[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Autostrada »

Ds79m schreef: do 29 aug 2024, 10:25
Parijs zou in theorie ook nog kunnen. Maar doordat je eerst nog een flink stuk naar het westen gaat, voelt dat wel wat abstracter aan. Vanuit de regio Béziers zou daar meer voor te zeggen zijn.
Paris komt er pas op bij hectometerpaal 5,1 (sortie 3) - dan zit je in feite al in de agglomeratie Clermont Fd. Nu is dat misschien wat laat (het zou normaal gesproken wel iets eerder op de borden kunnen komen, bijvoorbeeld zodra je Issoire gehad hebt), maar vanaf het punt bij sortie 3 zit je 330km vanaf Béziers. Het zal dus aardig wat vervangingswerk zijn als je Paris doorlopend vanaf de A9 via de A75 wilt bewegwijzeren.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Sortie 3, is dat niet zo ongeveer het punt waar je in de concessie van APRR komt? Eens dat het inderdaad wel wat eerder zou kunnen, maar het geldende schéma directeur voorziet geen vermeldingen verder stroomopwaarts. Kijkend op Streetview vermoed ik dat de rechtdoorborden hier zo langzaam aan vermelding toe zijn. Dus als men hier iets zou willen toevoegen, moet de betrokken DIR nu snel gaan schakelen aan het bewegwijzeringsplan.

Hoewel Clermont 'maar' in Categorie 4 zit, is het wel een doel dat erg mooi sprekend is voor "midden van Frankrijk". En dat vanuit zo ongeveer alle richtingen: Lyon, Bordeaux, Parijs en dus ook Beziers. Neemt niet weg dat Beziers-Paris met meer dan 700 kilometer wel een mooi nieuw afstands-record zou opleveren voor Frankrijk 8-)
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: do 29 aug 2024, 9:45Uiteindelijk is Montpellier nou net geen doel dat tot de verbeelding spreekt als “zo ga je naar het zuiden”. Hoewel een grote, steeds belangrijker geworden, stad is het niet voor niets maar een Categorie 4-doel. En dan is het ook nog eens zo dat je weet dat de A75 niet naar Montpellier gaat, dus dat laat een beetje dat gevoel dat de afstandenborden beter kunnen.
Grappig, voor mij is Montpellier nou juist bij uitstek het doel dat Zuid-Frankrijk ten westen van Marseille vertegenwoordigt. Maar, toegegeven, dat is misschien wel zo bij mij blijven hangen vanuit de jaren '70/'80 toen er nog helemaal geen A75 was. Je reed toen uiteraard over de A7 en de A9 en Montpellier gaf ook richting aan Sète en Beziers. Op de A75 vanaf Clermont-F. vind ik dus Montpellier best wel duidelijk en richtinggevend voor de eerste paar honderd kilometer.

Bovendien, wat zou het alternatief kunnen zijn? Voor zowel Marseille als Toulouse geldt dat het sneller en korter is om andere routes dan de A75 te nemen vanuit Clermont-F. En alhoewel de Fransen natuurlijk een traditie hebben van doelen bewegwijzeren over afstanden die ruim boven de 400 km liggen zou ik Barcelona hier toch wel overkill vinden.

Ten zuiden van Millau echter komen doelen als Sète en Beziers erbij en dan kun je natuurlijk de vraag stellen of dat niet anders zou moeten.

https://www.google.com/maps/@43.9404391 ... FQAw%3D%3D

En dus zou je op zo'n punt een van die doelen (Sète?) kunnen vervangen door Barcelona.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Dat Beziers er als eindpunt van de A75 staat snap ik. Sète... tja. Het is een veerhaven met een aantal verbindingen naar Marokko, maar zo belangrijk is het nou ook weer niet. De stad zelf heeft 43.000 inwoners. Vanaf de afrit van de A75 is het nog 35 km over routes départementales naar Sète. Beziers is met 76.000 inwoners ook geen wereldstad, maar wel wat groter, en een punt waarop verkeer zal focussen omdat het daar op de A9 komt.

Barcelona zou hier mijns inziens meer toevoegen. Barcelona komt er sowieso vanaf het knooppunt met de A750 bij, waar Sète ook staat. Ik zou Sète ten noorden van het knooppunt met de A750 vervangen door Barcelona.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: do 29 aug 2024, 11:38 ^^ Sortie 3, is dat niet zo ongeveer het punt waar je in de concessie van APRR komt?

