Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Op de overzichtskaart uit 1990 van de VZP's staan veel namen, die nu niet meer voorkomen.
Reden kan drieledig zijn: VZP opgedoekt (1), of VZP heeft andere naam gekregen (2), of VZP heeft nu geen naam meer (3).
Hieronder een overzichtje.
Als quizje: wie weet welke naam bij welke weg hoort, en waar die VZP ongeveer lag ?
Leuk, René.
Ik weet er een aantal, maar zal me er tot de 2 dichtstbijzijnde beperken:
VZP Zeekade: A15 Nijmegen-Gorinchem ter hoogte van hectometerpaal 122. Verdwenen bij de aanleg van de Betuweroute. Ligt nu een spoorlijn en een weefvak tussen de aansluitingen 31 en 30.
VZP Topsweerd; A15 Nijmegen-Gorinchem ter hoogte van hectometerpaal 129. Verdwenen bij de aanleg van de Betuweroute.
Rolenhof - A326 - tussen aansluitingen Beuningen en Bergharen aan de noordelijke rijbaan.
Kabeljauw - A50 - tussen Grijsoord en afslag Renkum net voor het huidige ecoduct aan de westelijke rijbaan.
De Tollenaar -> ik ken alleen Tollenaer en die lag langs de toenmalige A50 bij Oss net na afrit Oss-Oost, tegenwoordig A59 aan de noordelijke rijbaan.
Mollebos - A12 -> Tussen afrit Driebergen en Maarn aan de zuidelijke rijbaan
Laatst gewijzigd door captain007 op wo 27 jun 2012, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ravensbos, inderdaad A79 Li (Heerlen -> Maastricht) ter hoogte van hm-paal 8.2
Aan de overzijde lag de verzorgingsplaats Keelbos. A79 Re (Maastricht -> Heerlen) ter hoogte van hm-paal 7.9
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op wo 27 jun 2012, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rooie Haan was een VZP langs de A12 (noordzijde) vlak voor Maarsbergen. Iets verderop voorbij Maarn lag De Heul (bekend van het Heulmeisje) maar die staat niet in de lijst.
Laatst gewijzigd door boe! op do 28 jun 2012, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Parkeerplaats Blauwe Kei lag aan de A67 Eindhoven-Venlo, tussen de VZP's Meelakkers en Het Gevlocht. Ongeveer tegenover VZP Oeijenbraak.
Om precies te zijn: hier
Inderdaad exact daar; de oplettende kijker kan de invoeger en de uitvoeger nog herkennen aan de bijna verdwenen markering van het puntstuk.
Overigens durf ik ook nog wel een poging te wagen voor wat betreft de naam Heezerhut. Aan de A2 lag even ten noorden Leende ook een VZP voor verkeer in noordelijke richting, dat zal hem vast geweest zijn...
Willem schreef:Blauwe Kei zal ergens bij Breda hebben gelegen, waarschijnlijk aan de A27.
Dat was ook mijn eerste gedachte, gezien de gelijknamige wijk in Breda. Aan de A27 is het in ieder geval niet, tussen Breda en Oosterhout liggen al 2 VZP's, verder is er eigenlijk nauwelijks ruimte, of het moet tussen afrit 15 en St. Annabosch geweest zijn. Maar de enige opgeheven VZP's rondom Breda lagen volgens mij aan de A16 en zijn gesneuveld ten tijde van de ombouw naar 2x3 en aanleg van de HSL-Zuid.
Maar goed, René heeft al uitsluitsel gegeven, hij lag aan de A67 .
JB81 schreef:Maar de enige opgeheven VZP's rondom Breda lagen volgens mij aan de A16 en zijn gesneuveld ten tijde van de ombouw naar 2x3 en aanleg van de HSL-Zuid.
Aan de oostkant van de A16 even ten zuiden van Breda lag vroeger Krabbenbosschen, herinner ik me nu.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Eigenlijk is er nog een andere leuke categorie: de vzp zelf is verdwenen maar een andere vzp heeft de naam overgenomen.
Voorbeeld: Knorrestein aan de A12.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
De ene verplaatsing is blijkbaar de andere niet.
Oostvliet werd naar het noorden verplaatst, en werd Bospoort
Leiburg werd naar het noorden verplaatst, en werd Aurora.
Knorrestein werd verplaatst maar nam zijn naam mee.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...