Busbaan in tegenrichting opgereden, gevolgen voor rijbewijs?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

werneur
stadsweg

Re: Busbaan in tegenrichting opgereden, gevolgen voor rijbew

Bericht door werneur »

^^ daar zit zeker wat in.. zullen we dan maar voor een bordje D2 gaan? dat zal wel wat duidelijkheid geven.

om even terug te komen op de 1e post.. achteruit een kruispunt terug oprijden zou ik niet doen. zoals je je rijrichting aangeeft met pijlen heb je het goed gedaan, op het punt waar je de rechtse busbaan kiest ben je niet meer aan het spookrijden. en je hebt niemand gehinderd verder.
Wally
verkeersader

Bericht door Wally »

Aan het letten op markering heb je niet zo veel als het gesneeuwd heeft en de markering dus niet te zien is.

Mocht er in het onwaarschijnlijke geval toch een bekeuring volgen dan kun je die m.i. met grote kans op succes aanvechten.

Overigens is dit kruispunt (en ook de nabij gelegen kruispunten bij de afrit A4) al jaren onderwerp van discussie in Schiedam, maar dan gaat het met name om de drukte en filevorming. Met de komst van de A4-MD wordt men helemaal zenuwachtig.
De positionering van het busstation en van de busbaan (kruist nu 2x de toerit A4) maken volgens mij een goede verkeersafwikkeling onnodig lastig.
Vita
zandpaadje

Bericht door Vita »

Chris schreef: zo 05 aug 2012, 17:26 Ik denk ook dat je niet op een boete hoeft te rekenen als je niet bent staande gehouden. Alhoewel de weg wel vrij duidelijk afbuigt kan ik me wel iets bij de situatie voorstellen, je rijdt vrij makkelijk daar in vanaf die opstelstrook, en er staat ook geen verbodsbord of iets dergelijks. Het enige wat je kan zien zijn de haaientanden in de tegengestelde richting maar ik kan me voorstellen dat je dat bij druk verkeer over het hoofd ziet.

Ik had een tijdje terug ook een stomme fout op de Leuvenlaan op De Uithof in Utrecht, waar ik rechtsaf sloeg en iemand in wilde halen, totdat ik erachter kwam dat het geen 2x2 rijstroken waren, maar de andere rijbaan voor bussen was.
Jemig.. Ik had vorige week ook dezelfde situatie. Ik voelde mij zo Dummy. Mijn Google maps stuurde mij ook naar de Leuvenlaan ipv langs Wilhemina kinder Zhs naar de A28. Ik veronderstelde dat het daar alles vaststond ivm spits. Het werd een nachtmerrie! Voor ik het wist was ik op die busbaan beland en kon mij maar niet voorstellen waar de fout begon. Hoe kon ik het missen! Ik was weleens waar moe na een heftige week (spanning hersenoperatie dochter en lange werkdagen) maar toch. Thuis op Google maps nog eens nageplozen en wat bleek op een gegeven moment een onlogische switch naar links naar een smalle weg wat leek op een fietspad. Rechts een enorme brede grijze tweebaansweg. Weleens waar op de grond aanduiding busbaan, maar je let op het verkeer en omgeving. Ik kon onderweg nergens af want steeds stond er een bus ervoor. Mijn dochter had schik maar ik kon wel door de grond zakken. Ik heb geen flits opgemerkt en ben niet aangehouden. Maar ik wacht in spanning af. Maar ik ben van mening dat ik aan het begin een duidelijker aanduiding heb willen zien. Deze fout maak ik nooit meer daar!
Basjuh1981
autoweg

Re: Busbaan in tegenrichting opgereden, gevolgen voor rijbewijs?

Bericht door Basjuh1981 »

^^ Tja, zo heb ik mij eens vergist in Den Haag. Ik reed de Rijnstraat in, terwijl ik eentje verder naar links moest. Toen stond ik dus hier voor het fietslicht te wachten :oops: :lol:
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

In Delft had je (sinds vorige week wordt de brug vervangen en dan wordt de situatie anders) de bocht van de Sebastiaansbrug naar de Zuidwal.
Daar gingen elke dag vele mensen foutief de busbaan op. En dat viel ze niet kwalijk te nemen omdat als je terplekke onbekend bent goed moet kijken wat nu wat is. Dit soort vergissingen ligt echt niet altijd aan de automobilist.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

^^ Als de wegbeheerders de situaties complex maken, al dan niet omdat bepaalde mensen in de politiek bepaalde motieven en wensen hebben, dan zijn ze mijns inziens schuldig aan de fouten die daardoor ontstaan. Zeker als dan elke stad die situaties dan nog weer anders gaat vormgeven dan andere steden...