- SPOILER: TOON
[I][A004] Torino - Venezia - Trieste
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
[I][A004] Torino - Venezia - Trieste
Heb het traject gereden tussen Milaan en Verona. Typisch Italiaanse snelweg, met zo af en toe een totaal onverwachte bocht, waardoor het verkeer nog even collectief in de remmen moet. Weg is 2x3 rijbanen, terwijl tussen Milaan en Bergamo wordt gewerkt aan een nog verdere verbreding. Door de weeks is de rechterbaan geheel bezet door vrachtverkeer en de middelste baan voor de helft. Op de linkerbaan kan gelukkig in de regel met een kilometer of 160 worden doorgepeesd. Ondanks de naam is "sereen" één van de laatste kwalificaties die je aan deze snelweg zou geven. Meen wel eens te hebben begrepen dat dit de drukste snelweg van Italië is.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 30 mar 2011, 21:28, 7 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Forumbeheerder
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
De Italiaanse bewegwijzering heeft hetzelfde probleem als de Franse. Mooi uitgedacht, maar niet sterk omgezet.Frits schreef:Hele mooie foto's. De Italiaanse bewegwijzering vind ik zo gek nog niet, ook al is het niet helemaal consistent.
Sterk vind ik:
- Heel consequent gebruik van één control city: er wordt vanuit gegaan dat je niet ieder doel op de borden kunt zetten. In plaats daarvan dus vaak maar één of twee. Binnen één oogopslag zie je waar je heen moet. Extra doelen dan vaak nog wel op stapelwegwijzers op de kruising zelf (d.w.z. op het OWN; op de snelweg op 300 meter voor de afrit), maar ga er maar niet vanuit dat die extra doelen ook terugkomen op alle borden.
- Goede onderverdeling van kleurtjes: groen, blauw, wit, bruin.
- De kilometerborden (overigens ook op het OWN).
- Aardig is het geven van verschillende betekenissen aan allcaps (steden en dorpen), reguliere schrijfwijze (stadsdelen) en geheel kleine letters (namen van wegen, namen van windstreken). Er is in ieder geval over nagedacht.
Jammer is daarentegen:
- Allcaps als hoofdregel. Had wat dat betreft toch liever regulier als hoofdregel gezien en allcaps voor iets anders.
- Zeker op snelwegen zijn de borden klein en laag. Daarnaast is een eerste voorwegwijzer voor een afrit op 700 m (wat standaard is bij Autostrade Spa) naar mijn mening behoorlijk laat.
- die 300 meter borden met extra doelen voor een afslag zijn vaak dusdanig vol dat je er maar nauwelijks informatie vanaf kunt halen. Daarnaast ook vaak een kleurenkermis.
- Afwezigheid van goede afstandsborden / reassurance signs op een groot deel van de wegen.
- Waar blijft de afritnummering?
- Lelijk Engschrift
- Wegnummers altijd voor het doel, waar ze bijhoren. Dat is dan nog tot daar aan toe (zie ze zelf liever achter de doelen, omdat ik de doelen zelf wat relevanter vind dan de nummers), maar die wegnummers staan zo klein en iel op de borden dat je ze onmogelijk kunt lezen.
- Overmatig gebruik van symbolen (met name op OWN).
- De "gesplitste" doorwegwijzers op bepaalde wegen (zie bovenstaande foto bij Curugate).
-
- 4x5 autosnelweg
Mijn Napolitaanse ervaring was toch anders: Wegnummers waren goed te lezen (ook met 170 km/u...) en afritten werden al op 2 kilometer van te voren aangekondigd.
Wat ik erg waardeer is een extra aanduiding van veel doelen op de afrit in blauwe achtergrond, terwijl men het bij de andere borden bij één bestemming (naam van de afrit) houdt. Dat komt het overzicht zeker ten goede.
Kleine opmerkingen: SP wegen worden tegenwoordig genummerd, dat was vroeger niet zo.
Is het jou opgevallen dat men bij voorkeur op de autosnelwegbewegwijzering liever aangeeft op welke wegnummers je nog kómt te rijden, dan de weg waar je daadwerkelijk opzit?
Wat ik erg waardeer is een extra aanduiding van veel doelen op de afrit in blauwe achtergrond, terwijl men het bij de andere borden bij één bestemming (naam van de afrit) houdt. Dat komt het overzicht zeker ten goede.
