Verzorgingsplaatsen: de verdwenen namen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Verzorgingsplaatsen: de verdwenen namen
Het is beleid om alle verzorgingsplaatsen zonder tankstation op termijn te sluiten.
Ik ben wel eens 's avonds gestopt op de verzorgingsplaats Kraaienberg langs de A28 in de buurt van Nunspeet. Die heeft geen voorzieningen en geen verlichting. Het was er echt stikdonker, je ziet zonder de koplampen helemaal niks. Strooilicht vanaf de snelweg valt er nauwelijks op. Ik vond het wel bizar dat zulke extreem donkere VZP's nog bestaan.
Ik ben wel eens 's avonds gestopt op de verzorgingsplaats Kraaienberg langs de A28 in de buurt van Nunspeet. Die heeft geen voorzieningen en geen verlichting. Het was er echt stikdonker, je ziet zonder de koplampen helemaal niks. Strooilicht vanaf de snelweg valt er nauwelijks op. Ik vond het wel bizar dat zulke extreem donkere VZP's nog bestaan.
-
- 2x4 autosnelweg

Wat er weer voor zorgt dat RWS van die vzp's af wil.
-
- 2x2 autosnelweg
Als ze die gaan sluiten, zal het opnieuw moeilijker voor vrachtwagens worden om een legale rustplek te vinden. In plaats van die plekken veiliger te maken zorgen ze zo voor onveiligere situaties.
Drugs en sextoerisme kan je gerust aanpakken (ook al kan je het niet weg krijgen).
Drugs en sextoerisme kan je gerust aanpakken (ook al kan je het niet weg krijgen).
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x3 autosnelweg
Het mooiste lijkt me eigenlijk om die oude kleine verzorgingsplaatsen uit te breiden en sociaal veiliger te maken. Want vaak is het grond die je eigenlijk voor niets anders kunt gebruiken, zie een Jool-Hul tussen A1 en spoorlijn. De bomen die je daarvoor zou moeten opofferen zijn ook een druppel op een gloeiende plaat en laten zich elders wel compenseren. Maar goed, dit zal wel praktisch onmogelijk zijn met natuurbeschermingsregels. Of ongewenst in de zin dat het de ombouw naar bemande vzp zou vergen en dan in de klem komt met pachtovereenkomsten ietsje verderop.
Extra plaatsen toevoegen aan bemande verzorgingsplaatsen en die sociaal veilig(er) maken lijkt dan efficiënter. Vermoedelijk wel duurder omdat je er agrarische grond voor zult moeten kopen, en ongetwijfeld de nodige NIMBY’s (gemeentes en omwonenden) waarmee gedeald zal moeten worden. Uitbreiding van de totale vzp-capaciteit staat echt wel op agenda’s, maar de processen blijken gewoon veel en veel te stroperig.
Extra plaatsen toevoegen aan bemande verzorgingsplaatsen en die sociaal veilig(er) maken lijkt dan efficiënter. Vermoedelijk wel duurder omdat je er agrarische grond voor zult moeten kopen, en ongetwijfeld de nodige NIMBY’s (gemeentes en omwonenden) waarmee gedeald zal moeten worden. Uitbreiding van de totale vzp-capaciteit staat echt wel op agenda’s, maar de processen blijken gewoon veel en veel te stroperig.
-
- Moderator
Op behoorlijk wat plekken is het ook wel mogelijk om meer parkeerplaatsen te creëren binnen de bestaande contouren van de verzorgingsplaats. Bij best wel wat van die jaren '70 verzorgingsplaatsen was veel groen / gras dat niet gebruikt wordt. Het idee dat VZPs gebruikt worden om in het gras te gaan zitten is toch wel wat achterhaald. Met wat picnicbankjes heb je wel in de grootste vraag voorzien denk ik.
Een voorbeeld: VZP Kolthoorn langs de A50:

Een voorbeeld: VZP Kolthoorn langs de A50:

-
- 4x3 autosnelweg

Ik denk zo vlug trouwens dat grasvelden in Nederlandse verzorgingsplaatsen er niet zijn gekomen met het idee dat mensen daar zouden gaan recreëren. Eerder om wat menselijke maat te creëren: enerzijds wat afstand van de snelweg zelf, anderzijds asfaltzeeën voorkomen. Dus dan maar wat gras ertussen.
-
- Secretaris
Wat voor chauffeurs meteen een reden is om er dus niet te stoppen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Secretaris
Parkeerplaatsen langs de oudere snelwegen, tot halverwege jaren '70 ongeveer, zijn ontworpen en aangelegd in de tijd van het bermtoerisme. Je ziet dan ook dat bij snelwegen van tegen het eind van die periode, en zeker erna, de P-dichtheid (in km) behoorlijk lager is en er zich al een beleid aftekent van minder rustplaatsen, maar wel rijker uitgerust.Pino schreef: ↑ma 03 jan 2022, 20:09Ik denk zo vlug trouwens dat grasvelden in Nederlandse verzorgingsplaatsen er niet zijn gekomen met het idee dat mensen daar zouden gaan recreëren. Eerder om wat menselijke maat te creëren: enerzijds wat afstand van de snelweg zelf, anderzijds asfaltzeeën voorkomen. Dus dan maar wat gras ertussen.
De A12 en de A28 Amersfoort - Zwolle zijn bij uitstek wegen waarvoor het ontwerpuitgangspunt van het bermtoerisme geldt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- zandpaadje
In zekere zin eens, maar als men een vzp sluit moet men dat wel op de juiste gronden doen en niet met allerlei onzin redenen om maar de zin door te drijven. Soms is dat helaas gelukt en soms gelukkig ook niet. Een plek sluiten vanwege de vermeende homo prostitutie, is een leugen.
-
- zandpaadje
Camera's gericht op een parkeerplaats is verboden. Rijkswaterstaat is door de rechter teruggefloten toen bleek dat ze camera's hadden geplaatst richting de parkeerplaats op vzp Galgeveld langs de A12.Hajo schreef: ↑ma 03 jan 2022, 18:10Toch wil ik wel een reactie plaatsen: de VZP's waar Digi (welkom overigens!
) het over heeft, waren niet meer dan een parkeerplaats met eventueel een paar picknick tafels. Of daar nu wel of geen homo's bij elkaar kwamen, doet er in het algemeen niet toe.
Het ging, en gaat waarschijnlijk nog steeds, om de vervuiling en zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, die ook op die VZP's plaatsvonden. Op en rond een moderne VZP is meer sociale controle (tankstation, restaurant, camera bewaking). Ondanks dat vinden ook daar wel bepaalde dingen plaats die je liever niet ziet, maar zo erg als het er vroeger op bepaalde VZP's aan toeging, is het niet meer.
-
- autoweg
-
- expressweg
-
- Voorzitter
-
- 2x3 autosnelweg
Camera's op VZP's mogen wel degelijk.
Bij het tankstation tegen diefstal, in de shop, in en rond het wegrestaurant, ter bewaking van de parkeerplaatsen voor, vooral, vrachtwagens. Ook dat als preventie tegen diefstal en inklimmers. Een dekzeil is zo open en met het juiste gereedschap is ook een verzegelde container geen probleem.
In mijn "blauwe periode" heb ik dingen op VZP's gezien en meegemaakt die je wellicht niet zo snel zult geloven. Van diefstal en potloodventers tot mishandelingen en erger.
Hierdoor heb ik nog steeds een bepaalde aversie tegen VZP's en probeer ik ze zoveel mogelijk te vermijden.
Bij het tankstation tegen diefstal, in de shop, in en rond het wegrestaurant, ter bewaking van de parkeerplaatsen voor, vooral, vrachtwagens. Ook dat als preventie tegen diefstal en inklimmers. Een dekzeil is zo open en met het juiste gereedschap is ook een verzegelde container geen probleem.
In mijn "blauwe periode" heb ik dingen op VZP's gezien en meegemaakt die je wellicht niet zo snel zult geloven. Van diefstal en potloodventers tot mishandelingen en erger.
Hierdoor heb ik nog steeds een bepaalde aversie tegen VZP's en probeer ik ze zoveel mogelijk te vermijden.
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 07 jan 2022, 7:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Wegnummerfotograaf
Daar gaat het niet om: het gaat erom dat Digi zijn punt maakt over homoprostitutie, ook al is dat tien keer.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
En nog meer gaat het erom dat dit het topic is voor verdwenen namen van verzorgingsplaatsen, niet over het hoe en waarom van wel of niet sluiten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- stadsweg
Ik kwam tussen mijn foto's nog een opname tegen van de ingang van de voormalige vzp Mollebos langs de a12. De foto heb ik gemaakt in 2007, voor de verbreding van de a12. Daarna zijn alle restanten zo goed als verdwenen.
A12 oude verzorgingsplaats Mollebos vzp by michael Mc donald, on Flickr