Neemt niet weg dat Beziers-Paris met meer dan 700 kilometer wel een mooi nieuw afstands-record zou opleveren voor Frankrijk 8-)
Sinds de verbreding naar 2x3 begint de APRR concessie al bij km 10,7

En zeker, Paris op de A9 bij Béziers zou zelfs deze (ruimschoots) overtreffen https://maps.app.goo.gl/Nh8DwfYdFH9DSEcf9
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maar deze niet: https://www.google.com/maps/@44.2720543 ... 384!8i8192 8-)

Als ik wat verder nadenk over de doelen van de A75: het probleem is minder Montpellier en meer dingen als Béziers en Sète. Dat draagt dan uiteindelijk bij aan een beeld dat je op een of andere regionale snelweg zit. Dat is dan een punt bij uitstek waar een grotere plaats op afstand dan wat kleur kan brengen. Om in de Franse systematiek te blijven: het is gangbaar is om (zolang er voldoende plaats is en die doelen niet te ver weg liggen) de eerstvolgende doelen in categorieën 3, 4 en 5 neer te zetten. Dat geeft in beginsel een mix van doelen op een afstand van 30-50, 100-150 en een paarhonderd kilometer. Kunnen dan nog een of twee hoek-om doelen bij, maar dat levert dan in het algemeen plaatjes op die én wel een mooie mental picture opleveren én wel zo'n beetje passen bij de afstanden waarin verschillende groepen weggebruikers denken. Dat komt hier gewoon niet echt lekker uit de verf ...
Laatst gewijzigd door Pino op do 29 aug 2024, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: do 29 aug 2024, 13:11 ^^ Maar deze niet: https://www.google.com/maps/@44.2720543 ... 384!8i8192 8-)
Ehh nee :surrender:
Maar boven de 900 km zul je binnen (het vasteland van) Frankrijk sowieso nergens geraken.
Edit: Menton - Paris is 965 km - maak er dus boven de 1000 van :nuts:
Laatst gewijzigd door Autostrada op do 29 aug 2024, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ En dat terwijl de Fransen net over de grens het bij Nice houden en verder niets... Pas daar komt Marseille, om over Parijs maar te zwijgen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vind het wel fascinerend dat Frankrijk oost-west vrijwel net zulke grote afstanden heeft als noord-zuid, maar dat bleef je niet zo. Iedereen die naar Bretagne is geweest komt er achter dat dit echt wel een eind rijden is en beduidend verder dan Normandië is. Maar oost-west door Frankrijk, dat zullen weinig mensen reizen.

Brest - Strasbourg is ongeveer even ver als van Apeldoorn naar Warschau.

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Chris schreef: do 29 aug 2024, 13:30

Maar zo zijn er wel meer van dat soort feitjes.
In Reggio Calabria staat yoghurt in de supermarkt van koeien uit Vipiteno / Sterzing. Weinig mensen zouden correct inschatten dat Sterzing bijna 1400km van Reggio Calabria afligt. Terwijl Arnhem - Sterzing niet eens de 900 aantikt.

Idem dito dat Zwolle dik 400 km dichter bij Oslo ligt dan dat Tromsø dat ligt.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: do 29 aug 2024, 13:11 ^^ Maar deze niet: https://www.google.com/maps/@44.2720543 ... 384!8i8192 8-)

Als ik wat verder nadenk over de doelen van de A75: het probleem is minder Montpellier en meer dingen als Béziers en Sète. Dat draagt dan uiteindelijk bij aan een beeld dat je op een of andere regionale snelweg zit. Dat is dan een punt bij uitstek waar een grotere plaats op afstand dan wat kleur kan brengen. Om in de Franse systematiek te blijven: het is gangbaar is om (zolang er voldoende plaats is en die doelen niet te ver weg liggen) de eerstvolgende doelen in categorieën 3, 4 en 5 neer te zetten. Dat geeft in beginsel een mix van doelen op een afstand van 30-50, 100-150 en een paarhonderd kilometer. Kunnen dan nog een of twee hoek-om doelen bij, maar dat levert dan in het algemeen plaatjes op die én wel een mooie mental picture opleveren én wel zo'n beetje passen bij de afstanden waarin verschillende groepen weggebruikers denken. Dat komt hier gewoon niet echt lekker uit de verf ...
Béziers is ongeveer even groot als Hengelo 8-)

Maar dit komt inderdaad over als het type bewegwijzeren naar iets omdat er toevallig een knooppunt ligt, wat in Frankrijk vrij ongebruikelijk is. De werkelijke reden zal overigens ook zijn dat Béziers een Niveau 4-doel is, en daarmee staat het in principe op gelijk niveau als Montpellier. Vroeger was het ook nog een heel stuk noordelijker te vinden langs de A75, dan vanaf de N88 bij Severac waar het nu voor het eerst verschijnt. Al weet ik niet zeker of dat al helemaal vanaf Clermont-Ferrand was.

Op enig moment is daar toch het inzicht gekomen dat Béziers en Montpellier op papier hetzelfde niveau hebben, maar die tweede toch wel wat belangrijker is dan de eerste, dus verschijnt Montpellier op de A75 en A9 nu eerder dan Béziers. Maar door het niveau 4 van Béziers is het wel vanaf Perpignan en Montpellier te vinden op de A9, ook al is het in de praktijk op die weg eigenlijk alleen relevant voor verkeer met een bestemming in de regio, omdat het overschaduwd wordt door Toulouse/Barcelona en Montpellier/Lyon. Vanaf de A75 is dat belang wel groter, omdat doorgaand verkeer bij Béziers iets moet doen, aangezien de A75 daar eindigt. Wat dat betreft is het niet heel onlogisch dat het op een gegeven moment verschijnt.

Ik denk dat Sète wel de echte vreemde eend in de bijt is. Dat is een klein stadje, zonder knooppuntfunctie, en volgens mij ook geen dusdanige toeristenmagneet dat het rechtvaardigt dat het vanaf Millau op 142 kilometer afstand al op de borden verschijnt. Ik kan me ergens nog wel indenken dat Barcelona in plaats van Béziers voor verkeer met een bestemming op de lijn Toulouse-Frontignan misschien wat onhandig is, maar aan Sète heeft echt vrijwel niemand iets, terwijl dat kleine beetje verkeer dat er iets aan heeft geen enkele reden heeft te twijfelen gewoon de A75 te vervolgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Sète is wel de belangrijkste plaats aan een lang stuk Middellandse Zee, de andere plaatsen in de Languedoc liggen allemaal wat meer landinwaarts. Het heeft ook redelijk wat industrie en een haven.

Agde is eigenlijk de grootste toeristenbestemming aan de kust daar.

Sète is vanaf de A75 echter niet heel overzichtelijk aan te rijden. Er is geen snelweg naar toe en ook geen duidelijk doorgaande route van verder dan de A9. Wat dat betreft niet echt logisch om vanaf de A75 al te bewegwijzeren.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het voelt voor mij als een soort verdeling van verkeer binnen de regio die je zo inrijdt bij het afdalen van het Centraal Massief. Waarin Montpellier, Béziers, Sète en Agde inderdaad wel de voornaamste bestemmingen zullen zijn. Grote kans dat dit de doelen waren die van oudsher op de N9 stonden bewegwijzerd. Maar met de A75 ben je toch wel in een nieuw tijdperk aangekomen, een weg met een sterk bovenregionale functie. Niet voor niets een E-weg. En daar zouden ze de bewegwijzering eigenlijk wel een keer op mogen aanpassen.

Maar goed, het zijn luxeproblemen en ik snap ook heel goed dat je ook praat over kleine stapjes. Tijdje terug kwam de situatie in de buurt van Issoire terug, waar je komend vanaf het OWN de keuze had tussen Issoire links en St Flour rechts. Men heeft de eerste decennia A75 duidelijk gebruikt om dat soort troep recht te trekken en gewoon overal links Clermont rechts Montpellier neer te zetten. Dat had ook meer haast dan je afvragen of er misschien een doel als Barcelona bij zou moeten op het meest zuidelijke stuk...
Autostrada
autoweg

Sète komt er op bij sortie 46, nadat je Millau voorbij bent, en verdwijnt met sortie 59 weer van de borden; dit maakt dat het over iets meer dan 80km op de borden staat. Niet heel extreem in mijn optiek, gegeven het belang van Sète als veerhaven en het feit dat het bij de splitsing A75 / A750 sowieso naar boven moet komen, wil je daar het verkeer richting Sète kunnen leiden.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Die splitsing maakt het op zich niet noodzakelijker, aangezien de bewegwijzerde route langs Pezenas maar iets sneller is dan langs Montpellier, waar als het goed is op afzienbare termijn een westelijke randweg verschijnt. En Google komt als eerste alternatief zelfs met een binnendoor-route waarbij je bij Clermont-l’Herault de A75 verlaat.

Nu is dat gegeven op zich geen reden om iets niet te noemen, want vaak heeft de wegbeheerder wel een voorkeursroute en wil je ook niet onnodig verwarring zaaien. Maar met de vermoedelijk beperkte verkeersstroom naar Sète, lijkt me het knooppunt A75-A750 wel het allervroegste moment.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

Ds79m schreef: do 29 aug 2024, 15:40 Maar met de vermoedelijk beperkte verkeersstroom naar Sète, lijkt me het knooppunt A75-A750 wel het allervroegste moment.
Ik denk dat dit dus wel mee valt, anders zou Sète niet zo prominent aangegeven staan.
De haven van Sète is de belangrijkste haven op de route Frankrijk - Marokko, en verwerkt meer passagiers op die route dan bijvoorbeeld Marseille of Toulon. Qua vrachttonnages is het de 8e haven van Frankrijk, als ik wikipedia mag geloven.
Vanuit Parijs is de A75 de meest logische route naar Sète, en alsnog staat niet extreem vroeg aangegeven op de A75 (slechts zo'n 80 km zoals gezegd).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Als plaats die precies tussen Montpellier en Béziers in ligt, zou ik denken dat Sète wel kan worden beschouwd als gedekt door die twee. In ieder geval tot aan het moment dat gekozen moet worden tussen Béziers rechtsaf en Montpellier linksaf. Dus dan ben je bij Millau echt nog behoorlijk vroeg.

Maar goed, het Franse systeem werkt daar ietsje anders. Dan is het eerder "je hebt Millau als categorie 3-doel gehad, wat zijn nu de doelen voor ons?" En dan blijken er drie te zijn die aan het einde over verschillende wegnummers lopen. Maar nu zit je nog op wat in de Franse doelensystematiek "tronc commun" heet. En dan kun je ze, als er voldoende ruimte beschikbaar is, dus alle drie krijgen. Zoals duidelijk is gebeurd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: do 29 aug 2024, 13:30 Ik vind het wel fascinerend dat Frankrijk oost-west vrijwel net zulke grote afstanden heeft als noord-zuid, maar dat bleef je niet zo. Iedereen die naar Bretagne is geweest komt er achter dat dit echt wel een eind rijden is en beduidend verder dan Normandië is. Maar oost-west door Frankrijk, dat zullen weinig mensen reizen.

Vanaf het noordoosten van Nederland is Brest in Frankrijk maar iets dichterbij dan Brest in Belarus. ;)
Autostrada schreef: do 29 aug 2024, 13:45Maar zo zijn er wel meer van dat soort feitjes.
In Reggio Calabria staat yoghurt in de supermarkt van koeien uit Vipiteno / Sterzing. Weinig mensen zouden correct inschatten dat Sterzing bijna 1400km van Reggio Calabria afligt. Terwijl Arnhem - Sterzing niet eens de 900 aantikt.

Idem dito dat Zwolle dik 400 km dichter bij Oslo ligt dan dat Tromsø dat ligt.
In het uiterste noorden van Noorwegen (het gebied ten oosten van Kirkenes) zit je dichter bij China dan bij Portugal.
Maastricht ligt ten zuiden van Calais.
Málaga ligt ten zuiden van Algiers en Tunis.
Vanaf Bad Nieuweschans is het korter en sneller om naar Padborg in Denemarken te rijden, dan naar Sint Anna ter Muiden in Zeeuws-Vlaanderen.
Galway in Ierland ligt dichterbij St. John's, Canada, dan bij Istanbul.
Als je vanaf een punt vlakbij Praag een cirkel met een straal van 1000 km trekt vallen er maar liefst 36 landen geheel of gedeeltelijk binnen die cirkel.
Het zuidelijkste punt van Canada ligt zuidelijker dan het noordelijkste punt van Californië.
Het zuidelijkste punt van Nordrhein-Westfalen ligt zuidelijker dan het noordelijkste punt van Bayern.
Vanaf het noordelijkste punt van Brazilië ligt elk ander land in de Amerika's (inclusief Canada) dichterbij dan het zuidelijkste punt van Brazilië.
De Amerikaanse staat die het dichtst bij het Afrikaanse continent ligt is Maine.
Autostrada schreef: do 29 aug 2024, 16:26
Ds79m schreef: do 29 aug 2024, 15:40 Maar met de vermoedelijk beperkte verkeersstroom naar Sète, lijkt me het knooppunt A75-A750 wel het allervroegste moment.
Ik denk dat dit dus wel mee valt, anders zou Sète niet zo prominent aangegeven staan.
De haven van Sète is de belangrijkste haven op de route Frankrijk - Marokko, en verwerkt meer passagiers op die route dan bijvoorbeeld Marseille of Toulon.
De route werd vooral populair in de coronatijd, toen de veerboten tussen Spanje en Marokko nog niet voeren, maar wel tussen Frankrijk en Marokko. Maar verreweg de meeste Marokkanen vanuit Frankrijk rijden gewoon door Spanje om daar de boot naar Tanger te pakken. Wat dat betreft is de belangrijkste haven op de route Frankrijk-Marokko die van Algeciras, het aantal passagiers dat via Sète gaat steekt daar schril bij af.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

