Nog voor de officiële Via webshop, popt bij Google dan ook bijvoorbeeld deze website op, waar het vignet €49,95 kost:
https://vignetteswitzerland.com/
Een kijkje in het impressum laat weten dat het een Nederlands bedrijf "Maut & Vignette B.V." uit Amersfoort is die hier mensen oplicht en met een Nederlands (+31) telefoonnummer. Ik vind het maar raar dat dit officieel niet verboden is, vooral niet, omdat gesuggeereerd wordt dat zo'n vignet nu eenmaal €49,95 kost en niet duidelijk administratiekosten transparent worden weergegeven (wat het bedrijf eraan verdiend, zoals de ANWB doet). Bovendien vind ik het ook van Google moralisch verwerpelijk dat ze zo'n website boven de officiële webshop positioneren. Mogelijk omdat deze tussenhandelaren een betere SEO (search engine optimization) op hun websites hebben toegepast.
Gelukkig staat admin.ch weliswaar helemaal bovenaan bij Google, maar dan moet je nog eens doorklikken om überhaupt bij de webshop terecht te komen. Buitenlanders weten vermoedelijk niet eens dat admin.ch de overheidswebsite van Zwitserland is. Google en andere zoekmachines zie ik hier wel in de verplichting dit duidelijk bij zoekresultaten te vermelden, wanneer het om websites en webshops van officiële instanties gaat, ook in belang van andere zaken.
Dit Nederlands bedrijf "Maut & Vignette B.V." zit btw. ook achter wegenvignetten.nl en mautvignetten.de en mogelijk nog meer dubieuze websites, waar je flink veel teveel voor je vignet betaald. Tolltickets.com is met €42 wel een serieuze tussenaanbieder, vooral aangezien de momentele wisselkoers van 40 CHF bij €41,66 uitkomt.
En zoals in het nieuwsbericht van SRF vermeld, weet je bij tussenhandelaren niet of ze je registratie correct doorvoeren. Doen ze het niet, dan is een eventuele boete gewoon voor jou en zit je zelf met de gebakken peren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"