Hengelo op de A10 (netwerkdoelen)

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: [foto] Hengelo op de A10

Bericht door Seat Ibiza » do 10 mei 2012, 11:33

sirdanilot schreef:
Pino schreef:Ik denk dat je een onderscheid aanlegt tussen Nederland en Duitsland dat er niet is.
Nee hoor, Duitsland heeft vast evenveel snelwegen als Nederland per oppervlakte... :roll:
Nou, dan neem je toch de deelstaat Noordrijn-Westfalen, die qua bevolkingsdichtheid en oppervlakte heel aardig te vergelijken is met Nederland... B(

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 10 mei 2012, 19:10

Anders kun je nog een vergelijking maken op basis van het aantal kilometers snelweg per 100.000 inwoners ofzo.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 10 mei 2012, 21:56

sirdanilot schreef:hier zou je bijvoorbeeld ook alleen Amsterdam en Delft krijgen volgens de nieuwe systematiek. Toch wel erg karig om hier Den Haag niet te vermelden, niet?
Op het OWN wordt in principe geen einddoel of netwerkdoel genoemd, alleen een hoofddoel (wat overigens ook een netwerkdoel kan zijn), en als dat al te dichtbij is, het volgende hoofddoel. Dus in dit voorbeeld komt echt geen Amsterdam te staan. Plus dat Den Haag sowieso een uitzonderingspositie heeft ten opzichte van andere hoofddoelen, en over grotere afstand zal worden verwezen. Het is nu eenmaal de stad van de politiek...

Verder nog even teruggrijpend op de Hengelo-discussie: Twente, en dan vooral de Twentse stedenband is het gebied waar het netwerkdoel in moet liggen. Daarmee is er keuze tussen Hengelo en Enschede. Voor Enschede pleit alleen het aantal inwoners. Voor Hengelo pleit dat het dichter bij de knoop A1-A35 ligt, en dat het nu ook al op grote afstand als einddoel op de borden staat. Aangezien ook een uitgangspunt was dat de kosten van de invoering binnen de perken bleven, viel de afweging uiteindelijk ten gunste van Hengelo uit.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 mei 2012, 22:26

Als Den Haag politiek zo belangrijk is en een uitzonderingspositie heeft, waarom is er dan niet meteen een netwerkdoel van gemaakt?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 10 mei 2012, 22:41

Omdat de netwerkdoelen dan veel te dicht op elkaar liggen, en dat gevolgen heeft voor welke doelen je waar op de borden krijgt. Plus dat Den Haag geen belangrijke netwerkhub is. Het principe is dat je voor netwerkdoel A gaat verwijzen naar het volgende netwerkdoel B, en niet naar het daar weer achterliggende netwerkdoel C. Er is nu maar één uitzondering op dat principe: Utrecht en Amsterdam. Met Den Haag erbij groeit dat aantal uitzonderingen meteen weer fors. Dus nee, Den Haag is geen netwerkdoel geworden, maar heeft gezien zijn oude status als einddoel van veel wegen wel een ruime aanduiding, en daarin wordt niet teveel gesneden omwille van het politieke belang van de stad.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 10 mei 2012, 22:41

Rene schreef: Plus dat Den Haag sowieso een uitzonderingspositie heeft ten opzichte van andere hoofddoelen, en over grotere afstand zal worden verwezen. Het is nu eenmaal de stad van de politiek...
Dat kan ik niet rijmen met de het vervangen van Den Haag door Rotterdam op de A4/A5/A9.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 10 mei 2012, 22:46

Vanuit noordelijke richting wordt Den Haag straks weergegeven op de A4 vanaf Sloten, zodat vanuit Amsterdam en Schiphol de route naar Den Haag gewoon op de A4 aangegeven blijft worden. Het doel wordt teruggetrokken van de A10, A5 en A9. Daar geldt gewoon het netwerkdoel Rotterdam.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 mei 2012, 22:48

En dus ook op de A4 ten zuiden van De Hoek neem ik aan. (dus samen met Den Haag, zoals op de A12)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 10 mei 2012, 22:49

Rotterdam is ook netwerkdoel op de A10, dus staat op de hele A4 tussen De Nieuwe Meer en Prins Clausplein gebroederlijk met Den Haag op de borden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 mei 2012, 22:55

Dan snap ik 'm ;)

