[foto] [HR] Kroatië (en stukjes SLO/IT/A)

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[foto] [HR] Kroatië (en stukjes SLO/IT/A)

Bericht door harry » wo 11 apr 2012, 15:43

Dit was mijn reis van de afgelopen anderhalve week:
Afbeelding

In deze posting foto's van Kroatië (HR) en stukjes Slovenië (SLO), Italië (I) en Oostenrijk (A).
De reis gaat van Split langs de kust via Rijeka en Triëst naar Udine en daarna Oostenrijk in.

Afbeelding

Het eerste stuk nemen we de lekker lege snelweg Split-Zagreb. Die hadden we op de heenweg ook al gehad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even voorbij Zadar nemen we weg nummer 8 langs de kust. Vele kilometers verderop blijkt deze weg D 08 te heten. Althans op deze ene wegwijzer, verderop is het weer gewoon 8.
Deze weg heeft trouwens erg weinig zijwegen en daarom gemiddeld 1 wegwijzer per 20 km. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Downtown Rijeka. We zijn er doorheen gereden en hebben geen reden gezien om er uit te stappen.
Afbeelding

En dan de snelweg naar Triëst.
Afbeelding
Afbeelding

Voor het Sloveense deel nemen we NIET de snelweg. Ik had namelijk geen vignet en ik heb op dit forum gelezen dat ze nogal fanatiek controleerden.
Afbeelding
Afbeelding

Hier is E61 ineens erg groot. En welke kant gaat het eigenlijk op? (Ja, ik weet het: rechtdoor.)
Afbeelding

Je moet maar net weten dat Fiume de Italiaanse naam voor Rijeka is. Beide namen betekenen "rivier". In Rijeka schijnt nog een grote Italiaanstalige gemeenschap te zijn.
Afbeelding

Udine, Italië. Uit het verbodsbord leiden we af dat het hier verboden is op het water te lopen...
Afbeelding

Udine/Udin ligt in Friuli en is officieel tweetalig. Dus ook op de wegwijzers (maar weer niet op de straatnaambordjes).
Afbeelding

Deze hing boven de weg. Het lijkt Zuidwolde (Dr.) wel...
Afbeelding

Tervisio. Vlakbij het drielandenpunt en dat is aan de wegwijzers te zien.
Afbeelding

Nog een paar Oostenrijkse foto's. Gemaakt voor het geval dat ik een E-nummer-website begin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na deze foto begon het te sneeuwen. Pas in Duitsland werd het weer een beetje foto-weer. Maar dat is een ander onderwerp!
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Re: [foto] [HR] Kroatië (en stukjes SLO/IT/A)

Bericht door Palance » wo 11 apr 2012, 18:02

harry schreef: Downtown Rijeka. We zijn er doorheen gereden en hebben geen reden gezien om er uit te stappen.
Rijeka heeft rondom de haven en de daarachter liggende winkelstraat "Korzo" een leuke binnenstad, maar dan heb je het inderdaad wel gehad. Veel beter vertoeven is het in het naburige Opatija.
harry schreef:Je moet maar net weten dat Fiume de Italiaanse naam voor Rijeka is.
Dit is in Trieste? Ik denk het wel, want de wegwijzer is Italiaans, maar op het reclamebord staatr in het Sloveens "De beste koffie".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 11 apr 2012, 19:25

Palance schreef:
harry schreef:Je moet maar net weten dat Fiume de Italiaanse naam voor Rijeka is.
Dit is in Trieste? Ik denk het wel, want de wegwijzer is Italiaans, maar op het reclamebord staat in het Sloveens "De beste koffie".
Zou wel bijzonder zijn om buiten Italië een "Sale e Tabacchi" te vinden. Dat is een typisch Italiaans verschijnsel.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 11 apr 2012, 19:35

Het had ook in Slovenië geweest kunnen zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 11 apr 2012, 20:08

Die "verboden over water te lopen" bordjes zie je overal in Udine bij de kanaaltjes. Vermoedelijk om implciet te verbieden dat kinderen de stroompjes als verkoeling gebruiken en van de brug springen. De stroompjes stromen best snel en lopen vaak deels ondergronds, dus dat kan best gevaarlijk zijn als je op de bemoste stenen uitglijdt.

Verder was Udine niet echt leuk en dat zal ik niet snel over doen. Een stop in Palmanova is veel leuker.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 11 apr 2012, 20:38

Afbeelding
^Bij dit soort borden met die pijlen in Oostenrijk vraag ik me steeds af: is dit nu duidelijk of juist niet (los van de vele E-nummers en onleesbaar smalschrift).
De autogordel: een band voor het leven.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 11 apr 2012, 20:42

Palance schreef:
Dit is in Trieste?
Ja, of een dorp in die buurt.
Peter schreef:Verder was Udine niet echt leuk en dat zal ik niet snel over doen. Een stop in Palmanova is veel leuker.
Ik vond Udine een positieve verrassing. Het heeft nog vrij veel kerken en palazzi, een kasteelheuvel en een fraai plein. Bij de kerken o.a. de op een na mooiste barokkerk in Italië, aldus een Udinees. :)

Palmanova had flinke vestingwerken en 1 interessante kerk. En een Coevordenstraat. Daar waren we (op een eerdere reis vorig jaar) veel eerder uitgekeken.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 12 apr 2012, 10:32

harry schreef:Ik vond Udine een positieve verrassing. Het heeft nog vrij veel kerken en palazzi, een kasteelheuvel en een fraai plein. Bij de kerken o.a. de op een na mooiste barokkerk in Italië, aldus een Udinees. :)
Palmanova had flinke vestingwerken en 1 interessante kerk. En een Coevordenstraat. Daar waren we (op een eerdere reis vorig jaar) veel eerder uitgekeken.
Die kasteelheuvel ben ik ook opgeweest. Helaas was het gros afgezet vanwege een trouwfeest. Verder allemaal wat smoezelig in de stad. Palmanova is ook geen stad (grootte vergelijkbaar of iets groter met Naarden-Vesting denk ik) om een week te verblijven. Voor een lunchstop of overnachting prima, met een erg fraai centraal plein om lekker in de zon een wijntje te drinken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 12 apr 2012, 16:03

harry schreef: Udine/Udin ligt in Friuli en is officieel tweetalig. Dus ook op de wegwijzers (maar weer niet op de straatnaambordjes).
Vreemd, ik dacht eerst dat het tweetalig Italiaans/Sloveens was maar de tweede officiële taal blijkt Friulisch te zijn. Een lokaal taaltje.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 apr 2012, 17:08

^^ Dat sprak bij mij al zo voor zich dat ik het niet noemde... :)
--Harry.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 12 apr 2012, 17:41

^^Ik dacht te herinneren dat er in Italië ook gebieden waren waar Sloveens de tweede taal was (Trieste?). En aangezien de stad nogal dicht bij de Sloveense grens ligt ...

Friulisch is alleszins een voor mij totaal onbekende taal. Al ziet het er op het eerste zich een Italiaans dialect uit dat niet aan de standaardisering van het Italiaans meegedaan heeft.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 apr 2012, 19:38

Alfa schreef:waar Sloveens de tweede taal was (Trieste?).
Klopt. Triëst (NL). Triest (HR). Trst (SLO).
En in het nabijgelegen Grado schijnen ze nog weer een ander taaltje te gebruiken (ook op de borden).
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 12 apr 2012, 19:59

harry schreef:Triest (HR)
Nee, in het Kroatisch is het ook Trst. Men gebruikt echter steeds meer Trieste op de bewegwijzering, ik denk om die bestemming (internationaler) herkenbaarder te maken.

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 12 apr 2012, 20:04

^^Plus omdat Trst gewoon geen zinnig mens kan uitspreken. :PP: Net zoals dat eiland Krk, je zou eerder denken dat het een afkorting van iets is.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 12 apr 2012, 20:52

Ik heb er anders geen moeite mee ;)

Zo zijn er wel meer van dat soort woorden: dood-smrt, bloed-krv, zwart-crn, dus ga daar maar even op oefenen :yes:

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 12 apr 2012, 21:04

^^Misschien moet Nederland maar een paar klinkers aan dat gebied doneren. :yes:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 12 apr 2012, 21:41

Palance schreef:
Men gebruikt echter steeds meer Trieste op de bewegwijzering, ik denk om die bestemming (internationaler) herkenbaarder te maken.
Geen invloeden vanuit de Italiaanstalige minderheid in Istrie en omgeving?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 apr 2012, 9:25

Zou kunnen. Er zijn echter ook nog tweetalige borden te vinden maar ook ééntaligeborden met alleen Trst erop. Het lijkt erop dat dat voornamelijk oude borden zijn, terwijl de nieuwe vrijwel alleen Trieste bevatten.

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 13 apr 2012, 9:35

Als ze bij de EU willen horen, dan zullen ze ook moeten voldoen aan het principe dat een plaats in een buurland op de borden primair geschreven wordt zoals dat in het buurland in de meerderheidstaal van dat gebied gebruikelijk is.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 apr 2012, 9:45

Of allebei. In Slovenië (al lang en breed EU-lid) zijn er borden waar beide talen opstaan voor Italiaanse doelen (zoals Tarvisio/Trbiž, Udine/Videm). Of het Italiaans of Sloveens in Italiaanse grensplaatsen een meerderheidstaal is, daar kun je altijd over discussieren ;)

Maar goed, het zou verklaren waarom in Kroatië Trst wordt vervangen door Trieste, Kopar door Koper en meer van die kleinigheden.

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 13 apr 2012, 11:13

Palance schreef:Nee, in het Kroatisch is het ook Trst.
Hm. Ik heb een bord gezien met Triest erop. Zónder -e (en met ie :) ). Volgens mij was dat in Kroatië.
Misschien een "typfout", want nu ik naar mijn foto's kijk zie ik in Kroatië voornamelijk Trieste staan.

Of misschien was het een Nederlands commentaar op de staat van de weg. :)
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 13 apr 2012, 19:09

Rene schreef:Als ze bij de EU willen horen, dan zullen ze ook moeten voldoen aan het principe dat een plaats in een buurland op de borden primair geschreven wordt zoals dat in het buurland in de meerderheidstaal van dat gebied gebruikelijk is.
Gelukkig voldoen Duitsland en Belgie daar wel aan. :nahzeg:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 apr 2012, 0:40

Rene schreef:Als ze bij de EU willen horen, dan zullen ze ook moeten voldoen aan het principe dat een plaats in een buurland op de borden primair geschreven wordt zoals dat in het buurland in de meerderheidstaal van dat gebied gebruikelijk is.
In het geval van Triëst is dat natuurlijk ook een politieke kwestie. Voor WO1 hoorde Triëst bij Oostenrijk-Hongarije. Daarna werd de stad Italiaans. In 1945 werd Triëst kortstondig ingenomen door Joegoslavische troepen. Triëst werd na WO2 zowel door Joegoslavië als door Italië geclaimd. Het werd tijdelijk een vrije zone en dus waren er tot 1954 ook grenscontroles tussen Triëst en Italië, bij de grensovergang bij Duino. Uiteindelijk werd Triëst formeel pas in 1975 (!) aan Italië toegewezen. In de dorpen om Triëst werd altijd Sloveens gesproken en nog steeds is een groot deel van de bevolking in die Italiaanse dorpen Sloveenstalig. In San Dorligo della Valle spreekt bijvoorbeeld 70% van de bevolking Sloveens en slechts 30% Italiaans. Dat mag volgens jou dus als 'Dolina' op de wegwijzers verschijnen? Ook in Aurisina en Sgonico spreekt meer dan de helft van de bevolking Sloveens. Het lokale dialect in Triëst heeft bovendien ook veel Sloveense en Kroatische invloeden. Triëst is van oorsprong altijd al een gemengde stad geweest met Italiaanse en Slavische bevolking en is cultureel gezien ook niet echt Italiaans te noemen, je merkt in de stad de nabijheid van de Balkan en qua bouwstijl is het meer Midden-Europees (Weens) dan Italiaans, een overblijfsel uit de Oostenrijks-Hongaarse tijd. Toen ik er was vond ik de stad niet echt Italiaans aandoen. Het is een boeiende stad met een zeer rijke en interessante geschiedenis, dat zeker. En gezien die geschiedenis zijn wegwijzers met de naam Trst heel begrijpelijk.

Voor mijn werk heb ik zelf regelmatig contact met collega's van de vestiging in San Dorligo della Valle, en de meesten die daar werken hebben overduidelijk een Slavische achternaam. Oké, in (de stad) Triëst overheerst tegenwoordig de Italiaanse taal, maar de Sloveense invloed is er nog steeds, zeker in de regio om Triëst maar ook in de stad zelf, en moet zeker niet onderschat worden.

Van iemand die zelf graag vooroorlogse benamingen als Graudenz en Schlettstadt gebruikt had ik wel een wat meer genuanceerde reactie verwacht, in plaats van gaan roepen over een principe waar de meeste Europese landen zich ook niet (consequent) aan houden. In Nederland is het pas sinds kort dat de aanduidingen Luik eindelijk eens vervangen gaan worden door Liège, wegwijzers met Aken zijn ook nog steeds te vinden en slechts enkele jaren geleden zijn er rond Gennep nog meerdere nieuwe wegwijzers met Kleef geplaatst.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 14 apr 2012, 0:52

Er is geen enkele regulatie die zoiets oplegt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 apr 2012, 10:20

Ik ben zelf van mening dat je dus de twee schrijfwijzen beiden op het bord moet vermelden, zeker in geval van Reijka-Fiume. Verder leuke foto's :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 apr 2012, 10:39

Rijeka is niet tweetalig, dus is het niet nodig om Fiume te vermelden.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 apr 2012, 10:53

De mensen die daar rondrijden zijn Italiaanstalig denk ik zo. Verder wordt dit weer een exo-endoniemendiscussie waarin ik me niet meer ga mengen :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 15 apr 2012, 22:51

Palance schreef:Rijeka is niet tweetalig
Rijeka heeft een grote Italiaanse minderheid. Er worden kranten uitgegeven in het Italiaans, zo is mij verteld.
--Harry.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 15 apr 2012, 23:04

^^Kan zijn. Maar in Amsterdam woont ook een grote Marokkaanse minderheid. Toch gaat er niemand het in zijn hoofd halen أمستردام op de borden te zetten. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 16 apr 2012, 0:02

^^
Amsterdam heeft dan ook geen langdurig Arabisch verleden.

Dat is anders voor steden die tot de Republiek Venetië behoorden - een republiek die door toedoen van Napoleon niet langer dan tot 1797 heeft bestaan. Napoleon en Oostenrijk verdeelden Venetië. De Habsburgers deelden Dalmatië in bij Cisleithanië, dus niet bij het door de Hongaarse Transleithanië, waar ook Kroatië erg tegen haar zin toe behoorde. (De onwil van de Kroaten om onder Hongaars bestuur te vallen was zelfs de reden dat de Hongaarse republiek van 1848 al in 1849 ten einde kwam). De Adriatische gebieden van Dalmatië waren de facto al net zo Slavisch als Kroatië, maar door de indeling bij Cisleithanië raakten de oude Venetiaanse namen niet zo snel in onbruik. Na de val van het Habsburgse rijk werden de Slavische namen uiteraard de norm. In Dalmatië was voor uitbraak van WO-I immers maar 2,5% van de bevolking van Italiaanse komaf, vooral in Spalato en Ragusa. In de Joegoslavische staat werden de steden definitief van naambordje verhangen: Spalato werd Split, en Ragusa werd Dubrovnik.

Fiume was een beetje een apart geval. Het behoorde aan Transleithanië (Hongaarse deel van het Habsburgse rijk) en ontwikkelde zich in de 19e eeuw als concurrent van Triëst, dat tot Cisleithanië (onder Weens gezag) behoorde. Na WO-I werd het door Italië geclaimd, en in 1924 ook door Italië geannexeerd. Fiume behoort pas sinds 1945 tot Joegoslavië, waarna het stadsnaambordje werd verhangen. De stad, waar 66.000 Italianen woonden en amper Kroaten, zag het grootste deel van de inwoners naar Italië vertrekken. Slechts 8.000 inwoners van Italiaanse komaf bleven in Rijeka wonen, en veel daarvan hebben na de oorlog de wraak van de partizanen moeten doorstaan. De stad heeft tegenwoordig zo'n 130.000 inwoners - waarvan slechts zo'n 2% Italiaans. Dat zijn desondanks toch een paar duizend mensen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])