Zodat het spul net als plastic afval en oude schepen in het buitenland "verantwoord verwerkt" wordt...?
Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
-
- expressweg

Nee, want de uitvoer alleen toestaan naar landen waar verwerking ook goed geregeld is.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Een artikel van de ex-voorzitter van het Belgische CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas):
https://doorbraak.be/zo-goedkoop-is-win ... e-per-mwh/
'Kosten voor windenergie: 133 € per MWh tegenover kernenergie met 33 € per MWh
Dat wil dus zeggen dat we miljarden zullen investeren in wind- en zonne-energie, maar dat we eigenlijk een tweede back-up systeem nodig hebben om dagelijks, dag en nacht, de bevoorrading van elektriciteit te waarborgen.'
https://doorbraak.be/zo-goedkoop-is-win ... e-per-mwh/
'Kosten voor windenergie: 133 € per MWh tegenover kernenergie met 33 € per MWh
Dat wil dus zeggen dat we miljarden zullen investeren in wind- en zonne-energie, maar dat we eigenlijk een tweede back-up systeem nodig hebben om dagelijks, dag en nacht, de bevoorrading van elektriciteit te waarborgen.'
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ontken de cijfers niet, maar doorbraak is een extreemrechts vodje in Vlaanderen dat door VB en Schild & Vriend gebruikt wordt voor hun vuilste werk. Het probeert slimmer over te komen dan HLN, maar uiteindelijk is het niveau van hetzelfde.
-
- autoweg
Artikel van 3 jaar geleden uit het AD dat elke kerncentrale verlies draait:
https://www.ad.nl/economie/duur-en-geva ... a91ca77d5/
https://www.ad.nl/economie/duur-en-geva ... a91ca77d5/
De centrales blijken namelijk stuk voor stuk verlieslatend, ook in kernenergieland Frankrijk. Op een 40-jarige levensduur draaide een kerncentrale gemiddeld 5 miljard euro aan rode cijfers. Dat is exclusief latere ontmantelingskosten van de centrale plus het langdurig opslaan van nucleair afval. In het gunstigste scenario met langdurig hoge energieprijzen bedraagt het verlies nog steeds 1,5 miljard euro.
[...]
Ook in Nederland draait de kerncentrale van Borssele al jaren verlies.
-
- Moderator
Ten zuidoosten van Paderborn staat een enorm windpark, er staan iets van 210 windmolens. Dat is nog erger dan Flevoland, vanaf de A44 en A33 is het zichtbaar, ik schrok wel hoe enorm grootschalig de landschapsvernietiging daar is. Mede door de hoogteverschillen valt het nog meer op. Er staan kennelijk meer dan 1.000 windmolens in de streek Ostwestfalen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Windpark_Sintfeld
https://de.wikipedia.org/wiki/Windpark_Asseln

https://de.wikipedia.org/wiki/Windpark_Sintfeld
https://de.wikipedia.org/wiki/Windpark_Asseln

