Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
Iets met hypocrisie over elektrisch aangedreven auto's die de meeste mensen zichzelf niet eens kunnen veroorloven, als het in hun eigen achtertuin maar "proper" is. De postzegel die Europa maar groot is, gaat écht de wereld niet redden hoor.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is en blijft in mijn ogen verspilling, ook als ze geld zat hebben.Lekkere Kwal schreef: ↑wo 15 mar 2023, 21:22de concerns met miljoenen- zo niet miljardenwinsten moeten hun dieselmotoringenieurs langer aanhouden om specifiek de dieselmotoren op het niveau van benzinemotoren te krijgen.
Mijn argumentatie hangt op wat ik zie en ook hoor van collega's en klanten; dat is ook geen wetenschappelijke onderbouwing maar wel iets anders dan een zelfingebeelde waanvoorstelling.Je hele argumentatie hangt aan het probleem groter en algemener voorstellen dan dat het in werkelijkheid is.
Het klopt dat mensen met ervaring in dieselmotoren niet per definitie zomaar alles in de power-electronica wereld kunnen oppakken, maar het zijn (als ze niet recent in NL opgeleid zijn...) slimme en goed opgeleidde ingenieurs die je echt wel vrij snel goed genoeg kunt inwerken om er op korte termijn wat aan te hebben; de rest vinden ze dan on the job wel uit.Laat staan dat je constatering van techneutentekort nog steeds niets zegt over hoe dieselmotoringenieurs opeens iets belangrijks zouden kunnen bijdragen in de keten van elektrische aandrijving. Zeker als dat niet eens bij hetzelfde bedrijf plaatsvindt.
-
- Moderator
Ik ben op een rondreis door Scandinavië en het valt mij op dat elk hotel, restaurant of winkel elektrische verwarming heeft. Een element dat je met een stekker in het stopcontact steekt.
In Nederland gaat de discussie heel erg over warmtepompen, die op koude dagen echter kolossale hoeveelheden elektriciteit verbruiken waar het netwerk totaal niet op berekend is als dit op grote schaal moet gebeuren (nog wel orde van grootte problematischer dan als iedereen een elektrische auto gaat laden).
Zijn elektrische verwarmingen dan geen oplossing voor Nederland? Of verbruiken die nog meer elektriciteit? Hier in Noorwegen is elektra van oudsher goedkoop vanwege waterkracht.
In Nederland gaat de discussie heel erg over warmtepompen, die op koude dagen echter kolossale hoeveelheden elektriciteit verbruiken waar het netwerk totaal niet op berekend is als dit op grote schaal moet gebeuren (nog wel orde van grootte problematischer dan als iedereen een elektrische auto gaat laden).
Zijn elektrische verwarmingen dan geen oplossing voor Nederland? Of verbruiken die nog meer elektriciteit? Hier in Noorwegen is elektra van oudsher goedkoop vanwege waterkracht.
-
- 4x3 autosnelweg
Mijn airco kan ook verwarmen, dat zou dan elektrisch zijn. Of het duur is, hangt af van het hoe je je ruimtes wilt verwarmen, de elektraprijs en het verbruik van het apparaat zelf. Ik vind het efficiënter omdat je met een korte boost de temperatuur naar een comfortabel niveau krijgt en dan het apparaat uitschakelt en daarna blijft het urenlang behaaglijk.
Hetzelfde geldt voor koelen en de lucht ontvochtigen.
-
- expressweg
Warmtepompen hebben een efficiëntie van tussen de 200% en 500%, dat betekent dat ze voor iedere kWh aan stroom 2 tot 5 kWh aan warmte je huis in pompen. Een elektrische verwarming die je in het stopcontact kan doen zet alle stroom om in warmte, met een efficiëntie van 100%. Daarin doen warmtepompen het dus stukken beter.Chris schreef: ↑zo 18 jun 2023, 20:57 Ik ben op een rondreis door Scandinavië en het valt mij op dat elk hotel, restaurant of winkel elektrische verwarming heeft. Een element dat je met een stekker in het stopcontact steekt.
Elektrische verwarming bestaat al 200 jaar. Als het beter was dan een warmtepomp had niemand ooit warmtepompen gebouwd.
Het werd in Nederland nooit gebruikt omdat Nederland voornamelijk op kolen- en gascentrales draaide die maximaal 70% van de warmte die ontstaat bij verbranding omzet in elektriciteit. Dan is het efficiënter om gas gewoon thuis te verbranden. Noorwegen heeft zoals je zegt goedkope stroom, maar ook een lage bevolkingsdichtheid waardoor transport van brandstof relatief duur is. Daardoor was elektrisch verwarmen logischer. Zeker als het stroomnet er op is ingericht is het geen enkel probleem.
Enkel wanneer het buiten via internationale stroomkabels massaal gaat concurreren met Noorse huishoudens en bedrijven kan het een probleem worden, omdat dan de elektriciteitsprijzen in Noorwegen gaan stijgen. Pas dan kunnen warmtepompen een logische vorm van verwarming zijn in Noorwegen.
-
- Secretaris
Nou, die elektriciteitsprijzen rezen ook in Noorwegen de pan uit het afgelopen jaar, met name in de winter. Noorwegen wekt veel stroom op, maar verkoopt ook weer veel door, waardoor de prijzen voor de gewone Noor ook enorm hoog werden vanwege contractuele verplichtingen. En men schijnt er voornamelijk met variabele consimentencontracten te werken, dus dat werd ook in Noorwegen een dure, koude winter...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg
Warmtepompen zijn een stuk efficienter en gebruiken verhoudingsgewijs veel minder energie. Verder kun je met een warmtepomp ook koelen, waardoor in de zomer hier ook wat aan hebt. Probleem in Nederland is dat bij de grootschalige uitbreiding van het aantal woningen in de jaren zestig en zeventig de capaciteit van het laagspanningsnet achteraf gezien (veel) te laag uitgevoerd is. Hoofdzakelijk veroorzaakt, omdat we massaal met aardgas zijn gaan verwarmen. Bij andere landen speelt dit (gelukkig voor hun) veel minder een rol.Chris schreef: ↑zo 18 jun 2023, 20:57 Ik ben op een rondreis door Scandinavië en het valt mij op dat elk hotel, restaurant of winkel elektrische verwarming heeft. Een element dat je met een stekker in het stopcontact steekt.
-
- Moderator
In Scandinavië is het kennelijk inderdaad gebruikelijk om spotprijzen te betalen (van de spotmarkt). In Nederland is dit in opkomst met aanbieders van zon/wind-energie, prijzen die bijna gratis zijn op momenten dat er veel aanbod en weinig vraag is (midden overdag).
Ik begrijp dat een warmtepomp eigenlijk altijd aan moet staan omdat het 8 uur duurt om het systeem op te warmen. Dus dat verbruikt de hele winter door veel elektriciteit. Met een elektrische verwarming hoeft deze alleen aan als je thuis bent en niet 's nachts of als je naar het werk bent. Ik ben wel benieuwd wat dan in totaal meer elektriciteit verbruikt. Heel koud wordt het in het grootste deel van Noorwegen niet (de meeste mensen wonen aan de kust onder invloed van de warme golfstroom).
