Vechtdallijnen (Emmen - Zwolle/Almelo)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Vechtdallijnen (Emmen - Zwolle/Almelo)

Bericht door Chris »

Deze brug is een prestigeproject van de gemeente Zwolle. Ik zie het nut eerlijk gezegd niet echt, er ligt een prima tunnel onder het spoor en er is nabij ook een fietstunnel en nabij is ook nog een andere brug over het spoor.

Sowieso is er de laatste 10 jaar wel erg veel geld in de stationsomgeving gestoken, waarbij je je kan afvragen of dit niet ten koste gaat van de staat van onderhoud in andere delen van de stad. Je ziet dat onderhoud elders in Zwolle wel behoorlijk versoberd is de laatste jaren.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Voor de tunnel onder het spoor heb je een chipkaart met tegoed nodig, dat zal niet iedereen hebben (hoewel je aan een passagekaart kunt komen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

Chris schreef: vr 04 feb 2022, 9:26 Deze brug is een prestigeproject van de gemeente Zwolle. Ik zie het nut eerlijk gezegd niet echt, er ligt een prima tunnel onder het spoor en er is nabij ook een fietstunnel en nabij is ook nog een andere brug over het spoor.

Sowieso is er de laatste 10 jaar wel erg veel geld in de stationsomgeving gestoken, waarbij je je kan afvragen of dit niet ten koste gaat van de staat van onderhoud in andere delen van de stad. Je ziet dat onderhoud elders in Zwolle wel behoorlijk versoberd is de laatste jaren.
Ik had ook dat idee dat deze brug een prestige project van de gemeente Zwolle was. Dit zie je overigens ook in andere grotere plaatsen zoals Den Bosch en Utrecht. Komt deels door de instelling/houding van de NS en ProRail dat je alleen met een OV chipkaart gebruik mag maken van een tunnel/passage onder het station. In mijn ogen hebben de NS en ProRail op dit punt gewoon lak aan de gewone boeren/burgers/buitenlui.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

In Utrecht kun je die brug gewoon als deel van het station zien. De wandelroute zonder chipkaart loopt buitenom, maar je kan wel gebruikmaken van de afhaalhoreca, die vaak ook aan die kant een afhaalmogelijkheid heeft.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En in Den Bosch staan geen poortjes - je kunt via de stationshal van de ene naar de andere kant op. Als ik passeer check ik ook niet in en uit.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

In Zwolle snap ik niet de toegevoegde waarde van een extra brug.
Een hoge spoorbrug overbrugt het emplacement tussen de Oosterlaan en de Hanzelaan, daarnaast is een tunnel voor het overige verkeer. Het Koggepad gaat aan de westkant onder het spoor door. En aan de oostkant een lange fietsverbinding van de Bloksteeg naar de Deventerstraatweg.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Palance schreef: vr 04 feb 2022, 9:56 Voor de tunnel onder het spoor heb je een chipkaart met tegoed nodig, dat zal niet iedereen hebben (hoewel je aan een passagekaart kunt komen.
Min of meer een toltunnel voor voetgangers dus. :nahzeg:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Alleen wordt er uiteindelijk geen saldo afgeschreven.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Maar je moet wel een OV-chipkaart à € 8 en minstens € 20 saldo hebben om in te kunnen checken. Ben je toch bijna € 30 verder om incidenteel en ad hoc gebruik te kunnen maken van eender welke stationspassage. :nothanks:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ omlopen is gratis
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Palance schreef: vr 04 feb 2022, 9:56 Voor de tunnel onder het spoor heb je een chipkaart met tegoed nodig, dat zal niet iedereen hebben (hoewel je aan een passagekaart kunt komen.
Op diverse stations kan je een eenmalig "passageproduct" op de OV-chipkaart laden. Dan heb je alleen een OV-chipkaart nodig maar geen 10 of 20 euro aan saldo.
Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj »

Kaaiman schreef: vr 04 feb 2022, 19:17 ^^ Maar je moet wel een OV-chipkaart à € 8 en minstens € 20 saldo hebben om in te kunnen checken. Ben je toch bijna € 30 verder om incidenteel en ad hoc gebruik te kunnen maken van eender welke stationspassage. :nothanks:
Veel, zo niet alle abonnementen die je momenteel bij NS af kunt sluiten, zijn op basis van NS Flex; dwz. factuur achteraf van gemaakte kosten.

Ik zou mensen die incidenteel en ad-hoc gebruik maken van een stationspassage, dan ook het €0-abonnement aanraden. Kun je ook nog eens met de bus of trein, is ook wel eens leuk.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Ik heb zo'n 0-abonnement. Werkt prima.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het zijn de hardste schreeuwers die het minste gelijk hebben: reizigers die van de ene kant naar de andere kant van het station moeten zonder regelmatig met het openbaar vervoer te reizen is ongeveer 0,01% van de voetgangers. Voor hen bestaat in de regel een heel goed alternatief: een kleine omweg. Alleen wanneer mensen 800 meter of meer moeten omlopen zal de spoorsector een poortvrije passage moeten garanderen. In de praktijk zie je dat de meeste stations dat inmiddels hebben. En als het argument is dat ze 'bij de leuke stationswinkels moeten kunnen komen' dan is er sprake van verwend kleutergedrag. Daar hoef je als overheid geen euro extra aan uit te geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ik heb wel zo'n passagepas voor het station van Zwolle gehad, die ik vooral gebruikte in de tijd dat de supermarkten in Zwolle nog beperkt 's avonds en op zondag open waren. Gebruikte ik dat ding als ik wat van de AH To Go ging halen. Maar ik geloof dat mijn passagepas (de tweede al) inmiddels is verlopen.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Hier is duidelijk te zien dat er een "inloop" zit voordat de brug begint.
Afbeelding08415136-2032 Amsterdam Singelgracht 14 juni 1986
by peter_schoeber, on Flickr

