Afbeelding

40 minuten wachten op station Goes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: 40 minuten wachten op station Goes

Bericht door Vinny » zo 20 mei 2012, 12:55

Tja, mensen die eenmaal een auto gekocht hebben, zie je immers nooit meer terug in het OV ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 mei 2012, 12:58

Voor mij gaat dat in ieder geval niet op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 mei 2012, 12:59

Jij hebt ook geen 40 minuten overstaptijd he :)

Soms... zijn er momenten dat ik mezelf voor gek verklaar dat ik nog steeds uberhaupt wel eens in de geel-blauwe rupsen te vinden ben... :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 mei 2012, 13:25

Vinny schreef:Jij hebt ook geen 40 minuten overstaptijd he
Jouw stelling zei niks over 40 minuten overstaptijd :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 20 mei 2012, 15:24

bericht zelf verwijderd
Laatst gewijzigd door sirdanilot op zo 20 mei 2012, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 20 mei 2012, 19:02

Zou je een wat minder hoge toon kunnen aanslaan, aub :hap:
Ik loop al wat langer mee op deze planeet en reis genoeg met het OV. Ook met beroerde aansluitingen :PP:

Dat pedante gedram :neenee:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 mei 2012, 20:04

Het probleem van wiskundigen in zijn algemeen is dat ze 1 minuut voor meer dan 40 reizigers tijdwinst belangrijker vinden dan 40 minuten tijdverlies voor 1 reiziger. Dat is robot-redenatie en zo werkt het in het leven gewoon niet. 1 minuut is namelijk niet te merken, en 40 minuten overstaptijd maakt of je wel of niet met graagte de verbinding neemt. Dat is tevens een beetje mijn reactie op Palance. Natuurlijk was ik een beetje kort door de bocht met mijn stelling, maar het OV voldoet nou eenmaal voor 90% van de reizigers niet aan de verwachting. Meestal moet je de reistijd van de auto keer 2 of keer 3 doen, als er uberhaupt al een OV verbinding tussen de plaatsen bestaat. In Heeg kun je op zondag niet komen, dus bezoek van mij zal achterop de bagagedrager moeten... (hoe old school wil je het hebben? :rofl2: ).

Als moderator wil ik trouwens de heren Waldo en Sirdanilot verzoeken een vriendelijker toon jegens elkaar aan te slaan.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 20 mei 2012, 20:21

Aan deze discussie zie je gewoon het hele grote nadeel aan OV: het is totaal niet flexibel, zeker in landelijke gebieden.
En het is zoals Vinny zei: velen die overstappen van OV naar de auto, keren nooit of nog maar zelden terug, ik behoor ook tot deze categorie.

En dan krijg je inderdaad wel eens dit soort problemen, je kan gewoon niet iedereen goed bedienen. Ik denk toch ook niet dat de groep reizigers die van Zeeuws-Vlaanderen richting de Randstad gaat zo groot is dat men daarvoor een perfecte verbinding moet inleggen...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 mei 2012, 20:49

Het is maar hoe flexibel je zelf bent. Er zijn nog hele volksstammen die een overstap van 5 minuten al veel vinden. Of écht niet 10 minuten eerder weg willen omdat dat beter uitkomt qua dienstregeling.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mei 2012, 20:53

Het is ook hoe flexibel je werkgever is/kan zijn. Bij beroepen waar je strikt om een bepaalde tijd moet beginnen komt het vaak voor dat je een trein/bus eerder moet nemen, wat je dus zo 20 - 30 minuten extra reistijd oplevert waarbij je veel te vroeg op het werk bent. In sommige gevallen is de extra reistijd zelfs langer dan de hele of een groot deel van de reis per auto.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 mei 2012, 20:56

Klopt, ook werkgevers kunnen soms flexibeler zijn, waar zij dat ook van een werknemer verwachten.

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 20 mei 2012, 22:11

Toch is het Zeeland-verhaal heel simpel te verbeteren. Tussen Amsterdam en Dordrecht rijdt ieder kwartier een Intercity. Als de IC van een kwartier later door gaat rijden naar Vlissingen (en in de andere richting een kwartier later naar het noorden) is deze rond het hele uur in Roosendaal. Dat is een halfuur later dan de Benelux die rond half in Roosendaal is. De stoptrein kan dan eveneens een kwartier opschuiven, waardoor de lange overstaptijd naar/van de Benelux gereduceerd wordt tot een normale overstaptijd. Door de langere reistijd van de stoptrein ontstaat er in Vlissingen en Middelburg een 20-40 patroon, maar daar valt wel mee te leven. Met dit verhaal krijgt Roosendaal eindelijk een normaal halfuurpatroon naar het noorden en wordt de bruikbaarheid van de stoptrein een stuk hoger. Ten noorden van Dordrecht kan alles hetzelfde blijven.

Lijn 20 sluit aan de op de trein (nu de stoptrein) en moet dus meeschuiven. Het gevolg is dat, vanwege de aansluitingen op busstation WST, zo ongeveer alle lijnen in Zeeuws-Vlaanderen eveneens een kwartier opschuiven. Omdat hier verder geen "harde" aansluitingen zijn maakt dat verder niet uit.
De boot Vlissingen-Breskens schuift vanwege de aansluiting op de trein in Vlissingen eveneens een kwartier op, waardoor de lijnen naar Breskens (3, 4 (vanwege aansluiting in Potjes op lijn 3), 15 en 42) eveneens een kwartier opschuiven. In Zeeuws-Vlaanderen verschuift dus de hele handel met een kwartier.
Hoe het met lijn 42 in Westkapelle (aansluiting naar/van Knokke) en Brugge uitkomt weet ik niet. Mogelijk dat het daar dan slechter wordt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 mei 2012, 22:18

Ik ben zelf van mening dat het openbaar vervoer vooral goed is in het bedienen van relaties waar redelijk veel mensen vandaan komen naar waar redelijk veel mensen naar toe gaan. Niet voor niets heeft Schiphol een redelijke hoeveelheid mensen die per trein komen aanreizen. Sterker nog, het is een van de vliegvelden van Europa waar het OV nog een significant percentage heeft (vooral buitenlanders die van Schiphol naar Amsterdam reizen trouwens). Het is nou eenmaal een plek waar heel veel mensen heen willen en waar je gewoon precies onder de vertrekhal aankomt.

Voor de ontsluiting van dorpskernen voel ik meer voor een gesubsideerd taxisysteem. Geef gewoon iedereen de 50% exploitatiesubsidie van het openbaar vervoer 50% korting op de taxiprijs. De prijs zal wel hoger liggen dan de OV-tarieven nu, maar de dienstverlening knapt er wel enorm van op. Je kunt dan namelijk 7 dagen per week van 06.00 tot 00.00 op vraag afgesteld vervoer bieden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 20 mei 2012, 22:37

@ vinny: Als ik terug kijk was mijn bericht inderdaad niet zo netjes, excuses. Ik heb het verwijderd. Het is echter gewoon erg vervelend dat de busverbinding zo slecht is en dat kan ook negatieve emoties oproepen. Het is namelijk een al jarenlang slepend probleem dat nooit wordt opgelost, hoeveel mensen ook klagen.

Over het taxi-idee: er zijn enkele nadelen aan dat plan.

1. Hogere kosten per reiziger (brandstof + chauffeurs)
2. Slechter voor het milieu
3. Meer belastend voor het wegennet

Uiteraard zijn er ook voordelen.

1. 24/7 bereikbaarheid voor alle plaatsen in Nederland
2. véél kortere reistijd

De vraag is of de voordelen opwegen tegen de nadelen, zelfs als je vanwege politieke overtuiging 'slechter voor het milieu' niet belangrijk vindt. Het is meestal de 'zwakke' bevolking (studenten 65+, bijstand, mensen zonder rijbewijs) die het OV neemt. Veel van deze mensen hebben al niet zo veel geld, en ik betwijfel of ze erop zitten te wachten dat het allemaal nóg duurder wordt, ook al gaat alles dan sneller. Toch, iets dat op je idee lijkt bestaat al, zijnde de buurtbus.

Verder is het taxi-idee niet zo relevant voor deze draad, want terneuzen is zeker geen kleine plaats te noemen (stad zelf 25.000 en het achterland meer dan 50.000 !).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 mei 2012, 22:41

1. Hogere kosten per reiziger (brandstof + chauffeurs)
Een bus waar niemand inzit kost echt meer aan brandstof en chauffeur dan een taxi waar tenminste één persoon mee vervoerd wordt. Daarnaast is het personeel goedkoper (want: geen luxe ov cao) en de brandstof ook, want zelfs in de snelste mercedes gaat minder diesel per kilometer er door heen dan in een traditionele streekbus.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 21 mei 2012, 1:06

Voor de drukke uren (spitsuren) heb je zoveel vraag dat je dan vaak wel een grote bus nodig hebt. Het is niet lonend om die buiten de spitsuren stil te zetten en te vervangen door taxi's omdat je dan per saldo een dubbel materieelpark (grote bussen en taxi's) nodig hebt waardoor de kosten aanzienlijk hoger komen te liggen.
Daardoor is het in de praktijk vaak het goedkoopst om in de stille uren met grote bussen te blijven rijden, zelfs als er maar een persoon gebruik van maakt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 mei 2012, 10:15

Ik liet me gisteren nogal gaan :facepalm:
Maar als het probleem zo simpel te verhelpen is door de Zeeuwse lijn in dienstregeling om te klappen: waarom gebeurt het dan niet? Waarom deze suboptimale oplossing?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 21 mei 2012, 21:09

^^ Ik denk: €€€.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 21 mei 2012, 22:29

Openbaarvervoerverbindingen zijn nu eenmaal niet in alle situaties optimaal te maken. Als je het hebt over een verbinding als Delft-Terneuzen... tsja. Een plaats met 100.000 inwoners en een plaats met 30.000 inwoners, een heel eind bij elkaar vandaan. Van Enschede naar Stadskanaal heb je ook een lange reisduur, of wat dacht je van Lelystad-Leeuwarden?

Helemaal feest wordt het als je naar plaatsen net over de grens wilt reizen. Van Doetinchem naar Bocholt (twee redelijk grote plaatsen op nog geen 30 km bij elkaar vandaan) ben je drie uur onderweg, via Arnhem, Oberhausen en Wesel.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 21 mei 2012, 23:23

simon schreef:Van Doetinchem naar Bocholt (twee redelijk grote plaatsen op nog geen 30 km bij elkaar vandaan) ben je drie uur onderweg, via Arnhem, Oberhausen en Wesel.
Je kunt naar Winterswijk reizen, daar de belbus naar Barlo nemen en vervolgens met de stadsbus van Bocholt naar die stad reizen. Dat is sneller en goedkoper.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mei 2012, 0:42

Willem schreef:
simon schreef:Van Doetinchem naar Bocholt (twee redelijk grote plaatsen op nog geen 30 km bij elkaar vandaan) ben je drie uur onderweg, via Arnhem, Oberhausen en Wesel.
Je kunt naar Winterswijk reizen, daar de belbus naar Barlo nemen en vervolgens met de stadsbus van Bocholt naar die stad reizen. Dat is sneller en goedkoper.
Ja, of gewoon met lijn 40 van Doetinchem (of station Terborg) naar Dinxperlo en daar overstappen op lijn C7 van StadtBus Bocholt. Prima verbinding, alleen niet op zondagen. Richting Bocholt 6 minuten overstaptijd in Dinxperlo op het Willem van Oranjeplein, richting Doetinchem 14 minuten, maar alsnog is dat veel sneller dan met de trein.
simon schreef:Openbaarvervoerverbindingen zijn nu eenmaal niet in alle situaties optimaal te maken. Als je het hebt over een verbinding als Delft-Terneuzen... tsja. Een plaats met 100.000 inwoners en een plaats met 30.000 inwoners, een heel eind bij elkaar vandaan. Van Enschede naar Stadskanaal heb je ook een lange reisduur, of wat dacht je van Lelystad-Leeuwarden?
Met Qliner 315 en een overstap in Heerenveen is dat eigenlijk best een goede en vrij snelle verbinding. Ik denk dat dat straks, als de Hanzelijn geopend is, nog steeds sneller zal zijn dan met de trein, al zal het verschil niet heel groot zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 mei 2012, 18:19

Er komt een knip in Emmeloord en dus een extra overstap.