The most vintage roadsign in Lyon:

AfbeeldingA7 - M7 Lyon (1) by FreewayAllan., sur Flickr

AfbeeldingA7 - M7 Lyon (2) by FreewayAllan., sur Flickr
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Mooi. Ze zouden eigenlijk in een museum thuis horen. Hoe oud zijn deze ongeveer? Van midden jaren 70?
Enne gojje mins blieft altied leave.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

^^ Yea, in the mid-1970s something like that, but I don't know exactly its age.
Coen Tunnel
Voorzitter

Snelwegfreak schreef: zo 01 sep 2024, 12:54 Mooi. Ze zouden eigenlijk in een museum thuis horen. Hoe oud zijn deze ongeveer? Van midden jaren 70?
Inderdaad prachtige stukjes antiek! 8-) De weg is hier in 1964 geopend. Het begin van de A450 opende in 1966. Zouden de wegwijzers daadwerkelijk binnen 10-15 jaar na aanleg vervangen zijn en en vervolgens 45-50 jaar lang niet?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is niet volledig uit te sluiten omdat ze ergens de 'blauwe' snelwegbewegwijzering geïntroduceerd hebben. Ik kan niet terugvinden wanneer dit is gebeurd, maar aannemelijk wel voor 1971 (en wellicht werd het toen al door de concecionnairs bewegwijzerd in plaats van door Michelin)

http://www.panneauxenbeton.fr/michelin_autoroutes.html
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Het witte afritbord voor Pierre-Bénite is dan mogelijk wel wat ouder? Wellicht van de opening van het eerste deel van de A450 in 1966?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Heel waarschijnlijk ja.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Ik weet dat op andere autoroutes uit de jaren '60 andere portalen stonden (meer gebogen liggers) met soms kleinere borden eraan.

De rechte portalen (zoals op de foto) moeten rond 1970 hun intrede gedaan hebben, misschien een of twee jaar eerder op sommige plekken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: zo 01 sep 2024, 16:01 Dat is niet volledig uit te sluiten omdat ze ergens de 'blauwe' snelwegbewegwijzering geïntroduceerd hebben. Ik kan niet terugvinden wanneer dit is gebeurd, maar aannemelijk wel voor 1971 (en wellicht werd het toen al door de concecionnairs bewegwijzerd in plaats van door Michelin)
Dat was in 1967. Zie de Instruction Interministerielle van dat jaar. Daar bestaat het onderscheid en worden ook richtinggevende borden voor op de autosnelweg ingevoerd, terwijl in de daaraan voorafgaande richtlijn van 1963 nog alleen witte borden voorkomen en het onderscheid bewegwijzering op autoroutes/niet-autoroutes niet wordt gemaakt.

Nog over de suggestie dat de borden binnen tien jaar na opening van de weg al zouden zijn vervangen, en daarna totaal niet: de Fouvièretunnel opende pas eind 1971, en de aansluitende A6 in 1974. Dus het is bepaald denkbaar dat in de eerste helft van de jaren '70 de bewegwijzering totaal op de schop moest om verkeer over de nieuwe doorgaande route te geleiden. Over waarom er dan in de vijftig jaar daarna nooit is vervangen ... tja.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: ma 02 sep 2024, 10:48Nog over de suggestie dat de borden binnen tien jaar na opening van de weg al zouden zijn vervangen, en daarna totaal niet: de Fouvièretunnel opende pas eind 1971, en de aansluitende A6 in 1974. Dus het is bepaald denkbaar dat in de eerste helft van de jaren '70 de bewegwijzering totaal op de schop moest om verkeer over de nieuwe doorgaande route te geleiden.
Om die stelling kracht bij te zetten hier een overzichtskaartje uit een Michelin atlas van 1967. Zoals te zien is ligt de A7 er al wel, inclusief de betreffende afrit 'Pierre-Bénite', maar is de A6 nog in aanleg. Van de tunnel nog geen enkel spoor zelfs:

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De A7 is inderdaad ruim ouder dan de A6, zo'n beetje eerste helft jaren '60. Ik kan me zo voorstellen dat de verkeersdruk op de weg naar het zuiden ook een stuk groter was, dus dat daar eerder een snelweg nodig was. Behalve verkeer uit de stad Lyon zelf, zal dat zijn veroorzaakt door het feit dat je met de N6 en de N7 twee routes uit Parijs had - en dat ging dan samen verder richting Marseille, terwijl het nou niet zo zal zijn geweest dat er heel veel verkeer Parijs-Lyon verder ging de Alpen in.

Je ziet mooi hoe noord-zuid-verkeer indertijd reed. Namelijk over de dubbelbaans weg aan de linkeroever van de Rhone (Quai Fulchiron, die tegenwoordig bepaald verkeersluwer is) en dan linksaf door de Tunnel de la Croix-Rousse. Vanaf daar kon je dan wel weer zo ongeveer de N6 op. Wel grappig dat je vanaf de A7 dus indertijd rechtdoor ging de Quai Fulchiron op. De afrit Part Dieu ( :AS: 1.1), waar je nu vrij scherp linksaf gaat de Fourvièretunnel in, ligt op deze kaart mooi bij de afstandsmarker midden in de stad. De bovenste, die naar rechtsboven wijst. Daar ging je dus toen rechtdoor.

Hoe dan ook: in beide gevallen moest je bij Pierre-Benité rechtdoor richting Parijs. Dus een dwingende aanleiding om de bewegwijzering begin jaren '70 totaal om te gooien bestond mogelijk niet. Maar het is bij dat soort grote nieuwe infra wel vaak aan de orde; dat is nu niet anders dan toen.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: ma 02 sep 2024, 14:27je moest bij Pierre-Benité rechtdoor richting Parijs. Dus een dwingende aanleiding om de bewegwijzering begin jaren '70 totaal om te gooien bestond mogelijk niet.
Je gaat er dan vanuit dat bij de opening van de A7 er al doorgaande doelen voorbij Lyon bewegwijzerd hebben gestaan, op zijn minst Parijs. Maar misschien was dat in het begin wel helemaal niet zo.
Pino schreef: ma 02 sep 2024, 14:27Je ziet mooi hoe noord-zuid-verkeer indertijd reed. Namelijk over de dubbelbaans weg aan de linkeroever van de Rhone (Quai Fulchiron, die tegenwoordig bepaald verkeersluwer is) en dan linksaf door de Tunnel de la Croix-Rousse. Vanaf daar kon je dan wel weer zo ongeveer de N6 op. Wel grappig dat je vanaf de A7 dus indertijd rechtdoor ging de Quai Fulchiron op. De afrit Part Dieu ( :AS: 1.1), waar je nu vrij scherp linksaf gaat de Fourvièretunnel in, ligt op deze kaart mooi bij de afstandsmarker midden in de stad. De bovenste, die naar rechtsboven wijst. Daar ging je dus toen rechtdoor.
Het klopt niet helemaal wat je zegt: als je destijds komende vanaf de A7 rechtdoor Lyon in reed, reed je idd langs de linkeroever van de Rhone, maar dat is de Quai du Dr. Gailleton en die bracht je dan bij die andere tunnel onder Saone door, richting de N6. Nog steeds een vierbaans stadsboulevard:

https://www.google.com/maps/@45.7496472 ... FQAw%3D%3D

Het alternatief was dan de afrit La Mulatière en dan over de linkerover van Saone (Quai Fulchiron) richting de N7.

En dat roept de vraag op: welke route was (voor zover deze bewegwijzerd werd) in die jaren preferent naar Parijs? De N6? De N7? Volgens Google zijn beiden qua tijd even lang, al is de N6 in afstand 13 km langer.

Ik denk dan ook dat in de tijd vóór de A6 (dus voor 1971) Parijs niet aangegeven stond en dat de weggebruikers die het aanging wel wisten dat zowel de N6 als de N7 hen in de goede richting brachten.

Pas na de opening van de A6, A43 en A47 kwamen de eerste doorgaande doelen als Parijs, Roanne, St.Etienne en Grenoble op het snelwegnet rond Lyon op de borden.