-
- 4x3 autosnelweg
Als ik op elektriciteit verwarm kan ik wat gerichter verwarmen door met de instellingen van de airco te spelen (hoog uitblazen, laag uitblazen - variëren in snelheid, temperatuur, drogen etc). De verwarming via de thermostaat is alleen aan en uitzetten. Ik kan niet aan de radiatoren onder het raam - die in de keuken en gang staan standaard uit. De slaapkamer wil ik eigenlijk niet verwarmen met de radiator. De slaapkamer is al snel ondraaglijk warm. Dan kan ik liever even 2-3 minuten de kilte verjagen met de airco.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat kan op zich iedere airco trouwens.waldo79 schreef: ↑zo 18 jun 2023, 21:14 Mijn airco kan ook verwarmen, dat zou dan elektrisch zijn. Of het duur is, hangt af van het hoe je je ruimtes wilt verwarmen, de elektraprijs en het verbruik van het apparaat zelf. Ik vind het efficiënter omdat je met een korte boost de temperatuur naar een comfortabel niveau krijgt en dan het apparaat uitschakelt en daarna blijft het urenlang behaaglijk.
-
- 4x3 autosnelweg
Maar het is efficiënter dan op aardgas stoken waarmee ik minder gericht kan verwarmen.
In de auto helpt de airco bij koelen en ontvochtigen.
In de auto helpt de airco bij koelen en ontvochtigen.
-
- expressweg
Dat is natuurlijk ook alleen als het echt koud is. Met een goed geïsoleerd modern huis is het warmteverlies ook laag en hoeft die warmtepomp ook niet veel te doen.Chris schreef: ↑di 20 jun 2023, 21:26
Ik begrijp dat een warmtepomp eigenlijk altijd aan moet staan omdat het 8 uur duurt om het systeem op te warmen. Dus dat verbruikt de hele winter door veel elektriciteit. Met een elektrische verwarming hoeft deze alleen aan als je thuis bent en niet 's nachts of als je naar het werk bent. Ik ben wel benieuwd wat dan in totaal meer elektriciteit verbruikt.
En 8 uur is wel heel erg overdreven. Ja, misschien van 10 graden naar 20 graden, maar zoals gezegd: warmteverlies is laag. Het duurt echt geen 8 uur om een of twee graden op te warmen.
-
- stadsweg
Je bedoelt dat een COP tussen 2 en 5 haalbaar is (mits het systeem goed uitgelegd is). Dat dit verward wordt met een efficientie/rendement groter dan 100% is thermodynamische quatsch. Een warmtepomp (lucht/water) of (lucht/lucht = bijvoorbeeld airco) onttrekt warmte aan de ene ruimte en geeft dit met behulp van elektriciteit af aan de andere ruimte. Als je een rendement wilt berekenen, zul je ook de ingaande energiestroom mee moeten nemen.verfmeer95 schreef: ↑zo 18 jun 2023, 23:17 Warmtepompen hebben een efficiëntie van tussen de 200% en 500%, dat betekent dat ze voor iedere kWh aan stroom 2 tot 5 kWh aan warmte je huis in pompen. Een elektrische verwarming die je in het stopcontact kan doen zet alle stroom om in warmte, met een efficiëntie van 100%. Daarin doen warmtepompen het dus stukken beter.
Dit is hetzelfde als zeggen dat een condenseren HR ketel een rendement heeft van 107% t.o.v. een niet condenserende ketel. Ook bij die HR ketel gaan er afgekoelde rookgassen (tenminste hoger dan je CV-retourtemperatuur) door de afvoer naar buiten (= verlies).
Met een warmtepomp wil je een zo hoog mogelijke (s)COP halen, dit bereik je door een zo laag mogelijke afgifte temperatuur (In het geval van lucht/water is dit 35°C- 40°C watertemperatuur). Hiervoor moet je afgifte systeem geschikt zijn, daarom wordt er vaak vloerverwarming toegepast (radiatoren kunnen ook afhankelijk van de situatie). Je hebt namelijk een groot verwarmd oppervlak nodig omdat je een kleine delta T ten opzichte van de ruimte hebt. Door het kleine verschil duurt het lang voordat de ruimte opgewarmd is en daarom wil je graag de warmtepomp zo lang mogelijk (uren) laten draaien.Chris schreef: ↑di 20 jun 2023, 21:26 Ik begrijp dat een warmtepomp eigenlijk altijd aan moet staan omdat het 8 uur duurt om het systeem op te warmen. Dus dat verbruikt de hele winter door veel elektriciteit. Met een elektrische verwarming hoeft deze alleen aan als je thuis bent en niet 's nachts of als je naar het werk bent. Ik ben wel benieuwd wat dan in totaal meer elektriciteit verbruikt. Heel koud wordt het in het grootste deel van Noorwegen niet (de meeste mensen wonen aan de kust onder invloed van de warme golfstroom).
