Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Palance »

Als ik een EV zou willen gaan rijden en ik kan kiezen tussen een dure auto uit de EU of een goedkopere uit China, dan is de keuze gauw gemaakt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

Km357 schreef: do 29 feb 2024, 20:45 Chinese zooi
Zelf gereden met de MG4. Wat mij betreft geen zooi. Over andere Chinezen zijn autojournalisten vooralsnog positief.

Verder zat ik zelf te denken aan auto's van Europese fabrikanten: Citroën ë-C3, Renault 5 en VW ID.2.
Laatst gewijzigd door Vahalis op vr 01 mar 2024, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ van alle Chinezen waar ik ritjes in heb kunnen maken vond ik de ET7 van Nio wel het meest geslaagd. Die gaan nog heel ver komen, net als de Geely merken. En we hebben het aan de Chinezen te danken dat LFP accu’s steeds meer terrein winnen, en wellicht zelfs de standaard gaan worden, doordat men zich niet afhankelijk wilde maken van de nikkel en kobaltimport en de kans op brand wilden minimaliseren (twee bekende stokken waar wel eens mee geslagen wordt). De e-C3 krijgt die ook als ik het goed heb.

Ook wel mooi hoe men vrolijk en zonder enig bezwaar Chinese elektronica gebruikt maar staat het op wielen dan is het opeens een bedreiging voor de EU. Laat staan dat er al decennialang andere Aziatische merken bij ons te koop zijn geweest. Die kregen indertijd ook genoeg drek over zich heen, blijkbaar toch een traditie die men graag in stand houdt.
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Die Japanse of Koreaanse auto's waren alvast niet in staat "om naar huis te bellen". Chinese producten zijn niet zo fijngevoelig op privézaken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.alliander.com/nl/financieel ... iteitsnet/

Eerst werd gemeld dat huidige locaties met netcongestie tegen 2029 aangepakt zouden zijn, inmiddels is die termijn verdubbeld naar 10 jaar, zo meldt Alliander.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Lijkt mij genoeg redenen om voorlopig een deel van de verduurzamingsplannen in de ijskast te leggen en aan te passen. Bijvoorbeeld woningen alleen warmtepompready te maken, door betere isolatie en lage temperatuursverwarming, de noodzakelijk ruimte en kabels \ leidingen in de woningen voor een warmtepomp en boiler in te bouwen. Echter de verwarming en warm water voorziening wordt in de eerste 5 - 15 jaar door een CV ketel verzorgd. Zodra het stroomnet het extra elektriciteitsverbruik aankan, wordt de CV-ketel door een warmtepomp vervangen. Dat kan dan zeer snel, omdat de woningen al voorbereid zijn. Verder elektrisch rijden voorlopig niet stimuleren, maar wel belastingkorting op zeer zuinige auto's.

Opschaling stroomnet op wijkniveau uitvoeren, om het werk zo effecient mogelijk uit te voeren, te beginnen in de wijken waar men snel om kan gaan en eindigen in de wijken waar het nog lang kan duren, voordat men om gaat.
JanVerhoeven
verkeersader

Chris schreef: ma 04 mar 2024, 13:57 https://www.alliander.com/nl/financieel ... iteitsnet/

Eerst werd gemeld dat huidige locaties met netcongestie tegen 2029 aangepakt zouden zijn, inmiddels is die termijn verdubbeld naar 10 jaar, zo meldt Alliander.
Waar lees je dat precies :dontknow: het enige wat ik eruit kan opmaken is dat er over 10 jaar nog steeds congestie zal zijn. Met de toenemende vraag en groei is dat niet zo raar, maar dat is toch niet hetzelfde als dat de huidige locaties niet aangepakt zullen zijn?
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Blijf aub hopen dat "alles wel goed komt" als het net, net niet ineenstort. Misschien heb je het nog niet opgemerkt de laatste jaren, maar onze Westerse Welvaart is allesbehalve stabiel, en de kleinste deuk in de fundamenten doet de boel wankelen.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ waar zeg ik dat alles wel goed komt? Het enige waar ik op reageer is een bewering dat een set problemen die aangekondigd waren om in 2029 opgelost te zijn zogenaamd pas later opgelost zullen zijn. Ik lees enkel dat in de bron daar geen uitspraak over gedaan wordt, slechts dat er ‘nog’ problemen in de latere termijn zullen bestaan. Heb je weer stiekem zuurtjes zitten snoepen?
Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 »

