[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Joshua »

^^ They also do this in Wallonia in Belgium, where they use a kind of French-style support structure:
https://www.google.com/maps/@50.4767707 ... FQAw%3D%3D; https://www.google.com/maps/@50.4526195 ... FQAw%3D%3D.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Allan C schreef: ma 01 dec 2025, 21:09 A clever chap have fun to flip the signage.
Is dit het omdraaien van komborden, maar dan naar een wat hoger niveau getild?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik heb wel ergens gelezen dat boze boeren dat doen om hun ongenoegen kenbaar te maken. Ik vind dit geen heel sjike actie. Van een omgekeerde vlag (zoals in Nederland) heeft niemand echt last.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zelfde voor kombordje omkeren - maar nog wel met de tekst naar voren zodat volkomen duidelijk is dat je een bebouwde kom binnen rijdt. Dit is toch wel next level.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Too much destinations, reading time. But, this signage is a art.

AfbeeldingD1201 Saint-Julien-en-Genevois (2) by FreewayAllan., sur Flickr
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dit lijkt wel Belgische bewegwijzering met zo’n bord in de berm waar een portaal wenselijk zou zijn. Sowieso zou ik zonder lokale kennis zeggen dat hier wel enigszins gesnoeid kan worden, in elk geval in Paris en Lausanne. De Mont Blanc mag worden afgekort naar Mt-B. En dat Archamps en Technopôle lijkt me meer iets voor een servicebord. Uiteraard zou er ook eens wat kritischer gekeken moeten worden naar die nutteloze S-nummers.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Ah, mijn favoriete bord hier in de buurt :D Behalve veel te vol ook nog eens incoherent, péage aangeven voor Chamonix en Annecy, maar niet voor de richting Parijs. Ik zou hier portalen neerzetten, met links in ieder geval Lyon (Péage), Genève (groen) en St Julien; Bellegarde / Parijs is een twijfelgeval, ik denk dat ik een voorkeur heb voor Parijs.

Rechts is lastiger omdat je net voor het knooppunt A40/A41 zit. Net ten zuiden van dit punt zit een groot regionaal winkelcentrum (in je rug), dus je moet vrij compleet bewegwijzeren. Ik zou het houden bij Genève (A41N), Chamonix Mt B., Annemasse (A40) en Annecy (A41S), dan dek je alle relevante richtingen. Lausanne staat in het knooppunt aangegeven, Archamps en Cruseilles kunnen op een volgbord, als het al nodig is. "Péage" is voor Chamonix niet relevant, die keuze maak je pas bij de afrit Annemasse.

De S-nummers staan op meer plaatsen langs de A40 voor geleiding als tunnels afgesloten zijn. Die waren afgelopen jaar dus erg relevant, de Vuache-tunnel was maandenlang dicht.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Sowieso vind ik de doelenkeuze in Frankrijk af en toe te wensen over laten. Parijs staat overal aangegeven terwijl er wel eens steden zijn met een belangrijke netwerkfunctie die op punten ontbreekt en dat valt hier ook te zien. Je zou hier graag een soort verwijzing naar Turijn of Milaan zien aangezien dat in Italië waar dit punt toch vrij dicht bij ligt, de eerst volgende relevante grote steden zijn.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Allan C schreef: zo 11 jan 2026, 18:07 Too much destinations, reading time. But, this signage is a art.

SPOILER: TOON

Afbeelding
Opgelost:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

"Not Paris" heet daar "Autres Directions".
🍉
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

sven_engelen schreef: ma 12 jan 2026, 12:03 Sowieso vind ik de doelenkeuze in Frankrijk af en toe te wensen over laten. Parijs staat overal aangegeven terwijl er wel eens steden zijn met een belangrijke netwerkfunctie die op punten ontbreekt en dat valt hier ook te zien. Je zou hier graag een soort verwijzing naar Turijn of Milaan zien aangezien dat in Italië waar dit punt toch vrij dicht bij ligt, de eerst volgende relevante grote steden zijn.
Tja, Frankrijk heeft zeer gedetailleerde richtlijnen die bepalen welk doel je op welke rijafstand mag gaan aangeven (en mits je ook geen voorliggende doelen hebt van eenzelfde categorie). Die bepalen dat hier zowel Parijs als Turijn/Milaan zou mogen worden aangegeven. En dat zie je ook op de A40 zelf. Wat je hier denk ik vooral aan het werk ziet, is de manier waarop keuzes worden gemaakt wanneer er meer doelen voor bewegwijzering in aanmerking komen dan dat er ruimte is op de borden. En wel, dat element dat naar zijn aard maatwerk is maakt je in dit concrete geval inderdaad niet heel vrolijk.

Voor de A40-oost heeft Chamonix het dan gewonnen van de Italiaanse doelen. Hoewel ik het prima had gevonden als hier bij de oprit wél Turin-Milan had gestaan, kan ik er wel bij dat ze het nu op Chamonix hebben gehouden. Zoveel verkeer gaat er nou ook niet door de Mont Blanc, en komend vanaf lokaal wegennet (als tegengesteld aan een doorgaande verbinding) hoef je nou niet meteen alles op netwerkniveau te bedenken. Dus hield men het simpel: eindpunt van de route, regionaal centrum in het oosten van de Savoie. Voor de A40-west zou je dan moeten kijken naar doelen als Bourg-en-Bresse of Macon als alternatief voor Parijs. Beide te verdedigen, maar in een vergelijking "Macon of Parijs" opereert Frankrijk al snel langs de lijn "als het kán, heb je met Parijs altijd een zeer richtinggevend doel". Nobody ever got fired for signposting Paris, zeg maar.

Het is zeker niet waar dat Parijs maar vanuit alle hoeken en gaten wordt aangegeven. Maar behalve de voorgaande bias heeft de stad een paar geografische factoren voor zich werken die ervoor zorgen dat het uitgebreid staat bewegwijzerd. Door zijn omvang en centrale functie leiden er heel veel wegen naartoe (ook indirect: een aftakking van een radiale verbinding van Parijs). En er ligt een enorme dunbevolkte zone omheen waarin niet of nauwelijks andere plaatsen voor prominente bewegwijzering in aanmerking komen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Het geeft vooral ook aan hoe leeg dit gebied is. Want ja, je kunt Bourg-en-Bresse of Mâcon wel aangeven. Maar Bourg-en-Bresse is van het formaat Drachten en ligt 100 km verderop, en Mâcon is van het formaat Gorinchem en ligt 140 km verderop. Waarbij je je dan kan afvragen hoe duidelijk zulke provinciestadjes zijn voor ter plekke onbekenden. De combi van Parijs en Lyon geeft dan in ieder geval aan: dit is de weg naar het noorden en het westen.

Wie vanaf hier over de A40-A6 naar Parijs rijdt komt in de 500 kilometer tot aan Île-de-France simpelweg geen steden met meer dan 50.000 inwoners tegen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Je moet ook niet altijd naar het aantal inwoners kijken, Mâcon heeft nog wel een aardig richtinggevend karakter. Ik denk dat ook Nederlanders die plaats wel kunnen duiden, ook al is het niet zo'n groot stadje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Frankrijk zijn steden bestuurlijk meer versnipperd dan in veel andere Europese landen, dus je kan qua belang beter kijken naar het stedelijk gebied dan alleen de centrale gemeente. Mâcon is dan al twee of drie keer zo groot. Nog steeds niet echt groot, maar ook niet enkel een oversized dorp.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Op deze afstand ligt Mâcon wat mij betreft nog wel dusdanig onder de rook van Lyon dat het niet nodig is ze allebei te vermelden. Met maar één logische rijrichting (A40 -> A6 noord) vanaf dit punt is de knooppuntfunctie ook vrij beperkt.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Macon komt pas bij de splitsing A39/A40 op de borden, het relevante regionale doel in de regio Genève / Annemasse is Bourg en Bresse, zowel op de A40 als op het OWN.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: di 13 jan 2026, 19:40 Je moet ook niet altijd naar het aantal inwoners kijken, Mâcon heeft nog wel een aardig richtinggevend karakter. Ik denk dat ook Nederlanders die plaats wel kunnen duiden, ook al is het niet zo'n groot stadje.
Plaatsen gelegen naast knooppunten blijven altijd wel hangen. Dubbel wanneer het een eindpunt-knooppunt is. Dus je had het bewegwijzeren kunnen verdedigen. Maar Paris lijkt me beter.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Voor wat het waard is;
Turin-Milan, Genève, Lyon en Paris zijn CAT5 doelen;
Annecy en Lausanne zijn CAT4 doelen
Mâcon, Bourg-en-Bresse, Annemasse, Chamonix-Mont Blanc zijn CAT3 doelen

Dat bord op die rotonde maakt er dus een zooitje van, aangezien doelen van hoger belang het winnen van lokale doelen. Maar goed, op zo'n rotonde heb je vooral lokaal verkeer.

Doorgaand verkeer op de A40 wordt dus terecht naar Paris verwezen, het doel Paris is 2 categorieën belangrijker dan Mâcon, en Bourg-en-Bresse zou het moeten winnen van Mâcon zolang het dichterbij is, gegeven dat beide plaatsen in dezelfde categorie vallen.

Uiteraard gaan ook de Fransen wel eens hun boekje te buiten, maar ik denk toch dat er over het algemeen wel vrij netjes omgegaan wordt met dit principe. Je ziet Paris niet terug ten zuiden van Bordeaux om maar wat te noemen, omdat er nog een CAT5 doel tussen zit (Bordeaux).
Paris op een A75 komt ook 'pas' in de buurt van Clermont Fd op de borden, terwijl in de lijn alleen nog maar lager gerangschikte doelen liggen vanaf het verlaten van de A9;
Millau (CAT3)
Cahors (CAT3)
Clermont Fd (CAT4)
Bourges (CAT4)
Orléans (CAT4)

Op de A20 vind je het wel van heel ver terug op de borden (vanaf Toulouse); je komt langs
Montauban (CAT3)
Brive (CAT3)
Limoges (CAT4)
Vierzon (CAT3)
Ik denk dat ze hier de nadruk op het doorgaande karakter van de A20 willen leggen. Hoewel er iets voor te zeggen zou zijn om Paris pas bij Limoges er op te zetten.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Nou ja, omgekeerd staat Toulouse ook al vrij vlot na Parijs vermeld, op de splitsing tussen de A10 en A11: https://www.google.com/maps/@48.5493867 ... FQAw%3D%3D

Dat is een kwartiertje nadat je de Francilienne achter je hebt gelaten; praktisch zou ik dat nog als regio Parijs beschouwen - je zit daar ook nog in Île-de-France. Vlak daarna staat Toulouse met 620 km op het eerste afstandenbord, vergezeld van Clermont-Ferrand met 366 km: https://www.google.com/maps/@48.5291066 ... FQAw%3D%3D

Dan is het logisch om Parijs ook al vanaf Toulouse te vermelden.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Toulouse is een niveau 5 doel dus dat kan, net zoals dat Bordeaux, Nantes en Lyon dat zijn dus derhalve komen ze bij Paris al op de borden.
Aangezien er geen andere niveau 5 doelen tussen Toulouse en Paris liggen, is dat in lijn met de Franse principes waarbij (in de regel...) een doel op de borden komt als er geen tussenliggende doelen van gelijk of hoger belang liggen.

Niveau 5 doelen in Frankrijk zijn:
Paris
Nantes
Lyon
Toulouse
Strasbourg
Toulon
Nice
Metz-Nancy (altijd in combinatie, anders zijn het beide niveau 4 doelen)
Marseille
Lyon
Grenoble
Calais
Rouen
Bordeaux

En buiten Frankrijk;
Genève
Bruxelles
Liège
Barcelone
Bilbao
Saragosse
Gênes
Milan-Turin (altijd in combinatie, anders zijn het beide niveau 4 doelen)

En gaat dit altijd goed: nee. Zo mist Paris lang op de A75, en zou omgekeerd bij Orléans al Barcelone moeten staan (want immers geen niveau 5 doelen meer daar tussen).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Volgens mij is het geen must om het eerstvolgende Categorie 5-doel te bewegwijzeren, maar uiteindelijk nog steeds een optie. Dus dat rechtvaardigt altijd dat Paris en Barcelone worden weggelaten op de A75. Op dit moment gebruikt men op de A71 en de A75 eigenlijk Clermont als een soort Cat 5-doel voor het midden van Frankrijk (dusdanig dat ik ieder keer weer ga checken om te zien of het nu 4 of 5 is). Dat kan ik best billijken.

Neemt niet weg dat ik me goed kan voorstellen dat er een moment komt dat men bewegwijzering op de A75 nog eens tegen het licht gaat houden. Veel dateert toch nog uit de oude tijd van een langzaam opgewaardeerde N9, met veel eerder regionale doelen. Rond opritten is dat nog wat erger dan op de A75 zelf. Het is bepaald voor te stellen dat ze het doel Barcelona verder naar het noorden gaan brengen en het doel Paris verder naar het zuiden. De vraag is alleen wie dat initiatief gaat nemen. Op tolwegen zijn het vaak de concessionairs die het wel mooi vinden om met hun afstandenborden in beeld te brengen waar je over hun weg allemaal wel naartoe kan. Op de A75 heeft de Franse Staat als wegbeheerder minder met dat soort reclame. De regio misschien zou menen dat ze er nog belang bij hebben - het departement Lozère exploiteert langs de A75 een aire waar, in het promowinkeltje van het departement, de positie halverwege Parijs en Barcelona nogal in beeld komt ...

Kijk je naar Toulouse en Paris op de A20-route: je zou best in de zuidelijke richting eerst met Limoges kunnen werken, en Toulouse pas in beeld brengen in die omgeving. En min of meer hetzelfde met Paris in noordelijke richting. Dat is hoe het vroeger ging met de N20. Maar de keuze voor het bewegwijzeren van de verbinding Paris-Toulouse is gemaakt, en die kan ik ook goed billijken. Verschil tussen de A20 en de A75 is dat de A75 met Montpellier en Clermont toch zeer herkenbare doelen heeft aan weerszijden, ook al zijn die van Categorie 4. Op de A20 is Limoges én minder bekend én het ligt ergens halverwege het wegnummer (en ja, door de manier waarop de A71 tegenwoordig direct overloopt in de A75 kun je een boom opzetten over de vraag of je geen doorlopend wegnummer had moeten hebben, maar dat is historische ontwikkeling).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 14 jan 2026, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Pino schreef: wo 14 jan 2026, 13:59Kijk je naar Toulouse en Paris op de A20-route: je zou best in de zuidelijke richting eerst met Limoges kunnen werken, en Toulouse pas in beeld brengen in die omgeving. En min of meer hetzelfde met Paris in noordelijke richting. Dat is hoe het vroeger ging met de N20. Maar de keuze voor het bewegwijzeren van de verbinding Paris-Toulouse is gemaakt, en die kan ik ook goed billijken.
De metropoolregio Toulouse heeft ongeveer evenveel inwoners als Bordeaux, en is het centrum van de Europese lucht- en ruimtevaartindustrie. Dat Toulouse historisch niet vermeld werd vanwege het lange stuk N20 snap ik, maar met een volledige snelwegroute is het net zo logisch om Toulouse te bewegwijzeren als het is om Bordeaux te bewegwijzeren. Dat er niet één wegnummer tussen Parijs en Toulouse af doet daar weinig aan af, de route loopt nog steeds in een vrij rechte lijn (meer nog dan de route van Parijs naar Bordeaux) en Toulouse is zeker niet minder belangrijk dan Bordeaux.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 14 jan 2026, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Absoluut. Vergeet ook niet hoe sterk Toulouse is gegroeid sinds de jaren '80. In de tijd dat werd uitgebouwd naar A20 was het een stad met een heel andere rol binnen Frankrijk geworden dan in N20-dagen.

Wat betreft één wegnummer: wegnummerpuristen hebben wel gesteld dat eigenlijk het nummer A20 al bij Orléans had moeten beginnen en A71 daar bij Vierzon vanaf had moeten takken. Dat het omgekeerd liep, is vooral te danken aan volgordelijkheid - dat de A71 er nu eenmaal eerst kwam omdat er snel een hoogwaardige verbinding moest komen naar de industriële regio rond Clermont (met aantakking naar de industriële regio rond St Etienne). Hoe dan ook is de verbinding Parijs-Toulouse voor mij gewoon één rechte streep naar beneden, waarbij ik mezelf er even aan moet herinneren dat je eerst nog stukken A10 en A71 hebt. De bewegwijzering sluit daarbij aan. En de A71-A75-route is, als gezegd, een ander verhaal.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het knooppunt A20-A71 is nooit meer geworden dan een simpele afrit naar een regiostadje. Ik vind het wel verbazend dat dit nooit wat fatsoenlijker is uitgebouwd. Er is wel ruimte om er iets groters van te maken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het is de lay-out uit de tijd dat je hier nog 'gewoon' de N20 opreed, of Vierzon in. Ben al blij dat ze daar het tolstation hebben uitgebouwd, zodat er daar geen grote files meer ontstaan op de drukke dagen.

Maar omdat echte problemen ontbreken, zie ik de staat daar niet zo snel investeren in een verbouwing. En de Cofiroute-concessie openbreken om zo'n verbouwing door de Cofiroute-tolbetalers te laten financieren gaat het ook niet meer worden (nog even los van de vraag of dat mededingingsrechtelijk zou mogen). Denk dat een verbouwing ook vroeg of laat ten koste moet gaan van het bos dat daar ligt. Hoewel dat bos biologisch weinig bijzonder is, kun je uittellen dat mensen alleen al in de gordijnen zullen vliegen vanwege het idee dat er bomen moeten wijken voor een vloeiender knooppunt.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Je zou nog een kleine ingreep kunnen doen door vanaf de A71 een afrit te maken naar de rotonde op de ex-N20, net ten westen van het knooppunt. Eventueel met alleen télépéage om een tolstation uit te sparen. Dat zou dan als bypass kunnen werken op drukke dagen.
Pino schreef: wo 14 jan 2026, 15:10 ^^ Absoluut. Vergeet ook niet hoe sterk Toulouse is gegroeid sinds de jaren '80. In de tijd dat werd uitgebouwd naar A20 was het een stad met een heel andere rol binnen Frankrijk geworden dan in N20-dagen.

Wat betreft één wegnummer: wegnummerpuristen hebben wel gesteld dat eigenlijk het nummer A20 al bij Orléans had moeten beginnen en A71 daar bij Vierzon vanaf had moeten takken. Dat het omgekeerd liep, is vooral te danken aan volgordelijkheid - dat de A71 er nu eenmaal eerst kwam omdat er snel een hoogwaardige verbinding moest komen naar de industriële regio rond Clermont (met aantakking naar de industriële regio rond St Etienne). Hoe dan ook is de verbinding Parijs-Toulouse voor mij gewoon één rechte streep naar beneden, waarbij ik mezelf er even aan moet herinneren dat je eerst nog stukken A10 en A71 hebt. De bewegwijzering sluit daarbij aan. En de A71-A75-route is, als gezegd, een ander verhaal.
Als je helemaal zou hernummeren, zou het wellicht ook aan de orde zijn dat de A9 vanaf Béziers zou afslaan over de A75, A71 en A10 naar Parijs. In dat geval zou het vanzelfsprekender zijn dat Parijs al vanaf het diepe zuiden op de bewegwijzering zou komen. Andersom zou ik Barcelona op meer dan 1000 km dan overigens niet zo wenselijk vinden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Rustig als de A75 is in vergelijking met de rechtdoorrichting Rhonedal/Marseille/Nice, zou ik niet 1-2-3 voor zo'n omnummering met een groter aantal TOTSOs pleiten. Vierzon-Béziers is tenminste nog volledig vloeiend; het samentrekken van A71 en A75 naar één nummer is beter te verdedigen (overigens is die vloeiende overgang pas wat later in de geschiedenis van de A75 ontstaan). Het punt dat ik van de A9 naar de A75 afsloeg, is volgens mij nog steeds het punt waar ik op mijn navigatiesysteem de grootste afstand ooit heb gezien naar mijn volgende actiepunt. Dat was het knooppunt A71-A85 bij Vierzon, waar de instructie dan is dat je een van de twee linker rijstroken moet aanhouden om richting Parijs te komen.

Ik denk trouwens niet dat Frankrijk nu gaat investeren in een verbinding voor uitsluitend Telepeage, wanneer men over niet al te lange tijd alles free flow wil hebben. Maar op zichzelf opent dat dan ook weer mogelijkheden. Dan zal het hele tolstation daar sneuvelen, kun je de naastgelegen parkeerplaats met Centre d'Exploitation van Cofiroute ook niet meer handhaven en ontstaat ruimte. Al zal zuid naar noord denk ik nog steeds tricky zijn.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: wo 14 jan 2026, 15:17 Het knooppunt A20-A71 is nooit meer geworden dan een simpele afrit naar een regiostadje. Ik vind het wel verbazend dat dit nooit wat fatsoenlijker is uitgebouwd. Er is wel ruimte om er iets groters van te maken.
Er is wel een semi-directe verbindingsboog van de A20 naar de A71-noord aangelegd, in plaats van het oude enkelstrooks klaverlusje. Verkeer van de A71-noord naar de A20 en omgekeerd heeft nu in ieder geval wel 2 rijstroken tot de beschikking. Maar het tolstation is aan de krappe kant. De vraag is of dat over enige tijd kan verdwijnen als er op steeds meer plekken in Frankrijk free-flow tol zal komen. Dat zal wellicht ook meer mogelijkheden geven de boel wat vloeiender te maken.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Autostrada schreef: wo 14 jan 2026, 13:17 En buiten Frankrijk;
Bilbao
Is dat niet eerder Saint-Sébastien?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nee, het is toch echt Bilbao. Zie https://www.legifrance.gouv.fr/download ... /JOE_TEXTE

Hoewel ook dit een geval is waar het Cat 5-doel veel wordt weggelaten op de borden en men wel tevreden is met het doel San Sebastián van lagere categorie. Eerste verwijzing van Bilbao is pas tussen Bayonne en Biarritz. Omdat je dan de combinatie San Sebastián/Bilbao krijgt voor dezelfde richting, bewijst dat meteen dat Bilbao de stad met hogere categorie is.