Kleine opmerkingen: SP wegen worden tegenwoordig genummerd, dat was vroeger niet zo.
Is het jou opgevallen dat men bij voorkeur op de autosnelwegbewegwijzering liever aangeeft op welke wegnummers je nog kómt te rijden, dan de weg waar je daadwerkelijk opzit?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Zoals gezegd, dat verschilt dus sterk per wegbeheerder. Bij Autobrennero krijg je de borden ook al op 1500m. Leesbaarheid wegnummers heb ik ook wel eens beter gezien dan op deze trajecten.Vinny schreef:Mijn Napolitaanse ervaring was toch anders: Wegnummers waren goed te lezen (ook met 170 km/u...) en afritten werden al op 2 kilometer van te voren aangekondigd.
Mwa. Die "extra aanduiding" (de 300m-borden) heeft een zekere charme in die zin dat je het aantal doelen op de reguliere voorwegwijzers beperkt kunt houden en toch extra verwijzingen kunt opnemen. Hoewel het Italiaanse systeem al behoorlijk oud is, past het misschien ook wel een beetje bij deze tijd, waarin steeds meer mensen met navigatie-systemen gaan werken en je het dus met minder doelen op de borden kunt doen.Vinny schreef:Wat ik erg waardeer is een extra aanduiding van veel doelen op de afrit in blauwe achtergrond, terwijl men het bij de andere borden bij één bestemming (naam van de afrit) houdt. Dat komt het overzicht zeker ten goede.
Ik heb echter een paar bezwaren tegen de Italiaanse aanpak:
- deze borden staan vaak zo vol dat je "jouw" doel er niet op kunt vinden. Op de A 22 heb ik op die manier een serie van 10 doelen gezien.
- ik vraag me af of 300 m een goede plaats is voor die borden. Ikzelf voel meer voor de Franse variant, namelijk dat vóór de eerste voorwegwijzer extra doelen op een los bord staan met de vermelding "sortie prochaine"
- als je de borden wat anders inricht (geen vorkborden), is het geen enkel probleem om het aantal "hoofddoelen" van de afrit wat op te voeren van de huidige 1 (in uitzonderingsgevallen 2) naar 4 of 5. Dan heb je die blauwe borden weer wat minder nodig, juist op die afritten waar slechts twee of drie extra direzioni staan aangegeven. Zie bovenstaande foto bij Cavenago.
-
- 4x5 autosnelweg
Ja op het 300 meter bord is te laat, dat ben ik met je eens. Maar een dergelijke splitsing van borden kan nuttig zijn, bijvoorbeeld wanneer er op de A 67 --> A 2, N 69 ook 9 bestemmingen worden aangegeven. Dan biedt het Italiaanse (of Luxemburgse) systeem voordelen.
Afrit: EINDHOVEN STRATUM
voor:
A 2 - E 25 - N 69 - R - S - T
Weert
Valkenswaard
Aalst
Een heleboel locale bestemmingen.
(zet dit bijv. op 2000 en 1500 meter neer)
Op de rest van de borden kun je het dan bij Eindhoven Stratum houden.
Afrit: EINDHOVEN STRATUM
voor:
A 2 - E 25 - N 69 - R - S - T
Weert
Valkenswaard
Aalst
Een heleboel locale bestemmingen.
(zet dit bijv. op 2000 en 1500 meter neer)
Op de rest van de borden kun je het dan bij Eindhoven Stratum houden.
-
- 2x2 autosnelweg
Precies dat vind ik het slechtste aan de Italiaanse bwegwijzering. Ik herinner mij een situatie bij Milaan:Vinny schreef: Is het jou opgevallen dat men bij voorkeur op de autosnelwegbewegwijzering liever aangeeft op welke wegnummers je nog kómt te rijden, dan de weg waar je daadwerkelijk opzit?
Rechtdoor: A52 Tangenziale Nord A4 Venezia (...)
Rechtsaf: A51 uscita ...
Het lijkt in feite net alsof de A51 rechtsaf gaat. Rechtdoor is echter de A51, maar dat staat er niet bij (alleen dat verderop ergens de A52 en de A4 zijn).
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zeg toch ook niet dat ik het goed vind? Sterker nog: Ik ben het met je eens dat ik dat toch een zeer groot probleem vind aan de Italiaanse bewegwijzering. Dit houd ik mij altijd voor als 'hel-beeld' wanneer ik weer eens zeur over het feit dat wegnummers in Nederland te vroeg worden aangegeven... 

-
- 4x3 autosnelweg
Re: [FOTO] A4 Torino - Milano
Foto's van de A4 tussen Torino en Milano. Foto's als gebruikelijk op volledig formaat en gelokaliseerd via Panoramio
Laatst gewijzigd door Pino op do 10 feb 2011, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [FOTO] A 4 / Tangenziale Milano
-
- 4x3 autosnelweg
Wat beter weer dit weekend voor een trip tussen Milaan en de afrit Pechiera op de A4 (kort voor Verona). Meeste foto's in de directe omgeving van Brescia.
-
- Moderator
Zullen we hier een algemeen A4-topic van maken?
Ter hoogte van Milano komt tussen de A8 en A51 een spitsstrook (corsia dinamica). Dit wordt dan de 4e rijstrook, over circa 9 kilometer. De kosten bedragen circa € 65 miljoen, behoorlijk fors, omdat de vluchtstrook te smal is voor een volwaardige 4e rijstrook. Een volwaardige verbreding is hier buiten beschouwing gelaten omdat de omgeving zeer dicht bebouwd is. Op veel plekken staan woningen en gebouwen op slechts enkele meters van de snelweg. De spitsstroken moeten in 2012 opengesteld worden.
Ter hoogte van Milano komt tussen de A8 en A51 een spitsstrook (corsia dinamica). Dit wordt dan de 4e rijstrook, over circa 9 kilometer. De kosten bedragen circa € 65 miljoen, behoorlijk fors, omdat de vluchtstrook te smal is voor een volwaardige 4e rijstrook. Een volwaardige verbreding is hier buiten beschouwing gelaten omdat de omgeving zeer dicht bebouwd is. Op veel plekken staan woningen en gebouwen op slechts enkele meters van de snelweg. De spitsstroken moeten in 2012 opengesteld worden.
-
- 4x3 autosnelweg
Een algemene A4-draad zou ik toejuichen. Ik was inmiddels zo vrij om de titel van mijn oorspronkelijke post aan te passen, dus bij deze is het een algemene draad.
Wat betreft die spitsstrook, het is denk ik inderdaad de enige mogelijkheid door Milaan buiten slopen. Aangezien de A4 door een behoorlijk depressief stuk Milaan gaat, zou ik dat laatste nog niet zo'n heel slecht idee vinden.
Wat betreft die spitsstrook, het is denk ik inderdaad de enige mogelijkheid door Milaan buiten slopen. Aangezien de A4 door een behoorlijk depressief stuk Milaan gaat, zou ik dat laatste nog niet zo'n heel slecht idee vinden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 aug 2010, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Re: [I] A4 Torino - Venezia
Foto's van het stuk Pádova - Verona, te beginnen bij de oostenlijke tangenziale van Pádova:

1. Uscita Pádova zona industriale:

2. Uscita Venézia:

3.

4. Uscita Pádova est / centro / zona fiera:

5.

6.

7. Uscita Pádova ovest:

8.

9. Uscita Grisignano:

10. Uscita A31 Valdastico:

11.

12. Uscita Vicenza est:

13.

14. Uscita Vicenza ovest:

15. Uscita Montecchio:

16. Uscita Montebello:

17. Uscita Soave / S. Bonifacio:

18. Uscita Verona est:

19.

20. Uscita Verona sud:

21.

22. Uscita A22 Brennero / Modena / Verona nord:

1. Uscita Pádova zona industriale:

2. Uscita Venézia:

3.

4. Uscita Pádova est / centro / zona fiera:

5.

6.

7. Uscita Pádova ovest:

8.

9. Uscita Grisignano:

10. Uscita A31 Valdastico:

11.

12. Uscita Vicenza est:

13.

14. Uscita Vicenza ovest:

15. Uscita Montecchio:

16. Uscita Montebello:

17. Uscita Soave / S. Bonifacio:

18. Uscita Verona est:

19.

20. Uscita Verona sud:

21.

22. Uscita A22 Brennero / Modena / Verona nord:

Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.
-
- Moderator
A4 Passante di Mestre - Venezia
Begin 2009 is een nieuwe bypass van Mestre geopend. Dit was één van de grootste knelpunten op het Italiaanse snelwegennet.

Begin 2009 is een nieuwe bypass van Mestre geopend. Dit was één van de grootste knelpunten op het Italiaanse snelwegennet.

-
- expressweg
Is de A57 de voormalige A4?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 4x3 autosnelweg
Ja. Het staat ter plaatse overigens nogal slecht bewegwijzerd. Doorgaand verkeer Verona - Trieste wordt echter vanzelf de bypass opgeleid, dus je zult niet zo snel fout rijden. Het is eerder zo dat je moet opletten als je Venetië / Mestre nog in wilt.
Nog wat betreft de foto's van Jeroen, de doelen bij de afslag naar de A31 (hier) blijf ik een heel apart verhaal vinden: Valdastico als enige doel van een complete snelweg. De plaatsen aan de weg worden volkomen overgeslagen.
Nog wat betreft de foto's van Jeroen, de doelen bij de afslag naar de A31 (hier) blijf ik een heel apart verhaal vinden: Valdastico als enige doel van een complete snelweg. De plaatsen aan de weg worden volkomen overgeslagen.
-
- 4x3 autosnelweg
Re: [I] A004 Torino - Venezia - Trieste
In de komende jaren zal de A4 tussen Venetië en Trieste worden uitgebouwd naar 2x3 rijstroken. Dat gaat gepaard met een uitbouw van de Raccordo Autostradale tussen Vilesse en Gorizia, de hoofdverbinding met het Sloveense wegennet. Aan die laatste is men al begonnen te werken.
Hier het URL van de mooie projectpagina, met alle kaartjes en updates (wel uitsluitend in het Italiaans): http://www.commissarioterzacorsia.it
Hier het URL van de mooie projectpagina, met alle kaartjes en updates (wel uitsluitend in het Italiaans): http://www.commissarioterzacorsia.it
-
- Moderator
Re: [I][A004] Torino - Venezia - Trieste
Een video van de A4 tussen Milano en Bergamo. Dit stuk telt 2x4 rijstroken en heeft grote geluidsschermen. Landschappelijk is het wel een monotone weg, maar het verkeer houdt je alert schijnbaar.
Link
Link
-
- Voorzitter

-
- 4x3 autosnelweg

-
- Voorzitter
Inderdaad, tussen de A8 en de A50 bedoelde ik.Pino schreef:Tussen de A8 en de A9 zal dat niet zijn, want de A4 kruist de A9 niet. Je bedoelt mogelijk een ander stukje bij Milaan?

Dat klopt. Je hoeft maar iets verder weg te kijken en je ziet de bergen liggen.Hoe dan ook, heb in mijn Milanese tijd genoeg stukjes A4 meegepakt. Monotoon vind ik de weg allerminst, omdat je eigenlijk altijd de (voor)Alpen aan je linker- of rechterhand hebt.
-
- Moderator
Ongebruikelijke aansluiting van de A4 op de SP500, niet ver van Torino. De SP500 is hier rond 2008 aangelegd en duidelijk voorbereid op een verlenging onder de A4 door.

-
- expressweg
-
- Moderator
-
- 4x3 autosnelweg
Aan deze foto te zien, is de truck niet op de andere weghelft terecht gekomen, maar was de vangrail aan die kant wel flink beschadigd. De middenberm ziet er hier veel breder uit dan elders; dat zou wel eens een geluk bij een ongeluk kunnen zijn geweest.
-
- 2x2 autosnelweg
Gisteren is er weer een gedeelte met 3 rijstroken vrijgegeven op wegvak Venezia - Trieste. Het betreft 6 kilometer tussen
Latisana en
San Giorgio di Nogaro / Porpetto richting oosten vanaf ongeveer de brug over de Stella tot het onderlangs kruisen van de SR353. Volgende week volgt de andere richting.
https://www.ilfriuli.it/articolo/cronac ... e/2/215298

https://www.ilfriuli.it/articolo/cronac ... e/2/215298