Taal op wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

In welke taal moet de plaatsnaam op een wegwijzer?

Peiling eindigde op wo 16 mar 2005, 13:50

Standaard in de taal van het gebied van de plaats zelf: Liège, Aachen, Jutryp, Waldsein en in Limburgs, Nedersaksisch etc.
16
31%
Altijd in het Nederlands: Aken, Luik, Jutrijp, Woudseind en natuurlijk geen Limburgs of wat dan ook.
7
13%
Zoals de plaatsnaam op de bebouwde kom bordjes staat aangegeven. Dus alleen in het Fries als de gemeente er voor gekozen heeft om op haar bb-kom bordjes de Friese taal boven te zetten.
14
27%
Pragmatisme: Grote plaatsen standaard in het Nederlands; kleine plaatsen mogen kiezen
4
8%
Standaard in de taal van het gebied waar de wegwijzer staat. Dus Sneek in het Nederlandstalig gedeelte van Friesland en de rest van de wereld, en Snits in het Friestalig gedeelte van Friesland
0
Geen stemmen
Tweetalige wegwijzers in geval van twijfel.
11
21%
Altijd in het Engels. Tenslotte heb je wegwijzers voor de ter plekke onbekenden en aangezien het topo-onderwijs in Nederland heel goed is, moet je je gaan richten op buitenlandse toeristen. Het is bovendien goed voor de economie.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 13 nov 2005, 0:01

Tegenwoordig is dit vervangen door Aachen (Aken).
Het is omgekeert eerst Aken gevolgd door Aachen tussen haakjes. Dus Aken (Aachen).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 14 nov 2005, 17:12

Hoeveel inwoners van het totaal zijn daar Nederlandssprekend dan? Net zoveel als in Amsterdam Arabisch sprekend zijn? Daar drukken we ook geen krantjes voor...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » ma 14 nov 2005, 17:17

Chrizz schreef:Hoeveel inwoners van het totaal zijn daar Nederlandssprekend dan? Net zoveel als in Amsterdam Arabisch sprekend zijn? Daar drukken we ook geen krantjes voor...
Taalfaciliteiten worden ingesteld als ten tijde van de vaststelling van de taalgrens er ten miste 20 % andersprekende zijn. Al moet dat langs waalse kant gerelativeerd worden want bv Waterloo had toen ook iets meer dan 20 % nederlandstaligen en dat is gewoon 1 talig frans gebleven.

Daarbij het gaat om het principe. Faciliteitengemeente is faciliteitengemeente, dat er nu waarschijnlijk geen 20 % meer van overblijft is de schuld van het niet naleven van de regels.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 14 nov 2005, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 14 nov 2005, 17:37

Hoeveel inwoners van het totaal zijn daar Nederlandssprekend dan? Net zoveel als in Amsterdam Arabisch sprekend zijn? Daar drukken we ook geen krantjes voor...
Ten eerste: In Amsterdam verschijnt wel overheidscommunicatie in het Arabisch (daar ben ik ook niet blij mee, maar het gebeurd wel).
Ten tweede: Een fundamenteel verschil, de inwoners zijn daar niet alleen Nederlandstalig maar maar ook gewoon van huis uit Nederlandstalig, ze zijn niet geimmigreerd of zoiets. Daardoor is het raar om van hun inburgerering te verwachten. Het zou hetzelfde zijn Chris als wij met zijn allen ineens Duits moeten gaan leren, omdat de regering besloten heeft het Nederlands als taal op te heffen.
Ten derde: De voerstreek is een Nederlandstalig gebied met Franse faciliteiten (voorzover ik het begrepen heb); het is dus andersom.
Ten vierde: De verhouding 'Nederlands/Franstaligen' schijnt ongeveer 50/50 te zijn. Overigens wordt er ook een dialect gesproken dat er een beetje tussen in hangt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 16 nov 2005, 10:10

In Sachsen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2005, 10:22

Wordt Wroclaw/Breslau ook al aangegeven op de A 4?
Zo'n belangrijke plaats is het ook weer niet hoor. De stad is ongeveer zo groot als Amsterdam, maar het heeft geen agglomeratie. Bovendien is het absoluut geen toeristische trekpleister; hoewel het een aardig centrumpje heeft. Het "Bauhaus" is een 'must-see'; dat is tegenwoordig de Architecten-faculteit van de Technische Universiteit van Wroclaw, maar vroeger dus het "Bauhaus" tijdens de Duitse tijd. De voorgevel van het gebouw toont nog steeds de kogelgaten van de tweede Wereldoorlog (!) Binnen is het opgeknapt (gelukkig).
Absoluut de moeite waard is een rondvaart over de rivier, die erg mooie bruggen heeft waar je dan mooi onderdoor kan varen.