Was ff aan het bladeren door dit draadje en deze viel me op,was dit bij het afscheid van de serie 1500?
PeterSchoeber
autoweg

^^ Yep, was idd bij het afscheid van de serie 1500.
Met vriendelijke groet,

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door boe! »

De Provincie Drenthe heeft de financiering rond voor aanpassingen aan de spoorlijn Coevorden - Bad Bentheim.
Provincie Drenthe schreef:De ontwikkeling van het spoor voor reizigers tussen Coevorden en Bad Bentheim is een stap verder. Provincie Drenthe en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben de financiering van het spoorproject aan de Nederlandse zijde van de grens rond. In totaal gaat het om een bijdrage van 27,8 miljoen euro voor de werkzaamheden op en aan het spoor van ProRail en de Bentheimer Eisenbahn. Ook moet rekening gehouden worden met een structurele bijdrage van 500.000 euro per jaar voor de exploitatie van de passagierstrein Coevorden-Bentheim. De financiering van het project Emmen-Rheine wordt naar verwachting 3 april 2024 voorgelegd aan Provinciale Staten ter besluitvorming. Ook de gemeente Coevorden moet nog een besluit nemen.
Als de financiering wordt goedgekeurd, hoopt men in 2026 te kunnen starten met treinverkeer op dit traject. Dit plan heeft raakvlakken met de reactivatie van het baanvak Veendam-Stadskanaal. De Provincie Drenthe omschrijft dit als volgt:
Het plan om een personentrein te laten rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim is fase 0 van de Nedersaksenlijn. Deze lijn vormt hiermee de letterlijke verbinding met Nedersaksen. Fase 1 wordt gevormd door de reactivering van Veendam-Stadskanaal en fase 2 Stadskanaal-Emmen.
Meer over het traject Emmen-Rheine:
https://www.provincie.drenthe.nl/onderw ... en-rheine/
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Dat is mooi nieuws. Hoewel de lijn, zeker zonder het deel Stadskanaal-Emmen, vooral regionale meerwaarde heeft, moet ook de meerwaarde van hoogwaardige regionale verbindingen niet uitgevlakt worden.

Fijn ook dat Duitsers de verbinding naar Coevorden initiëren, waar de vraag naar betere verbindingen met Duitsland vaak vooral uit Nederland lijkt te komen (Friesenbrücke en Lelylijn, om maar wat te noemen)

Hoeveel sneller zou de directe verbinding Coevorden-Bad Bentheim worden ten opzichte van een reis via bestaand spoor (Mariënberg, Almelo)?
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Uiteindelijk is het de bedoeling om de dienstregeling naar Emmen door te trekken. Daar zit NHL Stenden met relatief veel Duitse studenten. Hiervoor moeten er nog wel wat stukken spoor verdubbeld worden, dacht ik.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
PeterSchoeber
autoweg

Voor het welslagen van dit project zal men de brug over het Coevorden-Vechtkanaal wel moeten opknappen of vervangen. Bijgaand enkele plaatjes van de brug in zijn gloriedagen.

Sluiten van de brug, die permanent open staat, om een trein te laten passeren.
Afbeelding28432146-18186 Coevorden 29 april 1996
by Peter_Schoeber, on Flickr

Passage van een trein maar dan op een zonnigere dag.
Afbeelding08483024-41890 Coevorden 14 augustus 2003
by Peter_Schoeber, on Flickr
Met vriendelijke groet,

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Schelpenpaadje schreef: do 01 feb 2024, 14:51 Fijn ook dat Duitsers de verbinding naar Coevorden initiëren,
De spoorlijn Neuenhaus-Nordhorn-Bad Bentheim is enige jaren geleden gereactiveerd, met nu elk uur in beide richtingen een stoptrein. Er bestaan wel vage plannen om de lijn door te trekken naar Gronau of Ochtrup. Het tracé lijkt me niet zo bevordelijk voor een snelle verbinding (men zal de goederenspoorlijn via Gildehaus en BW Ochtrup willen opwaarderen) en ik zie ook niet zo'n relevante vervoersvraag. Vanuit Nederlandse zijde kunnen we mooi 'op de Duitse trein' springen. Bij andere grensoverschrijende treinverbindingen verloopt de samenwerking met de oosterburen inderdaad wat minder makkelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Niet alleen per trein komen goede grensverbindingen van de grond. Ook per bus is het behalve met lijn SB58 tussen Nijmegen, Kleve en Emmerich, lijn 44 tussen Heerlen en Aachen, en lijn 350 van Maastricht naar Aachen behoorlijk plannen om de grens over te komen.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

RTV1 heeft een geweldige documentaire gemaakt over de geschiedenis van de STAR lijn:

Deel 1:
Link
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.