Sneller de ruimte opwarmen kan natuurlijk ook, door het verwarmingselement in je warmtepomp aan te spreken en een hogere watertemperatuur te kiezen, maar dan daalt je COP (zeker bij lagere temperaturen).
-
- 2x5 autosnelweg
https://nos.nl/artikel/2487001-kopzorge ... issiezones
Schrikbarend artikel. Over een paar jaar is het al zover, maar er zijn nog gigantisch veel praktische problemen waar nog totaal geen oplossing voorhanden is.
Het stroomnet is op veel plekken vol, de kosten zijn gigantisch (ook voor de gemeente, dus hogere kosten voor de burger), en op veel plekken zijn er zelfs geen laadpalen voor busjes of vrachtwagens.
De gemeente Maastricht verwijst doodleuk door naar de netbeheerder op de vraag over het volle stroomnet, en schuift de problemen dus lekker van zich af.
Dit is 1 grote soap.
Kan dit nog goedkomen, of ben ik te negatief?
Schrikbarend artikel. Over een paar jaar is het al zover, maar er zijn nog gigantisch veel praktische problemen waar nog totaal geen oplossing voorhanden is.
Het stroomnet is op veel plekken vol, de kosten zijn gigantisch (ook voor de gemeente, dus hogere kosten voor de burger), en op veel plekken zijn er zelfs geen laadpalen voor busjes of vrachtwagens.
De gemeente Maastricht verwijst doodleuk door naar de netbeheerder op de vraag over het volle stroomnet, en schuift de problemen dus lekker van zich af.
Dit is 1 grote soap.
Kan dit nog goedkomen, of ben ik te negatief?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- stadsweg
Nee, dit gaat niet meer goedkomen. Het feit dat de gemeentes zich al voor problemen met het eigen wagenpark, het laden ervan en o.a. de invloed op werkroosters gesteld zien spreekt al boekdelen. Normaalgesproken gooit men dit soort problemen bij bedrijven over de schutting, maar nu ze er zelf tegenaan lopen zullen er (al dan niet enkel voor zichzelf) uitzonderingen worden geschapen.
Afstel zal er dus niet komen, maar er zullen allerhande uitzonderingen worden opgesteld. Hoe lang die gaan duren? Geen idee.
Afstel zal er dus niet komen, maar er zullen allerhande uitzonderingen worden opgesteld. Hoe lang die gaan duren? Geen idee.
-
- autoweg
Ik voorzie dat sommige dienstverleners kritisch gaan kijken naar hun dienstverlening in dergelijke zones.
Lichte vracht zal wel goedkomen, kleine EV bestellers zijn er al wel. Maar, over een jaar of twee periodiek bij een adres in de milieuzone komen met de EV auto die je op wel tien verschillende milieuzones op dat moment kan inzetten.. zal toch gekeken welke milieuzone het meeste geld opbrengt. Dan maar nee zeggen tegen een potentiële of bestaande klant. Kost misschien ook geld.. maar lang niet elke klant levert de euro's, uiteindelijk, op die vooraf bedacht zijn, is mijn ervaring.
Lichte vracht zal wel goedkomen, kleine EV bestellers zijn er al wel. Maar, over een jaar of twee periodiek bij een adres in de milieuzone komen met de EV auto die je op wel tien verschillende milieuzones op dat moment kan inzetten.. zal toch gekeken welke milieuzone het meeste geld opbrengt. Dan maar nee zeggen tegen een potentiële of bestaande klant. Kost misschien ook geld.. maar lang niet elke klant levert de euro's, uiteindelijk, op die vooraf bedacht zijn, is mijn ervaring.
-
- stadsweg
Daarnaast zul je een tweedeling zien, de ZZP'er en kleine ondernemer die zich de investering niet kan veroorloven, en de grote bedrijven die dat wel kunnen en dat marktaandeel in die steden overnemen. Minder concurrentie, hogere investeringen en een hogere prijs tot gevolg.
Maar dan moeten die grote bedrijven nog eens aan genoeg laadpunten kunnen komen.
Een alternatief is een logistieke hub aan de stadsrand waar men alles heen brengt, en dan enkel als last mile solutions met EV vrachtwagens / bestelwagens gaat rijden. Dat kan nog wel eens goedkoper zijn dan een hele vloot voertuigen elektrificeren.
Maar dan moeten die grote bedrijven nog eens aan genoeg laadpunten kunnen komen.
Een alternatief is een logistieke hub aan de stadsrand waar men alles heen brengt, en dan enkel als last mile solutions met EV vrachtwagens / bestelwagens gaat rijden. Dat kan nog wel eens goedkoper zijn dan een hele vloot voertuigen elektrificeren.
-
- Moderator
Er zullen ook veel bedrijven zijn voor wie het niet gaan om levering van winkels, maar voor dienstverlening aan klanten of particulieren, waarvan misschien maar 1 of 2% in zo'n lage-emissiezone is. Ik las dat 99% van de bestelauto's in Nederland nog op brandstof rijden en voor vrachtwagens zal dit ook wel zo zijn. Ik denk dat 2025 te optimistisch is ingevoerd met het idee dat bedrijven zich zelf wel aanpassen. Maar aan de randvoorwaarden wordt nog niet voldaan. 2025 is over maar iets meer dan een jaar al.
-
- 2x3 autosnelweg
Als de bewoners in zo'n lage-emissiezone er te veel last van hebben zullen die vanzelf wel druk zetten op hun bestuur om de regels te versoepelen. Dat is dus het probleem niet. Een probleem met gemeenten is meestal dat eigen bewoners boven bezoekers geplaatst worden omdat die laatsten toch niet kunnen stemmen in de gemeente, maar dat speelt hier niet mee vandaar dat ik er mij niet veel zorgen in maak.
-
- 2x2 autosnelweg

In Gent, is de binnenstad eigenlijk verkocht aan toeristen en studenten op fietsen, wat er voor gezorgd heeft dat de eigenlijke bevolking dagelijks geconfronteerd wordt met de last van die aanpassingen, terwijl bezoekers hier misschien 1 dag tot een week zijn, en studenten maar een paar jaar.
-
- autoweg
Die zijn er al en worden nog verder ontwikkeld, men verwacht er wel veel van. Alleen denk ik dat zo'n afleverhub voor een bewoner in de binnenstad prima kan voor een laptop die bij een webwinkel is gekocht.. maar als er bij diezelfde webwinkel een wasmachine is gekocht..met installatieservice en inname van het oude apparaat.. dán zal die webwinkel dat toch liever in eigen hand houden (als in uitbesteed aan de servicepartner waarmee dienstverleningsafspraken zijn gemaakt voor de klantreis..de_Aristocraat schreef: ↑za 19 aug 2023, 9:54 (..)

Misschien gaat het wel werken als de belanghebbenden bij die Zero Emissie Zone gezamenlijk een Shared Service Centre / Logisitiek opzetten, in samenspraak met de gemeente.

-
- 2x5 autosnelweg
Als je er eens over nadenkt besef je pas hoeveel gemotoriseerd verkeer er min of meer noodzakelijk is binnen zo'n nul-emissiezone. De pakketbezorger, de installateur, de service/storingsmonteur voor je warmtepomp/ketel, aanpassingen aan huis, de schilder, een nieuw bankstel of tv, bevoorrading van winkels, supermarkten, horeca, onderhoud aan wegen, bruggen, kapotte verkeerslichten of openbare verlichting, een straatfeestje, een evenement, kermis, foodtruckfestival, etc.
