Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen
https://noordoostpolder.nieuws.nl/nieuw ... fa-rutten/
In de Noordoostpolder had men soortgelijke problemen.
In dit geval zou ik wel een stroomaansluiting aanleggen, maar tegelijkertijd een dieselaggregaat voor de gehele wijk plaatsen als een aanvullende back-up voorziening, mocht de vraag te hoog zijn. Dure oplossing, maar anders loopt de boel zeker vast.
In dit geval zou ik wel een stroomaansluiting aanleggen, maar tegelijkertijd een dieselaggregaat voor de gehele wijk plaatsen als een aanvullende back-up voorziening, mocht de vraag te hoog zijn. Dure oplossing, maar anders loopt de boel zeker vast.
-
- stadsweg
Volgens mij zou dit niet de eerste locatie zijn die een dieselaggregaat krijgt om in de stroomvoorziening te voorzien.Chris schreef: ↑di 21 nov 2023, 10:28Omroep Brabant: Nieuwe school krijgt komende 5 tot 10 jaar geen aansluiting op stroomnet
De Bredeschool Zilverackers die wordt gebouwd in Veldhoven is slachtoffer van het overvolle elektriciteitsnet. Het gebouw kan niet worden aangesloten op het net. Twee basisscholen en twee kinderopvangcentra komen daardoor waarschijnlijk vijf tot tien jaar zonder stroom te zitten. De gemeente zoekt druk naar een noodoplossing: een van de mogelijkheden is een dieselaggregaat.
Als Almere een indicatie is, dan betekent een grote school die nu geen stroomaansluiting kan krijgen, dat gewone woningen wel niet zo lang daarna gaan volgen.
Het is wel letterlijk 'nul op de meter'. Er komt geen elektriciteit uit de stopcontacten...
Waarom heb ik het idee dat de hele energietransitie ons juist eerder terugwerpt dan dat zaken beter worden (zie bijv. ook Duitsland met z'n bruinkool gestookte centrales die de emissieloze kerncentrales vervangen).

-
- 4x5 autosnelweg
Rogier schreef: ↑di 21 nov 2023, 10:44 https://noordoostpolder.nieuws.nl/nieuw ... fa-rutten/
Diesel? Laat Jetten het maar niet horen

Maar serieuzer: Dat zag toch iedereen met een klein beetje inzicht toch wel aankomen? Alles moet wijken voor de transitie van gas naar stroom, maar dat er wat extra leidingen en kabels nodig zijn is 'even' gemist.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ik heb nog nergens gezien dat dit daadwerkelijk gebeurd. In de stroommix lijkt kolen eerder af te nemen.de_Aristocraat schreef: ↑di 21 nov 2023, 12:41 zie bijv. ook Duitsland met z'n bruinkool gestookte centrales die de emissieloze kerncentrales vervangen
-
- verkeersader
ALs ik die grafiek bekijk in de link is het aandeel kolenstroom in duitsland vanaf 2002 (50%!) afgenomen tot een dieptepunt in 2020 (24,1%) en sindsdien weer gestegen tot 32,8% . In diezelfde periode 2020 -2022 is atoom van 12% naar 6% gegaan . En gas is ook 3%punt gedaald . Dan lijkt me de conclusie toch duidelijk: 6%punt Minder kernenergie (gepland) en 3%punt minder gas (ongepland) heeft geleid tot 9%punt meer kolen
-
- autoweg
Ik lees de grafiek anders. In de periode 2002-2020 is het aandeel atoom van 31,1% naar 6,7% gegaan. In de zelfde periode is hernieuwbaar van 8,6% naar 49% gegaan. Ik zou zeggen dat atoom in die periode vervangen is door met name zon en wind.
De grafieken laten wat mij betreft ook zien waarom het onbegrijpelijk is dat de Duitsers atoom hebben afgebouwd. Ze hadden nu aan 20% fossiel genoeg gehad als atoom op het oude niveau was gebleven.
De grafieken laten wat mij betreft ook zien waarom het onbegrijpelijk is dat de Duitsers atoom hebben afgebouwd. Ze hadden nu aan 20% fossiel genoeg gehad als atoom op het oude niveau was gebleven.
-
- verkeersader
Dat laatste kun je niet zo maar zeggen, fossiel heeft een andere karakteristiek dan atoomstroom . Een gascentrale kun je relatief snel op en afschalen. Een kerncentrale niet.
Het zal wel aannemelijk zijn dat in de mix meer kernenergie gepast had . En ook dat de toename in kolen na 2020 niet nodig was geweest met meer kernenergie capaciteit. Kolenstroom is ook niet erg flexibel op en af te schalen...
Het zal wel aannemelijk zijn dat in de mix meer kernenergie gepast had . En ook dat de toename in kolen na 2020 niet nodig was geweest met meer kernenergie capaciteit. Kolenstroom is ook niet erg flexibel op en af te schalen...
-
- expressweg
Een kerncentrale is wel m.b.t. levering stroom gemakkelijk op of af te schalen. In dat geval wordt de generator met een weerstand ingesteld, zodat er minder stroom op het net terecht komt. De reactor blijft in deze situatie wel 'voluit' doordraaien, maar dat is normaal en levert defacto geen extra kosten op.