[A004] Trajectcontrole Hoofddorp - Nieuw Vennep

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

[A004] Trajectcontrole Hoofddorp - Nieuw Vennep

Bericht door Rene »

Haarlems Dagblad (5-10-2005) schreef: Minder verkeer te hard op A4 door trajectcontrole

HAARLEMMERMEER - Ruim één jaar na de invoering van trajectcontrole op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep krijgt nog één tot twee procent van de weggebruikers hier een bekeuring vanwege te hard rijden. Dat zegt woordvoerder Evert Boerstra van het Openbaar Ministerie in Den Haag.

De westelijke rijbaan van de A4 - één van de drukste snelwegen in Nederland - kent sinds begin september 2004 permanente trajectcontrole. Deze controle garandeert een pakkans van honderd procent. Wie tussen hectometerpaal 13,1 en 16,3 gemiddeld meer dan acht kilometer te hard rijdt, kan op een bekeuring rekenen. Camera's op verschillende plekken houden het verkeer 24 uur per dag, zeven dagen per week in de gaten. Een computer berekent de gemiddelde snelheid tussen de afslagen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.

Vóór de invoering van de constante controle op de westelijke rijbaan reed nog zo'n tien procent te hard. Al na een krappe twee maanden was dat tot zo'n drie procent gedaald.

Per werkdag maken zo'n 170.000 voertuigen gebruik van de betreffende route. Dagelijks krijgen dus gemiddeld nog altijd minstens 1.700 weggebruikers een bekeuring vanwege te hard rijden. Volgens het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) is de trajectcontrole echter geen melkkoe, maar moet het het aantal aanrijdingen doen verminderen, omdat de gemiddelde snelheid omlaag gaat. Of het daadwerkelijk veiliger is geworden op de A4, kan OM-woordvoerder Boerstra niet zeggen. Ook het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) kon daar maandag geen uitspraak over doen.

Steeds meer wegen in Nederland krijgen trajectcontrole. Nu kennen naast het deel van de A4 tussen de afslagen Hoofddorp en Nieuw-Vennep vier andere tracés trajectcontrole. In Flevoland is een verplaatsbaar systeem in gebruik. Per 1 november is ook op delen van de ring Amsterdam A10, de A12 (Den Haag-Utrecht), de A20 bij Rotterdam en de A13 (Den Haag-Rotterdam) permanente trajectcontrole van kracht.
Weer het gebruikelijke lulverhaal van het BVOM. Wat natuurlijk echt interessant is: de enorm positieve gevolgen voor de verkeersveiligheid. Toch... toch...? toch...??????? :roll:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Natuurlijk wel. Die weg is daar 5 rijstroken + 2 vluchtstroken breed. Door de controles zal het merendeel tegen de 120 aanzitten, wat een heel wat rustiger beeld oplevert, zelfs met het constante geswitch van rijbanen (waar bij redelijk dgelijke snelheden niet zoveel reden voor is).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Vijf rijstroken + 1 vluchtstrook of vier rijstroken + 1 afgekruiste strook + 1 vluchtsstrook ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Mijn ervaring is anders.

Tijdens de drukke uren kon je de 120 toch al moeilijk halen, en zet de trajectcontrole dan ook geen zoden aan de dijk.

Tijdens de rustige uren, als de 5e strook is afgekruist, is het wegbeeld zodanig dat er geen enkele reden is om met rigide middelen de 120 te handhaven.

Ik denk dat als je het aantal uitgedeelde bonnen naar uren van de dag uitsplitst, dat mijn punt kan onderbouwen. Helaas zal BVOM die gegevens wel niet prijsgeven...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

En de mijne niet. Het is niet voor het eerst dat ik iemand daar wil inhalen, en er toch een idioot met vermoedelijk 160 denkt dat dit een racebaan is gezien de breedte en de lengte van het rechte stuk. Ook al is de linkstrook afgekruist, het doet nog altijd massaal aan.

Maar ja, niemand dwingt jou om onder die 120 te blijven, René... Het is jouw keuze, en ook jouw portemonnee.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Ik denk toch dat ik me bij René aansluit. In de spits, wanneer de meeste ongelukken op snelwegen plaatsvinden, is ook dit stuk A4 te druk om met 120 te kunnen doorrijden. En laten we wel wezen: de pakkans van 100% zorgt er natuurlijk wel voor dat er meer bekeuringen worden uitgeschreven en dat er dus ook meer inkomsten naar de staatskas vloeien. Ook de ambtenaren die het principe van trajectcontrole hebben bedacht zullen een afweging hebben gemaakt en zich gerealiseerd hebben dat er altijd een klasse automobilisten blijft die een eventuele bekeuring wegens te hard rijden voor lief neemt. Als de pakkans van die klasse stijgt naar 100%, is dat een welkome aanvulling van inkomsten.
Tegelijkertijd wil ik het toch ook enigszins nuanceren, want er is ook nog een grote klasse automobilisten die dankzij trajectcontrole wél gaat nadenken en kiest voor het opvolgen van de maximumsnelheid in plaats van de boete. En dat leidt inderdaad tot een wat rustiger beeld - in mijn binnenspiegel.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Het leidt er ook toe dat mensen links (lees derde rijstrook) blijven hangen met amper 110 km/h. Tel uit je winst :?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