^^ Je gaat er kennelijk mee akkoord dat de problemen zo lang blijven aanslepen en dat dat maar moet aanvaard worden. Dat heeft niks met zuurtjes te maken trouwens, want ik lust overigens geen zuurtjes, maar ik ben ook niet bang van de realiteit.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ ik beweer nergens dat ik ermee akkoord ga noch dat dat aanvaard moet worden. Voor de derde keer nu: ik geef aan dat de bron niet de bewering onderbouwt dat een set huidige problemen nog niet opgelost zal zijn voor 2029. De bron geeft enkel aan dat er in ieder geval nog problemen zullen zijn, welke dat zijn wordt niet verduidelijkt. Ik hang daar geen oordeel aan en ik suggereer daar ook geen houding mee die anderen dienen aan te nemen.

Wellicht is het raadzaam om, als het humeur weer even parten speelt, anderen daar niet in te betrekken maar even een blokje om te gaan of iets anders ontspannends te doen. Maar zoals nu weer pogen anderen stellingnames te verwijten of zelfs maar een (Gott behüte) een positieve kijk op iets te hebben begint Quichotiaanse vormen aan te nemen.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Chris schreef: ma 04 mar 2024, 13:57 https://www.alliander.com/nl/financieel ... iteitsnet/

Dit is echt een kwestie die zichzelf wel zal oplossen. Zo ingewikkeld is het niet om de elektriciteitsnetten te verzwaren. Dat is dus een kwestie van investeren. Als de schade van die elektriciteitsfiles groter is dan de kost om het net uit te breiden zal het vanzelf gebeuren. Daar heb ik 100% vertrouwen in. Kijk hoe infrastructuur in het verleden uitgerold is, dat kan best snel gaan als de wil en noodzaak er voor is. Zie bv de uitrol van 5G of fibernet. Voorspellingen gebaseerd op het tempo van de huidige uitrol zijn volkomen betekenisloos.
Rogier schreef: ma 04 mar 2024, 15:35 Lijkt mij genoeg redenen om voorlopig een deel van de verduurzamingsplannen in de ijskast te leggen en aan te passen. Bijvoorbeeld woningen alleen warmtepompready te maken, door betere isolatie en lage temperatuursverwarming, de noodzakelijk ruimte en kabels \ leidingen in de woningen voor een warmtepomp en boiler in te bouwen. Echter de verwarming en warm water voorziening wordt in de eerste 5 - 15 jaar door een CV ketel verzorgd. Zodra het stroomnet het extra elektriciteitsverbruik aankan, wordt de CV-ketel door een warmtepomp vervangen. Dat kan dan zeer snel, omdat de woningen al voorbereid zijn. Verder elektrisch rijden voorlopig niet stimuleren, maar wel belastingkorting op zeer zuinige auto's.

Opschaling stroomnet op wijkniveau uitvoeren, om het werk zo effecient mogelijk uit te voeren, te beginnen in de wijken waar men snel om kan gaan en eindigen in de wijken waar het nog lang kan duren, voordat men om gaat.
Als je verduurzamingsplannen uitstelt zal die verzwaring van het elektriciteitsnet er ook niet meer komen, want dan is er geen urgente noodzaak meer om in het elektriciteitsnet te investeren. Beide zijn gekoppeld aan elkaar. De verzwaring zal er vanzelf komen als daar de noodzaak voor is. Waarom zoveel paniek voor wat eigenlijk maar een tijdelijk praktisch probleem is dat gemakkelijk opgelost kan worden? Dat doet mij denken aan de discussie over de laadpalen, ook dat is een kwestie van vraag en aanbod waar er vanzelf meer laadpalen komen als er meer elektrische auto's rijden.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Alfa schreef: wo 13 mar 2024, 0:28Zo ingewikkeld is het niet om de elektriciteitsnetten te verzwaren.
Technisch gezien misschien niet. Het verzwaren van het net vraagt o.a. om het plaatsen van meer wijkkasten en er zijn al genoeg voorbeelden van bewoners die geen nieuwe wijkkast voor hun deur wilden hebben omdat hun uitzicht daardoor verslechterd. Dat soort voorbeelden levert alleen maar vertraging op.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Het plaatsen van een trafohuisje, een bouwwerk(je) van de grootte van een schuurtje, is vergunningsvrij. Omwonenden kunnen protesten indienen totdat men een ons weegt, maar uiteindelijk hoeft men hier weinig rekening mee te houden.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ en zelfs op macroschaal valt er weinig tegenin te brengen, zie bijvoorbeeld het hoogspanningsstation bij Wateringen. De netbeheerders gaven vaker aan dat de flessenhals bij trage vergunnings- en andere besluitprocedures ligt, waardoor projecten er nodeloos jaren langer over doen. Nu overal het kwartje is gevallen vallen die beperkingen ook steeds meer weg.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/371026 ... in-utrecht

