[FOTO] [[VIDEO [OOIJ] Oostelijke Ontsluiting IJburg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [FOTO] [[VIDEO [OOIJ] Oostelijke Ontsluiting IJburg

Bericht door Wouter N14 » vr 25 jul 2014, 20:15

SPOILER: TOON

Afbeelding
Wat is de bedoeling van die dubbele hoge lantaarns? :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 jul 2014, 20:22

Er moet nog een tweede rijstrook bij komen?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2014, 20:24

Mooie foto's :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jul 2014, 20:28

De tweede strook op de brug (en het stuk aan de IJburgse kant) is een busbaan. Tja die 2 of 4 bussen per uur moeten alle ruimte krijgen natuurlijk.......

De bedoeling is om op termijn vlak na de brug een aansluiting te maken op de A9 in/bij KP Diemen, die loopt daar vlak langs. Daarvoor zijn wat voorbereidende werkzaamheden getroffen, inclusief afgeplakte borden. Althans ik neem dat ze daarvoor zijn.

Afbeelding

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 25 jul 2014, 21:01

^^Men was ook bezig met de afrit in knooppunt Diemen die daar aftakt vanaf de verbindingsboog A9 -> A1 richting Amsterdam.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 26 jul 2014, 12:34

Interessante foto's! Maar man man man, wat een overdaad aan bebording en bewegwijzering. :roll:

Wat is de reden dat die weg bubeko 70 is? 70 bubeko mag alleen op korte stukjes gevaarlijke weg.
De :D4: vind ik ook erg overbodig op veel plekken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 jul 2014, 14:02

De Premselabrug was al 70 km/u, dat hebben ze kennelijk doorgetrokken over de nieuwe segment. Ook de weg over de Muiderbrug is 70 geworden.
De S114 tussen de A10 en de Piet Heintunnel was tot enkele jaren geleden ook 70. Daar is het verlaagd naar 50 km/u. De tunnel is ook 70.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 26 jul 2014, 14:48

Ja maar dat stuk rond de A10 is tegenwoordig allemaal bibeko, waardoor de rare situatie van bubeko :A1: is opgeheven.

Het :A1-70: deel waar het nu over gaat ligt volledig in de gemeente Diemen, dus formeel heeft de gemeente Amsterdam hier niets over te zeggen. Ik vermoed dat het voornamelijk ligt aan de incompetentie van wethouder en ambtenaren van de (kleine) gemeente Diemen. Gezien ook de discussies over de afsluiting van de NUON weg kan je namelijk zeer de vraag stellen of ze hun hersencellen daar wel allemaal op een rijtje hebben. :shutup: Voornaamste argument voor de afsluiting is tegenwoordig dat dat openhouding tot sluipverkeer in het centrum van Diemen zou leiden. :nuts:

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 jul 2014, 15:52

Een heleboel fotootjes achter elkaar vormen het volgende bewegende beeld van de route:

[youtube]kmKk1tCmMLk[/youtube]

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 jul 2014, 17:04

En de video in de andere richting:

[youtube]wPMJMmdGEJw[/youtube]

Ik vind vooral die busbanen/stroken apart ingericht. Onder andere bij kruising bij de Nuonweg die in de richting IJburg een opstelvak heeft voor linksaf die de busstrook onderbreek. De bus moet dus het opstelvak negeren om daarna de busstrook te vervolgen.
In de tweede video reed ik toevallig achter een bus die rijkelijk laat pas de busstrook kiest. De chauffeur moet nog even wennen aan de nieuwe situatie denk ik.
Verder hebben de kruisingen van de aansluiting Diemen bij elkaar een best complexe inrichting.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 26 jul 2014, 18:12

Mooie video's, maar een erg druk ogend wegbeeld. Ook de locatie van de busbanen vind ik onlogisch. Doordat deze in het midden zijn geplaatst moeten zij onnodig veel verkeer kruisen. Normaal bevinden de busstroken zich daarom ook vaker aan de rechterkant van het overige verkeer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 jul 2014, 20:56

Waarom zijn er überhaupt busbanen? Is dit zo'n belangrijke busverbinding? Het lijkt me toch bovenal een suburb-suburb-verbinding.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 26 jul 2014, 22:41

Volgens mij gaat daar alleen een bus van IJburg naar Amsterdam Zuidoost overheen. Daar zullen gerust wel wat scholieren en een enkele forens mee reizen, maar echt druk is die verbinding volgens mij niet, al rijdt hij overdag elke 10 minuten.

Maar IJburg is natuurlijk aangelegd als een autoluwe wijk, vandaar dat er ook maar 1 (smalle) ontsluitingsweg was gepland (2x1 voor 45.000 inwoners :nuts: ) en dat heel IJburg betaald parkeergebied is, en dus wordt er (te) veel aandacht aan het OV gegeven. Die hele busbaan is echt 1 grote quatsch, maar resultante van een linkse politiek.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 26 jul 2014, 23:01

Volgens de lijnennetkaart (PDF) gaat er inderdaad welgeteld 1 buslijn overheen (lijn 66).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 jul 2014, 8:26

Chris schreef:Waarom zijn er überhaupt busbanen? Is dit zo'n belangrijke busverbinding? Het lijkt me toch bovenal een suburb-suburb-verbinding.
Ik vermoed dat het een overblijfsel is van de Zuidtangent-planning: de busverbinding Haarlem-Schiphol-Amsterdam Bijlmer en dan dus verder door naar IJburg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 27 jul 2014, 12:25

Het hele IJburg project is ook slachtoffer geworden van de crisis. Er waren nog een paar extra eilanden gepland die er nu niet gaan komen. Verder is op de bestaande eilanden nog lang de boel niet volgebouwd. Daarnaast zijn er woningen op het Zeeburgereiland gepland op de plek waar de waterzuivering ooit stond. Een paar van de silo's staan er nog. Inmiddels is daar begonnen met de bouw na flinke vertraging door de crisis en dat schiet nu al aardig op. Dat gaat in de toekomst ook verkeer genereren al zal dat voor de OOIJ niet direct invloed hebben aangezien het Zeeburgereiland binnen de ring ligt.

De busbaan/stroken houden nu op zodra je IJburg in rijdt. Maar die weg moet nog een stuk door lopen met gescheiden rijbanen. De aanzet daarvoor is al te zien. Ben benieuwd wanneer dat zal gaan gebeuren. De busbaan zal wel gepland zijn om tot het eindpunt van tram 26 door te lopen. De tram keert nu bij de kruising met de Eva Besnyostraat. Ik had begrepen dat de tramlijn nog tot bij de Bert Haanstrakade had moeten doorlopen. De IJburglaan heeft ruimte daarvoor in de middenberm.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 27 jul 2014, 14:06

De tramlijn had na de Bert Haanstrakade nog verder moeten lopen tot op het Centrumeiland. Voor dit eiland is al lang geleden een stuk zand opgespoten, maar daarna is er niks meer gebeurd. Dit jaar is men begonnen de kop van wat ooit het Centrumeiland had moeten worden voor te bereiden op eventuele bouwrijpmaking. In het najaar gaat men hier mee door. Voor zover ik weet zijn de verdere plannen voor dit deel van IJburg heel beperkt geworden, het Centrumeiland zoals ooit bedacht zal er de komende tientallen jaren niet gaan komen denk ik zo.

Ik denk dan ook niet dat de tramlijn spoedig verder wordt doorgetrokken of er zouden op de kop van het Centrumeiland stiekum erg veel woningen moeten zijn gepland. In dat geval zie ik het eindpunt van lijn 26 nog wel eens een paar honderd meter verder doorgetrokken worden. Doortrekking van lijn 26 over de Premselabrug en de Uylanderbrug richting Diemen lijkt mij geen optie, te duur en te weinig reizigers.

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » di 29 jul 2014, 15:36

Kunnen ijburgers na de brug niet gewoon de a1 richting muiden pakken en dan afslag 3 ? Dan ben je er toch ook?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 29 jul 2014, 16:05

Om naar de Maxis te gaan bedoel je? Ja dat kan, maar dat is een behoorlijk stuk omrijden ten opzichte van de 'oude' route. De Maxis ligt namelijk zo'n beetje tussen afrit 2 en 3 in en via de A1 ga je er dus eerst een stuk voorbij waarna je binnendoor weer helemaal terug moet rijden. Naar verluid zou dit (enkele reis) bijna 17 km langer zijn, al lijkt mij dat wel heel erg veel.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 29 jul 2014, 17:05

17 niet, maar het is wel ~11km in plaats van ~1km.

the_freak
dorpsstraat

Bericht door the_freak » wo 30 jul 2014, 20:17

Is het geen mogelijkheid om de Diemerpolderweg tot aan maxis open te stellen?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 30 jul 2014, 21:02

^^

Natuurlijk zijn er mogelijkheden, maar als je te maken hebt met een lastige gemeente (Diemen) kun je dit soort beslissingen wel vergeten.
Hopelijk wordt Diemen samengevoegd of gaat de provincie Noord Holland deze gemeente op haar verantwoordelijkheid wijzen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 22 aug 2014, 20:55

De nieuwe afrit van de A9 naar de S114 in knooppunt Diemen.

[youtube]rnR_-dVEwEY[/youtube]

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 22 aug 2014, 21:04

Wat een slingerpad zeg. Maar goed, het scheelt weer een seconde of 30 ten opzichte van rijden via afrit 2 van de A1.

Krijgt deze afrit eigenlijk een afritnummer? Aangezien op de A9 afrit 1 al is vergeven, dat is nl de afrit Weesp, zou dit dan afrit 0 moeten worden. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 22 aug 2014, 21:18

^^ Gewoon 1a toch?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 22 aug 2014, 21:25

Dit lijkt mij sowieso een tijdelijke oplossing aangezien knooppunt Diemen uiteindelijk helemaal overhoop gaat.
Er staan nu twee gele wegwijzerbordjes, of wat er voor door moet gaan. Eentje bij de uitvoeger die in de video te zien is. Maar voor het spoorviaduct staat nog een bordje met "IJburg" zonder S114 en een schuine pijl. Ik had de video wat later opgepakt dus die zit er niet in. Hieronder een screenshot met dat bordje

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op vr 22 aug 2014, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 22 aug 2014, 21:26

^^ hadden ze het bord niet een klein tikkie breder kunnen maken of de tekst een ietsiepietsie kleiner? Zo past 'IJburg' maar echt net.
Wouter N14 schreef:^^ Gewoon 1a toch?
Dan zou je als volgorde hebben 2 - 1 - 1a. Nummertechnisch is dat niet logisch, al komt zoiets vaker voor meen ik.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 22 aug 2014, 22:17

Dat kleine bordje IJburg is zeer tijdelijk.
Het zal worden vervangen.

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 22 aug 2014, 22:17

Beter dan een nummerloze afrit of afrit 0. Edit - :top:

En voor dat kleine bord: was Yburg geen optie? :mrgreen:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 22 aug 2014, 22:34

Rene schreef:Dat kleine bordje IJburg is zeer tijdelijk.
Het zal worden vervangen.

Afbeelding
Maar waarom staat het streepje ( - ) achter Amsterdam en niet voor IJburg, zoals bij de andere Amsterdamse doelen op de Gaasperdammerweg?