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 11 mei 2012, 8:57

Rene schreef:
sirdanilot schreef:hier zou je bijvoorbeeld ook alleen Amsterdam en Delft krijgen volgens de nieuwe systematiek. Toch wel erg karig om hier Den Haag niet te vermelden, niet?
Op het OWN wordt in principe geen einddoel of netwerkdoel genoemd, alleen een hoofddoel (wat overigens ook een netwerkdoel kan zijn), en als dat al te dichtbij is, het volgende hoofddoel.
Sirdanilot reageerde op een gezamenlijke gedachte van Ds79m en ondergetekende, namelijk dat vanaf het OWN naar de snelweg zou moeten worden verwezen met tenminste het eerste netwerkdoel waar die snelweg naartoe leidt. Maar dat dat geen realiteit is, mag bekend zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 mei 2012, 9:27

Netwerkdoelen zijn bovenregionale verwijzingen. Op het OWN is juist het vermelden van een regionaal hoofddoel optimaal.
Ben het dus niet eens met de stelling.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 11 mei 2012, 9:41

^^ Ik vind dus dat teveel hoofddoelen onvoldoende richting geven. Meppel, Goes, Tiel, Weert, Purmerend, Zaanstad; onder de hoofddoelen zit gewoon veel te veel grut dat de weggebruiker allerminst het idee geeft dat hij een weg met landelijk belang aan het naderen is.

Maar laten we voorkomen dat we in een herhaling van zetten vervallen ten opzichte van de discussie van enkele dagen terug.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Hengelo op de A10 (netwerkdoelen)

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 1:24

Ik vind dat een wat merkwaardige conclusie. Amersfoort is qua inwoneraantal en qua netwerkpositie superieur aan Hengelo, zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hengelo_(Overijssel) en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amersfoort
dus als je het netwerkdoelsystematiek zou willen blijven handhaven dan komt Amersfoort meer in aanmerking dan Henglo. Verder blijft natuurlijk het continuiteitsbeginsel belangrijk (dat vind ik in Nederland weer beter dan in veel andere landen), dus als Rijkswaterstaat over de hele A 1 Hengelo gaat bewegwijzeren in plaats van Amersfoort dan is het wel weer logisch dat dat dan op het OWN in Amsterdam wordt overgenomen. Niets is vervelender dan eerst op Amersfoort te navigeren om zodra je de snelweg opgaat het doel te moeten vergeten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 mei 2012, 10:10

^^ Over de keuze van netwerkdoelen is uitgebreid gediscussieerd in de tijd dat Rijkswaterstaat ze aan het kiezen was. http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=12219

Als ik het goed heb, is de afweging vóór Hengelo geweest dat het symbool staat voor Twente, een gebied dat met 600.000 inwoners wel een wat prominente behandeling op de borden verdient. Omdat we in Nederland echter geen regio's bewegwijzeren (met kleine uitzonderingen zoals "Texel", maar ik ben er geen voorstander van om dat uit te gaan rollen) en omdat Hengelo al een prominente positie op de borden had, is voor Hengelo gekozen. De afweging tegen Amersfoort is geweest dat het als stad niet groot genoeg was en ook niet een belangrijke regio symboliseerde. De netwerkfunctie werd onvoldoende geacht; op alleen Hoevelaken kun je niet varen. Het systeem van de netwerkdoelen maakt het juist mogelijk om de netwerkverbindingen van dat knooppunt (Amsterdam - Zwolle v.v., Twente - Utrecht v.v.) al zeer tijdig aan te geven. Vanaf Muiderberg zal Zwolle op de borden komen te staan, vanaf Zwolle Amsterdam, vanaf Utrecht Hengelo en vanaf Azelo Utrecht. Dan heb je met andere woorden ook geen Amersfoort meer nodig voor het netwerk. Ik zou voorstellen een nieuwe discussie over die uitgangspunten maar voort te zetten in de genoemde draad.

Wat betreft de verwijzingen op het Amsterdamse OWN: verwijzingen naar Amersfoort zouden inderdaad moeten worden vervangen, maar volgens mij zijn dat er niet zo vreselijk veel. Verreweg de meeste verwijzingen binnen Amsterdam naar de snelweg zijn uitgedrukt als "Ring"; pas in de directe omgeving van de A10 worden vervolgens plaatsnamen gebruikt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 10:24

Amersfoort zie en zag je inderdaad niet heel veel. Leeuwarden stond in Amsterdam-Noord wel redelijk prominent aangegeven, maar die borden zijn vrijwel allemaal ter ziele gegaan. In Amsterdam was het vroeger simpel om de weg te vinden: De Leeuwarderweg ging naar Leeuwarden en dat stond zo ook op de bewegwijzering, de Muiderstraatweg ging naar Muiden, de Weesperstraat ging naar Weesp, de Utrechtsestraat en Utrechtseweg ging naar Utrecht, de Haagseweg ging naar Den Haag, de Leidsestraat ging richting Leiden en de Haarlemmerweg ging naar Haarlem. :yes:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 12 mei 2012, 12:19

Wel mooi al die verschillende gedachtes en visies, helaas dat deze van weinig invloed zijn op de daadwerkelijke bewegwijzering.

