Autotrein Kandersteg-Goppenstein

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Vahalis
verkeersader

Autotrein Kandersteg-Goppenstein

Bericht door Vahalis » vr 06 jul 2012, 12:04

Wie heeft er ervaring met wachttijden in de drukke weekenden voor de autotrein door de Lötschbergtunnel. Ik ben bezig met de route naar de zon. De Lötschberg is één van de alternatieven. Als ik die gebruik is dat op vrijdag 20 juli in de ochtend in zuidelijke richting en zondag 5 augustus (vroeg) terug.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Autotrein Kandersteg-Goppenstein

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 jul 2012, 15:34

De wachttijden van de autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein vallen reuze mee. Ook tijdens drukke weekenden. De route wordt namelijk nauwelijks intensief gebruikt door transit verkeer. Elk half uur (om :20 en :50) vertrekt er een trein. De reis met de trein door de tunnel duurt een kwartiertje. In het weekend rijden bovendien extra treinen elk kwartier heen en weer.

De kosten voor de trein zijn niet mals. CHF 22,00 voor een enkele reis op maandag t/m donderdag en CHF 27,00 voor een enkele reis van vrijdag t/m zondag en op Zwitserse feestdagen. Voor dat geld kan je ook rustig omrijden via Martigny. Je rijdt dan vanaf Bern via de A12 en de A9 naar Wallis. Deze route is wel 100 kilometer om, maar rijdt m.i. een stuk relaxter en je kan continu doorrijden. Bovendien moet je van en naar de autotrein ook een extra stuk binnendoor rijden.

Meer informatie over de autotrein: http://www.bls.ch/d/autoverlad/autoverlad.php
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 06 jul 2012, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 06 jul 2012, 15:46

Vrijdagochtend en zondagochtend vroeg zijn niet echt piekmomenten voor Zwitserland. De grote drukte richting zuiden komt doorgaans pas in de loop van de middag op gang; en dan bij de Gotthard als eerste. Op zondagochtend is er niet veel heenweg-verkeer meer, terwijl terugweg-verkeer meer iets voor de zondagmiddag is.

Overigens ben ik het met Frans eens dat de Lötschberg niet echt (meer) een route is voor transitverkeer. Nu de A9 tot Sierre is uitgebouwd, ben je met de route buitenom langs Martigny even snel af. Althans, dat zeg ik op de aanname dat je vanuit het noorden (Bern) komt aanrijden en niet ergens in de buurt van Interlaken zit. Maar goed, de autotrein kan natuurlijk een aardige belevenis zijn, of een rustmomentje in je reisroute. Van een rustmoment kun je met name spreken wanneer je vanuit Kandersteg de directe autotrein pakt naar Iselle. Dan word je aan de andere kant van de Simplon afgezet en heb je in ieder geval de reistijd van een uur kunnen rusten. Alleen die trein rijdt niet zo heel vaak, dus daar moet je wel op plannen. Is ook niet goedkoop ...

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » zo 08 jul 2012, 11:59

Dank voor de antwoorden. De vraag kwam boven bij het bestuderen van de alternatieven in de vele draadjes die al op dit forum staan. Het is handig om te weten als ik besluit aan de hand van de verkeerssituatie te kiezen voor een alternatieve route.

Als de Autotrein Kandersteg - Iselle een frequentere dienstregeling zou hebben zou het een mooi alternatief zijn. Nu rijdt die niet op momenten die mij goed uitkomen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 08 jul 2012, 12:11

Pino schreef:of een rustmomentje in je reisroute.
Ik vond die trein nogal lawaaiig eigenlijk. Daarnaast zijn de wagons onverlicht, dus als je je binnenverlichting niet aanzet is het aardig 'gezellig' op die trein. Het zijn maar 20 minuten, maar toch. Leuk om een keer ervaren te hebben, maar de volgende keer rij ik om.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 08 jul 2012, 17:19

De rust bestaat inderdaad meer in het even niet op de weg hoeven te letten en de afwisseling van het laad/losproces dan in weinig geluid en gezelligheid. Ik kan me goed voorstellen dat vele chauffeurs hun rust elders zoeken: zo efficiënt mogelijk doorrijden en dan op een aangenamere plek echt rust zoeken. Al weet ik nog goed dat ik als kind de autotrein altijd reuzespannend vond. In die zin kan de route via Kandersteg de rust achterin je auto wel ten goede komen ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 08 jul 2012, 21:51

Jeroen schreef:
Pino schreef:of een rustmomentje in je reisroute.
Ik vond die trein nogal lawaaiig eigenlijk. Daarnaast zijn de wagons onverlicht, dus als je je binnenverlichting niet aanzet is het aardig 'gezellig' op die trein. Het zijn maar 20 minuten, maar toch. Leuk om een keer ervaren te hebben, maar de volgende keer rij ik om.
Een kwestie van de juiste muziek aanzetten en goed gezelschap... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

martwout
dorpsstraat

Bericht door martwout » ma 09 jul 2012, 14:53

Vahalis schreef:Dank voor de antwoorden. De vraag kwam boven bij het bestuderen van de alternatieven in de vele draadjes die al op dit forum staan. Het is handig om te weten als ik besluit aan de hand van de verkeerssituatie te kiezen voor een alternatieve route.

Als de Autotrein Kandersteg - Iselle een frequentere dienstregeling zou hebben zou het een mooi alternatief zijn. Nu rijdt die niet op momenten die mij goed uitkomen.
Op vrijdag en zondag is het om het kwartier. En mijn ervaring is dat als je aankomt je vrij snel de trein op kan. Het wachten valt wel mee. Ook de rit binnendoor valt mee. Pas tegen het einde van de route krijg je een klimmetje (paar S-bochten) en pal erna ben je bij de kassa. Vanaf Goppenstein heb je moet je wel even dalen maar dat gaat vrij snel.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 09 jul 2012, 18:37

Mijn ervaring is dat in de zomer de treinen af en aan rijden, zelfs om de 5 a 10 minuten. Ik vind de route ook fijner dan helemaal via Vevey.
De autogordel: een band voor het leven.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » ma 09 jul 2012, 18:57

martwout schreef:
Vahalis schreef: Als de Autotrein Kandersteg - Iselle een frequentere dienstregeling zou hebben zou het een mooi alternatief zijn. Nu rijdt die niet op momenten die mij goed uitkomen.
Op vrijdag en zondag is het om het kwartier.
Dat geldt volgens mij alleen voor het Kandersteg - Goppenstein en niet voor Kandersteg - Iselle. Daarvan vind ik een relatief beperkte dienstregeling. Een linkje: http://www.bls.ch/d/autoverlad/iselle-f ... 012-07.php

martwout
dorpsstraat

Bericht door martwout » wo 11 jul 2012, 17:50

Vahalis schreef:Dat geldt volgens mij alleen voor het Kandersteg - Goppenstein en niet voor Kandersteg - Iselle. Daarvan vind ik een relatief beperkte dienstregeling. Een linkje: http://www.bls.ch/d/autoverlad/iselle-f ... 012-07.php
Klopt, dat geldt ook alleen voor het traject tot Goppenstein.

jantina71
zandpaadje

Bericht door jantina71 » zo 15 jul 2012, 11:12

Wij denken er ook over om de trein te nemen, maar als ik omrijd via Martigny moet ik toch door de st bernhard tunnel ? Daar moet je weer extra tol voor betalen.

Wij denken er over om eerst met de trein van kandersteg naar goppenstein te gaan en dan van brig naar iselle deze gaat op maandag t/m vrijdag iedere twee uur.

Twijfelen nog steeds, het enige wat we zeker weten is dat we niet door de gotthard tunnel willen.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » zo 15 jul 2012, 11:26

^^ je kunt ook de A9 afrijden en vanaf Brig over de Simplonpas (of de autotrein). De pas schijnt zeer goed te doen te zijn. Ik ga het ook doen, alleen ik neem wel de toeristische route via de Grimselpas.

Omrijden via Martigny kost volgens mij niet meer tijd dan met de autotrein via Kandersteg, is uiteraard wel meer km's.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jul 2012, 11:34

^^ Via Martigny is de meest logische route inderdaad via de Simplonpas en die is makkelijk te doen. Je maakt meer kilometers, maar de extra brandstofkosten zullen lager zijn dan de kosten voor de autotrein Kandersteg-Goppenstein.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

martwout
dorpsstraat

Bericht door martwout » ma 16 jul 2012, 17:53

jantina71 schreef:Wij denken er ook over om de trein te nemen, maar als ik omrijd via Martigny moet ik toch door de st bernhard tunnel ? Daar moet je weer extra tol voor betalen.

Wij denken er over om eerst met de trein van kandersteg naar goppenstein te gaan en dan van brig naar iselle deze gaat op maandag t/m vrijdag iedere twee uur.

Twijfelen nog steeds, het enige wat we zeker weten is dat we niet door de gotthard tunnel willen.
Als je via Martigny rijd, moet je de tunnel rechts laten liggen en Brig/Simplon volgen (A9). Je komt dus niet door de toltunnel. Bij Brig hoef je niet de autotrein te pakken (mede vanwege de beperkte dienstregeling) maar kan je gewoon de Simplon over. Die weg is niet moeilijk en landschappelijk mooi.
Via Martigny is de meest logische route inderdaad via de Simplonpas en die is makkelijk te doen. Je maakt meer kilometers, maar de extra brandstofkosten zullen lager zijn dan de kosten voor de autotrein Kandersteg-Goppenstein.
De kosten kunnen misschien iets hoger zijn, maar qua tijd is het korter. Ik heb even een route Pratteln (nabij Basel)-Brig aangemaakt in Viamichelin. Via Martigny 293 km en via de trein 219 km.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jul 2012, 18:10

^^ Voor die 74 kilometer verschil denk ik eigenlijk dat de route via Martigny ook de snellere is.

74 kilometer over de snelweg doe je in een minuut of veertig. Dat moet je vervolgens afzetten tegen de vertragende factoren op de route via Kandersteg: de aan- en afvoerroutes door bergachtig gebied (goed uitgebouwd, maar toch typisch een route waar je gemiddeld de 50 km/h niet zult halen) en het laad- en losproces. Je hebt het achter het stuur niet echt door, maar die factoren bij elkaar opgeteld kosten je al met al toch tenminste die veertig minuten.

jantina71
zandpaadje

Bericht door jantina71 » ma 16 jul 2012, 18:43

martwout schreef:
Als je via Martigny rijd, moet je de tunnel rechts laten liggen en Brig/Simplon volgen (A9). Je komt dus niet door de toltunnel. Bij Brig hoef je niet de autotrein te pakken (mede vanwege de beperkte dienstregeling) maar kan je gewoon de Simplon over. Die weg is niet moeilijk en landschappelijk mooi.
als ik dan de A9 op ga, rijd ik toch weer helemaal terug naar de simplonpas, dat lijkt me wel een heel eind om, dan kan ik beter dat stukje autotrein pakken van kandersteg naar goppenstein.

Na de st. bernhard tunnel, komt ook nog een stukje 2 baansweg binnendoor, dat zal ook tijd gaan kosten denk ik. Dus ik denk dat het allemaal niet zoveel maakt, of de trein of omrijden via de st bernhardtunnel. Het enige wat ik wel weet is dat ik niet de gotthard door wil, daar stond vandaag ook weer file. En wij rijden daar ook volgende week maandag in de middag ongeveer, en geen zin om in de file aan te sluiten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jul 2012, 18:50

Via de A12/A9 naar de Simplonpass is inderdaad een heel eind om. Het is echter wel het snelste en meest comfortabel. Op drukke dagen wil er ook wel eens wachttijd zijn voor de autotrein, waardoor er nauwelijks tijdswinst via deze route te behalen is en goedkoper is het ook niet.

