In de spoiler - om te beginnen - foto's van Vancouver: Verkeerssituaties, bruggen, wat grootstedelijke foto's en fietspaden waar ik met plezier gebruik van heb gemaakt.
- SPOILER: TOON
Moderator: Moderatoren
Ik heb zelden STOP-borden gezien met Arrêt erop, volgens mij heb ik nog ergens een foto waar het ook opstaat. Het is inderdaad typisch, juist omdat in Frankrijk zelf wel STOP wordt gebruikt.Chris schreef:De politie van Victoria toepasselijk een Ford Crown Victoria als dienstauto![]()
Opvallend dat bord met arrêt, zo ver van Québec, is dat standaard?
Het STOP-bord is linguïstisch wel één van de interessantste borden, in Europa wordt deze in alle talen als STOP gebruikt, terwijl je ze elders in de wereld juist in de lokale talen ziet.
Hoewel Canada ons stelsel gebruikt, heb ik in discussies met Canadezen gemerkt dat er behoorlijk wat mensen zijn die nog altijd in de Amerikaanse maten rekenen (yards, feet, inches, enzo). Ik vermoed dus de meeste Canadezen direct precies weten hoeveel 24 inch is. En ik dus nietChris schreef: Please park within 24 inches of the car ahead. Ze geven ook rekenmachines aan Canadezen?
Ik vond nog een oude discussie waarin meer voorbeelden langs zijn gekomen van Nederlands aandoende bewegwijzering in British Columbia (http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 298&p=4413). Helaas zijn de foto's van toen nu gebroken links ...Chris schreef:Dit had zo in Nederland kunnen zijn qua layout: http://foto.autosnelwegen.net/CDN/S_487.JPG
Beidemavas schreef:Klopt het dat er zoveel fietsinfra is (in de eerste serie foto's), of is het een vertekend beeld omdat je zoveel gefietst hebt?
Het is behoorlijk wennen, zeker omdat ik ook lichten heb gezien met pijlen erin, of zelfs onder het gewone licht. In Calgary (foto's volgen nog) is men trouwens gek op horizontale lichten.mavas schreef: Voor Canadezen zal dit vast gebruikelijke kost zijn, maar voor Europeanen zal dit nogal raar overkomen. Een volle lens die bedoeld is voor linksaf, dat je alleen kan zien aan de tekst op het bordje er onder, dat lijkt me behoorlijk wennen. Ook het vierde licht boven de drie voor 'normaal' verkeer is vrij vaag en bovendien voor kleurenblinden niet echt handig uitgevoerd.
Engels, Frans (in de Nationale Parken), en heel soms een lokale First Nations-taal, zoals deze:nederland24 schreef:@Palance Wat voor talen ben je tegengekomen op de borden in Canada?
Dat is waarschijnlijk Squamish of een aanverwant dialect. Interessant om die op de bewegwijzering terug te zien ! De taal heeft nog maar 10 vloeiende sprekers, dus erg veel nut op de bewegwijzering heeft het niet. Het is puur symbolisch om deze talen op de bewegwijzering te vermelden.Palance schreef:Engels, Frans (in de Nationale Parken), en heel soms een lokale First Nations-taal, zoals deze:nederland24 schreef:@Palance Wat voor talen ben je tegengekomen op de borden in Canada?
- SPOILER: TOON