Mijn eigen gedachte is dat het doel Hengelo tamelijk onzinnig is op de A10 en het OWN. Hengelo is vanuit Amsterdam gezien 'ergens' in het oosten aan de andere kant van het land, maar in welke hoek precies zal de gemiddelde Randstedeling je echt niet kunnen vertellen. Hengelo zou voor hem net zo goed op de plaats van Arnhem of Emmen kunnen liggen als in die 'achterhoek' die Twente heet. Wat dat betreft zijn vanuit Amsterdam gezien steden als Utrecht, Almere, Amersfoort, Haarlem, Den Haag, Alkmaar en Hoorn een stuk meer richtinggevend.

Mogelijk niet heel erg representatief, maar ikzelf ben de laatste 5 jaar slechts 1 keer in de buurt van Hengelo geweest, maar (wel) 15 keer in de buurt van Amersfoort. En ook maar 1 keer in de buurt van Maastricht, maar vele tientallen keren in de buurt van Utrecht, een keer of 15 bij Eindhoven etc.

Stel nu dat de gemiddelde weggebruiker bij Amsterdam nu ongeveer dezelfde reiservaringen heeft als ik, dan heeft het toch veel meer zin om Amersfoort aan te geven i.p.v. Hengelo en Utrecht i.p.v. Maastricht (wat gelukkig ook het geval is)? In dat geval heeft de bewegwijzering tenminste nog enig nut, wat bij de vermelding van Hengelo voor meer dan 80% van de weggebruikers echt niet het geval zal zijn.

Kortom, in mijn ogen is het vermelden van Hengelo op het OWN van Amsterdam eigenlijk totaal krankjorum. Maar helaas verandert mijn mening weinig aan de keuze van de wegbeheerders.
Laatst gewijzigd door Rein op za 12 mei 2012, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 12:22

Het is wel een mooie quizvraag voor een verjaardagsfeestje:
Wat is de overeenkomst tussen Diemen, Zaanstad en Hengelo...?

Ik heb zo'n vermoeden dat alleen Harry die vraag onmiddellijk en foutloos kan beantwoorden...

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 12 mei 2012, 12:24

^^ Ze staan alle drie in Amsterdam op de wegwijzers.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 12:26

Hehehe :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 mei 2012, 12:53

Het geeft maar aan dat in Amsterdam, ook na implementatie van de netwerkbenadering, nog steeds niet echt wordt bewegwijzerd op een horizon van meer dan een kilometer of dertig. Argumenten van het slag "we moeten wel uit consistentie-oogpunt" zijn niet veel waard gebleken als je ziet hoe bijvoorbeeld Almere het wel "wint" van netwerkdoel Groningen.

In de opmerking van Rein herken ik me wel in de zin dat weggebruikers minder snel op weg zullen zijn naar relatief nabije doelen en sneller min of meer regionaal reizen. Maar beslissend voor de doelenkeuze hoeft dat niet te zijn. En dan kom je toch weer uit op de vraag welk doel een route het beste onschrijft. Dat kan best een doel op grotere afstand zijn, maar dan moet dat wel behoorlijk overheersend zijn. Je moet bijvoorbeeld maar eens in Twente vragen wat dat Amsterdam op de borden daar doet. Ook voor hen is het de andere kant van het land, waar ze maar zelden komen. Maar vanwege de algemene functie van Amsterdam en het feit dat het de hele Randstad wel een beetje vertegenwoordigt ligt het vermoedelijk toch makkelijker dáár.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 13:13

Maar goed, consistentie heeft ooit eens ervoor gezorgd dat Maastricht rond Amsterdam van de borden af moest. Hengelo heeft 80.000 inwoners, Maastricht 121.000 inwoners. Twente heeft ongeveer net zoveel inwoners als Zuid Limburg. Bij Hengelo kun je de grens over richting Bad Bentheim, Osnabrück en Berlijn, bij Maastricht richting Luik, Brussel en Luxemburg. Als het gaat om richtinggevendheid dan is Maastricht net zo richtinggevend als Hengelo.

Kortom hier wordt een merkwaardig soort van piemkes met siemkes verwisselen spel gespeeld, en ik ben er niet zeker van dat dit beter is voor de weggebruiker. Gevoelsmatig zou ik aan Hengelo niet meer status willen toekennen dan dat het nu al heeft. Internationaal vrachtverkeer is er net zo weinig mee geholpen als een willekeurige andere Nederlandse stad op de route van vergelijkbare omvang, voor nationaal verkeer (dat zeg maar richting Groningen, Zwolle of richting Apeldoorn of naar Arnhem onderweg is) lijkt me Amersfoort beter als focaal richtpunt dan Hengelo.

Maar goed dat hoort wellicht niet thuis in deze draad...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 12 mei 2012, 13:24

Pino schreef:Je moet bijvoorbeeld maar eens in Twente vragen wat dat Amsterdam op de borden daar doet. Ook voor hen is het de andere kant van het land, waar ze maar zelden komen. Maar vanwege de algemene functie van Amsterdam en het feit dat het de hele Randstad wel een beetje vertegenwoordigt ligt het vermoedelijk toch makkelijker dáár.

Dat onderste is natuurlijk gewoon een uiting van het algemene gegeven dat er in Saint-André-du-Chateau wel wegwijzers naar Parijs zijn geplaatst, maar andersom niet.

Rein schreef:Mijn eigen gedachte is dat het doel Hengelo tamelijk onzinnig is op de A10 en het OWN. Hengelo is vanuit Amsterdam gezien 'ergens' in het oosten aan de andere kant van het land, maar in welke hoek precies zal de gemiddelde Randstedeling je echt niet kunnen vertellen. Hengelo zou voor hem net zo goed op de plaats van Arnhem of Emmen kunnen liggen als in die 'achterhoek' die Twente heet.
Dat is allemaal in dezelfde richting, dus dat suggereert dat de netwerkbenadering goed werkt :)

Ik ben in principe een grote voorstander van de netwerkdoelen. Voornamelijk om de al gegeven argumentatie dat het doelen zijn die beter richting geven dan de kleine plaatsen op korte afstand die nu te vaak verschijnen. Ondanks het feit dat Hengelo het buitenbeentje is tussen de overige netwerkdoelen, die wat mij betreft onomstreden zijn, vind ik de totale balans positief, en als je de keuze voor Hengelo hebt gemaakt, moet je daarmee ook consequent zijn. Dat betekent dat het standaard wordt aangegeven, zodra er geen ander netwerkdoel meer op de route ligt.

Het enige probleem dat nu bij Amsterdam opeens tot uiting komt, is dat er ook wegen zijn die niet naar een netwerkdoel leiden. Als je het systeem niet kent, maakt dat de boel onduidelijk. Tussen Hengelo, Groningen en Rotterdam, lijken Zaanstad en Purmerend plotseling verschrikkelijk dichtbij (en in mindere mate Haarlem ook). Gevoelsmatig zou je daar eerder Leeuwarden en Alkmaar verwachten, omdat die plaatsen de route veel beter aangeven, in lijn met de netwerkdoelen.

Om een alternatief voorbeeld te geven: Op de Belgische bewegwijzering kun je veel aanmerken, maar de doelenkeuze rond Brussel zit heel erg logisch in elkaar. Afhankelijk van de richting, wordt er verwezen naar Antwerpen, Leuven, Luik, Namen, Charleroi, Mons en Gent. Zonder uitzondering bestemmingen, waar weinig op aan te merken is. Als je dat een hypothetisch rijtje zou maken als Antwerpen, Leuven, Luxemburg, Waterloo, Halle en Oostende, dan zou de zaak er voor de gemiddelde Nederlander absoluuut niet duidelijker op worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 mei 2012, 15:08

Vinny schreef:Maar goed, consistentie heeft ooit eens ervoor gezorgd dat Maastricht rond Amsterdam van de borden af moest. Hengelo heeft 80.000 inwoners, Maastricht 121.000 inwoners. Twente heeft ongeveer net zoveel inwoners als Zuid Limburg. Bij Hengelo kun je de grens over richting Bad Bentheim, Osnabrück en Berlijn, bij Maastricht richting Luik, Brussel en Luxemburg. Als het gaat om richtinggevendheid dan is Maastricht net zo richtinggevend als Hengelo.
Maastricht heeft ook niet voor niets de status van netwerkdoel. Alleen tussen Amsterdam en Maastricht liggen nog twee andere netwerkdoelen, en tussen Amsterdam en Hengelo geen enkele. En dus wordt Maastricht op de borden bij Amsterdam vervangen, mag Hengelo blijven en krijgt het zelfs een upgrade doordat op enkele toeleidende wegen naar de A1 wordt verwezen met netwerkdoel Hengelo waar nu nog hoofddoel Amersfoort staat.