Als het aan diverse partijen in de gemeenteraad ligt wordt het gebruik van elektrische auto’s in Utrecht binnenkort voor een deel ook aan banden gelegd. Om netcongestie te voorkomen moeten alle laadpalen in de stad gedurende delen van de dag uitgeschakeld worden, zo is het idee. Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) geeft aan dat het volledig afschakelen van alle gemeentelijke laadpalen tot de mogelijkheden behoort.

En:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2323358/n ... eel-stroom

Nadat eind december de gemalen van het Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) op volle toeren hadden gepompt om ervoor te zorgen dat de enorme hoeveelheid water uit de polders kon worden weggewerkt, valt er een brief op de mat van het hoofdkantoor. De afzender was Enexis, de netbeheerder.

Er stond in dat het gemaal Veneriete bij Kamperzeedijk 7,5 procent meer vermogen had afgenomen dan contractueel was afgesproken. Als dit vaker gebeurde dan moest het waterschap er rekening mee houden dat het gemaal dat al sinds 1961 de polder Mastenbroek bemaalt, werd afgesloten.

Dit pleit wel tegen het idee dat het stroomnet prima te overboeken zou moeten kunnen zijn.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Fantastisch. Dus dan laten we mooi een polder onderlopen omdat er door onvoorziene omstandigheden meer stroom verbruikt wordt?

Dat zou leuk worden als de NS door stremmingen meer treinen om moet laten rijden. Dan wordt op 15 december de stroom afgesloten omdat het contract het niet toelaat, en kun je met kerst 2024 gaan lopen :rofl2:

Iets serieuzer: Het wordt steeds erger met die zogenaamde transitie waarbij nog altijd gepromoot wordt dat we maar duurzamer moeten doen, maar de burger wordt daarin steeds vaker tegengewerkt. De burger moet zijn auto maar 's nachts aan de laadpaal zetten. De burger die ter goeder trouw zonnepanelen heeft aangeschaft moet maar extra gaan betalen. En in Rotterdam zijn er flats van het gas afgegaan, maar die betalen nu veel en veel meer aan energie dan voorheen. We zijn goed bezig allemaal :emo:
Laatst gewijzigd door Palance op ma 07 jul 2025, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Dit is een 1-april grap toch?

1: het rijden van elektrische auto's heeft niet zoveel met het laden van elektrische auto's te doen. Als ik met mijn EV door Utrecht rij en 's avonds weer naar huis ga (wat niet in Utrecht is), waarom zouden ze mij dan willen verhinderen met mijn EV door Utrecht te rijden.
2: WTF heeft de gemeenteraad hier van te willen. Dit is een taak van de netbeheerder. Laat eerst zien dat er van de netbeheerder een duidelijke vraag ligt dat dit een antwoord op de problematiek is.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

Chris schreef: vr 15 mar 2024, 14:15
Dit pleit wel tegen het idee dat het stroomnet prima te overboeken zou moeten kunnen zijn.
ik zou juist zeggen andersom. Blijkbaar was er ruimte voor deze extra afname voor het gemaal. Ik heb niet gehoord dat er storingen waren. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we standaard de grens op moeten zoeken.
Publicitair trouwens onhandig van de netbeheerder. Ze hadden beter een briefje kunnen sturen met een uitnodiging voor een gesprek om te kijken of er gesproken kan worden over een regeling waar ze beiden van profiteren. Zoals het waterschap al aangeeft kent het verbruik pieken en dalen.

Voor de uitlatingen van Van Hooijdonk heb ik geen woorden. Jarenlang iedereen stimuleren om aan de EV te gaan en dan dit. Ik zal de vergadering nog eens terugluisteren, want dit is natuurlijk de samenvatting van de journalist.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ die ruimte was er omdat de rest zich wel aan hun leveringsafspraken hield. Zodra men dat niet gaat doen want 'vorige keer toen we dat deden was er geen storing' of 'wij mogen dat want moeten een polder droog houden' dan is het de goden verzoeken natuurlijk. De 'regeling waar beide van profiteren' is irrelevant, zolang het contract maar aansluit bij het gebruik is er niks aan de hand en het Waterschap weet dat donders goed ook en speelt hier voor gebeten hond. Zij zijn hier publicitair onhandig bezig, niet de netbeheerder die zich als de verstandigste van de twee gedraagt. Kijk alleen al wie van beiden zich uberhaupt publicitair gedraagt, Enexis heeft dit niet aan de grote klok gehangen.
Palance schreef: vr 15 mar 2024, 14:51 Fantastisch. Dus dan laten we mooi een polder onderlopen omdat er door onvoorziene omstandigheden meer stroom verbruikt wordt?
Is het nou zo moeilijk om even verder na te denken waarom de netbeheerder dit zo aanvliegt :dontknow: Als de stroomvraag te ver doorschiet en de stroom compleet uitvalt stoppen alle pompen en gemalen en loopt de polder nog veel sneller onder. Oftewel waar het hier om gaat is niet of het waterschap zoveel stroom zou mogen gebruiken, maar dat de gewenste capaciteit niet goed is afgekaart met de netbeheerder.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dan zetten we gewoon toch nog een paar zonnepaneelparken neer om extra stroom op te wekken? :lol:
RikB
stadsweg

Bericht door RikB »

Regenpanelen 8-)
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Egbert schreef: vr 15 mar 2024, 15:02 Dit is een 1-april grap toch?

1: het rijden van elektrische auto's heeft niet zoveel met het laden van elektrische auto's te doen. Als ik met mijn EV door Utrecht rij en 's avonds weer naar huis ga (wat niet in Utrecht is), waarom zouden ze mij dan willen verhinderen met mijn EV door Utrecht te rijden.
2: WTF heeft de gemeenteraad hier van te willen. Dit is een taak van de netbeheerder. Laat eerst zien dat er van de netbeheerder een duidelijke vraag ligt dat dit een antwoord op de problematiek is.
Linkse partijen in de Utrechtse gemeenteraad zijn al decennia bezig om met talloze maatregelen (buffer-VRI's, betaald parkeren, verhoging parkeertarieven, keiharde handhaving op betaald parkeren, 'autoloze' wijken, wegen versmallen etc.) het autogebruik in de stad sterk te ontmoedigen. En met dank aan de problemen op het gebied van netcongestie heeft men nu weer een nieuw haakje gevonden om autogebruik in de stad verder onaantrekkelijk te maken. Of de gemeente hier nu wel of niet over gaat is verder bijzaak.
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

JanVerhoeven schreef: vr 15 mar 2024, 15:23 Is het nou zo moeilijk om even verder na te denken waarom de netbeheerder dit zo aanvliegt :
Nee, dat is het niet. De netbeheerder stuurt een standaardbrief met een dreigement. Ze gooien het probleem gewoon over de schutting. Eigen straatje schoon.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ men handhaaft simpelweg de Netcode:
1 De netbeheerder stelt voor een aansluiting op een laagspanningsnet en voor een aansluiting op een middenspanningsnet met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen kleiner dan 2 MW of een ander door de netbeheerder te bepalen vermogen, eenmalig een belastingkarakteristiek vast die kenmerkend is voor de categorie waartoe de aangesloten installatie behoort.

