Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
Ik las dat nieuwsbericht ook. Wij hebben zonnepanelen ook op de lange baan geschoven vooralsnog, om het stroomnet niet teveel te belasten.
Zou de echte reden niet zo zijn dat iedere eigenaar die het kan betalen, inmiddels wel panelen heeft en dat de markt dus gewoon verzadigd is?
Zou de echte reden niet zo zijn dat iedere eigenaar die het kan betalen, inmiddels wel panelen heeft en dat de markt dus gewoon verzadigd is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
Volgens dit artikel https://tweakers.net/nieuws/214702/veel ... atsen.html is het bij particulieren inderdaad het invoeren van terugleverkosten en de onzekerheid van de terugverdientijd.Chris schreef: ↑di 03 okt 2023, 21:14 Zou zo'n abrupte trendbreuk echt komen doordat Vandebron aangeeft een terugleverheffing in te voeren? Of speelt er wat anders? Het aflopen van de salderingsregeling is iets dat al jaren boven de markt hangt, maar kennelijk is er sprake van een abrupte terugval van de vraag terwijl er voorheen enorme groei was, Nederland heeft nu de meeste zonnepanelen per capita in Europa.
Bij bedrijven blijkt het ongeveer hetzelfde. Veel Nederlandse bedrijven annuleren projecten om zonnepanelen te plaatsen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 4x5 autosnelweg
Als er nou een probleem is op met name zonnige werkdagen, waarom stappen energiebedrijven dan niet uit hun comfortzone en draaien ze het nacht- en dagtarief om? Zo stimuleer je wat meer om overdag ook stroom te gebruiken.
Desnoods leg je die verandering alleen op aan zonnepanelenhouders.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Het land Guinea-Bissau zit zonder electriciteit omdat ze hun rekening niet betaald hebben.
De volledige energievoorziening komt van een drijvende elektriciteitscentrale die op LNG werkt. Dit is gebouwd door het Turkse bedrijf Karpowership. Die powerships zijn de laatste jaren in opkomst in ontwikkelingslanden om snel elektriciteit op te wekken zonder daarvoor een energiecentrale op land met bijbehorende infrastructuur te hoeven bouwen.
Karpowership heeft nu 36 van deze powerships in 20 landen die 6000 MW capaciteit hebben.

De volledige energievoorziening komt van een drijvende elektriciteitscentrale die op LNG werkt. Dit is gebouwd door het Turkse bedrijf Karpowership. Die powerships zijn de laatste jaren in opkomst in ontwikkelingslanden om snel elektriciteit op te wekken zonder daarvoor een energiecentrale op land met bijbehorende infrastructuur te hoeven bouwen.
Karpowership heeft nu 36 van deze powerships in 20 landen die 6000 MW capaciteit hebben.

