Autotrein Kandersteg-Goppenstein

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

martwout
dorpsstraat

Re: Autotrein Kandersteg-Goppenstein

Bericht door martwout » za 21 jul 2012, 18:51

Pino schreef:^^ Voor die 74 kilometer verschil denk ik eigenlijk dat de route via Martigny ook de snellere is.

74 kilometer over de snelweg doe je in een minuut of veertig. Dat moet je vervolgens afzetten tegen de vertragende factoren op de route via Kandersteg: de aan- en afvoerroutes door bergachtig gebied (goed uitgebouwd, maar toch typisch een route waar je gemiddeld de 50 km/h niet zult halen) en het laad- en losproces. Je hebt het achter het stuur niet echt door, maar die factoren bij elkaar opgeteld kosten je al met al toch tenminste die veertig minuten.
Tussen Bern en Spiez is het nog autoweg. Ik denk dat het traagste stuk net achter Frutigen begint (de haarspeld) en bij Steg in het dal eindigt. Mijn ervaring is dat het stuk tussen Steg en Martigny snel 30 minuten duurt mede omdat een gedeelte nog geen autoweg is. Daarom denk ik dat de tijd via de trein zeker voordeliger is t.o.v. Martigny. Maar het blijft een persoonlijk keuze. :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 21 jul 2012, 21:31

Hoe verder ze de A9 uitbouwen, hoe sneller in de tijd de omweg wordt. Rond 1990 eindigde de A9 nog ergens ten westen van Sion. Daardoor was de autotrein zelfs vanuit het Val d'Anniviers bij Sierre nog sneller. Tegenwoordig ligt er nog maar 18 kilometer enkelbaans weg tussen Steg en Bern. Je komt rond de 1h45 uit als je van Steg naar Bern rijdt via Martigny.

De autotreinroute laat zich in de tijd veel moeilijker berekenen doordat je afhankelijk bent van de wachttijd en laad- en lostijd. De trein zelf kost 15 minuten, de enkelbaans stukken tussen Steg en Frutigen rond de 35 minuten en daarna nog drie kwartier voor de autoweg/autosnelweg tot aan Bern. Plus dat onzekere stukje laad- en lostijd. Hoe dan ook is het verschil klein.

Cheese
zandpaadje

Bericht door Cheese » ma 20 jun 2022, 16:39

Auto trein Kandersteg Goppenstein. Hebben we in het verleden gedaan. Ook gekeken bij Iselle maar daar is de maatvoering van toegestane caravans veel minder.

Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 20 jun 2022, 16:45

Jouw bericht komt wat uit de lucht vallen omdat er al 10 jaar niet meer in deze draad is gereageerd :s

Cheese
zandpaadje

Bericht door Cheese » ma 20 jun 2022, 19:37

1 moet na 10 jaar de eerste zijn :)
Maar onderwerp is nog altijd aktueel. Wellicht dat meer mensen er nu weer op attent worden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 20 jun 2022, 19:40

Ik kom er met enige regelmaat, maar nooit per auto. :)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 20 jun 2022, 23:41

Ik heb daar, op de achterbank van een Fiat Panda, in 1992 met de trein gereden.
Het jaar daarop gingen wij toch maar via het Franstalige deel van Zwitserland naar Brig toe.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » di 21 jun 2022, 14:49

Het topic wordt langzaam maar zeker wel een beetje ingehaald door de tijd...

Inmiddels is een heel groot gedeelte van de A9 open gesteld en derhalve is de reistijd tussen Bern en het Rhônedal via de A12 en A9 een stuk korter geworden ten opzichte van 2012; zo zijn er 7 km geopend tussen Susten en Steg.

De trein kost daarnaast 27CHF per enkele reis (28CHF op vrijdag t/m zondag) en dat is versus 2012 toch ook weer relatief meer geld (tegen de huidige koers zo'n 28 euro). De route is wel 100km korter (dit scheelt dus benzine).

Een ritje met het treintje is natuurlijk wel pure (berg)nostalgie.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 22 jun 2022, 10:22

Ik zie juist op dit forum vooral berichten dat het met die A9 helemaal niet opschiet , is er wel iets meer bereikt als die 7km?
In die 10 jaar had de uitbouw ook geheel klaar kunnen zijn... Inderdaad is dan de tunnel nog van beperkt nut.

In mijn ervaring heb ik 's ochtends vroeg wel veel Nederlanders voor Kandersteg zien staan met een reservering naar Iselle. Ideaal rustpunt voor een uurtje na een nachtelijke rit, er is geloof ik ook een koffietentje.

Dat is natuurlijk wel een andere rij waar je langer in staat, omdat deze helemaal op reservering gaat.

Als deze overbodig is zouden ze het materieel naar de Gotthard kunne verplaatsen. Daar zou een autotrein wat verlichting kunnen brengen lijkt me ....

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 jun 2022, 11:46

exroosje schreef: wo 22 jun 2022, 10:22 Ik zie juist op dit forum vooral berichten dat het met die A9 helemaal niet opschiet , is er wel iets meer bereikt als die 7km?
In die 10 jaar had de uitbouw ook geheel klaar kunnen zijn... Inderdaad is dan de tunnel nog van beperkt nut.
Ongeveer zeven kilometer in tien jaar, inderdaad. Ik zie dat ik in 2012 schreef dat er tussen Steg en Bern nog maar 18 kilometer enkelbaans zit; nu is het zo'n 10,5 kilometer. Je kunt over het trage A9-proces zeggen wat je wilt, maar wat ik in 2012 zei, is alleen maar waarder geworden: de A9 is eigenlijk al wel ver genoeg gevorderd is om de tunnel overbodig te maken op weg naar Basel/Bern. Dat resterende stuk Pfynwald gaat het verschil niet maken (en de stukken A9 waar het echt irritant is dat er nog geen snelweg ligt, liggen grotendeels ten oosten van Steg).
In mijn ervaring heb ik 's ochtends vroeg wel veel Nederlanders voor Kandersteg zien staan met een reservering naar Iselle. Ideaal rustpunt voor een uurtje na een nachtelijke rit, er is geloof ik ook een koffietentje.
Kandersteg-Iselle gaat eigenlijk alleen nog maar op onganse tijdstippen, midden in de nacht of op zijn best rond een uur of vijf 's ochtends. Ja, dat laat zich aanrijden met een nachtelijke rit uit Nederland, maar dan moet je ook zekerheidsmarges in gaan plannen voor als dingen toch wat anders lopen. Dat geeft dan een langere rust voordat je aan boord gaat (dat koffietentje) en daarna nog de rit zelf. Het voelt voor mij als iets teveel van het goede. Rijd dan door naar de Simplon zelf over de A9 en pak twee uur op een plek/tijdstip die je zelf uitzoekt afhankelijk van hoe je je voelt. Voor het geld dat je je bespaart voor de autotrein kun je jezelf wel een buitengewoon luxe ontbijt gunnen ;)
Als deze overbodig is zouden ze het materieel naar de Gotthard kunnen verplaatsen. Daar zou een autotrein wat verlichting kunnen brengen lijkt me ....
Geen idee of men de Autoverlad ooit overbodig gaat verklaren. Er is altijd vrachtverkeer dat men misschien liever in de treintunnel wil houden, en los daarvan kijkt men zeker naar het Simplon-gedeelte als vitale backup bij slecht weer. Het kanton Wallis houdt die met overheidsgeld in de lucht. Kandersteg-Goppenstein mag het naar Bern/Basel gaan afleggen, op weg naar bijvoorbeeld Zürich zal het ruim sneller blijven. In het bijzonder in de maanden dat de passen in Centraal Zwitserland dicht zijn, en de Furka Autoverlad nou ook niet echt de handige opvang geeft.

Ik laat in het midden of je op de Gotthard nou echt substantiële verlichting zou kunnen brengen door naast de autotunnel ook een autotrein aan te leveren. Extra stukje verkeersinfarct in Göschenen en Airolo erbij - ik weet het niet of daar iemand op zit te wachten ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jun 2022, 16:31

De Lötschbergtunnel gaat nooit overbodig zijn, ook niet als de A9 compleet is, tenzij er ooit een autotunnel komt vanuit het Berner Oberland naar Wallis. Dat was ooit met de A6 ook gepland als autoweg via Lenk (Simmental) en de Rawil-Tunnel, maar dat is er helaas nooit van gekomen. De Lötschbergtunnel is daarom nu een belangrijke schakel in het Zwitserse wegennet, de toevoerwegen maken sinds 2020 zelfs deel uit van de N6, en is voor velen een fikse afkorting om van/naar Wallis te kunnen reizen, of voor mensen uit Wallis om naar Duitstalig Zwitserland te kunnen reizen.

Wat dat betreft mag je zo'n verbinding nooit puur uit het perspectief van een transitreiziger zien. De Lötschbergtunnel is er vooral voor de Zwitsers zelf. Als je het plaatje vanuit Basel naar de Simplonpass bekijkt, dan kan je zeker argumenteren dat de tunnel weinig extra waarde heeft, behalve dat je een omweg van 100 km bespaard, maar daarvoor een stuk OWN moet rijden en - last but not least - €25 armer bent. Dat moet je natuurlijk wel verekenen met de kosten van 100 km omweg, maar die zijn niet zo hoog.

Vaak is de tunnel echter wel iets sneller als de omweg via Martigny. Het komt bovendien regelmatig voor dat je op de A12 en A9 rond Vevey, Montreux en Villeneuve in de file staat, terwijl er voor de Lötschbergtunnel niks aan de hand is. Echter komt ook het omgekeerde scenario wel eens voor: Fikse wachttijden voor de Lötschbergtunnel, en nauwelijks tot geen verkeershinder langs Montreux. Dat is altijd afhankelijk wie er van/naar Wallis reist. Is dat het Franstalige deel, dan staat het bij Montreux vast. Is dat het Duitstalige deel, van staat het voor de Lötschbergtunnel en in de wintermaanden ook voor de Furkatunnel vast. En soms komt het ook voor dat er voor de Lötschbergtunnel zelf niks aan de hand is, maar de noordelijke toevoerweg verstopt zit met wintersportverkeer van/naar Adelboden of in de zomer met toeristen voor de Blausee.

En dan komt nog de laatstgenomede Furkatunnel om de hoek kijken. Deze verbinding is onder Nederlanders en Belgen nauwelijks interessant, maar er maken in de wintermaanden daar ook veel mensen (vooral Zwitsers en Duitsers) gebruik van, dat soms zelfs tot absurd lange wachttijden van 3-4 uur kan leiden. Je merkt dat hier een "missing link" in het Zwitserse wegennetwerk is en de Furkatunnel een zeer beperkte capaciteit heeft. In de zomer is dit probleem er echter niet, omdat het verkeer dan gebruik kan maken van de Grimsel, Furka of Nufenenpass om van/naar Wallis te reizen. Bovendien snoept ook de Grimselpass in de zomer nog wat verkeer van de Lötschbergtunnel af.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"