[FOTO] [[VIDEO [OOIJ] Oostelijke Ontsluiting IJburg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: [FOTO] [OOIJ] Brug Oostelijke Ontsluiting IJburg

Bericht door Attietattie » wo 26 jun 2013, 10:35

Almere en Purmerend hoge huizenprijzen??
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » wo 26 jun 2013, 10:45

Ik denk dat hij bedoelt dat IJburg een slaapstad is, net zoals Almere en Purmerend dat ook zijn (maar dan dus duurder).

Je moet je ook wel realiseren dat in alle IJburg plannen er wel degelijk een metroverbinding met de Ringlijn zat (richting de grote werklocaties en handiger stations). Ook had de OOIJ al lang af moeten zijn. Volgens mij meer een kwestie van geld is op (opbrengsten en tempo van ontwikkeling vallen tegen) dan van linkse utopie.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 26 jun 2013, 11:20

Juist, dat bedoel ik.

In weerwil van wat de gemeente voor ogen had is IJburg gewoon een slaapstad waar overdag weinig gebeurt. Net als Purmerend, Almere etc.

Alleen is IJburg veel duurder en veel meer volgebouwd. Er wonen in de koopwoningen heel veel yuppen met kids die om wat voor reden dan ook (status ?) graag in Amsterdam wilden blijven wonen, ook toen er kinderen kwamen. Zij gruwelen bij de gedachte in Almere te moeten wonen, maar feitelijk wonen ze gewoon in eenzelfde soort plaats (maar dan veel duurder en voller) waar toevallig het bord Amsterdam bij staat.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 26 jun 2013, 11:25

Chris schreef:De gemiddelde forens uit Almere zal heel weinig aan zo'n metro hebben. De meeste banen zitten niet in het centrum van Amsterdam en zij die met het OV willen reizen doen dat toch al, er ligt immers een directe verbinding naar Amsterdam CS. Het aandeel OV op woon-werk verkeer tussen Almere en Amsterdam is al één van de hoogste van Nederland.
Ik ken ook mensen uit almere. Iemand zocht een nieuwe baan in Amsterdam, en heeft er enkele moeten afwijzen omdat ze niet per trein bereikbaar waren. En hij had geen zin om elke dag in de file te moeten staan. Met betere ov-verbindingen kun je dus wel degelijk wat winnen. Met een metro adam - almere is niet alleen CS beter te bereiken (waarschijnlijk blijft de trein ook gewoon sneller dan een metro die overal stopt), maar verschillende haltes overal in en om Amsterdam. Van mij mag het metro/lightrailnetwerk rond A'dam sowieso wel een stuk uitgebreider. Den Haag heeft zelfs een beter netwerk dan Amsterdam als het om het bedienen van de voorsteden gaat ! Zo is er naar Puremerend enkel een busverbinding (de trein rijdt om en is meestal niet lonend)... Ook naar de regio IJmond kan een soort lightrailverbinding komen. Ze plannen nu een peperdure busbaan die 3 minuten (wow !...) reistijdwinst oplevert, een lightrailverbinding is natuurlijk een stuk hoogwaardiger.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 26 jun 2013, 11:41

Naar Purmerend enkel een busverbinding? Zo kun je het noemen, maar wat voor één! Zo ongeveer de best lopende busverbinding van Nederland. Daar valt echt geen eer meer te behalen. Een metroverbinding zal behalve duur in aanleg ook nog eens een verslechtering opleveren voor het merendeel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 26 jun 2013, 18:27

Chris schreef:^^ Met ¾ sociale huur heb je weinig keus...
Hierdoor wonen er juist minder mensen dan er in Amsterdam willen wonen. Je staat 10 jaar op een wachtlijst.

Ben het overigens wel eens dat dit geen sociale woningbouw is, maar asociale woningbouw. Maar goed dat vind eigenlijk iedereen behalve...
De PvdA Amsterdam. En daar stemmen de meeste Amsterdammers nou eenmaal op. Dan krijg je wat je wordt voorgeschoteld hoor. Een desinvestering in het wegennet, een paar prestigeprojecten om de wethouder tevreden te stellen en conservatief sociaal beleid zonder dat de burgers echt worden geholpen plus een paar symboolmaatregelen om de drugs- en prostitutieproblematiek in de hand te houden.

Wil je dat allemaal niet, stem dan gewoon een andere partij. Maar zolang ik in Amsterdam zo ongeveer de enige ben zal dat niet opschieten...

Sorry voor de off-topic bijdrage.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 04 okt 2013, 13:00

In de lokale media rond Amsterdamse staat deze week dat wethouder van de gemeente Amsterdam Van Poelgeest erop blijft staan dat zodra de brug over het Amsterdam Rijnkanaal open is, de zogenaamde NUON weg (die over het terrein van de energiecentrale bij Diemen gaat) dicht moet voor doorgaand verkeer. Deze weg wordt onder meer door veel IJburgers gebruikt om bij het winkelcentrum Maxis te komen en om bij Muiden de A1 op te gaan. NUON en de gemeente Muiden hebben er niks op tegen de NUON weg open te houden, maar de Amsterdamse Groen Links wethouder spreekt hier zijn veto over uit (alhoewel dat wat vaag is, omdat die hele NUON weg niet eens in de gemeente Amsterdam ligt). Inmiddels beginnen ook winkeliers van de Maxis en bewonersgroepen uit IJburg zich te roeren om de weg open te houden. Waarom Van Poelgeest tegen het openhouden van de weg is, is niet helemaal duidelijk en het blijkt dat de gemeenteraad van Amsterdam er tot voor kort niet van bewust was dat Muiden en Nuon geen bezwaar hebben tegen het openhouden van de weg. De VVD in Amsterdam heeft nu een oproep gedaan om het al vele jaren geleden genomen besluit om t.z.t. de NUON weg dicht te doen met de kennis van nu te herzien. Kortom: wordt vervolgd.

Zie voor meer info onder meer hier, hier en hier

Afbeelding

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 okt 2013, 19:13

Er zijn als ik me goed herinner twee zaken die een rol spelen. Enerzijds is de weg langs de Nuon een particuliere weg (beheerd door de energiereus zelf) en ten tweede was er destijds sprake van een geluidshinderprobleem, waarbij de gemeente een rare vorm van creatief boekhouden in het akoestisch onderzoek heeft toegepast. Sluipverkeer vanuit Almere hoeft na de verbetering van de A 1 en de A 9 geen issue meer te zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 04 okt 2013, 19:41

^^ Eventueel sluipverkeer vanuit Almere loopt toch standaard vast op de bottleneck die IJburglaan heet. Lekker over één rijstrook van stoplicht naar stoplicht, de enige ontsluitingsweg die IJburg rijk is (ik vraag me nog wel eens af wat er zou gebeuren als door een ongeval gridlock ontstaat op de IJburglaan en ambulances vervolgens niet bij spoedgevallen kunnen komen).

Nee, ik geloof niet dat er zich iemand druk hoeft te maken over sluipverkeer. Maar ja, je krijgt de principes en Maarten van Poelgeest is iemand die nogal van de politieke principes is. Denk aan een Zuidasdok dat 40% sociale woningbouw moet hebben. Voor de afdeling principes in de Stopera is iedere extra verkeerscapaciteit ongewenst. En het feit dat de door sommigen verafschuwde Maxis (weidewinkel waarvoor je de auto moet gebruiken, concurrent voor het wijkwinkelcentrum dat Amsterdam zo graag tot echte wasdom ziet komen) daarmee minder goed bereikbaar wordt vanaf IJburg is dan nog eens een extra winstfactor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 okt 2013, 19:43

Nee, ik geloof niet dat er zich iemand druk hoeft te maken over sluipverkeer.
Wel eens het ijburg forum gelezen? Er zijn behoorlijk wat mensen die beweren dat de hele fileproblematiek op de IJburglaan te wijten is aan gebiedsvreemd verkeer. Ik kan dat zelf vanuit mijn bureaustoel niet vaststellen, en als ik naar het strand ga dan is vooral de IJtram druk, maar op de Ijburglaan heb ik het nooit drukker gezien dan op eender welke andere stedelijke verbindingsweg in Amsterdam...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 okt 2013, 19:44

En het feit dat de door sommigen verafschuwde Maxis (weidewinkel waarvoor je de auto moet gebruiken, concurrent voor het wijkwinkelcentrum dat Amsterdam zo graag tot echte wasdom ziet komen) daarmee minder goed bereikbaar wordt vanaf IJburg is dan nog eens een extra winstfactor.
Dan moet je een beetje extra omrijden. Nou nou nou zeg. Een echte vent fietst toch gewoon van IJburg naar de Maxis. Ik doe dat zelfs vanuit Amsterdam-West nog... :roll:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 04 okt 2013, 20:45

Ja lekker de weekboodschappen voor het hele gezin achter op de fiets meenemen....... :neenee: Dat gaat natuurlijk niet Vinny.

Verder eens met Pino's analyse. Ik kan me niet voorstellen dat er zielen zijn die via IJburg rijden om een file op de A1 te ontwijken. Zeker in de ochtendspits ga je dan van de regen in een tropische stortbui......

Als je op IJburg woont ligt boodschappen doen bij de Maxis wel voor de hand. Daar zijn veel en ruime winkels en kan je voor de deur gratis parkeren. Op IJburg zelf moet je gewoon nog betalen ook om bij je eigen wijnwinkelcentrum te parkeren......... :facepalm:
Laatst gewijzigd door Rein op vr 04 okt 2013, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 okt 2013, 20:46

Hmmmmm ik doe weekboodschappen in Sneek. Dat is 12 kilometer fietsen. :rofl2:

(Nou ja de stofzuiger die ik onlangs gekocht heb, heb ik laten bezorgen :oops: )

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 okt 2013, 22:15

Ik heb het een paar keer gedaan 's ochtends via IJburg rijden. De Maxisweg en de "Nuonweg" en het eerste stuk IJburg in is geen probleem maar de IJburglaan is kommer en kwel. Een deel kan je omzeilen via de Bert Haanstrakade maar dan kom je, na een serie pokkedrempels, bij de scherpe bocht naar de Cas Oorthuyskade vast te staan waarbij ook nog verkeer uit de zijstraatjes er tussen moet.

's avonds in de andere richting het ritsprobleem bij de Enneüs Heermabrug waar het van twee stroken terug gaan naar één wat regelmatig een file veroorzaakt op de afrit 14 die zelfs terugslaat tot op de A1.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 11 nov 2013, 23:34

Stand van zaken op dit moment:

[youtube]HFYr-hXmHaU[/youtube]

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 28 nov 2013, 8:56

Een kort artikel in de Amsterdamse editie van de Telegraaf over de oostelijke ontsluiting vandaag.

Men schrijft onder andere:
De Telegraaf schreef: De werkzaamheden aan de wegen richting AmsterdamOost hebben de afgelopen drie maanden stilgelegen. Dit was nodig om de gebruikte 1,2 miljoen kubieke meter zand - vergelijkbaar met zo’n 80.000 zandwagens – verder te laten inklinken.

Met dit zandpakket is de weg 17,5 meter opgehoogd. Nu het wegenwerk van start is gegaan, is het project in een eindfase terechtgekomen. Tot eind volgend jaar wordt gewerkt aan de op- en afrit naar de A1 bij Diemen, de afrit van de A9 naar IJburg en de aansluiting op de 150 meter lange markante Uyllanderbrug.
En aangaande de NUON-weg heb ik uit lokale Amsterdamse media begrepen dat de stadsdeelraad Amsterdam-Oost een motie heeft aangenomen om deze weg open te laten na gereedkoming van de OOIJ. De formele beslissing schijnt echter genomen te moeten worden door de gemeenteraad van Amsterdam die openlating tot nu toe als 'te duur' bestempelde. Overigens vind ik het nog steeds vaag dat de gemeente Amsterdam een beslissende stem heeft over een weg die in een andere gemeente, namelijk Diemen, ligt. Maar wellicht is het wel zo dat formeel de gemeente Diemen erover gaat, maar dat het de gemeente Amsterdam is die nu voor het onderhoud etc van deze private weg opdraait. :confuuuse:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 nov 2013, 20:07

Volgens mij gaat Amsterdam daar niet over en Diemen ook niet, maar gaat de NUON daar over. De (tijdelijke) openstelling via de NUON weg is ook al een soap geweest waar nogal wat mensen erg boos over waren. Veel IJburgers denken dat de lange files in de wijk veroorzaakt worden door verkeer uit de Flevopolders en Hilversum/Amersfoort dat bij Muiden de snelweg verlaat en via de NUON weg en IJburg Amsterdam-Centrum probeert binnen te komen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 10 jan 2014, 10:16

De Amsterdamse gemeenteraad heeft er op 19 december 2013 mee ingestemd dat de NUON weg (of officieel Overdiemerweg) in Diemen open moet blijven. De gemeente Muiden is hier blij mee. Het is niet helemaal duidelijk hoe de gemeente Diemen (waar deze private weg nu eenmaal ligt) in de wedstrijd zit.
red-amsterdam.nl schreef:De Amsterdamse gemeenteraad heeft op 19 december ingestemd met het voorstel van Red Amsterdam, VVD, D66 en Trots om alles in het werk te stellen om de Overdiemerweg, beter bekend als de Nuonweg, open te houden. Alleen GroenLinks stemde tegen het voorstel
en
Gemeente Muiden schreef: Gemeente Muiden blij met akkoord Amsterdam om de Nuonweg open te houden

Wethouders Wimar Jaeger (Economische Zaken) en Rob Meerhof (Verkeer) reageren verheugd op de instemming van de Amsterdamse gemeenteraad om de Nuonweg open te houden: “het openhouden van de verbinding tussen Muiden en IJburg is van groot belang voor de werkgelegenheid bij Maxis en voor de schoolgaande kinderen die op de fiets van Muiden naar IJburg fietsen. Wij vertrouwen er op dat het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam spoedig uitvoering geeft aan het besluit van de raad”, aldus Jaeger en Meerhof.

De gemeente Muiden is al ruim een jaar bezig om Amsterdam ervan te overtuigen dat het besluit om de Nuonweg in 2014 af te sluiten, geen goede beslissing is geweest. De vrees voor sluipverkeer op de route is uitgebleven mede vanwege de uitbreiding van spitsstroken op de A1. Een goed alternatief is er niet voor schoolgaande jeugd als de weg dichtgaat. Ook de regio Regio Gooi en Vechtstreek steunt het standpunt van Muiden hierin. Met het aannemen van het voorstel roept de Amsterdamse gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders op in samenspraak met Nuon, Maxis, de gemeente Diemen en de gemeente Muiden tot een oplossing te komen om de weg open te houden voor auto- en fietsverkeer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 11 feb 2014, 15:11

Ik heb de indruk dat men binnenkort gaat asfalteren bij de nieuwe brug.

Afbeelding

Afbeelding

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 11 feb 2014, 17:26

Ze zijn bij knooppunt Diemen langs de verbindingsboog ook druk doende met een aardebaan

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 13 mei 2014, 21:52

Hedenavond even een filmpje gedraaid.

[youtube]5Ua8sJS0nyY[/youtube]

als vergelijking het filmpje van vorige maand (vanaf ong. 2min50):

[youtube]KANaOhWO4SY[/youtube]

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: [FOTO] [[VIDEO [OOIJ] Oostelijke Ontsluiting IJburg

Bericht door Attietattie » di 13 mei 2014, 22:01

Pas op dat je er alleen rijdt op de juiste tijdstippen he. Ik ben er wel eens staandegehouden.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 13 mei 2014, 22:21

Je mag tussen 16:00 en 19:00 tot bij die parkeerstrook na de kruising met het weggetje richting de kanaaldijk rijden. Bij die onderste video was ik daar gekeerd om richting de kanaaldijk te gaan. Ik wilde nog even bij het bouwterrein van de tweede Muiderbrug te kijken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 22 jul 2014, 17:30

de Overdiemerweg gaat bij opening van de Uyllanderbrug deze week toch dicht. Of dit voorlopig is of definitief is onbekend. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat ook het fietspad wordt afgesloten aangezien fietsers tussen Muiden en IJburg nu behoorlijk om moeten gaan fietsen.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een foto van de nieuwe brug die komende vrijdag open gaat voor verkeer.

Afbeelding

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 22 jul 2014, 19:59

Wel mooi dat ze de hele stijl zoals de lichtmasten hebben overgenomen van de verderop gelegen Premselabrug.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 22 jul 2014, 20:27

En dan ook nog in de verte onder de hoogspanningsmasten een kleine versie ervan. :top:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jul 2014, 18:54

De brug is open! Later meer foto's.

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jul 2014, 19:20

En de NUON-weg is per vandaag dicht. Hier lijkt mij met de auto geen doorkomen meer aan.

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jul 2014, 20:10

Vandaag is dus (eindelijk) de Uyllanderbrug geopend, een nieuwe verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Diemen. De Uyllanderbrug maakt onderdeel uit van de S114 die nu vanaf de oostkant van IJburg is verlengd tot aan Diemen.

Foto's in de spoiler.

Vanaf IJburg naar Diemen (A1)
SPOILER: TOON

Afbeelding

We verlaten IJburg (en tegelijk de gemeente Amsterdam) over de (al bestaande) Benno Premselabrug. Bubeko :A1-70: dus.

Afbeelding

Afbeelding

Na de brug nader je al snel de aansluiting met de Overdiemerweg. Links de inmiddels afgesloten NUON-weg, rechts leidt naar een kleine jachthaven en een paar woningen.

Afbeelding

We naderen de Uyllanderbrug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de brug volgt een bocht naar rechts om een kleine kilometer later bij de aansluiting Diemen op de A1 terecht te kunnen komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We naderen een bijzondere kruising met drie linksaffers.

Afbeelding

Afbeelding

Onder de A1 door.

Afbeelding

Na het tunneltje onder het spoor door kom je op de oude weg naar Diemen uit.
Laatst gewijzigd door Rein op vr 25 jul 2014, 20:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jul 2014, 20:13

En vanaf Diemen naar IJburg.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder het spoor door.

Afbeelding

Ter hoogte van de A1.

Afbeelding

Verkeer komend vanaf de A1 heeft een vrije rechtsaffer richting IJburg en hoeft dus niet via deze kruising.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding