Pino schreef:Je moet bijvoorbeeld maar eens in Twente vragen wat dat Amsterdam op de borden daar doet. Ook voor hen is het de andere kant van het land, waar ze maar zelden komen. Maar vanwege de algemene functie van Amsterdam en het feit dat het de hele Randstad wel een beetje vertegenwoordigt ligt het vermoedelijk toch makkelijker dáár.
Dat onderste is natuurlijk gewoon een uiting van het algemene gegeven dat er in Saint-André-du-Chateau wel wegwijzers naar Parijs zijn geplaatst, maar andersom niet.
Rein schreef:Mijn eigen gedachte is dat het doel Hengelo tamelijk onzinnig is op de A10 en het OWN. Hengelo is vanuit Amsterdam gezien 'ergens' in het oosten aan de andere kant van het land, maar in welke hoek precies zal de gemiddelde Randstedeling je echt niet kunnen vertellen. Hengelo zou voor hem net zo goed op de plaats van Arnhem of Emmen kunnen liggen als in die 'achterhoek' die Twente heet.
Dat is allemaal in dezelfde richting, dus dat suggereert dat de netwerkbenadering goed werkt
Ik ben in principe een grote voorstander van de netwerkdoelen. Voornamelijk om de al gegeven argumentatie dat het doelen zijn die beter richting geven dan de kleine plaatsen op korte afstand die nu te vaak verschijnen. Ondanks het feit dat Hengelo het buitenbeentje is tussen de overige netwerkdoelen, die wat mij betreft onomstreden zijn, vind ik de totale balans positief, en als je de keuze voor Hengelo hebt gemaakt, moet je daarmee ook consequent zijn. Dat betekent dat het standaard wordt aangegeven, zodra er geen ander netwerkdoel meer op de route ligt.
Het enige probleem dat nu bij Amsterdam opeens tot uiting komt, is dat er ook wegen zijn die niet naar een netwerkdoel leiden. Als je het systeem niet kent, maakt dat de boel onduidelijk. Tussen Hengelo, Groningen en Rotterdam, lijken Zaanstad en Purmerend plotseling verschrikkelijk dichtbij (en in mindere mate Haarlem ook). Gevoelsmatig zou je daar eerder Leeuwarden en Alkmaar verwachten, omdat die plaatsen de route veel beter aangeven, in lijn met de netwerkdoelen.
Om een alternatief voorbeeld te geven: Op de Belgische bewegwijzering kun je veel aanmerken, maar de doelenkeuze rond Brussel zit heel erg logisch in elkaar. Afhankelijk van de richting, wordt er verwezen naar Antwerpen, Leuven, Luik, Namen, Charleroi, Mons en Gent. Zonder uitzondering bestemmingen, waar weinig op aan te merken is. Als je dat een hypothetisch rijtje zou maken als Antwerpen, Leuven, Luxemburg, Waterloo, Halle en Oostende, dan zou de zaak er voor de gemiddelde Nederlander absoluuut niet duidelijker op worden.