René schreef:Het leidt er ook toe dat mensen links (lees derde rijstrook) blijven hangen met amper 110 km/h. Tel uit je winst :?
Richting zuid komt dat waarschijnlijk omdat mensen alvast de juiste strook kiezen voor KP Burgerveen
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Iets soortgelijks heb ik inderdaad ervaren op de A13 waar nu een maximumsnelheid van 80 kmh geldt. Daar gaan dus mensen naast elkaar rijden met dezelfde snelheid van 70 kmh...hoogst irritant als je zelf wat harder (maar nog wel binnen de limiet) wilt rijden.
Tsja, voor échte verkeersveiligheid in de toekomst zie ik alleen wat in een overname van de bestuurder door intelligente besturingssystemen. Niet alleen de benodigde technologie laat echter nog op zich wachten, ook die bestuurder biedt erg veel weerstand tegen een dergelijke overgave van de controle over zijn voertuig. M.i. deels terecht. Moet er niet aan denken nooit meer zelf lekker te kunnen rijden.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Palance schreef:Richting zuid komt dat waarschijnlijk omdat mensen alvast de juiste strook kiezen voor KP Burgerveen
Nee, dat is vlak na Hoofddorp nog voor het brugrestaurant absoluut niet de reden.

NB: op de oostbaan is geen trajectcontrole.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

René schreef:Het leidt er ook toe dat mensen links (lees derde rijstrook) blijven hangen met amper 110 km/h. Tel uit je winst :?
En inderdaad dat is het ergste. Kom ik aan met 122/123km/h rijdt er zo een debiel voor me die een wel erg grote marge neemt. Gevolg is dus dat ik niet alleen wil inhalen maar nog vele anderen.
Hierdoor gaan motorvoertuigen rechts inhalen (ik dus niet he ;) ), en links ervan ontstaat een lange rij om die ene auto in te halen. Dan moet ik geduldig wachten tot de rij weg is (want ik gooi hem er niet zomaar tussen), maar anderen gooien hem er wel tussen, waardoor in die rij geremd moet worden. Dit lijkt me ook niet echt veilig.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Je beschrijft zojuist mijn grootste ergernis op het Nederlandse wegennet.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Dat snelheid verlagen niet altijd helpt blijkt wel uit de laatste posts. Het neemt in ieder geval niet de ergenis weg, die ze met die mooie actie willen wegnemen.

Nog een jammerlijk voorbeeld:
In België verlagen ze overal de snelheden naar 70km/h. Maar om nou te zeggen dat het aantal ongelukken afneemt vraag ik me af. Hier is deze week vlakbij een frontale aanrijding gebeurt. Gevolg twee doden en één zwaargewond. Oorzaak: inhaalmanoeuvre en onoplettendheid, er reed namelijk iemand uit een zijweg de weg op. Wanneer wordt er hier vaak ingehaald? Juist als er iemand met 60 over de weg heen sukkelt. Alleen heb je hier maar een rijstrook om in te halen. Maar het idee blijft hetzelfde.

Heel erg van dat ongeluk... :( Ik krijg een rilling door mn lijf als ik die kaarsjes zie langs de zijkant van de weg...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Misschien omdat veel te veel mensen te hard reden op de A 4? De enige keer dat mijn vader harder dan 130 reed op de snelweg in mijn herinnering was een aantal jaar geleden op het betreffende wegvak. Wij reden toen 160 km/u. (En toen was er geen controle, want we hebben hier nooit een bekeuring voor gekregen) (terzijde, ik werd ziek in de auto; een reden te meer om niet zo hard te rijden...)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Een paar jaar geleden reed ik in een Schiphol-taxi op de A4, meer dan 180 km per uur. Ik voelde mij als passagier niet echt veilig, ook al was het na 11 uur 's avonds.
Sindsdien heb ik nooit meer een taxi genomen naar Schiphol.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Je reed zeker op de taxibaan van Schiphol in zo'n taxi met vleugels, Harry