Zoveel zaken die, als het allemaal emissieloos moet worden, wordt het toch veel te complex allemaal? Dat betekent een geheel eigen wagenpark voor al die zaken, waar de planning op aangepast moet worden. Als bij iemand de cv-ketel het niet meer doet, kan niet die monteur met verbrandingsmotor ingepland worden, maar kan dat alleen een monteur zijn met dat emissieloze voertuig.
Zoveel praktische problemen. En inderdaad, zoals Chris noemt, het is al over iets meer dan een jaar zover.
Zoveel zaken die, als het allemaal emissieloos moet worden, wordt het toch veel te complex allemaal? Dat betekent een geheel eigen wagenpark voor al die zaken, waar de planning op aangepast moet worden. Als bij iemand de cv-ketel het niet meer doet, kan niet die monteur met verbrandingsmotor ingepland worden, maar kan dat alleen een monteur zijn met dat emissieloze voertuig.
Zoveel praktische problemen. En inderdaad, zoals Chris noemt, het is al over iets meer dan een jaar zover.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- zandpaadje
-
- autoweg

Ja, een jaartje nog.. máár als ie in 2026 of later kapot gaat.. dán moet je óf in een monumentaal pand wonen/werken of in een appartement complex.. anders wordt het de installateur met de EV auto inroepen.

https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-kom ... ~a6a7e76f/(..)Eigenaren van een appartement of een huis met monumentale status mogen ook de komende jaren nog gasgestookte cv-ketels blijven gebruiken. Voor hen komt er een uitzondering op de verplichting dat cv-ketels moeten worden vervangen door warmtepompen.
(..)
Dat schrijft minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) in een brief aan de Tweede Kamer. Vanaf 1 januari 2026 mogen cv-ketels die kapotgaan niet meer worden vervangen door een nieuwe gasgestookte ketel. Huiseigenaren moeten dan een warmtepomp installeren, al mag een zogeheten hybride warmtepomp ook. Een hybride warmtepomp gebruikt een beetje gas op piekmomenten, zoals bij het douchen en op koude dagen, maar wel 60 procent minder gas dan een reguliere cv-ketel. (..)
-
- autoweg
Wat in het artikel en de discussie een beetje verloren gaat is dat er de nodige overgangsregelingen zijn.

bron:https://www.tln.nl/thema-stadslogistiek/
Of dat voldoende is voor een soepele overgang is natuurlijk de vraag. Maar er wordt al gewerkt aan de infrastructuur: viewtopic.php?p=1276747#p1276747
-
- stadsweg

Als je een 40 voertuigen op je gemeentewerf hebt en er vanuit gaat dat ze allemaal leeg zijn en de volgende dag gebruikt moeten worden, dan heb je een uitdaging. Zeker als je elk voertuig met de maximale snelheid wilt laden (11 of 22kW).
Echter werk je in ploegen, niet alle werknemers arriveren en vertrekken op exact dezelfde tijd. Niet alle voertuigen leggen dezelfde afstand af en zijn even leeg. Je kunt elk voertuig aan een lader hangen en de load over de laders kunnen verdelen. Voertuigen welke eerder 'vol' moeten kun je voorrang geven.
En dan dat voorbeeld van de elektrische vuilniswagens welke optillen en persen volledig elektrisch doen: misschien moet je hydrauliek inbouwen?!? Zo'n hydrauliekpomp vraagt niet zoveel vermogen...
-
- 2x3 autosnelweg

-
- expressweg
Geen idee of dit het juiste topic is, maar bij deze
Vanaf volgende week opent in Luxemburg de eerste locatie voor het tanken van waterstof
Vanaf volgende week opent in Luxemburg de eerste locatie voor het tanken van waterstof