Pino schreef: ma 02 sep 2024, 14:27Je ziet mooi hoe noord-zuid-verkeer indertijd reed. Namelijk over de dubbelbaans weg aan de linkeroever van de Rhone (Quai Fulchiron, die tegenwoordig bepaald verkeersluwer is) en dan linksaf door de Tunnel de la Croix-Rousse. Vanaf daar kon je dan wel weer zo ongeveer de N6 op. Wel grappig dat je vanaf de A7 dus indertijd rechtdoor ging de Quai Fulchiron op. De afrit Part Dieu ( 1.1), waar je nu vrij scherp linksaf gaat de Fourvièretunnel in, ligt op deze kaart mooi bij de afstandsmarker midden in de stad. De bovenste, die naar rechtsboven wijst. Daar ging je dus toen rechtdoor.
Het klopt niet helemaal wat je zegt: als je destijds komende vanaf de A7 rechtdoor Lyon in reed, reed je idd langs de linkeroever van de Rhone, maar dat is de Quai du Dr. Gailleton en die bracht je dan bij die andere tunnel onder Saone door, richting de N6. Nog steeds een vierbaans stadsboulevard:
Zie inderdaad dat ik zoekend naar beelden van de linker-Rhône-oever terecht ben gekomen op de linker Sâone-oever.
Over de bewegwijzering van vóór totstandkoming van A6/Fourvière: ik wilde niet meer zeggen dan dat Parijs toen ook al rechtdoor was bij Pierre Benité. Of er toen ook concreet Parijs op de borden stond: geen idee. Ik acht het zeer goed mogelijk dat men de totstandkoming van de doorgaande verbinding heeft aangegrepen om Parijs toe te voegen, terwijl er daarvóór alleen Lyon stond. Als ik je post goed lees, vermoed jij hetzelfde. Dat men juist toen besloot dat dit het goede moment was voor een grootschaliger nieuw bewegwijzeringsschema, en dat daar dus toen de rechtdoorverwijzingen bij deze afrit in zijn meegenomen. Maar goed, dit is pure speculatie, gebaseerd op hoe je ook elders bewegwijzering vaak veel meer gericht zag worden op doorgaand verkeer bij de opening van grote nieuwe infra.
Teetje schreef: ma 02 sep 2024, 15:44
Het klopt niet helemaal wat je zegt: als je destijds komende vanaf de A7 rechtdoor Lyon in reed, reed je idd langs de linkeroever van de Rhone, maar dat is de Quai du Dr. Gailleton en die bracht je dan bij die andere tunnel onder Saone door, richting de N6.
En ook dat klopt net niet helemaal, want die andere tunnel gaat, net als de Fourvièretunnel, niet onder de Saône door
harry schreef: ma 28 okt 2024, 13:35
Ik vermoed dat de D1 in dit departement meer dan 27 zijtakken heeft en dat men na A t/m Z is gaan doornummeren met AA, BB, ..., II.
harry schreef: ma 28 okt 2024, 13:35
Carpoolstrook op de A35/M35.
Ik raakte nogal in de war door het onderbord met dat autootje. Zijn elektrische auto's niet toegestaan? Maar wat ik erover terugvind is dat er in die auto's (met groen milieuvignet) niet verplicht gecarpoold hoeft te worden op die strook. Een uitzonderingspositie dus.
Vreemde manier van aangeven. Ik had het met 'sauf' iets duidelijker gevonden.
een verbodsbord heeft altijd een rode rand, soms nog met een rode schuine streep. Enkel een rode streep betekent ‘niet (meer) van toepassing’, denk ook aan vs . En dichterbij dit onderwerp, dit
Betekent logischerwijs ook niet ‘verboden te carpoolen’.
Viel me ook op ja. Maar het is ook niet "Hessisch links" uitgelijnd. Ik vermoed dat er hier op de Duitse borden ook nog vrij lang alleen Freiburg/Karlsruhe heeft gestaan. Met is in Baden-Württemberg op enig moment (jaren '00?) het doel Stuttgart heel ver stroomopwaarts gaan toevoegen op de A5. Naar ik vermoed vanuit de gedachte "verwijzen naar de hoofdstad", die je ook ziet in Hessen met het doel Wiesbaden en in Rheinland-Pfalz met het doel Mainz. De Fransen hebben dan simpelweg nooit aangepast aan de Duitse aanpassing. Wel, zolang het alleen maar gaat om een extra doel doet dat niet echt pijn. Sterker nog, ook bij Franse knooppunten staan op de vorkborden vaak niet alle doelen die op de opvolgende regelborden terugkomen.
De wegwijzer ziet er ook vrij nieuw uit. Nieuwer dan het Franse bord in elk geval. Zouden ze in Baden-Württemberg de ontwerpen hebben aangepast in de laatste tien jaar?
Het toevoegen van Stuttgart is wellicht wat vroeg, maar het is in ieder geval te prijzen dat ze het op het beslissingspunt toevoegen. Sommige wegbeheerders hebben er een handje van om na knooppunten bestemmingen toe te voegen en dan heb je er niet zoveel aan, behalve dat je de afstand ziet afnemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Het toevoegen van Stuttgart zorgt wel voor drukke borden tussen Offenburg en Karlsruhe. Frankfurt staat daar ook al op de borden, dus dan heb je drie langeafstandsdoelen op de borden staan.
De lange-afstandsbestemming op de A36 is lange tijd Strasbourg, pas bij Mulhouse komt er een Duitse bestemming op (Freiburg). A36 Beaune - Mulhouse 75 by European Roads, on Flickr
Het is opmerkelijk dat ze de N 19 vermelden op het bord. Het is een relatief nieuwe wegwijzer: sinds de A 16 in Zwitserland afgebouwd is hebben ze in de regio ook in Frankrijk wat wegen hernummerd. Tien jaar geleden was het de N 1019, en stond het niet op de wegwijzers aangegeven. Volgens de Franse richtlijnen hoeft het nummer niet meer op de borden vermeld te worden. Ik ben persoonlijk overigens wel blij dat ze dan van de richtlijnen afwijken: geeft meer duiding aan waar je bent en heen kunt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Een paar honderd meter verderop versmalt de weg van 2 naar 1 rijstrook.
Het bord lijkt qua dimensies ontworpen voor plaatsing in de middenberm (zoals je dat vaak op Franse routes nationales ziet) en niet voor een portaal.