Haha de 70s zijn inderdaad altijd en mode geweest in België. Maar qua straatverlichting en verkeerslichten is het zeer uitzonderlijk dat je nog iets terug kan vinden uit die periode. Zeker in Vlaanderen, met de overgang zwart-geel en later LED-lantaarns is er veel vervangen.
Maar Wezemaal gaat binnenkort samen met de N19 op de schop dus ook dit openluchtmuseum gaan verdwijnen
Het voordeel van Google streetview is dat je ook verkeerslichten kan laten zien die er niet meer staan. Zoals deze exemplaren in Nijmegen die in 2009 nog dienst deden.
Ik was altijd wel fan van het design, zo'n mooie boog. Ik weet zo even niet of ze nog ergens in de stad staan. Ik kan het me niet herinneren. Misschien weten andere forummers het wel.
[bericht nog aangepast, want...]
Ik zag in Google Streetview 2009 nog dit type verkeerslichten, met zo'n witte plastic koffiebeker erop. Heel apart design.
Zie hier op de kruising bij de Muntweg.
Breyten schreef: ↑zo 08 aug 2021, 22:50
Ik was altijd wel fan van het design, zo'n mooie boog. Ik weet zo even niet of ze nog ergens in de stad staan.
Nee. Die zijn al een lange tijd geleden weggehaald jammer genoeg.
Ik zag in Google Streetview 2009 nog dit type verkeerslichten, met zo'n witte plastic koffiebeker erop. Heel apart design.
Zie hier op de kruising bij de Muntweg.
Ik kan daar antwoord op geven. Dat "koffiebekertje" (vind ik wel een goede naam) is eigenlijk een soort dop. Daaronder lopen de kabels voor alle verkeerslichten die aan de paal zijn aangesloten. De dop is dus een bescherming voor de kabels.
Recent zijn de laatste verkeerslichten in Nijmegen met zo'n koffiebekertje weggehaald.
De rateltikkers waren een soort kleine speakertjes die aan de zijkant werden vastgemaakt. Die bevonden zich dus niet in het koffiebekertje.
Recent zijn de laatste verkeerslichten in Nijmegen met zo'n koffiebekertje weggehaald.
Weet jij ook welk kruispunt dat was?
Ik zag die omgedraaide witte plastic koffiebekers ook op een ander kruispunten in de Google Streetview 2009-modus. Dat was hier en hier. In 2014 waren deze al weg.
Op deze kruising op de Berg en Dalseweg hebben ze zelfs tot juli 2015 gestaan.
Er is nog minstens een "koffiebeker" aanwezig in Nijmegen: bij het filedetectiebord aan de Groenestraat.
Het bord werkt niet en ik heb hier enkele jaren geleden contact over gehad met de gemeente. Zij gaven aan dat het bord werd aangestuurd door de vorige VRI aan de Groenestraat × Graafseweg × Wolfkuilseweg. Toen die VRI werd vervangen, is dit bord over het hoofd gezien. Streetview
Ik heb hem vroeger één keer aan zien gaan maar dat was al jaren terug. De kleine ledjes lichten wit op weet ik nog.
Jammer dat het bord het al lang niet meer doet. Ik had er in 2008 nog een foto van gemaakt maar toen waren de verkeerslichten waar het bord dus was aangesloten al weggehaald. Ik zou hem nog eens een keer actief willen zien.
Leuk om dat aparte oude wegmeubilair van Nijmegen te zien. Iemand die hier meer van weet? Het lijkt wel of het tegendraadse ook in de afdeling Verkeer was verweven.
Het voordeel van Google streetview is dat je ook verkeerslichten kan laten zien die er niet meer staan. Zoals deze exemplaren in Nijmegen die in 2009 nog dienst deden.
Ik was altijd wel fan van het design, zo'n mooie boog. Ik weet zo even niet of ze nog ergens in de stad staan. Ik kan het me niet herinneren. Misschien weten andere forummers het wel.
Die boogmasten (ook zweepmasten?) lijken een kopie van het standaardmodel dat in Duitsland en veel andere landen wordt gebruikt.
Net als de straatverlichting waren de toegepaste verkeerslichten in Nijmegen tov andere steden apart te noemen. Dit veranderde toen het beheer niet meer onder de verantwoording van de gemeente zelf viel, maar werd geprivatiseerd. Toen werd de standaard spul toegepast, dat je overal zag.
In Nederland zijn veel verkeerslichten van het Duitse merk Siemens geplaatst. Binnen Nijmegen en mindere mate in andere steden werden verkeerslichten van de firma AGMI BV toegepast, maar deze waren origineel van de gebr. Stoye uit Duitsland. Dit was in de jaren 70t/m 90. In de jaren zestig werden binnen Nijmegen verkeerslichten van de firma Designa toegepast.
De zweepmast is volgens mij ook Duits. Alleen nooit een merk kunnen ontdekken:
Tsjonge, nooit geweten of gezien dat we in Nederland vroeger het de middelste lantaarn wit geverfd hadden. En die zonnekappen ogen ook nogal Amerikaans. Of was dit vrij specifiek voor Nijmegen, al dan niet in het kader van wederopbouw via het Marshallplan ofzo (mogelijk Amerikaanse leverancier)?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
ik denk typisch Engels, dat de lantaarn ook zwart wit geverfd is.
De lantaarns zelf kwam / kom je nog wel eens tegen in België : https://goo.gl/maps/yJXrk4DYkiWj1bTT9
Ik denk ook dat bij de wederopbouw ook veel Engels straatmeubilair is gebruikt.