[CH] Tolwegen in Zwitserland: Autobahnvignet, e-vignette, vrachtwagentol
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
[CH] Tolwegen in Zwitserland: Autobahnvignet, e-vignette, vrachtwagentol
Wij hebben meerdere malen gehad dat we door Zwitserland reden over een secundaire weg. Dit was vaak omdat we maar een dag door Zwitserland gingen en geen zin hadden in een duur vignet. Op de secundaire wegen kom je soms stukken tegen die zijn uitgebouwd tot autostrasse en zijn bewegwijzerd met de kleur groen. Nu is mijn vraag: Zijn alle wegen in Zwitserland die bewegwijzerd zijn met de kleur groen vignetplichtig en zonee hoe kun jij zien of ze dat wel of niet zijn.
-
- Voorzitter
Re: Vignet?

-
- 4x5 autosnelweg

http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_privat ... ml?lang=de
Op het plaatje en op de website vind je wat meer informatie. De "gele" wegen op de kaart zijn expresswegen en kantonale autosnelwegen. Die rijden lekker door en je hebt dus geen vignet nodig voor het gebruik van die wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- dorpsstraat
Dankje VInny
Dit was nou iets waar ik naar op zoek was. Hoewel het niet compleet is biedt het toch een mooi overzicht. Ik denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat wegen die hier niet vermeldt worden wel kantonaal zullen zijn en dus niet vignetplichtig. Zijn jullie het daar mee eens?
Dit was nou iets waar ik naar op zoek was. Hoewel het niet compleet is biedt het toch een mooi overzicht. Ik denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat wegen die hier niet vermeldt worden wel kantonaal zullen zijn en dus niet vignetplichtig. Zijn jullie het daar mee eens?
-
- 4x5 autosnelweg
In zijn algemeenheid: Er missen een paar stukjes weg die onontkoombaar uitkomen op een vignettenplichtige snelweg. Wellicht zijn ze formeel ook wel zonder vignettenplicht, maar je hebt een probleem als je daar rijdt want je kunt niet meer terug. Dit betreft dan de gele weg bij Lugano, je moet bij de rotonde linksaf: http://maps.google.ch/maps?q=46.026737, ... 1&t=h&z=15, en de contournement de Martigny moet je verlaten bij de afrit Expo.
Het enige vraagteken dat ik heb ten opzichte van de kaart is de A 4.
http://maps.google.ch/maps?q=46.896654, ... 1&t=h&z=15
Volgens mij is de tunnel hier wel vignettenplichtig, maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Het enige vraagteken dat ik heb ten opzichte van de kaart is de A 4.
http://maps.google.ch/maps?q=46.896654, ... 1&t=h&z=15
Volgens mij is de tunnel hier wel vignettenplichtig, maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- dorpsstraat
-
- 2x2 autosnelweg
Dat zegt nog niets, dit is gewoon een mogelijke uitzondering waar ik niet aan gedacht heb ... (we hebben alle A-wegen tol gegeven, behalve een lijst met uitzonderingen die ik gemaakt heb).jms schreef:Dat van die tunnel denk ik ook temeer daar GM het rood aangeeft.
Ik weet niet of die kaart rechtsgeldigheid heeft, omdat die op deze officiele website staat. In ieder geval staan er geen borden dat de weg niet vignetplichtig is, zoals hier
http://picasaweb.google.com/10566389316 ... 0280398530
maar ook dat zegt niet veel, want dat staat lang niet bij alle zulke wegen aangegeven.
De A7 klopt strikt genomen niet helemaal op de kaart, want de grensovergang kun je zonder vinget passeren:
http://picasaweb.google.com/11376594199 ... 1999114306
zie ook deze borden
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... 2309084482
(er staat Vignettenfrei bis zum Kreisel Kreuzlingen Nord)
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz
E-vignet in Zwitserland alleen op vrijwillige basis: https://www.srf.ch/news/schweiz/es-darf ... freiwillig
Vooral dit argument is een pijnpunt om in te vervolg lekker te blijven plakken:

Alles op een rijtje tot '15:
Nog meer achtergrondinfo: https://www.srf.ch/news/schweiz/bundesr ... abschaffen
Vooral dit argument is een pijnpunt om in te vervolg lekker te blijven plakken:
Aardig filmfragment inclusief uit 1985.* Unter anderem hatten sich die Gegner der E-Vignette kritisch bezüglich des Datenschutzes geäussert.

Alles op een rijtje tot '15:
- SPOILER: TOON
Nog meer achtergrondinfo: https://www.srf.ch/news/schweiz/bundesr ... abschaffen
-
- Moderator
Ik heb wat documentatie van ASTRA gelezen over het e-vignette.
Men spreekt er sowieso over dat het alleen op basis van een jaarvignet zal blijven:
Men spreekt er sowieso over dat het alleen op basis van een jaarvignet zal blijven:
- Die Entrichtung der Nationalstrassenabgabe als Jahrespauschale soll beibehalten werden.
- Bei einem optimalen Verlauf und einer singulären Einführung könnte das neue Abgabesys-tem frühestens ab 2023 eingeführt werden.
-
- Moderator
Re: [CH] Tolwegen in Zwitserland: Autobahnvignet, e-vignette, vrachtwagentol
De Ständerat (Kantonsraad) heeft ingestemd met de introductie van een optioneel e-vignet vanaf 2022. Hiermee staat niks meer in de weg om dit in te voeren. Het tarief blijft 40 CHF.
Wel wordt gemeld dat het distributienetwerk van vignetten in het buitenland gestaakt gaat worden. Dat betekent dat je de sticker alleen nog in Zwitserland zelf kan kopen (of aan de grens neem ik aan). Dus niet meer bij tankstations in Duitsland, etc.
Oostenrijk en Zwitserland zijn straks nog de enige landen die een fysiek vignet gebruiken. In alle andere landen is dat vervangen door een digitaal vignet dat alleen nog online aangeschaft kan worden. Tsjechië gaat nu over, Slovenië eind volgend jaar. Slowakije, Hongarije, Roemenië, Moldavië, Wit-Rusland en Bulgarije hebben reeds digitale vignetten.
https://www.srf.ch/news/schweiz/ergaenz ... ehr-im-weg
Wel wordt gemeld dat het distributienetwerk van vignetten in het buitenland gestaakt gaat worden. Dat betekent dat je de sticker alleen nog in Zwitserland zelf kan kopen (of aan de grens neem ik aan). Dus niet meer bij tankstations in Duitsland, etc.
Oostenrijk en Zwitserland zijn straks nog de enige landen die een fysiek vignet gebruiken. In alle andere landen is dat vervangen door een digitaal vignet dat alleen nog online aangeschaft kan worden. Tsjechië gaat nu over, Slovenië eind volgend jaar. Slowakije, Hongarije, Roemenië, Moldavië, Wit-Rusland en Bulgarije hebben reeds digitale vignetten.
https://www.srf.ch/news/schweiz/ergaenz ... ehr-im-weg
-
- 4x3 autosnelweg
Het digitale vignet kun je nog wel vanuit het buitenland aanschaffen (en nu maar hopen dat de dat niet zo nodeloos complex maken als de Oostenrijkers), dus dat lijkt me nu het minste om je druk over te maken. Ik heb de indruk dat het sticker-vignet moet blijven om privacy-redenen, maar ik denk toch dat verreweg de meeste mensen die door Zwitserland rijden zich daar niet extreem druk over maken.
Kortom, eens kijken of ik nog een vignet 2021 nodig zal hebben; anders heb ik mijn laatste vignet al geplakt!
-
- 2x2 autosnelweg
In Zwitserland ligt het al gevoelig om kentekens te scannen in parkeergarages dus dat privacyargument zal wel meespelen ja.
-
- Voorzitter
Maar wat als een buitenlandse partij op eigen initiatief de vignetten wil blijven verkopen? De ANWB bijvoorbeeld verdient gewoon aan elk vignet, ze rekenen een toeslag die ze 'servicekosten' noemen. Duitse tankstations doen dat minder, maar die kunnen de wisselkoers natuurlijk wel eens iets in hun voordeel laten uitvallen.
-
- Moderator
Ik neem aan dat dit buitenlandse distributienetwerk een soort van akkoord of contract heeft met de Zwitserse regering, dat ze niet op eigen houtje vignetten inkopen en naar eigen risico wel of niet met een restpartij blijven zitten. Als dat wegvalt wordt het wel een riskante business.
-
- 4x3 autosnelweg

