sirdanilot schreef:^1. De Beneluxtrein stopt maar op een paar stations, namelijk A'dam, Schiphol, Den Haag HS, R'dam, Dordrecht en Roosendaal. Als ik bijvoorbeeld vanuit Leiden of Delft naar Terneuzen zou willen, zou ik op Den Haag HS én in Roosendaal moeten overstappen. Dit kost erg veel extra tijd (volgens 9292ov zelfs geen optie t.o.v. gewoon wachten op de bus). Dus nee, ik noem dit géén goede verbinding.
De Beneluxtrein stopt dus op de belangrijkste stations. Alleen voor die paar reizigers vanaf Leiden en Delft, die toevallig in Goes op lijn 20 moeten overstappen, is het inderdaad jammer.
2. De relatie kleine stationnetjes in Zeeland <-> terneuzen is volstrekt nihil.
Geldt dat ook niet voor de relaties Leiden-Terneuzen en Delft-Terneuzen? Over hoeveel reizigers praten we dan, naast jijzelf, op een zondag?
1. Kleine stationnetjes opheffen (politiek ongewenst, en ik vind het zelf eigenlijk ook ongewenst, want dan wil daar helemáál niemand meer wonen).
Ik denk niet dat of iemand wel of niet in zo'n Zeeuws dorpje wil wonen afhangt van of er wel of niet een station is. Ik denk dat er in ieder geval geen grote leegloop zal plaatsvinden.
2. Bus laten aansluiten op intercity (beste oplossing)
Nee. Dat vereist dat de hele dienstregeling in Zeeuws-Vlaanderen overhoop moet worden gegooid omdat op Busstation Westerscheldetunnel allerlei bussen aansluiten op de bus vanaf Goes. En de bus Breskens-Brugge (die in Breskens hoe dan ook op de boot moet aansluiten) biedt in Schoondijke en/of Oostburg aansluitingen op de bus naar Terneuzen. Kortom, als je de bus Goes-Terneuzen wil laten aansluiten op de Intercity verslechteren andere aansluitingen. En dat alleen voor reizigers vanuit Leiden en Delft?
3. Stoptrein schrappen op zondag en intercity op alle stations laten stoppen na Roosendaal; bus hierop aan laten sluiten (iets extra reistijd, maar ook goede oplossing. vereist compleet nieuwe dienstregeling)
Nee, volstrekt onduidelijk als er op zondag een compleet andere treindienstregeling geldt dan op andere dagen, bovendien zouden de grotere stations dan maar door één trein per uur worden bediend.
4. 2 bussen per uur laten rijden op zondag, één naar Gent en één naar Terneuzen Ziekenhuis (ook zeer goede oplossing, al zullen de bussen niet heel vol zitten)
Verspilling van belastinggeld.
Verder heb ik nog een probleem aan te kaarten, en wel op doordeweekse avonden ná 22 uur. De laatste bus gaat om half elf. Dit is toch wel érg bekrompen, niet? De intercity komt altijd aan om tien vóór (laatste om tien voor elf). Als je dus de bus van half elf schrapt, en hiervoor in de plaats een bus om tien uur en een bus om elf uur laat rijden, wordt terneuzen al veel beter bereikbaar laat op de avond.
Daar ben ik het wel mee eens. 's Avonds sluiten bussen soms beroerd aan op de trein, terwijl 's avonds bussen vaak niet meer op andere bussen hoeven aan te sluiten. Met name voor de laatste bus van de dag is een goede aansluiting op de trein wenselijk, en dan is het ook niet zo erg als die niet rijdt in het strakke uurpatroon dat de rest van de dag geldt.