Ik heb mijn vakantie zo aangepast dat, nadat ik in Bregenz heb overnacht, deze weg ga volgen tot de A98. Vanaf dat punt gaat het huiswaarts, met nog een laatste overnachting in het Hyatt Regency in Köln.
Hier mag je 30. Als je dat in Baden-Württemberg tegenkomt op een hoofdweg is er dan meestal een camera.
Naast een Dixi zie je pas hoe groot zo'n bord is:
Het zou in December klaar moeten zijn. Toen ik dit zag dacht ik eerder dat het nog 4 jaar zal duren dan 4 maanden
Ik durfde het niet aan helemaal naar de andere kant te lopen:
Italiaanse toestanden bij Lindau: rechtdoor is nog de B31 maar er staat alleen 308
en op het volgende bord staan helemaal geen nummers
marcel schreef: ↑zo 09 aug 2020, 23:59
Het zou in December klaar moeten zijn. Toen ik dit zag dacht ik eerder dat het nog 4 jaar zal duren dan 4 maanden
Op zich klopt het wat je zegt, maar er is inmiddels al gecommuniceerd dat het op z'n vroegst ergens in de eerste maanden van 2021 zal worden...
^Bewegwijzering bij tunnel Waggershausen dus alvast maar geplaatst.
^Zoiets geloof ik ook nog niet eerder gezien.
De B31n aanduiding bij Stockach-Ost is eveneens opvallend. Net als Ravensburg wat op het afstandenbord verschijnt, dan weer verdwijnt en niet meer terugkomt.
Inmiddels wordt gemeld dat tunnel Waggershausen bij Friedrichshafen zoals het nu lijkt in augustus opengesteld gaat worden. Een paar maanden later dan waar men medio 2020 van uitging. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat de tunneltechniek binnenkort vanuit Stuttgart aangestuurd wordt. Tot dusver gebeurde dat vanuit Friedrichshafen. Dat heeft dan betrekking op de Riedleparktunnel bij het Bodensee Center.
Vandaag opent het laatste deel van de B31 rond Friedrichshafen. Dit is een 2 kilometer lang segment dat ook een tunnel omvat. Hiermee is de gehele bypass voltooid, wat een significante verbetering is voor doorgaand verkeer, wel is het oudere oostelijk deel van de bypass nog maar een enkelbaans autoweg waardoor dit deel overbelast wordt. Het nieuwe westelijk deel is met 2x2 rijstroken aangelegd.
Zijn er al plannen voor de 9 km tussen Friedrichshafen en Stetten? Als dat stuk ongelijkvloers is, kan je op een paar landwegaansluitingen na ongelijkvloers rijden tussen de A81 en de A96.
Ik was me daarnet even in het verdiepen in de stand van zaken van een aantal projecten op Bundesstrassen in Duitsland en toen kwam ik de B31(a) tegen. Even de wikipagina's er op nagelezen maar daar werd het mij niet helemaal duidelijk en ik ben toch wel benieuwd.
Het gaat om de verlenging van de B31a westwaarts vanuit Freiburg (Umkirch/Gottenheim) tot aan Breisach. Weet iemand of deze verlenging nog concreet is of zijn de plannen vooraleerst afgeblazen? Op kaarten zie ik tegenstrijdigheden, de ene staat het tracé wel op ingetekend maar in OSM is bijvoorbeeld niets te zien.
Het plan om het sluitstuk in de B31 (van het huidige einde der B31a bij Gottenheim tot de B31 bij Breisach) aan te leggen is er nog steeds:
Men is momenteel bezig om dit plan uit te werken, zodat men de missing link aan kan leggen.
Bijna 4 jaar verder is er nog steeds niets gebeurd.
De burgemeester van Bad Krozingen doet maar weer eens een (nood) oproep. Daar loopt de huidige B31 (1x2 rijstroken) langs komend vanaf de Franse grens <-> Freiburg-Süd (via de A5). Bij Hausen an der Möhlin gebeuren steeds vaker (zware) ongevallen en qua intensiteiten zat het in 2019 al aan 34.000 mvt./etmaal en 2.700 vrachtwagens per dag dat zo richting Breisach en de Franse grens gaat (en vice versa). Vanaf Freiburg-Mitte wordt het ook zo aangestuurd.
De B31a van Freiburg-Mitte tot Umkirch opende in 2007, tot Gottenheim in 2012. 10 jaar verder is daar nog steeds het einde. Er is nog steeds veel protest tegen de aanleg van het sluitstuk. Bij Bad Krozingen hopen ze dat het er snel komt. Wat het Rijk betreft:
Der Bund hatte 2021 noch einmal bekräftigt, dass er an dem Straßenbauprojekt grundsätzlich festhalten möchte.
Je ziet hier wel het gemis van een hoogwaardige weg langs de Bodensee. De B31 gaat inmiddels niet echt meer door bebouwde kommen, maar het is grotendeels een enkelbaans weg. Er staat op bijna de hele route wel file.
Ik kwam onderstaande video tegen. Het geeft een impressie van de ligging van de toekomstige Stadttunnel Freiburg.
Eergisteren zijn de resultaten gepresenteerd van een uitgebreid verkeersonderzoek. De uitkomsten waren niet heel verrassend: het centrum van Freiburg zal verlost worden van veel bovengronds verkeer (50 tot 75%) als de tunnel in gebruik wordt genomen. Over de resultaten van dit onderzoek is ook een video beschikbaar.
De uitkomsten van het verkeersonderzoek: https://www.stadttunnel-freiburg.de/sit ... -09-09.pdf
GuteFahrt schreef: ↑wo 21 mar 2018, 9:33B31 Löffingen
Op dinsdag 3 april begint men met de uitbouw van de B31 van 1x2 naar 2+1 rijstroken tussen Rötenbach en Löffingen. Op de enkelbuizige tunnel bij Döggingen en de daaropvolgende Talbrücke na is dat het laatste stukje 1x2 tussen Titisee -Neustadt en Hüfingen. De rest van dit traject kent al een 2+1 configuratie. De werkzaamheden moeten in 2021 klaar zijn.
Dat is inderdaad een (100%) vergelijkbaar voorbeeld.
Voorwegwijzer vanuit Stockach:
^Daar wordt de B31 naar Überlingen aangeduid als B31n(eu) i.t.t. op de weg zelf. Het lijkt er dan op dat hier de B31n en de B31 naast elkaar bestaan, maar dan zou het handig zijn dat ook consequent zo te bewegwijzeren.
Een -n op de bewegwijzering zie je echt hoogst zelden. Het is vooral een administratief hulpmiddel om onderscheid te maken tussen het nieuwe tracé en de oude route. In ruim 90% van de gevallen schat ik zo in dat de routewijziging integraal plaatsvindt, en eventuele losse eindjes worden dan tijdelijk nummerloos. Dit is echter een oud bord. Wellicht een overijverige ambtenaar die het formele wegnummer heeft laten bewegwijzeren, en later nooit meer hersteld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
De -n staat ook nog op de bewegwijzering als je vanuit het westen komt (A98). De B31 staat dan niet aangegeven als oeverroute. Komend vanuit het oosten juist weer wel. Al met al behoorlijk inconsequent.
Nog wat plaatjes richting Meersburg (25) toegevoegd: