exroosje schreef: ↑wo 22 jun 2022, 10:22
Ik zie juist op dit forum vooral berichten dat het met die A9 helemaal niet opschiet , is er wel iets meer bereikt als die 7km?
In die 10 jaar had de uitbouw ook geheel klaar kunnen zijn... Inderdaad is dan de tunnel nog van beperkt nut.
Ongeveer zeven kilometer in tien jaar, inderdaad. Ik zie dat ik in 2012 schreef dat er tussen Steg en Bern nog maar 18 kilometer enkelbaans zit; nu is het zo'n 10,5 kilometer. Je kunt over het trage A9-proces zeggen wat je wilt, maar wat ik in 2012 zei, is alleen maar waarder geworden: de A9 is eigenlijk al wel ver genoeg gevorderd is om de tunnel overbodig te maken op weg naar Basel/Bern. Dat resterende stuk Pfynwald gaat het verschil niet maken (en de stukken A9 waar het echt irritant is dat er nog geen snelweg ligt, liggen grotendeels ten oosten van Steg).
In mijn ervaring heb ik 's ochtends vroeg wel veel Nederlanders voor Kandersteg zien staan met een reservering naar Iselle. Ideaal rustpunt voor een uurtje na een nachtelijke rit, er is geloof ik ook een koffietentje.
Kandersteg-Iselle gaat eigenlijk alleen nog maar op onganse tijdstippen, midden in de nacht of op zijn best rond een uur of vijf 's ochtends. Ja, dat laat zich aanrijden met een nachtelijke rit uit Nederland, maar dan moet je ook zekerheidsmarges in gaan plannen voor als dingen toch wat anders lopen. Dat geeft dan een langere rust voordat je aan boord gaat (dat koffietentje) en daarna nog de rit zelf. Het voelt voor mij als iets teveel van het goede. Rijd dan door naar de Simplon zelf over de A9 en pak twee uur op een plek/tijdstip die je zelf uitzoekt afhankelijk van hoe je je voelt. Voor het geld dat je je bespaart voor de autotrein kun je jezelf wel een buitengewoon luxe ontbijt gunnen
Als deze overbodig is zouden ze het materieel naar de Gotthard kunnen verplaatsen. Daar zou een autotrein wat verlichting kunnen brengen lijkt me ....
Geen idee of men de Autoverlad ooit overbodig gaat verklaren. Er is altijd vrachtverkeer dat men misschien liever in de treintunnel wil houden, en los daarvan kijkt men zeker naar het Simplon-gedeelte als vitale backup bij slecht weer. Het kanton Wallis houdt die met overheidsgeld in de lucht. Kandersteg-Goppenstein mag het naar Bern/Basel gaan afleggen, op weg naar bijvoorbeeld Zürich zal het ruim sneller blijven. In het bijzonder in de maanden dat de passen in Centraal Zwitserland dicht zijn, en de Furka Autoverlad nou ook niet echt de handige opvang geeft.
Ik laat in het midden of je op de Gotthard nou echt substantiële verlichting zou kunnen brengen door naast de autotunnel ook een autotrein aan te leveren. Extra stukje verkeersinfarct in Göschenen en Airolo erbij - ik weet het niet of daar iemand op zit te wachten ...