Een algemene reactie...
Ik snap echt wel dat men soms graag wil inhalen, wil ik ook. Zeker als je zo'n strontvervelende jojo voor je neus hebt die tussen de 77 en 80 aan het kl*ten is. Veel chauffeurs halen echter te pas en te onpas in zonder na te denken over de potentiële tijdswinst en de daar tegenover staande verstoring van het verkeer. Hoort wel weer de kanttekening bij dat 5 minuten winst er uiteindelijk ook 50 kunnen zijn als je de drie kwartier rust bij het volgende adres kunt pakken...
Mijn mening wanneer wel en wanneer niet in te halen:
Als de linkse strook verzadigd is met sneller verkeer dan moet je gewoon rechts blijven. Elke bestuurder, maar zekere elke beroepschauffeur, zou moeten weten en begrijpen hoeveel turbulentie het veroorzaakt om het gebakje daartussen te proppen en iedereen in de remmen te dwingen. Vooral ook de golfbeweging door de remactie is zeer hinderlijk en slecht voor de doorstroming. Zo rij je op het ene moment met de hele stoet 130 - 140 en na één inhaalactie rijdt alles nog maar 80 - 90... De minimale tijdswinst voor die ene vrachtwagen weegt dan echt niet op tegen de hinder en het tijdsverlies voor het andere verkeer.
Heb je links een flink gat en kun je er vlot voorbij dan is het inhalen niet zo'n probleem. Met een flink gat bedoel ik dan: Een anticiperende achteropkomende automobilist die zich aan de Vmax houdt op het moment dat de inhaalactie ingezet wordt moet het zonder flink te remmen kunnen oplossen. Gas los en een beetje bijremmen moet voldoende zijn. En als je bedenkt dat je voorrang moet verlenen bij het wisselen van rijstrook en ik ooit de volgende definitie van voorrang geleerd heb: "Voorrang geven betekent ander verkeer ongehinderd laten doorgaan" dan is zelfs zo'n inhaalactie nog fout. Maar met die definitie hebben veel mensen moeite.
Is het mogelijke snelheidsverschil klein, dan moet je alleen maar inhalen als er verder geen enkel verkeer te bekennen is. Als je niemand hindert maakt het ook niet uit dat het wat langer duurt.
Durashift schreef: ↑zo 10 jun 2018, 3:04
Tja, dát er dan nét 2 voertuigen min of meer van achter zijn trailer vandaan komen die hem ook graag voorbij willen gaan.. dát was bij het inzetten van de actie nog niet duidelijk..
Heel veel automobilisten maken de fout dat ze zichzelf onzichtbaar maken achter de vrachtwagen. Die kunnen beter eerder naar links gaan. Bij bochten naar rechts is dat probleem nog groter.
Durashift schreef: ↑zo 10 jun 2018, 3:04én een eenmaal ingezette actie kan je maar het beste, veilig, afmaken.
Vaak wel, maar er zijn uitzonderingen te bedenken.