@Ds79m, je Brusselse parallel spreekt me wel aan. Het doet wellicht enigszins denken aan Hamburg, waar tussen alle verwijzingen naar grote uitvalswegen ook steeds Geesthacht staat, als Purmerend van Hamburg. Is voor een ter plaatse onbekende ook een eerder bevreemdend doel. Probleem van Amsterdam is natuurlijk wel dat het een veel minder centrale ligging heeft dan Brussel en veel andere belangrijke punten in de verschillende netwerken. Aan de westkant kom je niet ver, en het Noorderkwartier blijft toch ook een soort van schiereiland waarvan de wegen primair naar de slaapsteden leiden en dan toevallig bij een Afsluitdijk eindigen. Desalniettemin zou ook ik vinden dat je weggebruikers op een A10 beter bedient met Leeuwarden dan met Zaanstad of Purmerend.

Sowieso denk ik dat, als er een probleem is bij Amsterdam, dat probleem zit in die laatste vermeldingen en niet in de wat verdere vermeldingen. Dat zie je ook als je vergelijkt met de doelen die je bij andere Nederlandse netwerkknopen ziet. Kijk naar Rotterdam, dat met de A29 natuurlijk ook een snelweg naar nergens heeft. Maar toch heeft men met Zierikzee ervoor gekozen dat er gewoon een interregionaal doel staat verwezen op de ring. Nu Dordrecht nog vervangen door netwerkdoel Breda.
Laatst gewijzigd door Pino op za 12 mei 2012, 18:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 12 mei 2012, 15:12

Tja, de Tukkers hadden al genoeg prominentie op de borden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 12 mei 2012, 21:07

In Amsterdam wordt naar Ring A10 verwezen. Bij de oprit van de snelweg is dan ook een richtingaanduiding te zien. Midden in de stad zul je dus geen bordjes naar Hengelo gaan tegenkomen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 12 mei 2012, 21:19

En wordt er op de ringweg Amsterdam in de toekomst ook naar Groningen verwezen i.p.v Leeuwarden via de A7? Groningen is en blijft vanuit de ring A10 logischer via de A6...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 12 mei 2012, 21:25

Er wordt straks op de Ring A10 inderdaad naar Groningen verwezen. Op de A10-zuid en -oost. Richting A1 en A6.
Richting A7 blijft het Zaanstad, en op de A10-west en -noord ook Leeuwarden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 13 mei 2012, 8:44

^^ Op zich wist Snelwegenkenner dat al (aangezien hij een kenner is), daar daar al in een ander onderwerp uitgebreid over is gesproken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 13 mei 2012, 10:06

In die draad was er meen ik nog sprake van dat op de A10 uitsluitend met Hengelo zou worden gewerkt en dat Groningen op de A9 zou terugkomen - maar daar weer geen Hengelo. Vond dat toen een onzalig plan, omdat dat misschien werkt voor doorgaand verkeer dat langs Knooppunt Badhoevedorp komt, maar niet voor verkeer dat uit de stad Amsterdam komt (toeristen) of van Schiphol-Oost (veel vrachtverkeer). Dus blij dat we nu bewegen naar een situatie waarin in ieder geval op de A10 ruimte is voor allebei. Nu alleen nog ervoor zorgen dat het interregionale doel Leeuwarden verschijnt vóór (of tegelijk met) de slaapsteden Zaanstad en Purmerend, en dan is de geleiding van het doorgaande verkeer rond Amsterdam op orde.

Los daarvan, het uitgangspunt lijkt nu dat netwerkdoelen lang niet altijd op het OWN terug zullen komen, en met name niet in Amsterdam. Maar zoals ik ernaar kijk, een zeer belangrijke doelgroep van de vermeldingen op de A10 lijken mij de buitenlandse bezoekers van Amsterdam. Die zullen in hoofdzaak gebruik maken van opritten van de A10. Mijzelf lijkt het daarom wel zo handig wanneer op de opritten van de A10 (en met name die opritten waar enig toeristisch verkeer komt) gebruik wordt gemaakt van netwerkdoelen. Dus dat betekent dat op het bord bij Diemen waar deze draad mee begon dus niet alleen Hengelo moet komen te staan, maar ook Groningen. Anders is het voor die toerist die richting Ring rijdt nog steeds niet makkelijker gemaakt om de juiste richting te kiezen.