-
- expressweg
Onbegrijpelijk dat de molens niet in lijn opstelling staan. Dan vallen de molens veel minder op. Ook dezelfde hoogte toepassen kan goed werken.
-
- Moderator
https://www.politico.eu/article/draft-e ... ollutants/
De nieuwe emissienorm Euro 7 vanaf 2025 zou bijna hetzelfde zijn als Euro 6. De autoindustrie heeft gelobbyd tegen strengere normen omdat deze een te korte terugverdientijd hebben omdat ze toch gaan overschakelen op elektrische auto's in de komende 10 jaar.
Er werd al langer getwijfeld of een nog strengere norm wel zinvol is, gezien de al zeer lage uitstoot van NOx en PM10 door Euro 6 voertuigen. De volgende logische stap is dan elektrisch.
De nieuwe emissienorm Euro 7 vanaf 2025 zou bijna hetzelfde zijn als Euro 6. De autoindustrie heeft gelobbyd tegen strengere normen omdat deze een te korte terugverdientijd hebben omdat ze toch gaan overschakelen op elektrische auto's in de komende 10 jaar.
Er werd al langer getwijfeld of een nog strengere norm wel zinvol is, gezien de al zeer lage uitstoot van NOx en PM10 door Euro 6 voertuigen. De volgende logische stap is dan elektrisch.
-
- autoweg
Eigenlijk wel goed. Ik heb begrip voor het argument dat ze en geld moeten uitgeven in ontwikkeling van EV's en dan ook nog voor de ontwikkeling van Euro 7 motoren.
Scherp dan de regelgeving aan dat je hele verkochte productpalet minder dan X mag uitstoten. Dan dwing je de fabrikanten vanzelf naar meer EV (of schonere motoren als ze daar geld aan uit willen geven).
Die elektrificatie zet zich wel door, als je nu ook ziet dat er voor bestelbusjes en zelfs voor vrachtwagens een inzetgebied voor fully-electric is.
Scherp dan de regelgeving aan dat je hele verkochte productpalet minder dan X mag uitstoten. Dan dwing je de fabrikanten vanzelf naar meer EV (of schonere motoren als ze daar geld aan uit willen geven).
Die elektrificatie zet zich wel door, als je nu ook ziet dat er voor bestelbusjes en zelfs voor vrachtwagens een inzetgebied voor fully-electric is.
-
- Secretaris
Dat gebeurt toch allang?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- autoweg
Ja, die regelgeving is er. Maar scherp die aan om het wegvallen van de harde Euro 7 norm te compenseren.
-
- Moderator
De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan voor de nieuwe Euro 7 emissiestandaard:
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_6495
Euro 7 is qua emissie door verbrandingsmotoren nagenoeg hetzelfde als Euro 6. Wel wordt diesel gelijk gesteld met benzine, maar sinds Euro 6 zit daar al amper verschil in (diesel mocht iets meer NOx uitstoten). In feite niet relevant voor de Nederlandse markt want nieuwe dieselauto's worden bijna niet meer verkocht.
Men wil de emissie van remmen en banden beperken. De vraag is hoe dat technisch zou moeten. In Nederland komt er nu meer PM10 vrij door remmen en banden dan door verbrandingsmotoren.
Verder wordt de eis aangescherpt dat voertuigen langer aan de introductie-eis moeten voldoen. Met Euro 6 is dat 5 jaar / 100.000 kilometer, met Euro 7 wordt dat 10 jaar / 200.000 kilometer.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_22_6495
Euro 7 is qua emissie door verbrandingsmotoren nagenoeg hetzelfde als Euro 6. Wel wordt diesel gelijk gesteld met benzine, maar sinds Euro 6 zit daar al amper verschil in (diesel mocht iets meer NOx uitstoten). In feite niet relevant voor de Nederlandse markt want nieuwe dieselauto's worden bijna niet meer verkocht.
Men wil de emissie van remmen en banden beperken. De vraag is hoe dat technisch zou moeten. In Nederland komt er nu meer PM10 vrij door remmen en banden dan door verbrandingsmotoren.
Verder wordt de eis aangescherpt dat voertuigen langer aan de introductie-eis moeten voldoen. Met Euro 6 is dat 5 jaar / 100.000 kilometer, met Euro 7 wordt dat 10 jaar / 200.000 kilometer.
-
- Moderator
De afgelopen week hebben we best wel wat avonden gehad dat het bijna windstil was. Zonne-energie wekt dan niks op, wind ook maar heel weinig.
Ik vraag mij af hoe men zich dit voor zich ziet in de energietransitie. Je leest vaak dat zon en wind het grootste deel moeten opwekken, met een bepaalde baseload om het stabiel te houden. Maar op zulke avonden moeten centrales de volledige energievoorziening kunnen verzorgen, niet de helft of nog minder. Dus je hebt dan nog steeds de maximale opwekcapaciteit van grote centrales nodig (kernenergie of fossiel).
Dit is toch een probleem wat nooit op te lossen valt? Het maakt niet uit of we 10 keer zoveel weilanden vol zonnepanelen zetten, op zo'n donkere avond is de opwek nog steeds nul. En heel Europa heeft hier op hetzelfde moment mee te maken dus je kan ook niet 's avonds even zonnestroom importeren uit andere landen.
Op BNR hoorde ik in een podcast een vrouw over LNG uit Qatar zeggen dat we na 2030 helemaal geen fossiel meer nodig hebben. Maar hoe dan?
Ik vraag mij af hoe men zich dit voor zich ziet in de energietransitie. Je leest vaak dat zon en wind het grootste deel moeten opwekken, met een bepaalde baseload om het stabiel te houden. Maar op zulke avonden moeten centrales de volledige energievoorziening kunnen verzorgen, niet de helft of nog minder. Dus je hebt dan nog steeds de maximale opwekcapaciteit van grote centrales nodig (kernenergie of fossiel).
Dit is toch een probleem wat nooit op te lossen valt? Het maakt niet uit of we 10 keer zoveel weilanden vol zonnepanelen zetten, op zo'n donkere avond is de opwek nog steeds nul. En heel Europa heeft hier op hetzelfde moment mee te maken dus je kan ook niet 's avonds even zonnestroom importeren uit andere landen.
Op BNR hoorde ik in een podcast een vrouw over LNG uit Qatar zeggen dat we na 2030 helemaal geen fossiel meer nodig hebben. Maar hoe dan?
-
- expressweg
Waterstof vergeten?
Zowel zon als windenergie kunnen pieken hebben die we niet kunnen verbruiken en dan is omzetting naar Waterstof een prima optie.
Grote accu's geloof ik niet meer in: neemt teveel ruimte in, accuzuren die weglekken zijn direct een milieugevaar en degradatie blijft een ding
Aanvulling: Volledig fossielvrij in 2030 is ook zo'n ding waar ik niet in geloof, tenzij we hyperinflatie 'normaal' gaan vinden
Zowel zon als windenergie kunnen pieken hebben die we niet kunnen verbruiken en dan is omzetting naar Waterstof een prima optie.
Grote accu's geloof ik niet meer in: neemt teveel ruimte in, accuzuren die weglekken zijn direct een milieugevaar en degradatie blijft een ding
Aanvulling: Volledig fossielvrij in 2030 is ook zo'n ding waar ik niet in geloof, tenzij we hyperinflatie 'normaal' gaan vinden
-
- autoweg
Als men de energiebehoefte in Joules (wat er nu gebruikt wordt) afzet tegen de opwekking ervan (nu) dan is fossiel nog lange tijd broodnodig om in de (noodzakelijke) behoefte te voorzien.
Windparken leveren nu al niet hun beoogde capaciteit bij investering erin, hoorde ik van de week nog terwijl die maximale opwek wel in de spreadsheets gebruikt worden..
Windparken leveren nu al niet hun beoogde capaciteit bij investering erin, hoorde ik van de week nog terwijl die maximale opwek wel in de spreadsheets gebruikt worden..
-
- expressweg
Misschien eerst kijken hoeveel energie we nodig hebben. Onze energiebehoefte is zo groot dat deze bij lange na niet dmv zonnepanelen en windenergie gedekt kunnen worden. Daarom ben ik van mening dat je (bijna) alle pijlen op kernenergie moet gaan richten. Vooral, omdat onze elektriciteitsproductie minstens verdubbeld moet worden. Op moment wordt 40% - 50% van onze energiebehoefte door elektriciteit afgedekt, maar de andere helft niet. Dit gedeelte zou ook grotendeels dmv elektriciteit gedekt moeten gaan worden.Jeff schreef: ↑zo 20 nov 2022, 23:05 Waterstof vergeten?
-
- verkeersader
Wat het ook wordt, zo goedkoop als wat gas verbranden wordt het in elk geval niet....
-
- expressweg

Wel, dat hoeft niet per se.
Na de investering zijn zon en wind natuurlijk gratis, en water ook.
-
- expressweg
Meer opslag en meer uitwisseling tussen landen, o.a.:Chris schreef: ↑zo 20 nov 2022, 22:42 Ik vraag mij af hoe men zich dit voor zich ziet in de energietransitie. Je leest vaak dat zon en wind het grootste deel moeten opwekken, met een bepaalde baseload om het stabiel te houden. Maar op zulke avonden moeten centrales de volledige energievoorziening kunnen verzorgen, niet de helft of nog minder. Dus je hebt dan nog steeds de maximale opwekcapaciteit van grote centrales nodig (kernenergie of fossiel).
- Batterijen
- Gesmolten zout
- Stuwmeren in Noorwegen en de Alpen
- Waterstof
-
- 2x5 autosnelweg

Ik krijg vaak het idee dat we denken dat al die technieken morgen volledig beschikbaar zijn, maar over waterstof hoor ik men ook al minimaal 20 jaar praten, gesmolten zout idem. Batterijen hebben veel schaarse en vervuilende grondstoffen nodig, ik vraag me af of dat ooit zonder vervuilende grondstoffen mogelijk is.
Kernfusie is ook zo'n ding waar je meer dan 10 jaar over hoort als de energie van de toekomst. En niet dat ik tegen kernfusie ben, maar het is gewoon niet zo snel beschikbaar als we graag zouden willen. Er zijn nog genoeg onzekerheden.
Onderhoud blijft nodig.
Vergeet je dan niet de investeringen in het transport, en het onderhoud daar weer aan?
Het is precies wat Chris schrijft, en waar ik me al een tijd druk over maak; zo goedkoop en massaal beschikbaar kan duurzame energie toch nooit worden?
Precies daarom vind ik ook dat we snel op kernenergie moeten gaan inzetten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- expressweg
Batterijen, gesmolten zout en waterstof, leuk maar dan moet je eerst wel energie opwekken. Misschien verstandig om eerst te kijken wat het energieverbruik is.Matthijs schreef: ↑ma 21 nov 2022, 10:33Meer opslag en meer uitwisseling tussen landen, o.a.:Chris schreef: ↑zo 20 nov 2022, 22:42 Ik vraag mij af hoe men zich dit voor zich ziet in de energietransitie. Je leest vaak dat zon en wind het grootste deel moeten opwekken, met een bepaalde baseload om het stabiel te houden. Maar op zulke avonden moeten centrales de volledige energievoorziening kunnen verzorgen, niet de helft of nog minder. Dus je hebt dan nog steeds de maximale opwekcapaciteit van grote centrales nodig (kernenergie of fossiel).
- Batterijen
- Gesmolten zout
- Stuwmeren in Noorwegen en de Alpen
- Waterstof
https://www.cbs.nl/nl-nl/deelnemers-enq ... ieverbruik
Dan zul je zien dat het energieverbruik veel te hoog is, om dit uitsluitend dmv duurzame energie te kunnen laten plaatsvinden. Verder is het grondstofverbruiken van windmolens en zonnepanelen zeer hoog, omdat beide vormen van energie opwekking verhoudingsgewijs zeer weinig opleveren.
Daar komt de kracht van kernenergie om de hoek kijken. Je hebt namelijk zeer weinig van nodig om zeer veel energie te kunnen opwekken. Dat maakt deze vorm van energie juist goedkoop, als de investering eenmaal gedaan is (en kerncentrales zijn extreem duur door falend bouwmanagement).
Inmiddels zijn de meeste rivieren al van stuwdammen voorzien in Noorwegen en de Alpen. In de 20st eeuw zijn namelijk de meeste dammen al gebouwd, waar dat mogelijk was. Die route is ook afgesloten.
-
- 2x5 autosnelweg
Je hebt er niet alleen heel weinig centrales voor nodig, ze nemen ook zeer weinig ruimte in voor de hoeveelheid energie die je er van krijgt.
We gaan nu de hele Noordzee volzetten met windparken, terwijl met 1 kerncentrale je een fractie van de ruimte nodig hebt.
De prachtige Noordzee verwoordt nu tot een industrieterrein met verdwenen uitzichten, waar niet meer gevist kan worden en vogels dood tegenaan vliegen. Hoezo milieuvriendelijk?

-
- autoweg
Gisteren was energiedeskundige Jilles van den Beukel bij Sven op 1 (radio) te gast.
Rond minuut 14:00 vertelt hij dat recent een IAE zegsman constateerde dat de olie-en gasindustrie, qua (geringe) investeringen in fossiele brandstof, al aardig op lijn ligt met het klimaatdoel van maximaal 1,5 graad opwarming..
Welnu.. met de huidige prijzen ervaren de energie(verkoop)bedrijven dat ze eenvoudig hun winst kunnen binnenharken.. dus waarom zouden ze nu nog geld stoppen in de winning van nieuwe velden? Kunnen ze hun geld alleen maar kwijt raken joh..
Het jammere is dus dat de vraag kant nóg lang niet klaar is voor 1,5 graad opwarming.. Komen steeds meer mensen bij in ons land.. dus die vraag naar energie blijft nog wel ff hoog.. en dat zal dan ook de rekening van de gebruiker zijn.
https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/s ... den-beukel
Rond minuut 14:00 vertelt hij dat recent een IAE zegsman constateerde dat de olie-en gasindustrie, qua (geringe) investeringen in fossiele brandstof, al aardig op lijn ligt met het klimaatdoel van maximaal 1,5 graad opwarming..

Welnu.. met de huidige prijzen ervaren de energie(verkoop)bedrijven dat ze eenvoudig hun winst kunnen binnenharken.. dus waarom zouden ze nu nog geld stoppen in de winning van nieuwe velden? Kunnen ze hun geld alleen maar kwijt raken joh..
Het jammere is dus dat de vraag kant nóg lang niet klaar is voor 1,5 graad opwarming.. Komen steeds meer mensen bij in ons land.. dus die vraag naar energie blijft nog wel ff hoog.. en dat zal dan ook de rekening van de gebruiker zijn.

https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/s ... den-beukel
-
- 2x4 autosnelweg
Een oud collega van mij 
De kans op 1.5C is 0,01% Al is het maar omdat landen als China, VS, Brazilië en India en het gros van de olielanden alle redenen hebben om de boel te vertragen.

De kans op 1.5C is 0,01% Al is het maar omdat landen als China, VS, Brazilië en India en het gros van de olielanden alle redenen hebben om de boel te vertragen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Simpele uitleg. Je hebt dus 200 windmolens nodig van 13 - 15 MW en de juiste wind, om 1 kerncentrale van 1750 MW te vervangen.
Ik weet wel wat ik zou kiezen.

Ik weet wel wat ik zou kiezen.
-
- 2x2 autosnelweg
1750MW is zelfs nog aan de lage kant voor een kerncentrale.
-
- 2x3 autosnelweg
Rotondes opruimen en verkeerslichten beter afstellen + aansturen zou een prettig begin zijn.
Banden blijft ook met EV's een probleem natuurlijk, remmen iets minder want daarvoor kun je de motor gebruiken.
Voor auto's met brandstofmotor zou ook een principe zonder frictie en afslijtende blokken/voering toegepast kunnen worden maar ik vraag me af of men die investering nog wil gaan doen.
-
- zandpaadje
Dat zeker ja, ik heb wel eens plaatsen waar je groen krijgt en met z'n alle moet wachten op de volgende een stukje veder op.duikgek89 schreef: ↑do 01 dec 2022, 18:48Rotondes opruimen en verkeerslichten beter afstellen + aansturen zou een prettig begin zijn.
Banden blijft ook met EV's een probleem natuurlijk, remmen iets minder want daarvoor kun je de motor gebruiken.
Voor auto's met brandstofmotor zou ook een principe zonder frictie en afslijtende blokken/voering toegepast kunnen worden maar ik vraag me af of men die investering nog wil gaan doen.
Veder heb ik altijd een rode stroom, als ik van Gordelweg afslag 14 Rotterdam naar de rotonde op Weena moet.
-
- autoweg
En hoeveel windmolens denk je dat er nu al staan in Nederland, offshore? 20?
Of heb je enig idee hoeveel opgesteld vermogen er al is? Daar heb je wel meer dan één kerncentrale van 1750 MW voor nodig om dat te vervangen.
Maar een vergelijking als "één kerncentrale = x windmolens" gaat op meerdere vlakken mank.
Dan moet je wel een aantal units gaan plaatsen. Nu is Borssele niet zo groot, maar 1750 MW zijn 4 Borssele's.