[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Autostrada »

Mundial schreef: wo 14 jan 2026, 20:25 Is dat niet eerder Saint-Sébastien?
Een zeer terecht punt; aangezien St-Sébastien eerder op de borden komt dan Bilbao. En dat is niet consistent met hoe het zou moeten, aangezien Bilbao een categorie 5 doel is en Saint-Sébastien een categorie 4 doel. Girona, Pampelune, Lérida zijn de andere doelen in categorie 4. En daarnaast is Huesca nog een categorie 3 doel; dat komt eigenlijk alleen terug op de N134.

Het feit dat Bilbao op de borden zou moeten staan vanaf Bordeaux (A63) respectievelijk Toulouse (A64) omdat er verder geen categorie 5 doelen tussen liggen is bekend; zie hier het besluit om dat zo te laten (en Bilbao pas te vermelden vanaf het knooppunt A63/A64); zie Pagina 2, artikel 2 https://resana.numerique.gouv.fr/public ... wFaVNpUmQ=

Men kiest er dus voor om een categorie 5 doel te laten overschaduwen door een categorie 4 doel; dat is niet uniek - hier zou bijvoorbeeld Bruxelles moeten staan ipv Charleroi https://maps.app.goo.gl/xpybGC8md91dJkj1A
Een stukje verderop gaat het wel goed, https://maps.app.goo.gl/AHpUo744g6bHpSx27 - zelfs netjes met Liège (want immers ook categorie 5).

Zoals gezegd wijkt men ook binnen Frankrijk wel eens af van dit principe, de A75 is hier al aangehaald. Dat ligt met name aan de gefaseerde opening van die weg. Zo gaat het bijvoorbeeld hier wel goed https://maps.app.goo.gl/vS7v7T7xi4wm62i1A - waar Lyon (cat 5) het wint van Clermont Fd (cat 4).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Nogmaals: ik zie in de Franse richtlijn niets staan dat ertoe dwingt dat een doel dat bewegwijzerd mág worden (omdat er geen doel van dezelfde of hogere categorie vóór ligt, en er is voldaan aan de regel over maximale reistijd) ook daadwerkelijk bewegwijzerd moet worden. De richtlijn heeft het in ieder geval over principes rondom het maximale aantal doelen op borden, wat uiteraard tot selectie dwingt, maar zelfs als er ruimte is, lees ik niet dat het doel moet worden bewegwijzerd.

Rond Bayonne zie je hoe dan ook dat je zónder Bilbao maar met San Sebastián al aan je maximum aantal doelen zit. Dat betekent dat je dus tussen één van beide moet kiezen. En ook dan zie ik geen regel die zegt dat je dan voor het doel van de hogere categorie moet kiezen. In zijn kern vind ik San Sebastián hier sowieso richtinggevend genoeg, voor de richting Madrid/Zuid-Spanje/Portugal eigenlijk richtinggevender. En Bilbao als stad overschaduwt het amper.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Sowieso moet je ook wel enigszins oppassen om doelen uit Categorie 5 niet te vroeg in te zetten. Als ze opeens opduiken op momenten dat normale mensen het nog niet verwachten en het ook niet noodzakelijkerwijs het wegennet echt duidelijk beschrijft, heb je het risico dat het bordvulling met een vrij hoog Hengelo-gehalte wordt, waarbij je er niet zo veel aan hebt als je niet toevallig naar die plek zelf moet. Bijvoorbeeld Strasbourg ten zuidoosten van Lyon of Nantes bij Montluçon zijn wat mij betreft bekende voorbeelden waar je beter voor een alternatief op kleinere afstand had kunnen kiezen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut. Vroeg of laat kom je dan ook uit bij de vraag of het Cat 5 doel nu het einddoel is van je weg, of een kruisend doel dat dan vooral dient om routes tussen de verschillende landsdelen weer te geven. Op de wegen tussen pak ‘m beet Parijs en Lyon of Bordeaux is het makkelijk kiezen. De categorieën 3, 4 en 5 werken daar ergens ook als een onderverdeling van de doelen in lijn: eerste regionaal centrum, grote stad onderweg, groot einddoel.

Over een einddoel heen bewegwijzeren, of een doel aan een kruisende route bewegwijzeren, moet wel netwerkbelang hebben. Voor zinnige bewegwijzering moet die vraag wel altijd beantwoord worden. En dan vind ik een Clermont op de A75 prima, net als San Sebastián op de A63. Waar de Categorie 5 dient als geleiding tussen landsdelen, laat dat ook zien dat het niet per definitie bewegwijzerwaardiger is dan Categorie 4 binnen je huidige landsdeel. En waar het gaat om geleiding tussen landsdelen, zijn buitenlandse Categorie 5-doelen per definitie een vreemde eend in de bijt. Prima om met de doelen in lijn Bruxelles/Liège/Charleroi aan te kunnen geven. Maar in veel andere gevallen is het uitkijken.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

^^
Ik vind het over het algemeen vrij goed gaan op de autoroutes.

Strasbourg ten zuiden van Lyon is raar, maar sorteerde voor op de nooit gerealiseerde A48 Bourgoin-Amberieu. Misschien wordt dat nog eens gecorrigeerd in een nieuw schéma directeur.

Op de A71 staat Nantes pas na de afrit Bourges op de borden, 371 km maar wel te billijken zo vlak voor draaischijf Vierzon.

En zoals Pino al aangaf, ex N-wegen zoals A75 maar ook A79 zouden wel wat ambitieuzer kunnen. Het tolvrije stuk van de A20 heeft ook een mix van Paris / Toulouse met veel meer lokaal grut dan de A71 iets verder naar het oosten maar in een net zo lege regio.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je ziet daar de historie van beide wegen wel aardig terugkomen. De A71 was de snelweg "Paris - Centre de la France", dus de doorgaande doelen stonden altijd voorop. De A20 was de N20, die hoofdzakelijk de regio's ontsluit en toevallig ook nog naar Toulouse gaat. Dus op de A20 stonden van oudsher vooral regionale doelen, en die moeten er dan een klein beetje af (denk plaatsen als Guérat, Tulle, Issoudun). En als je naar het Schéma Directeur van de A71 kijkt, staat dat nog veel voller met doelen als Nantes dan we hem nu al kennen. Anderzijds zie je ook hier rond Bourges de nodige Categorie 3-doelen in het niets: Vichy, Moulins, Montluçon.

Deze regio, maar ook de hele RCEA zie ik als een permanent pijnpunt, want je kunt het denk ik nooit goed doen met een route door het niets die ook min of meer bewust om de grotere steden heen is gerouteerd. Maar dan in tegenstelling tot de Grand Contournement de Paris zonder echt groot logisch einddoel aan de andere kant - alleen al het feit dat er aan beide kanten meerdere takken zijn zorgt daarvoor, en dan moet je nog beginnen aan de vraag hoe weinig plaatsen als Genève en zelfs Nantes dan tot de verbeelding spreken. Het doet een beetje denken aan de prairiegebieden in Noord-Amerika. Windrichtingen aangevuld met eerder regionale hoofddoelen is het meeste wat je daar kunt bereiken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De vader van de bruine toeristische borden, Jean Widmer, is deze week overleden. Behalve van de bruine borden was Widmer ook bekend als ontwerper van het logo van het Centre Pompidou.
https://www.lemonde.fr/disparitions/art ... _3382.html

Het nieuws bracht me naar een ouder interview met de man over onder meer de bruine borden, en een artikel waarin de ontwikkeling van de borden in de loop der tijd wordt beschreven.
http://problemata.org/en/articles/2219
https://journals.openedition.org/viatourism/14075

Ik vond het verhaal over het ontstaan wel fascinerend. De achtergrond dat de borden dienden om te voorkomen dat automobilisten te zeer afgeleid zouden raken was bekend. Maar de gedachte achter de oude ontwerpen -een soort strip van pictogrammen- was nieuw voor me. Ook wel aardig om te lezen over de rol van Frutiger in dit verhaal.

Tenslotte nog deze post op Reddit: https://www.reddit.com/r/Giscardpunk/s/FMtatdxl2f