[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 22 jan 2023, 19:42

Ds79m schreef: zo 22 jan 2023, 18:17 Die stad en agglomeratie zijn toch wel groot genoeg om hier genoemd te worden? Al is het maar om de associatie dat heel Duitsland naar rechts gaat weg te nemen.
Het meeste verkeer komt hier uit Strasbourg zelf of vanaf de A35 zuid. Als die naar Duitsland willen, hebben die meestal wel iets van een plan wanneer ze hier tóch uitkomen. Om dan in de verwijzing Karlsruhe een soort waarschuwing “laatste kans naar Duitsland” te zien, waartegen je dan een rechtdoordoel Saarbrücken moet zetten om te laten zien dat rechtdoor toch nog kan, komt mij wat vreemd voor.

Ik meen me uit de jaren ‘90 ook nog te herinneren dat hier toen ook al Sarrebruck stond, terwijl er nog helemaal geen A35-noord lag. Wellicht gaat de keuze terug op tijden dat deze route nog het nummer A34 had en bij Freyming doodliep op de A32 Metz-Saarbrücken. Dus moesten beide kruisende richtingen bewegwijzerd? Want ja, Saarbrücken is geen onaanzienlijke stad, maar wel eentje waar de A4 ruim buiten blijft. En juist bij de logische afrit naar Saarbrücken, de N61 richting Sarreguemines, word je voor Saarbrücken buitenom naar de A320 verwezen.

Nou goed, alles in de serie “lekker belangrijk”.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 23 jan 2023, 20:26

Wesso schreef: zo 22 jan 2023, 16:26 ^^ Zeker, maar het is misschien wel vrij logisch dat de Fransen niet de u-umlaut van het Duits hebben overgenomen in hun taal. Het is ook Mulhouse, niet Mülhouse (Duits: Mülhausen).
Het is in de streek Elzas-Lotharingen. Daar spreekt men van oorsprong Duits. Dat zie je nog in veel toponiemen terug. In het Frans is een umlaut niet nodig op de u, maar af en toe wordt die er dan toch op gezet, omdat iemand denkt: hé dat is Duits, dus dan moet ik op mijn spelling letten. Hypercorrectie is dat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » vr 10 feb 2023, 12:26

Beautiful road-sign on the A35. :mrgreen:
AfbeeldingA35 /Sortie 12: Goxwiller by FreewayAllan, sur Flickr

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 10 feb 2023, 14:08

^^ Wat een vreemd en lelijk portaal ook.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 feb 2023, 17:12

Het bord zal erg oud zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 feb 2023, 20:03

Portaal en bord dateren vermoedelijk van rond 2000, toen dit stuk A35 werd geopend. De afritten in de omgeving hebben dezelfde portaalconstructie. Als je het op de foto ziet, stemt het niet heel vrolijk om de esthetica. Tegelijkertijd heb ik hier vaak genoeg gereden en is het me nooit opgevallen. En als het dan bepaalde praktische voordelen heeft …

Ook andere borden in deze zelfde omgeving zijn versleten. Misschien toch ergens het klassieke beeld van een tolvrije weg, waar te laat vervangen wordt. Bij stukken A35 die zo rond 1995-2000 openden gaat zich dat nu wreken; oftewel het hele stuk Selestat-A352 (exclusief dat knooppunt, want dat is pas natuurlijk vervangen). Borden in noordelijke richting lijken er het slechtste aan toe. Zal door de zon komen, want die borden hebben volle middagzon. Als je naar historische beelden op Streetview kijkt, zie je de kraakjes in het folie iedere keer een beetje groter worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 feb 2023, 11:02

Kortom dit soort borden heeft een levensduur van ongeveer 20 jaar en daarna moeten ze vervangen worden. Ik heb het idee dat de oudere borden wel langer meegaan. Ik denk dat het ligt aan de reflecterende folie. Werkt beter om licht te reflecteren maar blijft minder goed 'vastgelijmd' blijkbaar.

Voor wat betreft het 'lelijke' portaal: het ziet er uit als design. Zal vast een of andere kunsternaar-hobbyist ontworpen hebben...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 11 feb 2023, 11:23

Zo midden jaren ‘90 is men overgegaan van “alleen de witte letters in retroflecterend folie” naar het hele bord. De eerste borden van die lichting zijn nu 30 jaar oud en hun vervangingsdatum wel voorbij ja. Maar als ik de klok 10 jaar terugdraai en denk aan wat ik toen zo zag in de categorie “deze had echt allang vervangen moeten zijn”, heb ik zo vlug niet het idee dat die vorige generatie beter oud werd. Mensen in het veld kunnen het vast beter vertellen, maar ik meen dat altijd al een economische levensduur van 20 jaar werd gehanteerd.

Wat je denk ik wel ziet, is een verschil in het soort beschadiging dat nu intreedt. Van die grote krassen in het blauw die dwars door het wit heen lopen: dat lijkt me typisch iets voor de moderne folies.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 11 feb 2023, 21:16

Op mijn foto van 2009 zag het er nog keurig uit:
Afbeelding

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » zo 12 feb 2023, 19:57

Hoe zouden de Fransen dit soort plaatsnamen uitspreken?
https://goo.gl/maps/KPbEuoCtc3R9JbPh9
https://goo.gl/maps/ep7VjR1TAXSGuQJo9
Of wordt er nog Duits gesproken in die uithoek?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 12 feb 2023, 21:11

Alsaciens zijn er zeker nog, maar daarbuiten doen Fransen eerder; dat trekt op de naam die we zoeken, laten we die maar volgen. Een beetje zoals ze op de camping Nederlandse of Vlaamse namen proberen uit te spreken, het trekt er wat op, en meer boeit niet zo echt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 feb 2023, 21:13

^^ Ik zou het beschrijven als de Duitse uitspraak met een Franse tongval. De h in -heim is altijd stil bijvoorbeeld; en dat zorgt er dan ook nog wel eens voor dat dat de klemtoon wat verschuift ten opzichte van waar je hem in het Duits zou verwachten.

Om het op te pikken, zou je eens moeten luisteren naar lokale radio (France Bleu Alsace bijvoorbeeld) of moeten kijken naar regionaal nieuws op France 3: https://france3-regions.francetvinfo.fr ... programmes
(de echte liefhebbers blijven dan hangen voor het blokje in het Elsässisch)

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » ma 20 feb 2023, 21:48

This sign contains the security prevention in the Vesoul city. Several drivers doesn't respect to speed limit and including some young people in the 50 cc & 125 cc bikes like to ride very fast and make the engine noise.
Afbeeldingpreventive security sign by FreewayAllan, sur Flickr

Breyten
stadsweg

Bericht door Breyten » ma 20 feb 2023, 22:09

Het initiatief om meer bebouwde komborden ook in het Vlaams neer te zetten in Frans-Vlaanderen, was al vast bekend hier.
Ik keek vandaag weer na lange tijd op de desbetreffende Facebook-pagina over dit onderwerp.
Ze zijn behoorlijk voortvarend bezig in Frans-Vlaanderen!
Zie hier.
Altijd interessant dit stukje historisch taalgebied en vooral dat de mensen uit die regio dit zelf in stand willen houden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 20 feb 2023, 22:29

Grappig, ik wist niet dat het al zover was uitgerold. De toponiemen zijn wel onmiskenbaar soms, zoals 'Le vieux Noordgracht' in Duinkerke.

Allan C
stadsweg

Re: [F] bewegwijzering à Frankrijk

Bericht door Allan C » vr 03 mar 2023, 18:17

That’s not right..
Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 03 mar 2023, 19:23

Volledig correct.

Een zone start met een bord en eindigt met een bord. Daarna is er het C43 bord met snelheidslimiet dat zal eindigen aan het einde van het volgende kruispunt. Het ziet er wat raar uit, maar volgens de wegcode is het heel duidelijk. Het kon eleganter door de zone te laten doorlopen tot dat kruispunt, maar beleid heeft hier een andere keuze gemaakt, omwille van redenen die enkel zij kennen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 mar 2023, 20:27

Gérone. Volgens mij staan er niet veel borden in Frankrijk met deze stad?

Ook wel apart: dit bord staat niet direct na een afrit, maar meer dan 5 kilometer na Perpignan-Nord.

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 09 mar 2023, 20:33

Er zijn er 2 blauwe op de A9, en een paar groene op de D900, allemaal vanaf Perpignan en ten zuiden ervan.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 09 mar 2023, 20:34

^^ Gérone is bewegwijzerd in de brede streek rond Le Boulou; als doel in zuidelijke richting op het OWN, op de D900 en op de D618 met verwijzing naar de D900.

https://maps.app.goo.gl/h18oMGxp77AHkHidA?g_st=ic

https://maps.app.goo.gl/JKUYacJPRDmZqb5R9?g_st=ic

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 mar 2023, 20:50

Staat Figueres eigenlijk bewegwijzerd in Frankrijk? De D900 en D914 heb ik ten zuiden van Perpignan nog nooit gereden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 10 mar 2023, 7:11

Op de D914 is het Cerbère en dan "Espagne", zelfs geen Portbou.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 10 mar 2023, 7:45

In Cerbère valt mij vooral het gebrek aan wegwijzers op (maar goed, hoeveel kun je er fout doen?). Hier Port Bou / frontière. Terug naar de verwijzing op de A9 bij Perpignan: vroeger stond er alleen Barcelona als doel over de grens, plus dan de volgende afrit. Had me eigenlijk wel genoeg geleken. Locatie van het afstandenbord is gedreven door de aire die kort achter de afrit ligt.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » vr 10 mar 2023, 11:25

^^ mooie oude route.. en ook het dorpje Cebère.. prachtig.

