mavas schreef: ↑vr 02 dec 2022, 9:16
Egbert schreef: ↑do 01 dec 2022, 23:34En hoeveel windmolens denk je dat er nu al staan in Nederland, offshore? 20?
Of heb je enig idee hoeveel opgesteld vermogen er al is? Daar heb je wel meer dan één kerncentrale van 1750 MW voor nodig om dat te vervangen.
Zo uit mijn hoofd denk ik een 2000 op het Nederlandse net.
Edit: Opgezocht. Nog maar slechts 462. Oplopend tot 1700 in de toekomst.
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2454939- ... chtsmiddel
Op 1 minuut 5: Nu ruim 300, in 2030 moeten dat er 1800 zijn én in 2050 nog meer..
Echt, hoe lelijk zal dat er dadelijk wel niet uitzien?
De mensheid die een groot deel van de noordzee vol bouwt..
De video gaat overigens over de, hier op het forum al eerder aangestipte, grondstoffen problematiek dat op ons afkomt.
In dit geval bepaalde (sterke) mageneten die uit zeer zeldzame aardmetalen bestaan welke uit, niet verrassend, China komt.
Wat wij nu zien met Russisch gas, de afhankelijkheid, staat straks met Chinese grondstoffen te gebeuren.
mavas schreef: ↑vr 02 dec 2022, 9:16
(..). Je hebt naar mijn mening altijd een stabiele energiebron nodig voor de leveringszekerheid. Onze welvaart is gebouwd op goedkope energie. En aangezien we geen gas meer mogen gebruiken uit Groningen, en buitenlands gas duurder is en vaak van dubieuze landen komt, lijkt mij kernenergie de enige uitweg. Of zeg ik nou iets heel geks?
Nee, verstandige denklijn, naar mijn mening.
Kees de Kort zegde het ook altijd in BNR praatje: de wereld/economie heeft gewoon behoefte aan betaalbare, betrouwbare en beschikbare energie. Is geen hogere wiskunde.. het gebrek aan sommige delen van deze drie-eenheid in delen van onze wereld kan je gewoon zien aan de achterblijvende ontwikkelingen.
mavas schreef: ↑vr 02 dec 2022, 9:16 (..)
Nog wat vragen die leven bij mij, met name over windmolens:
Hoeveel vogels vliegen er dood per jaar op al die windmolens? En hoeveel op kerncentrales?
Is visserij nog mogelijk op zee op de locaties van die windmolens?
Hoe staat het met de biodiversiteit door windmolens?
Hoe zit het met gebruikte materialen? Zijn die herbruikbaar? Zijn ze milieuvriendelijk?
Ik hoorde van de week de term
windschaduw Dat effect kan optreden bij windmolens die te dicht op elkaar staan en ze dus minder wind kunnen vangen om de maximale opbrengst te geven.
Qua circulariteit (van de magneten bijvoorbeeld) zegt de ecotechnoloog in de gelinkte video wel iets moois: Om circulariteit van grondstoffen te bewerkstelligen moet je eerst wel de zaken gebouwd en gebruikt hebben, in het geval van die windmolens dus eerst al die magneten
als nieuw gebruiken en dan na de gebruikte levensduur (zo'n 20 jaar) kan je dan slopen en hergebruiken. Heb je dus niks aan als China over een paar jaartjes Taiwan inneemt..