Het zal wel moeilijk zijn om hard te voorkomen dat buitenlandse ondernemers zelf aan het importeren slaan, maar dat zal dan op eigen kosten en risico zijn. Ik kan me nog best voorstellen dat een tankstationhouder in Lörrach even honderd vignetten gaat kopen om die in zijn winkel door te verkopen, eventueel met kleine koerswinst/service-opslag. Maar of wederverkopers als de ANWB interesse hebben? Vignetten waren voor best wel wat mensen die ik ken toch nog de laatste reden om naar een ANWB-winkel te gaan, dus ze zijn er mogelijk niet heel blij mee.
Overigens vond ik het distributienetwerk buiten de touringclubs om altijd wel heel sterk gericht op de toegangsroutes van de jaren ‘80: uitgebreid langs de Duitse A5, maar niet langs de Franse A35 bijvoorbeeld.
-
- 2x4 autosnelweg
Als je de vignetten online kunt kopen is het een logische stap om te besparen op het distributienet. Iedereen kan het vignet dan gewoon thuis bestellen.
Bij de ANWB kocht ik ze toch al niet: die vind ik te duur in vergelijking met een tankstation voor de Zwitserse grens. Naast administratiekosten rekenen ze nog eens de koers in hun voordeel om. Natuurlijk mag je als tussenpersoon er wat aan verdienen, maar en een slechte koers en administratiekosten is dubbel.
Al die digitale vignetten hebben als voordeel dat je ruit niet onder geplakt zit als je een keer een reis naar Kroatië ofzo maakt. Met name de Sloveense vignetten zijn groot uitgevallen.
Bij de ANWB kocht ik ze toch al niet: die vind ik te duur in vergelijking met een tankstation voor de Zwitserse grens. Naast administratiekosten rekenen ze nog eens de koers in hun voordeel om. Natuurlijk mag je als tussenpersoon er wat aan verdienen, maar en een slechte koers en administratiekosten is dubbel.
Al die digitale vignetten hebben als voordeel dat je ruit niet onder geplakt zit als je een keer een reis naar Kroatië ofzo maakt. Met name de Sloveense vignetten zijn groot uitgevallen.
-
- Moderator
De laatste keer had ik het Zwitserse vignet gekocht langs de Duitse A5 en het viel mij wel tegen wat je daar voor kwijt was. In mijn herinnering was het praktisch even duur als in Zwitserland zelf, maar in Duitsland rekenen ze nu ook gewoon 40 euro.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik had altijd voorkeur voor Zwitserse grens, maar dat werkt alleen echt lekker als je binnen komt bij een grote snelweg-grensovergang, waar je het vignet vanuit de auto bestelt en kunt pinnen (als je cash betaalt in euro gaat dat trouwens ook tegen een nogal matige wisselkoers).Willem schreef: ↑za 12 dec 2020, 9:48 Bij de ANWB kocht ik ze toch al niet: die vind ik te duur in vergelijking met een tankstation voor de Zwitserse grens. Naast administratiekosten rekenen ze nog eens de koers in hun voordeel om. Natuurlijk mag je als tussenpersoon er wat aan verdienen, maar en een slechte koers en administratiekosten is dubbel.
Nu is bij een kleinere douanepost uitstappen nog altijd minder tijdrovend dan bij de ANWB langs of speciaal een verkooppunt in de grensstreek opzoeken. Maar ik ben me in die context ook altijd wel beducht geweest van het risico “is het nog even makkelijk wanneer je ‘s avonds laat of op zondagochtend passeert?” Heb om die reden nog wel eens een klein omweggetje gemaakt om bij Weil am Rhein over de grens te kunnen en zo zekerheid te hebben. Als je er zo naar kijkt, snap ik wel dat er toch wel wat mensen zijn die dan toch maar dat rondje ANWB maakten voor het gemak - als je maar een beetje in de buurt van zo’n winkel zat.
-
- Voorzitter
Ik heb er in juli nog eentje bij Rasthof Bad Bellingen gehaald voor 38 euro en nog iets. De Zwitserse frank stond op dat moment rond de 95 cent, dus dat was geen beroerde prijs.
Eerder kocht ik het vignet ook wel vaak bij de ANWB, omdat ik ook regelmatig in de nacht de grens passeerde. Scheelt dan toch weer gedoe als je die sticker al even kan plakken en dat niet midden in de nacht hoeft te doen, en ook niet per se op een bepaalde plek hoeft te stoppen om zo'n vignet te kopen. Maar voor mij is het sowieso makkelijk, de ANWB-winkel is op loopafstand van mijn huis.Pino schreef: ↑za 12 dec 2020, 12:28Nu is bij een kleinere douanepost uitstappen nog altijd minder tijdrovend dan bij de ANWB langs of speciaal een verkooppunt in de grensstreek opzoeken. Maar ik ben me in die context ook altijd wel beducht geweest van het risico “is het nog even makkelijk wanneer je ‘s avonds laat of op zondagochtend passeert?” Heb om die reden nog wel eens een klein omweggetje gemaakt om bij Weil am Rhein over de grens te kunnen en zo zekerheid te hebben. Als je er zo naar kijkt, snap ik wel dat er toch wel wat mensen zijn die dan toch maar dat rondje ANWB maakten voor het gemak - als je maar een beetje in de buurt van zo’n winkel zat.

-
- expressweg
Mij was het ook even ontgaan, maar het blijkt dat de tolplicht in 2020 verder is uitgebreid.
Wijzigingen hier (PDF): https://www.newsd.admin.ch/newsd/messag ... /59350.pdf
Voor wie niet van directe bestandlinkjes houdt: https://www.efd.admin.ch/efd/de/home/da ... 77274.html
Wijzigingen hier (PDF): https://www.newsd.admin.ch/newsd/messag ... /59350.pdf
Voor wie niet van directe bestandlinkjes houdt: https://www.efd.admin.ch/efd/de/home/da ... 77274.html
-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
Weet iemand wat ondertussen de stand van zaken is mbt de invoering van een digitaal vignet in dit jaar? Ik lees her en der dat het ‘ergens begin 2023’ ingevoerd zal gaan worden, maar ik kan nog niks concreets vinden.
Admin.ch schreef: Einführung E-Vignette im Verlauf des Jahres 2023
Die E-Vignette wird im Verlauf des Jahres 2023 eingeführt, sicher erst nach dem 31. Januar 2023. Über den genauen Einführungszeitpunkt entscheidet der Bundesrat voraussichtlich im ersten Quartal 2023. Die Einführung der E-Vignette im Verlauf des Jahres hat den Vorteil, dass die Systeme schrittweise optimiert werden können und das Bundesamt für Zoll und Grenzsicherheit (BAZG) die dadurch gesammelten Erfahrungen direkt in den Verkauf für das Vignettenjahr 2024 einfliessen lassen kann.
Die E-Vignette wird die bisherige Klebevignette nicht ersetzen, sondern es werden beide Varianten parallel eingesetzt. Die E-Vignette wird über ein Webportal des BAZG bezogen werden können.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg

Meer dan medio 2023 is op dit moment niet bekend. Het zou me niet verbazen dat het opnieuw niks wordt dit jaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x5 autosnelweg
Jammer
. (Ben van plan in juni die kant op te gaan).
Dan toch maar gaan plakken.