De afgelopen dagen viel de vertraging op de A13 via de San Bernardinotunnel mee vergeleken met de Gotthardstau. Deze is dus ook te overwegen. Het nadeel is wel dat je nog steeds kans maakt op vertraging bij de Italiaanse grens (de afgelopen weekenden was dat 30 - 60 minuten), een nadeel dat de Simplonpass niet heeft.

jantina71
zandpaadje

Bericht door jantina71 » ma 16 jul 2012, 18:58

vertraging bij de italiaanse grens zou je dat ook hebben na de st. bernhardtunnel? De grens lijkt door de tunnel te gaan ?

Als we via de st bernhardtunnel gaan, rijd ik denk gewoon door naar Aosta daar zit je ook weer op de snelweg.

ppppffff wat een gezoek om maar niet door de gotthard te moeten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jul 2012, 19:05

^^ Je rijdt op maandagmiddag. Dat is niet echt het moment voor grote vertragingen bij Chiasso. Het hangt natuurlijk een beetje af van de precieze bestemming in Italië, maar de pas zou wel eens de snelste route kunnen zijn. Voor de Gotthardpas moet je ongeveer een uur extra rekenen ten opzichte van de route door de tunnel; voor de Simplon moet je méér rekenen. Mocht het een route via de Gotthardpas worden, dan hierbij nog even de hint om niet de laatste afrit voor de Gotthardtunnel te nemen, maar afrit 39 richting Wassen.

Vertraging bij de Italiaanse grens is puur iets voor de grensovergang Chiasso, die een capaciteit heeft die te laag is voor het aantal passanten. Dat kan op iedere willekeurige dag tot vertragingen leiden, maar die zijn meestal vrij kort (zie verder nog hier). Op de grensovergangen van de Sint Bernhard en bij de Simplonpas ontstaan nooit vertragingen, simpelweg omdat die grensovergangen lang niet zoveel worden gebruikt.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 jul 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jul 2012, 19:06

Vergis je niet in de tolkosten voor de grote Alpentunnels. De Zwitserse tunnels zijn de goedkoopste, behalve de Grote Sint Bernhardtunnel. De tolkosten voor een personenauto bedragen daar € 24,30. Dan kom je op dik 50 euro om Zwitserland te doorkruisen met het vignet erbij. Bijna geen toerist neemt die tunnel, tenzij de bestemming in/rond Aosta is.

http://www.letunnel.com/tariffe.asp?id=37&l=3

jantina71
zandpaadje

Bericht door jantina71 » ma 16 jul 2012, 23:12

Onze bestemming voor die dag is Genua, dus het wordt of de simplonpas, of de st bernhardtunnel. terugweg waarschijnlijk wel de gotthardtunnel, maar ik heb zo'n hekel aan dat ding, dus als ik hem kan ontwijken dan doe ik dat.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jul 2012, 23:15

^^ Als gezegd, vergeet de GotthardPAS niet als mogelijkheid. Hoewel de Simplon zeker als voordeel heeft dat je aan de Italiaanse kant de A26 neemt, die doorgaans zeer rustig is van begin tot eind.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » ma 16 jul 2012, 23:33

Chris schreef:V behalve de Grote Sint Bernhardtunnel. De tolkosten voor een personenauto bedragen daar € 24,30. Dan kom je op dik 50 euro om Zwitserland te doorkruisen met het vignet erbij. Bijna geen toerist neemt die tunnel, tenzij de bestemming in/rond Aosta is.
Daarom is het volgens mij een route met geen (of zeer weinig) files. In ieder geval heb ik nog niet gelezen dat deze tunnel problemen geeft. Blijkbaar zijn de automobilisten te krenterig om de tol te betalen. Het is daarom m.i. een mooi filevrij alternatief. Als ik op een drukke dag moet kiezen tussen de file en betalen, weet ik het wel.

jantina71
zandpaadje

Bericht door jantina71 » ma 16 jul 2012, 23:39

Dat vindt ik ook, ik betaal liever extra voor die tunnel dan dat ik in de file voor de gotthard moet aansluiten. Ik vindt die tunnel gewoon een onding, hij is mij gewoon te lang. Ik vindt de tauern en de katschberg altijd al lang genoeg.

Het liefst zet ik mijn auto ieder jaar op de autoslaaptrein vanuit Dusseldorf, hebben dit ook al een paar keer gedaan alleen de dienstregeling sloot dit jaar niet bij onze aankomst en vertrekdag aan.

Ook niet goedkoop de trein, maar als je alles bij elkaar op telt wat je tijdens een autoreis uitgeeft,telt het bedrag ook al mooi op.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 jul 2012, 7:53

Vahalis schreef: Blijkbaar zijn de automobilisten te krenterig om de tol te betalen. Het is daarom m.i. een mooi filevrij alternatief.
Het toltarief van de Sint Bernhard is vergelijkbaar met dat van de Frejus- en Mont Blanctunnels. Die worden een stuk meer gebruikt. Het lage gebruik van de Sint Bernhard kan in die zin niet puur het gevolg zijn van krenterigheid. Dat ligt mede aan het feit dat de Sint Bernhard niet kan worden beschouwd als onderdeel van een internationale hoofdroute. Hij ontsluit de beide regio's aan weerszijden van de tunnel en vormt de ontsluiting van Torino naar Noord-Europa, maar dat is het wel zo'n beetje. Niet te vergelijken met de andere grote Alpentunnels, die stuk voor stuk enorme stukken Italië verbinden met de wereld aan de andere kant van de Alpen.

Anyway, dat is achtergrond. Belangrijk voor jou is dat deze route je filevrij over de Alpen richting Genua zal brengen.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » di 17 jul 2012, 19:14

^^ zeker, ik vind het ook opvallend dat daar een tunnel gebouwd is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 jul 2012, 20:57

^^ Zeker als je je bedenkt dat de tunnel er eerder lag dan zo ongeveer alle andere: Mont Blanc, Frejus, Gotthard en San Bernardino. Als ik het goed begrijp, speelde de FIAT een aanzienlijke rol bij het promoten van het project. Om de verkoop van auto's te promoten, staken zij veel geld in het verbeteren van wegen. Dat deden ze met name rondom hun thuismarkt Torino. En juist vanuit Torino is de Sint Bernhard natuurlijk wel de ideale route naar de noordkant van de Alpen. Verder weet ik niet in hoeverre een rol speelde dat Italië op de Sint Bernhard rechtstreeks invloed kon uitoefenen terwijl het voor routes als de Gotthard en de San Bernardino feitelijk volledig afhankelijk was van Zwitserland.

Opvallend is overigens dat FIAT schijnbaar weinig interesse had in de aanleg van de Mont Blanctunnel. Dat vonden ze maar een verbinding die vooral handig was voor Milaan. Maar goed, uiteindelijk is het besluit tot aanleg van de Mont Blanctunnel genomen vóór dat tot aanleg van de Sint Bernhardtunnel. Dat die laatste er eerder lag, kwam vooral door de geringere lengte. Anders gezegd was FIAT niet echt nodig voor het promoten van de Mont Blanc; dat deden anderen wel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 jul 2012, 11:42

Momenteel is er 2,5 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel. Men zoekt nu alternatieve routes, met als gevolg dat er bij Frutigen ook file ontstaat. De route naar Kandersteg is dus ook niet filevrij op echte piekdagen. Dit is wel de eerste keer deze zomer dat ik hier een file zie staan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 21 jul 2012, 12:24

Voor mensen die compleet via de snelweg rijden (via Martigny) is er alsnog niks aan de hand. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"