-
- expressweg
Nachttarief is in de meeste gebieden 23:00-7:00, in sommige 21:00-7:00. Daarmee dek je het nacht-laag wel af. Maar tegenwoordig is er ook een dag-laag, en dat is er zelfs in de winter (uiteraard niet zo uitgesproken).Palance schreef: ↑wo 18 okt 2023, 14:32 Als er nou een probleem is op met name zonnige werkdagen, waarom stappen energiebedrijven dan niet uit hun comfortzone en draaien ze het nacht- en dagtarief om? Zo stimuleer je wat meer om overdag ook stroom te gebruiken.
Dus je zou naar een piek- en daltarief moeten gaan die die pieken afdekt. 's Morgens van 6:00-10:00 en 's avonds van 17:00-21:00 hoogtarief bijvoorbeeld.
-
- stadsweg
De prijzen van zonnepanelen zijn hoger sinds de hoge energieprijzen. Dus ondanks de hoge prijzen, is de terugverdientijd nog steeds 7 jaar.
Daar komt de onzekerheid bij dat zonnestroompieken ongewenst zijn voor de netbeheerders en tot hogere netbeheerskosten leidt. Stel dat ze een terugleverboete in gaan voeren...
Voor een verenigingsgebouw hebben we de zaak pas doorgerekend, en aangezien we vooral energie gebruiken als er geen zon is, zijn we dus erg afhankelijk van saldering voor de terugverdientijd. Dus besloten het niet te doen. Zonde van het lege dak.
Actie 1: zonneweides verbieden!
Actie 2: garantie geven dat de komende 20 jaar geen kosten voor teruglevering worden gerekend en de verhoogde netbeheerskosten beperkt zullen blijven.
Daar komt de onzekerheid bij dat zonnestroompieken ongewenst zijn voor de netbeheerders en tot hogere netbeheerskosten leidt. Stel dat ze een terugleverboete in gaan voeren...
Voor een verenigingsgebouw hebben we de zaak pas doorgerekend, en aangezien we vooral energie gebruiken als er geen zon is, zijn we dus erg afhankelijk van saldering voor de terugverdientijd. Dus besloten het niet te doen. Zonde van het lege dak.
Actie 1: zonneweides verbieden!
Actie 2: garantie geven dat de komende 20 jaar geen kosten voor teruglevering worden gerekend en de verhoogde netbeheerskosten beperkt zullen blijven.
-
- Moderator
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -torenvalk
Omroep Flevoland heeft een verhaal over de acute netcongestie.
In Lelystad hebben basisscholen een tijdelijke huisvesting gekregen. Die moet na de herfstvakantie in gebruik genomen worden. De scholen zijn energieneutraal gebouwd, zonder gasaansluiting. Echter nu blijkt dat het onmogelijk is om een grootverbruiksaansluiting op het net te krijgen, voor een langere termijn niet.
Dus nu hebben ze dieselaggregaten geplaatst, terwijl duidelijk is dat deze situatie niet voor een paar weken of paar maanden zal duren, maar misschien wel tot eind dit decennium (gezien het persbericht van Tennet deze week).
Omroep Flevoland heeft een verhaal over de acute netcongestie.
In Lelystad hebben basisscholen een tijdelijke huisvesting gekregen. Die moet na de herfstvakantie in gebruik genomen worden. De scholen zijn energieneutraal gebouwd, zonder gasaansluiting. Echter nu blijkt dat het onmogelijk is om een grootverbruiksaansluiting op het net te krijgen, voor een langere termijn niet.
Dus nu hebben ze dieselaggregaten geplaatst, terwijl duidelijk is dat deze situatie niet voor een paar weken of paar maanden zal duren, maar misschien wel tot eind dit decennium (gezien het persbericht van Tennet deze week).
-
- 4x3 autosnelweg
-
- autoweg
Top man, laten we die warmtepompen en dat elektrische rijden nog wat meer doordrammen, daar worden we met z’n allen beter van. Maar gelukkig is de gaskraan dicht, hoeven we ons ook niet meer met die “zeikende” Groningers bezig te houden 

-
- autoweg
-
- autoweg
Uit september 2023:

Hoe danChris schreef: ↑vr 22 sep 2023, 14:58 Er komen nog meer distributiecentra op het Lelystad Airport Business Park. Ik denk dat uiteindelijk wel het hele gebied tussen de luchthaven, de A6 en de N727 volgebouwd wordt met logistiek.
Er wordt nu 19 hectare / 160.000 m² logistiek ontwikkeld langs de N727.
https://lelystadairportbusinesspark.nl/ ... inesspark/
![]()

-
- autoweg
Het 'geld' moet kwijt. Op de bank levert het nog steeds (te) weinig op. Denk ik dan. 

Bizar.. als de wind verkeerd staat waait de dieselwalm zo het schoolplein op: mogen de kinderen niet buitenspelen vanwege de vervuilde luchtChris schreef: ↑za 21 okt 2023, 11:05 https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -torenvalk
(..)

-
- expressweg
Vooruit zien is tegenwoordig een vies woord.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... n-flink-op
Overigens geen nieuw probleem, want dit probleem speelde ook enkele jaren geleden in de Noordoostpolder.
Ook bij sommige UTMS masten in het Reevebos staat al enkele jaren een dieselgenerator te draaien.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... n-flink-op
Overigens geen nieuw probleem, want dit probleem speelde ook enkele jaren geleden in de Noordoostpolder.
Ook bij sommige UTMS masten in het Reevebos staat al enkele jaren een dieselgenerator te draaien.
-
- stadsweg
M.a.w., de algemene stroomprijs gaat hoger worden om die pieken op te vangen, teneinde een inefficiente manier van stroomopwekking te subsidieren.
Ik vind het niet zo een geweldig plan.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik denk dat ze daar een milieuvergunning voor moeten hebben en die niet hebben en voorlopig ook niet krijgen (zolang stikstofsaldering niet is afgekaart). Dat betekent dat dieselaggregaten (en niet als backup voor storingen, wat wel mag) vermoedelijk ook illegaal zijn. Warme truien dus....Chris schreef: ↑za 21 okt 2023, 11:05 In Lelystad hebben basisscholen een tijdelijke huisvesting gekregen. Die moet na de herfstvakantie in gebruik genomen worden. De scholen zijn energieneutraal gebouwd, zonder gasaansluiting. Echter nu blijkt dat het onmogelijk is om een grootverbruiksaansluiting op het net te krijgen, voor een langere termijn niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- stadsweg
Ik heb het al eerder geroepen, maar het gaan differentieren van netbeheerkosten voor kleinverbruikers (Spectrum 1x25A - 3x25A) op basis van beschikbaar vermogen gaat ook helpen, zodat men na gaat denken of men echt een zwaardere aansluiting nodig heeft.
Daarnaast is er sprake van een stomme mismatch: de ene partij (windmolens/zonneweides) vraagt een grootverbruikers aansluiting voor levering, terwijl het bedrijfspand ernaast een vergelijkbare aansluiting vraagt voor afname. Dat het nu zo'n probleem is, komt doordat 'vroeger' de stroom vanuit slechts enkele centrale punten via hoogspanning naar alleen afnemers ging en moeten er naast meer (aantal + hoger vermogen) afnemers ook meer leveranciers aangesloten worde op datzelfde laag en middenspanningsnet. Het ergste is dat die leveranciers ook niet dicht bij de afnemers zitten en er ook nog een afstand afgelegd moet worden over het hoogspanningsnet.
Zelf heb ik een 1x35A aansluiting en bezig met een laadpaal, momenteel de granny-charger met 212V/13A en dat lukt met mijn reisgedrag (700km/week waarvan 3x 200km op achtereenvolgende dagen).
Voorlopig ga ik nog niet over naar 3x25A, maar ik bereid de bekabeling alvast voor, voor het geval dat. Afzekeren van je laadpaal onder een 35A hoofdaansluiting mag zonder problemen met 20A. Dit is 4,6kW. Daarmee kan ik de auto laden van 0% naar 100% in 17 uur (78,1kWh batterij pakket). Een Model-Y RWD met LFP-accu heeft slechts 57,5kWh, maar mag tot 100% opgeladen worden en heeft effectief bijna hetzelfde bereik als een long range. Met 4.6kW doe je daar 12,5uur over. Helemal leeg rijden doe haast nooit en als je om 18uur inplugd is deze de volgende ochtend om 7uur al weer vol.
Wat ik met mijn verhaal bedoel te zeggen: Er worden ook aansluitingen aangevraagd omdat het 'kan', niet omdat men het 'nodig' heeft. De stap van 1x35A naar 3x25A is mischien in mijn woning slechts het vervangen van de hoofdzekering en heeft misschien geen effect op de kabel van de netbeheerder (mijn huis is bijzonder aangesloten), maar ik vraag het dubbele aan vermogensbandbreedte op de straatkast (alsof er ineens 2 huizen zijn). Maar zo ook op de buurt/wijk centrale en zo ook op het hoogspanningsnet. Dat is het werkelijke probleem waar de netbeheerders mee zitten.
Daarnaast is er sprake van een stomme mismatch: de ene partij (windmolens/zonneweides) vraagt een grootverbruikers aansluiting voor levering, terwijl het bedrijfspand ernaast een vergelijkbare aansluiting vraagt voor afname. Dat het nu zo'n probleem is, komt doordat 'vroeger' de stroom vanuit slechts enkele centrale punten via hoogspanning naar alleen afnemers ging en moeten er naast meer (aantal + hoger vermogen) afnemers ook meer leveranciers aangesloten worde op datzelfde laag en middenspanningsnet. Het ergste is dat die leveranciers ook niet dicht bij de afnemers zitten en er ook nog een afstand afgelegd moet worden over het hoogspanningsnet.
Zelf heb ik een 1x35A aansluiting en bezig met een laadpaal, momenteel de granny-charger met 212V/13A en dat lukt met mijn reisgedrag (700km/week waarvan 3x 200km op achtereenvolgende dagen).
Voorlopig ga ik nog niet over naar 3x25A, maar ik bereid de bekabeling alvast voor, voor het geval dat. Afzekeren van je laadpaal onder een 35A hoofdaansluiting mag zonder problemen met 20A. Dit is 4,6kW. Daarmee kan ik de auto laden van 0% naar 100% in 17 uur (78,1kWh batterij pakket). Een Model-Y RWD met LFP-accu heeft slechts 57,5kWh, maar mag tot 100% opgeladen worden en heeft effectief bijna hetzelfde bereik als een long range. Met 4.6kW doe je daar 12,5uur over. Helemal leeg rijden doe haast nooit en als je om 18uur inplugd is deze de volgende ochtend om 7uur al weer vol.
Wat ik met mijn verhaal bedoel te zeggen: Er worden ook aansluitingen aangevraagd omdat het 'kan', niet omdat men het 'nodig' heeft. De stap van 1x35A naar 3x25A is mischien in mijn woning slechts het vervangen van de hoofdzekering en heeft misschien geen effect op de kabel van de netbeheerder (mijn huis is bijzonder aangesloten), maar ik vraag het dubbele aan vermogensbandbreedte op de straatkast (alsof er ineens 2 huizen zijn). Maar zo ook op de buurt/wijk centrale en zo ook op het hoogspanningsnet. Dat is het werkelijke probleem waar de netbeheerders mee zitten.
-
- expressweg
Voor EV's is het een vrij simpel rekensommetje: per kWh rij je 5-7 km, dus op een gewoon stopcontact (10 A) tot iets degelijkers (16 A) laad je 11,5 - 25,5 km per uur. In een nacht van 8 uur laad je dus 92 - 206 km. En als dat niet voldoende is dan kom je tot 600 km in een nacht met een driefasen laadpaal.
Dat zal voor het overgrote deel van de forensen voldoende zijn. Er zullen niet veel mensen zijn die dag in, dag uit van 's morgens 6 tot 's avonds 10 op de weg zitten.
Dat zal voor het overgrote deel van de forensen voldoende zijn. Er zullen niet veel mensen zijn die dag in, dag uit van 's morgens 6 tot 's avonds 10 op de weg zitten.
-
- Moderator
Omroep Flevoland: Per direct geen stroomaansluitingen mogelijk voor nieuwbouwwoningen Almere, gemeente is geschokt
Nieuwe of extra stroomaansluitingen zijn per direct niet meer mogelijk voor woningen in Almere Haven en delen van Almere Centrum, Stad Oost en Buiten. Dat meldt de gemeente Almere. Die zegt te zijn overvallen door deze mededeling die vorige week woensdag werd gedaan door de netbeheerders. De ontwikkeling van Almere komt tot en met 2029 in gevaar als er niet snel een oplossing komt, zegt de gemeente.
Nu Almere, volgende week...?
Nieuwe of extra stroomaansluitingen zijn per direct niet meer mogelijk voor woningen in Almere Haven en delen van Almere Centrum, Stad Oost en Buiten. Dat meldt de gemeente Almere. Die zegt te zijn overvallen door deze mededeling die vorige week woensdag werd gedaan door de netbeheerders. De ontwikkeling van Almere komt tot en met 2029 in gevaar als er niet snel een oplossing komt, zegt de gemeente.
Nu Almere, volgende week...?
-
- expressweg
Lijkt mij reden om Rob Jetten stevig aan de tand te voelen, omdat deze problemen pas in 2026 verwacht werden. Hij moet met een zeer goede uitleg komen, waarom in oktober dit niet verteld is.
-
- 2x3 autosnelweg