Tot zover de toeristische info ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 16 nov 2005, 10:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 16 nov 2005, 10:34

Zo zie je maar dat de borden met al die plaatsen tussen haakjes alleen maar voller worden. Zeker het 2e en 3e bord vind ik bijzonder onoverzichtelijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2005, 10:39

Ja? Weet je zeker dat je ogen wel in orde zijn, ds79m?

Off topic:
De foto's zijn wel heel erg donker
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 16 nov 2005, 10:43

Stettin (Szczecin)
Frankfurt (Oder)

Is Oder nu de Poolse naam van Frankfurt ?
Ligt Stettin aan de rivier Szczecin ?

Lekker onduidelijk. Wat mij betreft vervallen dus al die vertalingen tussen haakjes. Dat scheeltw eer wat nodeloze onduidelijkheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2005, 10:48

Laatste keer dat ik daar wat over zeg:
Die vertalingen tussen haakjes zijn absoluut nodig om zowel de onbekende Pool alsmede de onbekende Duitser de weg te wijzen. Het kleine verlies aan overzicht weegt niet op tegen het feit dat met deze aanduiding iedereen de weg gewezen wordt.

De Finse oplossing: Geen haakjes maar aanduiding als ware het een aparte stad vind ik minder geslaagd, omdat de haakjes aangeven dat het twee plaatsnamen zijn voor dezelfde plaats. In de faciliteitengemeenten van Belgie wordt het wel eens met een "-" of met een "/" teken aangeduid. Dat vind ik hier ook niet erg goed.

En Frankfurt (Oder) kan best vervan worden door Frankfurt a/d* Oder

*a/d = nederlands, ik weet de Duitse vertaling niet uit mijn hoofd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 16 nov 2005, 12:11

Alleen is Frankfurt (Main) wel tig keer groter dan het stadje aan de Oder, en is de stad aan de Main ook nog het financiële hart van Duitsland. Buitenlanders zouden dus wellicht wel verwachten dat de bestemming "Frankfurt" op de ringweg om Berlijn leidt naar de stad aan de Main. Vandaar dat weglaten uit functioneel opzicht niet logisch is... :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 16 nov 2005, 13:21

:rofl:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » do 17 nov 2005, 19:54

Palance schreef:Waarom niet gewoon Frankfurt a. Oder? (Net als Frankfurt A. Main of Frankfurt a.M). Het is inderdaad verwarrend zo.
Omdat de Oder vrouwelijk is.. :-)
Dus als je het zo wilt doen, dan "Frankfurt a.d. Oder" (an der Oder)
De aanduiding tussen haakjes is echter in Duitsland algemeen geaccepteerd en gangbaar. Je ziet de aanduidingen ook bij stationsnamen bijvoorbeeld. Daar is het soms zelfs nog extremer: "Münster (Westf.) Hbf" wordt uitgesproken als Münster in Westfalen Hauptbahnhof.
Niemand gebruikt dat zo.. (Behalve sommige automatische omroepinstallaties in treinen).

Qua bewegwijzering is Duitsland niet consequent: naast Frankfurt (Oder) vind je ook "Lauf r. Pegnitz", wat Lauf rechts Pegnitz betekent. Lauf ligt ten noorden en ten zuiden van de Pegnitz en je moet dus weten dat de aanduidingen links en rechts stroomafwaarts worden gebruikt.

Overigens heet Frankfurt (Oder) wel degelijk officieel Frankfurt an der Oder, dus met rivieraanduiding, net als het Frankfurt wat wij NL-ers Frankfurt noemen officieel ook Frankfurt am Main heet. Veel voormalig Oost-Duitsers maken trouwens duidelijk verschil daartussen en gebruiken dan ook consequent "Frankfurt am Main" ipv alleen "Frankfurt".

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 17 nov 2005, 20:01

Het is trouwens ook Ludwigshafen am Rhein officieel zag ik op de borden.

Verder heb je nog een hoop plaatsen met bijv. An der Weinstraße, im Odenwald, an der Enz, an der Ruhr (Mülheim). Dit is heel gebruikelijk in Duitsland.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 17 nov 2005, 20:43

jeroent schreef:Overigens heet Frankfurt (Oder) wel degelijk officieel Frankfurt an der Oder, dus met rivieraanduiding
Dat is mij nooit geworden. Ook op de officiële site van Frankfurt (Oder) wordt steeds gesproken over Frankfurt of Frankfurt (Oder).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 17 nov 2005, 20:56

http://www.frankfurt-oder.de schreef:Um die Zukunft unserer Stadt zu sichern, brauchen wir neue Impulse zur Entwicklung der einheimischen Wirtschaft. Frankfurt (Oder) muss sich neu positionieren und seine Potenziale und Stärken besser nutzen.
Ik vind dat (Oder) in zulke zinnen een nutteloze toevoeging betreft. Als ik het logo juist interpreteer dan hoort dat 'Oder' toch wel officieel bij de stadsnaam - in zo'n geval hoeft men het niet tussen haakjes te zetten. Lijkt me. Nou ja: ik ben niet zo goed in Duits, en leestekens werken in andere landen toch altijd (net even) anders. In Belgie zette men vroeger bijvoorbeeld altijd een '-' in plaats van een spatie. In sommige landen voert de schuine streep hoogtij: Tunnel s/s la Manche, Ouderkerk a/d Amstel. In Nederland kom je sporadisch op de wegwijzers ook dit tegen: R'dam (in plaats van Rotterdam). Dat lijkt me weer uniek Nederlands (althans iets dergelijks ben ik in het buitenland nog nooit tegengekomen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 17 nov 2005, 21:00

Heeft misschien ook wel te maken met een DDR-relict.

Ten tijde van de DDR heette het Bezirk waarvan Frankfurt de hoofdstad was officieel Frankfurt (Oder)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 17 nov 2005, 21:05

Vinny schreef:In Nederland kom je sporadisch op de wegwijzers ook dit tegen: R'dam (in plaats van Rotterdam). Dat lijkt me weer uniek Nederlands (althans iets dergelijks ben ik in het buitenland nog nooit tegengekomen).
In België kom je dat voor zover ik weet niet tegen op het wegennet, maar soms wel bij de spoorwegen en dan is dat voor treinen naar Antwerpen: A'pen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 17 nov 2005, 21:08

Nou ja, in het huidige tijdperk lijkt me de verwarring met Frankfurt am Main groter dan tijdens het DDR-tijdperk. "Iets" in mij zegt dat het iig geen kwaad kan om een nadere specificering op te nemen. Of dat dan ook bijna consequent op de hele website zo moet, ja daar kun je je vraagtekens bij zetten.

Trouwens: Ze hebben ook een Poolse versie van de website. Dat moge toch opmerkelijk genoemd worden. Frankfurt nad Odrą. Wat dus onmiddelijk opvalt is dat de haakjes als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. En dat de a een vreemdsoortig komma-accent heeft, waarvan ik dus helaas vergeten ben wat dat voor uitspraak-consequenties heeft :oops:

De Engelse versie van de website is angstwekkend leeg... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » do 17 nov 2005, 21:41

Vinny schreef:Trouwens: Ze hebben ook een Poolse versie van de website. Dat moge toch opmerkelijk genoemd worden. Frankfurt nad Odrą.
Vind je dat echt opmerkelijk voor een stad die na "Jalta" (1945) doormidden is gesneden in een Duits en Pools deel? Slubice (met streepje door de l) heette voor 1945 "Frankfurt-Dammvorstadt" en was een stadsdeel van Frankfurt. Niet zo vreemd dat de stad ook een Poolse homepage heeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 17 nov 2005, 21:57

Nou er zijn Belgische faciliteitengemeenten, die dus formeel tweetalige communicatiekanalen moeten hebben, die slechts enkel in een taal hun website hebben. Vergeleken daarmee is het opmerkelijk ja... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 17 nov 2005, 22:45

Kobenhavn is toch wel het meest erg. Dat bord geeft niet eens bij benadering de juiste richting... :roll:

Voor Paris en Luxembourg valt tenminste nog de positieve aantekening te maken dat als je het op het bord aangeduide E nummer volgt, je ook daadwerkelijk in de het door het bord aangegeven bestemming uitkomt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rosco P. Coltrane

eenheidsworst

Bericht door Rosco P. Coltrane » vr 18 nov 2005, 15:50

Ik ben in ieder geval blij dat binnen de europese landen nog verschillen zijn mbt. snelwegen en borden.
Ik ben ook apentrots dat we geen afritsymbolen hebben zoals in Duitsland en ook met het bord ''uit"' ben ik tevreden. Nooit Exit of iets dergelijks.
Mensen die hier te gast zijn moeten zich aanpassen en niet omgekeerd.

Geen eenheidsworst dus. Gewoon lekker Nederland blijven. Er zijn al genoeg verkeersborden gestandariseerd, en dat is natuurlijk ok. Wat niet standaard hoeft doe je op de eigen manier.
Het enige is, en daar heb ik Peijs al op aangeschreven, dat de gangbare buitenlandse bestemmingen in de eerste plaats op zijn nederlands dienen te worden bewegwijzerd en eventueel tussen haakjes de buitenlandse schrijfwijze op de snelwegen. Wij betalen de wegen en niet de duitsers, omgekeerd ligt dit trouwens anders.
Leve de diversiteit, zonder dit geen forum!

Prettig weekend, ik ga naar de kerstmarkt in Aken, en daarna even lekker uit de bol in Emmerik!

P.S. Mulheim aan de Roer is trouwens de smerigste, goorste plek uit geheel Noord Rijnland West-Falen

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 18 nov 2005, 20:02

@ Seat Ibiza: Toch is de vertaling van Ruhr in het Nederlands wel degelijk Roer. Er zijn meer hondjes die Fikkie heten... ;)
Rainier

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 24 nov 2005, 22:00

Zo hoort het: :D

Afbeelding

photo by Stewie :)
Laatst gewijzigd door Chris op do 24 nov 2005, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 24 nov 2005, 22:24

Ja een stukje nostalgie. Een jaar of zeven geleden hadden mijn ouders het idee opgevat om de files bij Maastricht te vermijden en via de A 76 / A 4 / A 44 / E 42 naar Verviers te rijden. Ik kan me uit die tijd geen Këln of Keulen herinneren. Wel Aken dat toen nog als "Aken" in Nederland stond aangeven. In Duitsland stond Lüttich en Brüssel aangegeven. Op de laatste wegwijzer voor Belgie vermelden de Duitsers niet meer hun A nummer, maar enkel het E nummer. Heel interessant, want dat ben ik voorzover ik weet nergens anders in Duitsland tegengekomen. Maar wel heel gebruikersvriendelijk ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 25 nov 2005, 8:34

Vinny schreef:Op de laatste wegwijzer voor Belgie vermelden de Duitsers niet meer hun A nummer, maar enkel het E nummer. Heel interessant, want dat ben ik voorzover ik weet nergens anders in Duitsland tegengekomen. Maar wel heel gebruikersvriendelijk ;)
De Duitsers doen het op de A4 aan beide grenzen óók (zowel aan de Nederlandse als de Poolse grens)

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 25 nov 2005, 10:33

Dat bord voor de Poolse grens vind ik niet uitblinken in duidelijkheid. Is Görlitz nou rechtdoor of eraf. Qua uitlijning denk je aan rechtdoor, maar als je beseft dat Görlitz aan de Duitse kant van de grens ligt, en er verder geen doelen in afslaande richting zijn genoemd...

Volgens mij zijn er doelen verwijderd van dat bord. Alleen had men dan wel Görlitz ook even naar een ander plekje op het bord kunnen verhuizen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 25 nov 2005, 10:45

Vraag: welke plaatsen zouden er geschrapt zijn? Ik denk iig Zittau, dat gaat via Bautzen momenteel eraf. Overigens ook niet echt een goede weg richting Noord Tsjechië. Nogal veel dorpjes en heuvels. schiet niet echt op in ieder geval.
Misschien Zgorzelec-zuid?

Gesloten