Deze route een jaar of 6 geleden gereden vanuit Spanje. Door groot ongeluk op de AP-7 was de weg helemaal dicht (hoogseizoen augustus).

TomTom zag het en wist mij net op tijd (300 meter!) te waarschuwen om afrit te nemen bij Borrassà. Vervolgens de hele route langs kust gereden en bij Perpignan weer de A9 op.

Het was een prachtroute. Mooie kust en dito dorpjes. Kostte natuurlijk meer tijd, maar de file op de snelweg was uiteindelijk meer dan 15 km en langdurig afgesloten.wij reden tenminste.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 10 mar 2023, 15:21

Chris schreef: do 09 mar 2023, 20:50 Staat Figueres eigenlijk bewegwijzerd in Frankrijk? De D900 en D914 heb ik ten zuiden van Perpignan nog nooit gereden.
U roept wij draaien

https://maps.app.goo.gl/k1KztVMF6YEk5EX97?g_st=ic

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » zo 12 mar 2023, 11:20

Chris schreef: do 09 mar 2023, 20:27 Gérone. Volgens mij staan er niet veel borden in Frankrijk met deze stad?
In Frankrijk lijkt men enkel de Franse plaatsnaam gebruiken wanneer deze weinig verschilt van de originele naam (zoals Barcelone).
Maar er is op deze route ook een plaats in Frankrijk die Valence heet. Iemand die daar niet bekend mee is zou kunnen denken dat Gerone ook een verwijzing naar een Franse plaats is die toevallig lijkt op een Spaanse plaats, of omgekeerd dat iemand zou denken dat Valence voor Valencia staat.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » zo 12 mar 2023, 16:39

Vorige week een kort bezoek gebracht aan familie in Poitiers. DIt viel mij op net ten zuiden ervan op de N10:

https://goo.gl/maps/wZkKDmd3YefmKjPs6

https://goo.gl/maps/so2rwLgSQ1JsqFSx8

waarschuwingsborden in het Engels en Spaans. Streetview laat zien dat deze borden er al jaren staan. Ik heb dit wel gezien in de buurt van Franse zeehavens zoals hier in Le Havre https://goo.gl/maps/5YQR9589KZ65BAsx7 maar kan me niet herinneren dit dieper in de binnenlanden van chauvinistisch Frankrijk te hebben gezien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 mar 2023, 17:12

Met de rol van de N10 als tolvrij vrachtwagenriool op weg naar Spanje en Portugal verbaast het niet. Elders in Frankrijk heb ik trouwens ook wel in meer talen de boodschap gezien dat je op de motor moet remmen. Dan staan er meestal meer talen onder elkaar, maar komt het voor dat er meerdere borden achter elkaar staan met die boodschap - zodat er dus borden tussen zitten zonder Frans erop.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 12 mar 2023, 17:13

jdb2 schreef: zo 12 mar 2023, 11:20
Chris schreef: do 09 mar 2023, 20:27 Gérone. Volgens mij staan er niet veel borden in Frankrijk met deze stad?
In Frankrijk lijkt men enkel de Franse plaatsnaam gebruiken wanneer deze weinig verschilt van de originele naam (zoals Barcelone).
Maar er is op deze route ook een plaats in Frankrijk die Valence heet. Iemand die daar niet bekend mee is zou kunnen denken dat Gerone ook een verwijzing naar een Franse plaats is die toevallig lijkt op een Spaanse plaats, of omgekeerd dat iemand zou denken dat Valence voor Valencia staat.
Er zijn wel meerdere "Valence" in FR, het is niet enkel die stad aan de Rhône aan de A7 :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 12 mar 2023, 17:31

Ik zou even moeten nadenken voordat ik de link Gérone/Girona leg, maar het voornaamste doorgaande doel op dit deel van de route is en blijft Barcelona. Wat er dan verder nog aan doelen naast verschijnt (het staat er pas sinds ongeveer 2015) kan nooit verwarring geven over waarheen je op weg bent. Je kunt nog een hele boom opzetten over mogelijke verwarring wanneer er hier ineens een doel Valence zou afslaan terwijl je op weg bent naar Valencia, maar dat is zo enorm hypothetisch. Het zal dan ook altijd op een wit bord staan, wat verkeer op de langere afstand op voorhand zou negeren. En als het op een afstandenbord mocht verschijnen met een afstand korter dan naar Barcelona - nou dan weet je ook wel dat dat niet jouw bestemming is.

Het betekent verder niet dat ik voorstander ben van de Franse stijl met bewegwijzeren van exoniemen (die neerkomt op “we voegen het endoniem alleen toe als er genoeg ruimte is”), maar we kunnen altijd heel goed verwarring-scenario’s ophangen om dat punt te maken terwijl die gewoon niet realistisch zijn.