meer te gebruiken voor het spoor. Ik stond erbij, keek ernaar en maakte foto's toen deze dubbelsporige draaibrug werd ingevaren. Ergens op het BouwMachineForum, kan het niet meer vinden omdat het BMF heel erg traag werkt bij mij, staat een wat uitgebreidere reportage over het invaren van deze draaibrug. Op Flickr kun je een nu nog bescheiden reportage vinden https://www.flickr.com/photos/25717227@ ... 270525737/ Ooit, zal nog wel enige tijd duren, ga ik deze reportage op Flickr uitbreiden.

Afbeelding08446705-35761 Grou 20 september 2000
by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Voor een sfeerimpressie van het invaren van het brugval.
Met vriendelijke groet,

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Mooie foto met de nog niet gemoderniseerde ICM :top:
wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 »

De weg tussen Wolvega en De Blesse (oude N32), kruist de rivier de Linde, deze brug heet de Blessebrug.

Ten zuiden van de brug van oude hoofdweg ligt nog een brug. Deze brug lijkt echter niet echt een doel te dienen, aangezien de parallel'weg', die over de zuidelijke brug gaat, maar een paarhonderd meter lang is. Op oude kaarten is te zien, dat die parallelweg vroeger ook niet doorliep.

https://www.topotijdreis.nl/vergelijk/k ... ,541375,11

I.m.o. zijn er twee mogelijkheden.

- De zuidelijke brug lijkt ouder, de noordelijke brug is aangelegd omdat de zuidelijke brug het toenemende verkeer niet meer aankon. Normaal wordt de oude brug dan vaak gesloopt, dat is hier echter niet gebeurd. Wellicht wilde men een extra parallelweg aanleggen, of zelfs een extra rijbaan.

- Men sorteerde voor op verdubbeling van de rijksweg 32, maar dan ter plaatse, dus zonder de aanleg van een geheel nieuw tracé. Dat gebeurde vaker vroeger.

Weet iemand hier meer van?
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Wat ik uit de kaart haal, is dat de N32 tussen De Blesse en Wolvega na de reconstructie gesloten was voor langzaam verkeer. Dat is te zien aan de zwarte randdikte van de rode lijn van de weg.

Wat ook te zien is, is dat rond de tijd van de reconstructie van de N32 waarschijnlijk een ruilverkaveling bezig was.

Mijn eerste gedachte zou zijn dat die brug is gehandhaafd voor de bereikbaarheid van landbouwpercelen aan één zijnde van de rijksweg. Maar in die tijd deed men nog niet zo moeilijk over een gelijkvloers oversteekje meer of minder, dus ik vraag me af of dat voldoende zou zijn om die brug te handhaven.

Maar op Openstreetmap en ook topkaarten uit de jaren '80 staan er parkeerplaatsen vermeld. Wellicht dat het vooral (berm)toeristische redenen had om dat stukje oude rijbaan te handhaven?

Overigens is mooi te zien dat de uitbuiging van de parallelweg aan de overzijde, ter hoogte van de Domeinenweg in feite ook de gehandhaafde oude rijbaan van de rijksweg was. Beide bochten zijn bij de reconstructie lichtjes afgesneden.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon