Oud(st)e verkeerslichten

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: Oud(st)e verkeerslichten

Bericht door Wimpie25 » do 05 aug 2021, 18:26

^^
Haha de 70s zijn inderdaad altijd en mode geweest in België. Maar qua straatverlichting en verkeerslichten is het zeer uitzonderlijk dat je nog iets terug kan vinden uit die periode. Zeker in Vlaanderen, met de overgang zwart-geel en later LED-lantaarns is er veel vervangen.

Maar Wezemaal gaat binnenkort samen met de N19 op de schop dus ook dit openluchtmuseum gaan verdwijnen ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 07 aug 2021, 21:02

Wouter N14 schreef: do 05 aug 2021, 12:35 Deze in Sneek zijn ook niet van gisteren: https://goo.gl/maps/yQ6zt2qgrcXu33DEA
Verwaarlozing van de wegbeheerder :roll:

Uiteindelijk zal er wel een rotonde worden aangelegd; dat is de afgelopen jaren eigenlijk steeds wel gebeurd met vergelijkbare kruisingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » zo 08 aug 2021, 20:51

Heeft iemand enig idee hoe oud deze verkeerslichten zijn in mijn eigen dorpje Wezep? Sommige lichten zijn enkele jaren geleden vervangen door LED verlichting, maar de lichten vanuit de zijwegen zijn nog gewoon met gloeilampen. De vernieuwde lichten zijn wel goed zichtbaar op Streetview trouwens.

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » zo 08 aug 2021, 22:50

Het voordeel van Google streetview is dat je ook verkeerslichten kan laten zien die er niet meer staan. Zoals deze exemplaren in Nijmegen die in 2009 nog dienst deden.
Ik was altijd wel fan van het design, zo'n mooie boog. Ik weet zo even niet of ze nog ergens in de stad staan. Ik kan het me niet herinneren. Misschien weten andere forummers het wel.

[bericht nog aangepast, want...]

Ik zag in Google Streetview 2009 nog dit type verkeerslichten, met zo'n witte plastic koffiebeker erop. Heel apart design.
Zie hier op de kruising bij de Muntweg.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 09 aug 2021, 12:24

^^
Zit daar niet zo’n rateltikker in? Hier in Veghel zitten die dingen ook bovenop de mast ipv in het armatuur. https://www.google.nl/maps/place/Rembra ... 2eb1a6e9c5

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 09 aug 2021, 12:56

^^ Huh? Dat ratelgeluid wordt toch zo gemaakt?
Link
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RVV1966 Fan
dorpsstraat

Bericht door RVV1966 Fan » ma 09 aug 2021, 19:30

Breyten schreef: zo 08 aug 2021, 22:50 Ik was altijd wel fan van het design, zo'n mooie boog. Ik weet zo even niet of ze nog ergens in de stad staan.
Nee. Die zijn al een lange tijd geleden weggehaald jammer genoeg.
Breyten schreef: zo 08 aug 2021, 22:50 Ik zag in Google Streetview 2009 nog dit type verkeerslichten, met zo'n witte plastic koffiebeker erop. Heel apart design.
Zie hier op de kruising bij de Muntweg.
Ik kan daar antwoord op geven. Dat "koffiebekertje" (vind ik wel een goede naam) is eigenlijk een soort dop. Daaronder lopen de kabels voor alle verkeerslichten die aan de paal zijn aangesloten. De dop is dus een bescherming voor de kabels.
Recent zijn de laatste verkeerslichten in Nijmegen met zo'n koffiebekertje weggehaald.
De rateltikkers waren een soort kleine speakertjes die aan de zijkant werden vastgemaakt. Die bevonden zich dus niet in het koffiebekertje.

Afbeelding
Paal met koffiebekertje er af by RVV1966 Fan, on Flickr
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » di 10 aug 2021, 0:26

Recent zijn de laatste verkeerslichten in Nijmegen met zo'n koffiebekertje weggehaald.
Weet jij ook welk kruispunt dat was?
Ik zag die omgedraaide witte plastic koffiebekers ook op een ander kruispunten in de Google Streetview 2009-modus. Dat was hier en hier. In 2014 waren deze al weg.
Op deze kruising op de Berg en Dalseweg hebben ze zelfs tot juli 2015 gestaan.

ericding
zandpaadje

Resterende koffiebeker

Bericht door ericding » di 10 aug 2021, 9:34

Er is nog minstens een "koffiebeker" aanwezig in Nijmegen: bij het filedetectiebord aan de Groenestraat.
Het bord werkt niet en ik heb hier enkele jaren geleden contact over gehad met de gemeente. Zij gaven aan dat het bord werd aangestuurd door de vorige VRI aan de Groenestraat × Graafseweg × Wolfkuilseweg. Toen die VRI werd vervangen, is dit bord over het hoofd gezien.
Streetview

RVV1966 Fan
dorpsstraat

Bericht door RVV1966 Fan » di 10 aug 2021, 10:02

^^ Ik heb hem vroeger één keer aan zien gaan maar dat was al jaren terug. De kleine ledjes lichten wit op weet ik nog.
Jammer dat het bord het al lang niet meer doet. Ik had er in 2008 nog een foto van gemaakt maar toen waren de verkeerslichten waar het bord dus was aangesloten al weggehaald. Ik zou hem nog eens een keer actief willen zien.

Afbeelding
Lichtbak FILE uit het RVV1966 by RVV1966 Fan, on Flickr
Breyten schreef: di 10 aug 2021, 0:26 Weet jij ook welk kruispunt dat was?
Jazeker, dat was bij de Molenweg: https://goo.gl/maps/LUd5d4Y8REsSwthj9
Deze is recent weggehaald.
Keer niet om maar ga altijd vooruit. Blijf vooruit gaan op de goede weg.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 10 aug 2021, 17:56

Leuk om dat aparte oude wegmeubilair van Nijmegen te zien. Iemand die hier meer van weet? Het lijkt wel of het tegendraadse ook in de afdeling Verkeer was verweven.
Breyten schreef: zo 08 aug 2021, 22:50 Het voordeel van Google streetview is dat je ook verkeerslichten kan laten zien die er niet meer staan. Zoals deze exemplaren in Nijmegen die in 2009 nog dienst deden.
Ik was altijd wel fan van het design, zo'n mooie boog. Ik weet zo even niet of ze nog ergens in de stad staan. Ik kan het me niet herinneren. Misschien weten andere forummers het wel.
Die boogmasten (ook zweepmasten?) lijken een kopie van het standaardmodel dat in Duitsland en veel andere landen wordt gebruikt.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » za 21 aug 2021, 22:47

Net als de straatverlichting waren de toegepaste verkeerslichten in Nijmegen tov andere steden apart te noemen. Dit veranderde toen het beheer niet meer onder de verantwoording van de gemeente zelf viel, maar werd geprivatiseerd. Toen werd de standaard spul toegepast, dat je overal zag.

In Nederland zijn veel verkeerslichten van het Duitse merk Siemens geplaatst. Binnen Nijmegen en mindere mate in andere steden werden verkeerslichten van de firma AGMI BV toegepast, maar deze waren origineel van de gebr. Stoye uit Duitsland. Dit was in de jaren 70t/m 90. In de jaren zestig werden binnen Nijmegen verkeerslichten van de firma Designa toegepast.

De zweepmast is volgens mij ook Duits. Alleen nooit een merk kunnen ontdekken:

AfbeeldingStoye verkeerslicht by Chris, on Flickr

AfbeeldingStoye signals by Chris, on Flickr

Als de verkeerslichten bij de VOP aan de Molenweg ook weg zijn, dan zijn deze typische masten echt uit Nijmegen verdwenen.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » zo 22 aug 2021, 16:11

^^ Welke VOP zou dat moeten zijn? Het helpt niet dat grote delen van die weg helemaal zijn aangepast in de laatste paar jaar.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » zo 22 aug 2021, 17:54

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 22 aug 2021, 17:56

^^ De tweede foto is genomen bij de Graafseweg 383. Inmiddels is de VRI vervangen:
https://maps.app.goo.gl/6fys8KYxDMYFm5rK6

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 11 dec 2021, 12:26

Op Marktplaats staat een advertentie van een (heel) oud verkeerslicht uit Nijmegen: https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen ... t-nijmegen Deze is nog van aluminium en zwart-wit van kleurstelling.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » za 11 dec 2021, 17:54

^^ Jammer dat de zonnekappen er niet meer bij zijn, als het van de St. Annastraat vandaan komt, kan dat bijvoorbeeld deze zijn:

https://hdl.handle.net/21.12122/320929

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 11 dec 2021, 21:48

^^ Tsjonge, nooit geweten of gezien dat we in Nederland vroeger het de middelste lantaarn wit geverfd hadden. En die zonnekappen ogen ook nogal Amerikaans. Of was dit vrij specifiek voor Nijmegen, al dan niet in het kader van wederopbouw via het Marshallplan ofzo (mogelijk Amerikaanse leverancier)?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » di 14 dec 2021, 17:27

^^ ik denk typisch Engels, dat de lantaarn ook zwart wit geverfd is.
De lantaarns zelf kwam / kom je nog wel eens tegen in België : https://goo.gl/maps/yJXrk4DYkiWj1bTT9
Ik denk ook dat bij de wederopbouw ook veel Engels straatmeubilair is gebruikt.