Voorbeeld 2 valt in een categorie die je vaker ziet: een splitsing tussen doelen in Categorie 5 (doelen van internationaal belang) tegenover doelen in lagere categorieën. In dit geval voegt het niet veel toe, omdat simpele groepering van ver weg naar dichtbij hetzelfde resultaat had gehad. Maar als op korte termijn een belangrijke route aftakt, staat het belangrijkste doel van de afslaande route hoog op het bord. Prominente doelen dus hoger tussen de doelen, wat met een strikt omklapprincipe vaak niet was gelukt.
Op deze foto van Chris een aardig voorbeeld waar doelen in categorieën 4 en 5 zijn gegroepeerd en de eerder regionale bestemmingen eronder een eigen ondergeschikt paneel hebben.

A31-26 by Chriszwolle, on Flickr
Twee belangrijke kruisende doelen bovenaan, de minder belangrijke kruisende doelen onderaan. Ik weet echter niet of ik het prettiger vind dan de Duitse manier met eerst de doelen in lijn, en dan kruisende doelen onder de streep.
Maar in voorbeeld 1 kan ik nog niet eens een logische verklaring aangeven, en zo zijn er vele meer!
@Forumteam: misschien deze draad mergen met de draad http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=201&t=17492 die ook over Franse bewegwijzering gaat?