2 Wanneer de aard van de in het eerste lid bedoelde installatie zodanig wijzigt, dat zij tot een andere categorie gaat behoren, meldt de aangeslotene deze wijziging aan de netbeheerder en stelt de netbeheerder een nieuwe belastingkarakteristiek vast.
Dus leg mij maar uit hoe dat 'over de schutting gooien' dan wel 'straatje schoonvegen' betreft. Dat zou inherent betekenen dat men minstens een gedeelde verantwoordelijkheid heeft afgeschoven. Het omgekeerde is juist aan de hand: de afnemer gooit het probleem over de schutting door zich boven de rest te plaatsen en pretenderen oneerlijk behandeld te worden. Ik snap best dat het vanuit de onderbuik de retoriek lonkt, maar daar zijn nou juist regels voor opgesteld. Iets wat we ook kennen uit de wegenbouw en verkeershandhaving, maar hier blijkbaar even van onderschikt belang is.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ is lid 2 niet opgesteld met een structurele wijziging van de installatie in gedachte?

Nu zou je kunnen redeneren dat, door klimaatverandering, :blabla:
de aard (afname stroomgebruik) structureel gewijzigd zal worden.. maar dat is toch een beetje in de glazen bol kijken, lijkt mij.

De netbeheerder kan misschien voor deze groep klanten een afrekenmodel op jaarbasis hanteren?
Zal de wet wel weer voor gewijzigd moeten worden.
JanVerhoeven
verkeersader

Durashift schreef: za 16 mar 2024, 11:43 ^^ is lid 2 niet opgesteld met een structurele wijziging van de installatie in gedachte?
Kan, hoeft niet. De installatie zelf is doorgaans ingericht op de maximale vraag, dat is ook doorgaans niet het probleem (of tenminste, als dat overstegen wordt dan heeft de afnemer zichzelf ermee). Het gaat om de keten erachter, waar men rekening houdt met alle scenario's van alle gebruikers die daar gekoppeld worden. Dat gaat via de genoemde belastingkarakteristieken. Als een gebruiker dus een andere karakteristiek gaat toepassen, moet dat in de rest van de keten opnieuw doorgevoerd/ingecalculeerd worden. Iets met voorkomen in plaats van genezen zeg maar.
Nu zou je kunnen redeneren dat, door klimaatverandering, :blabla:
de aard (afname stroomgebruik) structureel gewijzigd zal worden.. maar dat is toch een beetje in de glazen bol kijken, lijkt mij.
Dat is niks nieuws en is de hoofdmotor achter vele problemen op het net vandaag de dag, denk aan zonneparken, windenergie, airco's, warmtepompen en ga zo maar door. En ik neem aan dat het Waterschap ook wel op de klompen aan kan voelen wat hun gemalen zoal gaan doen, want naast stroomverbruik spelen er dan ook andere aspecten die de beschikbaarheid beinvloeden als onderhoud en storingsgevoeligheid. Mijn eerste ingeving zou zijn dat iemand daar heeft zitten slapen toen de beslissing werd genomen om de pompcapaciteit uit te breiden. Samen met hoe nu (onprofessioneel) de kwestie uitgespeeld wordt zou ik denken aan een gebrek aan kundig personeel.
De netbeheerder kan misschien voor deze groep klanten een afrekenmodel op jaarbasis hanteren?
Zal de wet wel weer voor gewijzigd moeten worden.
Ik volg even niet wat het facturatiemodel hiermee te maken heeft? Het gaat hier puur om het system veilig en stabiel te houden, de euro's spelen geen (directe) rol. Alleen wel een proactieve houding vanuit de gebruiker die iets anders gaat doen dan origineel afgekaart.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

I^^ ja, sorry. Ik dacht aan de financiële belasting maar het gaat over de balans van belasting (gewicht, volume) in het systeem, begrijp ik uit jouw toelichting.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Dit vraagt gewoon om backup generatoren bij de gemalen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Of om een verhoging van de capaciteit van het stroomnet. Met extremer weer moet men gewoon rekening houden met een extremere stroomvraag en daar moeten mogelijk aanpassingen in het stroomnet voor worden gemaakt. De netbeheerder is geen klimaatdeskundige, dus die verwacht dat het waterschap het verwachte stroomverbruik correct berekend om te zien wat er nodig is. Blijkbaar is dat hier niet zo geweest of was de berekening incorrect. Dat moet verbeterd worden en dat kan alleen als de netbeheerder het waterschap ervan op de hoogte stelt.
De enige fout die de netbeheerder hier gemaakt heeft is dat de toon van de brief te dreigend was. Was de brief vriendelijker opgesteld dan hadden we het er hier nooit over gehad.