Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Piles »

^^ dat zijn dure m3's voor alleen warm water (qua vastrecht). Ik zou toch serieus overwegen of je niet van het gas af kan, door je warmwater te maken via een losse warmtepompboiler.
Heb ik hier ook, al 1,5 jaar gasloos. En een gekelderde energierekening daardoor.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Kaaiman schreef: zo 05 apr 2026, 7:50 Ik zie eigenlijk geen huiskeukens meer die in de afgelopen 10 jaar vervangen zijn, waar dan een gloednieuw gasfornuis is neergezet. Bijna alle nieuwe keukens hebben een inductiekookplaat.
Ze zijn er nog wel, getuige mijn keuken uit 2019. Verbouwing met de hand op de knip geweest, want verhuur. Gasaansluiting zat er al, perilex voor inductie nog niet. Jammer genoeg, want dat ding nu alsnog aanleggen betekent behoorlijk wat spul overhoop halen.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb recent een nieuwe inductiekookplaat laten plaatsen, en had ook geen perilexaansluiting. Gelukkig was er nog wel een loze leiding tussen meterkast en de keuken dus dat scheelde heel wat gedoe met het trekken van de leiding en het bijplaatsen van een groep in de meterkast.

Ik heb ook een Quooker laten plaatsen. Nu heb ik in de keuken direct warm/heet water in plaats van dat ik ook 5 spreekwoordelijke minuten de kraan aan moet hebben staan voor warm tapwater. Dat scheelt gas maar ook water.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Piles schreef: zo 05 apr 2026, 9:51 ^^ dat zijn dure m3's voor alleen warm water (qua vastrecht). Ik zou toch serieus overwegen of je niet van het gas af kan, door je warmwater te maken via een losse warmtepompboiler.
Heb ik hier ook, al 1,5 jaar gasloos. En een gekelderde energierekening daardoor.
Dat zou dan gepaard moeten gaan met het vervangen van de spouwmuurisolatie en HR++-glas vervangen door tripelglas (in ieder geval in de ruimtes met vloerverwarming). Makkelijker gezegd dan betaald. Voor de toekomst overweeg ik nog wel een warmwatervat, maar pas als er een uitbouw komt heb ik daar plek voor. En dan wil ik ook meteen de ketel/warmtepomp verplaatsen van zolder naar die uitbouw, omdat dat een gunstiger leidingtracé voor de vloerverwarming en radiatoren oplevert.
Palance schreef: zo 05 apr 2026, 12:04Ik heb ook een Quooker laten plaatsen. Nu heb ik in de keuken direct warm/heet water in plaats van dat ik ook 5 spreekwoordelijke minuten de kraan aan moet hebben staan voor warm tapwater. Dat scheelt gas maar ook water.
Dat overweeg ik nu ook voor de korte termijn. Maar de prijzen vallen me wel vies tegen, ook van minder bekende merken.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Kaaiman schreef: zo 05 apr 2026, 12:21 Dat zou dan gepaard moeten gaan met het vervangen van de spouwmuurisolatie en HR++-glas vervangen door tripelglas (in ieder geval in de ruimtes met vloerverwarming).
Ik weet niet hoever je je er al in verdiept hebt, maar een iets grotere warmtepomp of iets hogere aanvoertemperatuur (Ta) kan dat ook opvangen. Isoleren is geen noodzaak bij een warmtepomp, als je je warmteverlies maar kan compenseren met de capaciteit van je warmtepomp.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Precies, die zaken zijn geen randvoorwaarde. Tenzij je alleen genoegen neemt met meteen het ideaalplaatje. In particuliere appartementen (bijvoorbeeld) kom je anders niet verder voor je het hele casco met de vve hebt opgewaardeerd. De vloerverwarming hier gedaan omdat de radiatoren toch al vervangen moesten worden en de boel sowieso op de schop ging.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Het is niet meer echt het seizoen, maar ik zal eens kijken of de stooklijn nog wat geoptimaliseerd kan worden. Misschien is 45 °C bij -10 °C buiten inderdaad wat ambitieus en is 50 °C een beter idee.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Palance schreef: zo 05 apr 2026, 12:04 Ik heb recent een nieuwe inductiekookplaat laten plaatsen, en had ook geen perilexaansluiting. Gelukkig was er nog wel een loze leiding tussen meterkast en de keuken dus dat scheelde heel wat gedoe met het trekken van de leiding en het bijplaatsen van een groep in de meterkast.
Zo'n loze leiding is ideaal. Vrees dat die er ook niet is, maar is het onderzoek waard. Er zijn immers meer rare keuzes gemaakt, waaronder dat de vernieuwde groepenkast al wel 3-fase voorbereid was, bleef enkel nog de verzwaring van de hoofdaansluiting over om de auto met 11kW te laden.

Binnenkort toch nog maar weer op onderzoek uit. Operatie ken je huis en werk alle besparingen de deur uit.

Blijft nu wel de vraag, eerst indictie en boiler (verwarming loopt via blokverwarming) zodat gas er uit kan of airco plaatsen. Beiden forse investeringen maar maken of de gasaansluiting of dure blokverwarming minder nodig, gok dat beiden wel min of meer waardeverhogend werken, ook niet onbelangrijk aangezien ik er niet vanuitga eeuwig in dit appartement te wonen.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

R-R-L schreef: ma 06 apr 2026, 12:23 Er zijn immers meer rare keuzes gemaakt, waaronder dat de vernieuwde groepenkast al wel 3-fase voorbereid was, bleef enkel nog de verzwaring van de hoofdaansluiting over om de auto met 11kW te laden.
Dat is juist volkomen logisch als je meterkast aan vervanging toe is, maar je nog geen behoefte hebt aan 3 fasen.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

^^
Wel logisch, maar lijkt wel duurder dan een 1-fase kast. En gezien de vorige eigenaar alles vooral met de hand op de knip verbouwd heeft was een 3-fase kast dus juist weer een positieve verrassing.

Om een verder beeld er van te geven, enkel naar de verbouwde delen is de bedrading vernieuwd, rest heb ik nog de oude kleurcodes. Als ik zelf de boel laat vernieuwen zou ik dan ook meteen de hele ouwe boel vervangen hebben.
En zo ben ik in de laatste jaren de ene na de andere besparing tegengekomen. Op het oog netjes, tot je net even verder kijkt.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Kaaiman schreef: zo 05 apr 2026, 12:21
Piles schreef: zo 05 apr 2026, 9:51 ^^ dat zijn dure m3's voor alleen warm water (qua vastrecht). Ik zou toch serieus overwegen of je niet van het gas af kan, door je warmwater te maken via een losse warmtepompboiler.
Dat zou dan gepaard moeten gaan met het vervangen van de spouwmuurisolatie en HR++-glas vervangen door tripelglas (in ieder geval in de ruimtes met vloerverwarming). Makkelijker gezegd dan betaald. Voor de toekomst overweeg ik nog wel een warmwatervat, maar pas als er een uitbouw komt heb ik daar plek voor. En dan wil ik ook meteen de ketel/warmtepomp verplaatsen van zolder naar die uitbouw, omdat dat een gunstiger leidingtracé voor de vloerverwarming en radiatoren oplevert.
Zou dat nodig zijn? 200 m3 gas per jaar lijkt wel helemaal SWW. als je 33 m3 in een koude maand gebruikt en mijn ervaring is dat m3 -> kWh ongeveer 2,2 is, dan is dat 75 kWh extra. Over een maand is dat goed 100W extra vermogen. Dat betekent voor mijn warmtepomp zo'n 3 graden hogere temperatuur.

Ik ben blij dat ik 2 jaar geleden van het gas ben gegaan, geen centje pijn. Ik kwam van 1000 m3 gas af en heb alleen maar radiatoren in huis.