Eerste tankstation heeft sowieso een wisselstation, maar ga er niet vanuit dat ze een erg goede koers rekenen... Goedkoper is het doorgaans om geld uit de flappentap te halen en daarbij ook aan te geven dat je in PLN belast wilt worden. Je eigen bank doet dan de conversie en dat is meestal aardig wat gunstiger.
De tol kun je met een Nederlandse bankpas NIET betalen. Met Mastercard werkt het probleemloos. In noodgevallen kun je ook in Euro betalen meen ik, maar je krijgt dan een slechte koers en wisselgeld in PLN.
Van het tolstation bij Torzym tot het tolstation net voor Poznan (Gołuski) betaal je zo uit het hoofd 35 Zloty, het hele stuk vanaf het tolstation Tarnawa zal 38PLN zijn of iets in die buurt. Dit stuk werkt ongeveer als in Frankrijk: Je trekt een kaartje bij het oprijden en bij het afrijden van de tolweg lever je het kaartje in en betaal je.
Aan het stuk na Poznan zijn ze nog wat aan het veranderen geweest meen ik, bovendien kom ik daar minder vaak dus durf ik even niet precies meer te zeggen hoe het zit. Voorheen had je een aantal punten waar je gewoon iets moest betalen en ook nog een stuk met kaartje trekken en later afrekenen, maar het staat me even niet meer helder bij waar precies wat. Zorg gewoon dat je wat geld bij de hand hebt, als je een tolstation nadert.
Verder in Polen: Politie kun je vooral buiten de snelwegen verwachten, snelheidscontroles op de snelwegen zijn niet heel gebruikelijk maar ze kunnen wel bij de tolstations staan laseren. Overigens heb ik me daar nog nooit angstvallig aan de limiet gehouden en altijd kalm laten uitrollen en daar heb ik nooit iets van gehoord, ook niet toen ik door het poortje naast de agent ging. Men gebruikt wel onopvallende voertuigen met camera erin, vaak auto's die je ook burgers veel ziet rijden met de sterkste beschikbare motor, maar als je het op de snelwegen niet te bond maakt vinden ze altijd wel iemand die het meer loont om aan de kant te zetten.
Rij je aan via de Duitse A2, bij het tunneltje bij Gelsenkirchen kun je flitsers tegenkomen. Pas ook bij Bielefeld goed op op de heenweg, de meest beruchte flitser van Duitsland staat daar in de middenberm, na een linkse bocht bergaf met Vmax 100. Als er verkeer is dan kun je hem bijna niet missen want iedereen gaat daar op de rem staan. Rond Peine - Braunschweig, tussen afslag Hamelerwald en Kreuz Wolfsburg/Königslutter, staan er ook nog een aantal. De limiet is daar grotendeels variabel door middel van Matrixborden, 's nachts doorgaans onbegrensd.
Het laatste stuk A2 voor Dreieck Werder (A2 -> A10) heeft een begrenzing, daar kan nog weleens iemand in de berm staan met een camera.
Op de terugweg goed opletten in Dreieck Spreeau als je vanaf de A12 komt, daar staat een flitskast onder het viaduct waar je onderdoor gaat voordat je de fly-over op rijdt naar de A10. De limiet is daar 80.
Als je ook goedkoop wilt tanken kun je dat hier doen:
https://www.google.nl/maps/place/Ekopet ... 15.0882009
Het bied zich dan aan het stukje van de afrit Rzepin naar Torzym over de oude weg te rijden en ook onderweg even te pinnen, bijvoorbeeld hier:
https://www.google.nl/maps/place/Bank+S ... 15.0731671
Kom je via Berlijn en haal je het niet tot in Polen dan kun je bijvoorbeeld aan de afrit Königs Wüsterhausen bij de JET vrij gunstig tanken:
https://www.google.nl/maps/place/JET+Ta ... 13.6015597