Overigens had het (buiten eventuele invloed op de verkiezingsuitslag) geen bal uitgemaakt of het nou in oktober was gemeld, in november of in december. Uiteindelijk is de boodschap dat het stroomnet gewoonweg vol is en dat er de komende jaren geen ruimte is. Een week of maand eerder of later was de boodschap nog steeds hetzelfde.
Overigens zit iedereen zoals altijd lekker naar elkaar te wijzen, maar het lijkt mij duidelijk dat dit soort problemen zeker 10 jaar geleden en wellicht nog vele jaren eerder te voorzien waren geweest. Net als heel veel andere problemen in Nederland trouwens.
-
- expressweg

In oktober heeft de regering een brief naar de Kamer gestuurd, waarin aangegeven stond dat men pas 2026 problemen voor kleine verbruikers zou verwachten.
Dan is het zeer opmerkelijk dat amper 1 maand later dit totaal anders is.
-
- 2x5 autosnelweg
.. de rest van het land.
Elektrische auto's, zonnepanelen, warmtepompen, gasloze woningen, nulemissiezones, etc. We hebben met z'n allen met oogkleppen op voor het milieu ons in deze problemen gewerkt.
Ik vraag me dan ook af of die verplichting op warmtepompen wel zo verstandig is.
Ben ik even blij dat we enkele maanden geleden nog lekker een cv-ketel op gas hebben gekocht.
-
- autoweg
-
- expressweg
Op termijn wel, maar dit soort omschakelingen vereisen veel meer overheidssturing, want je ziet duidelijk dat het niet loopt.mavas schreef: ↑do 16 nov 2023, 22:49.. de rest van het land.
Elektrische auto's, zonnepanelen, warmtepompen, gasloze woningen, nulemissiezones, etc. We hebben met z'n allen met oogkleppen op voor het milieu ons in deze problemen gewerkt.
Ik vraag me dan ook af of die verplichting op warmtepompen wel zo verstandig is.
Ben ik even blij dat we enkele maanden geleden nog lekker een cv-ketel op gas hebben gekocht.
In de jaren zestig was er een soortgelijke ontwikkeling, zonder stroomtekort, omdat men op tijd was en destijds voerde men ook de omschakeling van stadsgas naar aardgas door.
https://www.installatie.nl/installatie- ... r-aardgas/
Mijn aanpak mbt warmtepompen in bestaande woningen en of nieuwbouw in wijken met stroomtekort. Woningen warmtepomp ready maken, maar verwarming en warmwater voorziening dmv cv ketel laten regelen. Na 15 jaar, als cv ketel aan vervanging toe is, vervangen door warmtepomp en boiler voor warmwater voorziening. In de woningen zijn hiervoor de voorzieningen aanwezig zodat ombouw erg eenvoudig en goedkoop uitgevoerd kan worden.
Batterij lost vaak het probleem niet zonder meer op, omdat capaciteit vaak een probleem kan gaan vormen. Bij langdurig capaciteitsproblemen, uren per dag, zijn batterijen niet toereikend om dit te overbruggen. Ern nood diesel aggregaat, met denox katalysator wel.
-
- Moderator
De Amerikaanse LNG export is enorm vergroot de afgelopen jaren, vermoedelijk is de Verenigde Staten over een aantal jaar de grootste LNG exporteur ter wereld.
Cove Point en Elba zijn LNG sites aan de oostkust, de rest zit allemaal aan de Golf van Mexico.
Een groot deel van deze LNG gaat naar Europa.

De site van Sabine Pass:

Cove Point en Elba zijn LNG sites aan de oostkust, de rest zit allemaal aan de Golf van Mexico.
Een groot deel van deze LNG gaat naar Europa.

De site van Sabine Pass:

-
- expressweg
Grotendeels dankzij schaliegas. Kon ook in Europa, maar dat willen we niet. Geen wonder dat een deel van de industrie in de komende jaren gaat wegtrekken.
Europa wordt hierdoor de failed state van de toekomst.
Europa wordt hierdoor de failed state van de toekomst.
-
- expressweg
Overigens is het probleem bij Almere ontstaan door Tennet. De huidige 380 KV verbinding is ondanks de uitgevoerde versterking niet sterk genoeg. Pas als de tussen Groningen - Ens en Diemen verdubbeld is, is er voldoende capaciteit.
-
- 4x3 autosnelweg
De versterking tussen Ens en Diemen wordt niet voor 2031 verwacht.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat gaat wat ver, maar de kans is wel groot dat de welvaart daalt en de werkeloosheid stijgt, omdat wij (met name noord-west Europa) aan het industrie bashen zijn. We hebben de grondstoffen en tussenproducten (cement, staal, kunstmest, aluminium, asfalt, etc) wel nodig, maar mogen die niet meer maken, omdat er vage gezondheidsrisico's en beperkte milieurisico's zijn. En inderdaad tegen gas en oliewinning (want niet meer van deze tijd, ook op zee), maar wel (meer en meer) gas en olie importeren. Noorwegen is naast de USA en landen als gaslanden als Qatar ook een lachende derde natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Moderator
Omroep Brabant: Nieuwe school krijgt komende 5 tot 10 jaar geen aansluiting op stroomnet
De Bredeschool Zilverackers die wordt gebouwd in Veldhoven is slachtoffer van het overvolle elektriciteitsnet. Het gebouw kan niet worden aangesloten op het net. Twee basisscholen en twee kinderopvangcentra komen daardoor waarschijnlijk vijf tot tien jaar zonder stroom te zitten. De gemeente zoekt druk naar een noodoplossing: een van de mogelijkheden is een dieselaggregaat.
Als Almere een indicatie is, dan betekent een grote school die nu geen stroomaansluiting kan krijgen, dat gewone woningen wel niet zo lang daarna gaan volgen.
Het is wel letterlijk 'nul op de meter'. Er komt geen elektriciteit uit de stopcontacten...