Dan toch maar gaan plakken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Op 1 augustus 2023 wordt het digitale vignet in Zwitserland ingevoerd.
Het moet via een webshop van de BAZG (Bundesamt für Zoll und Grenzsicherheit) te verkrijgen zijn. Het vignet is 365 dagen vanaf aankoop geldig, en dus niet meer standaard een kalenderjaar zoals voorheen. Dit is vergelijkbaar met andere vignetlanden.
Er komen geen vignetten met een kortere duur dan een jaar.
Ik ben wel benieuwd of die grenscontroles dan verdwijnen. Mijn indruk was dat ze vooral keken of je een vignet had, maar dat kunnen ze straks met het e-vignette niet meer zien.
Het moet via een webshop van de BAZG (Bundesamt für Zoll und Grenzsicherheit) te verkrijgen zijn. Het vignet is 365 dagen vanaf aankoop geldig, en dus niet meer standaard een kalenderjaar zoals voorheen. Dit is vergelijkbaar met andere vignetlanden.
Er komen geen vignetten met een kortere duur dan een jaar.
Ik ben wel benieuwd of die grenscontroles dan verdwijnen. Mijn indruk was dat ze vooral keken of je een vignet had, maar dat kunnen ze straks met het e-vignette niet meer zien.
-
- 2x2 autosnelweg

Dat is misschien een gevoel, maar ik kan bevestigen dat die grenscontroles in eerste instantie toch echt vanwege douanerichtlijnen zijn om controle op goederen te houden. Zwitserland maakt nu eenmaal geen deel uit van de EU en goederen moeten boven de "Freimengen" gedeclareerd worden. Dat is niks anders als dat je op luchthavens door de groene of rode uitgang loopt.
Ook de Duitsers, Fransen, Oostenrijkers en vooral Italianen staan nog regelmatig aan de grens om verkeer te controleren. Die zijn maar al te bang dat zakenlui met geldkoffers zo de grens oversteken. En de Zwitsers onderscheppen vaak busjes uit Roemenië, Bulgarije e.d. Ook immigranten worden gecontroleerd. En natuurlijk Zwitsers zelf die teveel in het buitenland hebben ingekocht.
Die controle op vignetten kwam er dan gewoon nog bij, maar als dat straks elektronisch geregeld wordt, zullen de grenscontroles verder onveranderd blijven. Ze staan ook op het OWN vaak genoeg langs de weg, vooral als je bijvoorbeeld vanuit Oostenrijk Zwitserland in komt. Pas op het moment dat Zwitserland de EU bijtreed, dat ik de aankomende decennia niet zie gebeuren, zullen de controles opgeheven kunnen worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x3 autosnelweg
Ik heb nog genoeg herinneringen aan grensovergangen van vóór Schengen en de douane-unie, en dat was toch ook altijd dezelfde kwestie van stapvoets langs een douanier rijden die dan even naar binnen keek en je dan doorwuifde (of misschien toch even je paspoort vroeg). Dat zie ik inderdaad niet veranderen wanneer er geen controle op vignet meer plaatsvindt. Je ziet het ook terug in de manier waarop je de Zwitserse grens passeert op niet-vignetroutes als de Simplon of de Sint Bernard.
Wel benieuwd of er iets gaat veranderen op Weil am Rhein, waar je nu die aparte passage hebt voor mensen die een vignet willen kopen. Die zouden ze kunnen opofferen en zo de capaciteit wat te verhogen.
Wel benieuwd of er iets gaat veranderen op Weil am Rhein, waar je nu die aparte passage hebt voor mensen die een vignet willen kopen. Die zouden ze kunnen opofferen en zo de capaciteit wat te verhogen.
-
- Voorzitter
Als het stickervignet volledig wordt afgeschaft zou dat kunnen. Dan kun je ook wel een verkooppunt inrichten bij de Raststätte direct na de grens. Zou op zich nu natuurlijk ook wel kunnen met de stickervignetten, maar dat is iets meer werk dan die digitale vignetten.
-
- 4x3 autosnelweg

Overigens heb ik geen fantastische ervaring met dat kantoortje in Vallorbe, want daar heb ik best lang staan wachten op mensen voor me. En toen ben ik maar doorgereden om aan te schaffen bij het tankstation 100 meter achter de grens. Maar goed, daar heb je dus nu de online-aanschaf-optie voor.
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens de informatie op admin.ch is ook het e-vignet maximaal tot 31 januari van het daaropvolgende jaar geldig. Als je de ontwerpversie van de webshop download, zie je ook duidelijk de "geldig tot" datum op 31.01.2024 23:59 staan.