Ik zou mij met 180 ook niet veilig voelen: veel te langzaam voor een veilige take-off !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Mijn 'record' staat op 225 (!!) km/h. Op de B27 van Bad Friedrichshall naar Heilbronn. En in de regen. Ik was daar bij familie op bezoek en we gingen 'even' stappen in Heilbronn. En we waren er erg snel. Het weliswaar een Mercedes, maar ik voelde de met al die voorbijflitsende borden en medeweggebruikers toch niet echt veilig.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik hou het op 195km/h op een verlaten A32 tussen Heerenveen en Steenwijk. Dat was een paar jaar geleden, toen de weg nog nieuw was, met supermooi wegdek. Maar dat was wel erg hard. Andere hoge snelheid is 190 tussen Kufstein en Innsbruck. Terug op de camping kwamen we erachter dat de dakkoffer er nog op zat :shock: :? Maargoed, die was er dus niet afgewaait.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mijn snelheidsrecord (op land) is 300 km/u in de TGV tussen Bruxelles Midi en Paris Nord.
In de auto ongeveer 210 km/u op de E 40 tussen Leuven en Luik. Na een nachtje stappen (in Leuven) teruggelift naar de camping (tussen Verviers en Eupen) waar we stonden. Ik denk niet dat ik heel verantwoord bezig ben geweest, maar dat terzijde.
De grootste snelheidsovertreding die ik heb meegemaakt in de auto was toen we 140 reden in de bebouwde kom van Maastricht. Toen zat ik in een taxi. (dat laat zich raden, natuurlijk).
Het engste wat ik heb meegemaakt was op de weg van Tel Aviv naar Caïro, toen we bij het binnenrijden van de laatste metropool met 140 km/u dwars door een flink gat in de weg reden. We werden gelanceerd...
Trouwens met 100 km/u in zware regenval in de bus op een smalle binnenweg rijden is ook erg goed wil je van een te lage bloeddruk afkomen... ;)

Het snelste wat ik zelf tijdens rijles gereden heb is 140 op de teller (= ongeveer 135 in het echt, zou net aan een bekeuring van 30 euro hebben kunnen opleveren). Ik was aan een dubbele inhaalmanoeuvre bezig en lette dus niet goed genoeg op de snelheidsmeter... :oops:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

ik schreef:Mijn 'record' staat op 225 (!!) km/h. Op de B27 van Bad Friedrichshall naar Heilbronn. En in de regen. Ik was daar bij familie op bezoek en we gingen 'even' stappen in Heilbronn. En we waren er erg snel. Het weliswaar een Mercedes, maar ik voelde de met al die voorbijflitsende borden en medeweggebruikers toch niet echt veilig.
Even voor de goede orde: Hier heb ik zelf niet gereden, ik reed met iemand mee. Mijn eigen 'echte' record staat op zo'n 180, eveneens in Duitsland. Maar dat heb ik maar een minuut volgehouden, ik vond het te eng en te onverantwoordelijk om zo lang hard door te rijden.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Vinny schreef:Mijn snelheidsrecord (op land) is 300 km/u in de TGV tussen Bruxelles Midi en Paris Nord.
Ja, als we zo gaan beginnen, heb ik ook wel eens hard gereden op de start- en landingsbanen van Schiphol :P

Verder rijden wij nooit zo hard, ook niet in Duitsland. De top ligt dan wel rond de 160 km/h. Echt te snel rijden ben ik dan ook niet gewend. Ik heb het uiteraard wel veel gezien. In Duitsland reden we eens op de autobahn van Trier naar Saarbrücken. Toen zei mijn vader opeens: "moet je eens links kijken". En hij had het nog niet gezegd of er vloog een Ferrari (denk ik) voorbij. Wij reden rond de 140 km/h, maar maar deze wagen ging zo hard dat hij ook meteen uit het zicht was verdwenen, een vrij bizarre ervaring, ik heb het daarna ook nooit meer zodanig meegemaakt, maar het zal in Duitsland ongetwijfeld meer voorkomen.

Als het gaat om gevaarlijk rijden, dan denk ik aan een bustocht die ik in China heb gemaakt. Dat was met de bus van Kunming naar Lijiang, in het zuidwesten van China. In het begin hadden we wat file gehad, en de buschauffeur was er veel aan gelegen om dat in te halen. Op hoge snelheid scheurden we over de wegen. Ongeveer op de helft buigt de snelweg af, naar het oosten, en loopt er alleen een bergweg naar Lijiang. Ook op deze weg was inhalen geen bezwaar. Tot het moment dat we in een bocht reden, en de chauffeur een vrachtwagen wilde inhalen. Luid toeterend gokte de chauffeur het erop dat er geen verkeer van de andere kant zou komen. Dat kwam er helaas wel, van de andere kant kwam precies op dat moment ook een touringcar de hoek om denderen. Geschrokken toeterde deze buschauffeur, maar wij waren al halverweg de vrachtwagen en konden niet meer terug. Hoe het precies is gegaan, weet ik nog steeds niet, alleen dat we na het horen van een raar hol geluid, alsof je het raampje openhebt in een tunnel en een paar toeters later er langs waren, met aan allebei de kanten een paar centimeter over. De hele bus, 59 Chinezen, en een verdwaalde Hollander, in schrik achterlatend.

Dat het weleens misgaat, bleek ongeveer 20 km verder toen een bus uit tegengestelde richting in de berm was beland en daar gekanteld in de struiken. Zo op het oog waren er geen gewonden, en werden net de laatsten geholpen bij het uit de bus klauteren, maar het gaf niet echt een lekker idee voor de rest van de reis. En ik moest er 4 dagen later ook weer mee terug naar Kunming :)

Nou ja, het is iig goed afgelopen. Achteraf lach je erom, zullen we maar zeggen, maar dit is in het verkeer wel de meest enge ervaring geweest tot nu toe.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ja, als we zo gaan beginnen, heb ik ook wel eens hard gereden op de start- en landingsbanen van Schiphol
Ik meen dat vliegtuigen ongeveer 300 rijden bij de start en landing. In de lucht is het ongeveer 950 km/u (beetje afhankelijk van de maatschappij en windrichting en -sterkte). Ik wilde dit daarom niet mee laten tellen :D
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Volgens mij is het 280 bij opstijgen en 220 bij het landen.
brun
woonerf

Bericht door brun »

Mij lijkt de trajectcontrole op de A4 volkomen onzin. Het enige effect van die constructie is dat iedereen nu een paar kilometer lang keurig vijf banen naast elkaar met 120 per uur doorrijdt. Daarvoor en daarna gaat het gas erop.
Verkeersveiligheid? Als je de ongevalsstatistieken bekijkt (http://bg0.vertis.nl/dataportal/?id=-5023), was de westbaan op die plek behoorlijk veilig. De meeste aanrijdingen gebeurden op de parkeerplaats (!) en, op die plaats van de A4, op de oostbaan.
Een stukje verderop, zeg maar rond het aquaduct, knalde het VEEL vaker. Raar hoor - daar is het 100 km/uur en meestal rijdt het verkeer er nog langzamer, door de drukte.
Maar ja, dat is Nederland, waar 120 km/uur op een tienbaanssnelweg als uiterste, nog nét niet gevaarlijke snelheid wordt beschouwd.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

brun schreef:Daarvoor en daarna gaat het gas erop.
Tenzij ze vlak na de trajectcontrole weer een flitser neerzetten.
BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ »

Palance schreef:Mijn 'record' staat op 225 (!!) km/h. Op de B27 van Bad Friedrichshall naar Heilbronn. En in de regen. Ik was daar bij familie op bezoek en we gingen 'even' stappen in Heilbronn. En we waren er erg snel. Het weliswaar een Mercedes, maar ik voelde de met al die voorbijflitsende borden en medeweggebruikers toch niet echt veilig.
Een keer 250km/h in Nederland op de A270. Mooi een stuk recht 4 uur snachts.
Wel regelmatig ruim boven de 200 in Duitsland.
Bart
autoweg

Bericht door Bart »

mijn record: 2 keer 210 km/u op de teller, op de Autobahn 30, bij Bad Bentheim... Daar wilden we "een ijsje halen" maar we zijn er nooit van de snelweg afgereden.

Record in Nederland: +/- 190 km/u op de Afsluitdijk.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
Hajo
2x4 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Mijn hoogste snelheid (gecorrigeerd): circa 240 km/h op de A7 t.h.v. Avenhorn ri. Amsterdam. Reden: overtreder achtervolgen die met meer dan 200 km/h over de weg raasde en geen gevolg gaf aan ons volg- en stop-teken. Ik had op dat moment een ontheffing. :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Hajo schreef:Mijn hoogste snelheid (gecorrigeerd): circa 240 km/h op de A7 t.h.v. Avenhorn ri. Amsterdam. Reden: overtreder achtervolgen die met meer dan 200 km/h over de weg raasde en geen gevolg gaf aan ons volg- en stop-teken. Ik had op dat moment een ontheffing. :)
En heb je 'm uiteindelijk staande gehouden?
Hajo
2x4 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Frits schreef:En heb je 'm uiteindelijk staande gehouden?
Nee. Collega's wel: op de A10-Noord. Auto in beslag genomen, rijbewijs ingevorderd en dagvaarding door OM. Als ik het me goed herinner werd de man veroordeeld voor roekeloos en gevaarlijk weggedrag (artikel 5), de veel te hoge snelheid en het herhaaldelijk negeren van een politie bevel. Vonnis was meen ik 6 maanden OBM (Ontzegging tot het Besturen van een Motorvoertuig) waarvan 3 voorwaardelijk en een zware geldboete, 2.500 gulden meen ik. Ik was bij de zitting getuige van het OM.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel