Het is wel irritant dat je op een rit door Polen met twee verschillende systemen te maken krijgt. Zelfs op een relatief simpele rit van Berlijn naar Warschau waarbij je continu rechtdoor op dezelfde A2 rijdt. Een beetje meer samenwerking zodat alles op dezelfde manier elektronisch kan zou wel fijn zijn.Pino schreef: ↑ma 29 nov 2021, 20:51En dat lijkt me uiteindelijk ook wel een terechte ontwikkeling. Al was het maar vanwege de extra uitstoot van het remmen en weer optrekken. De tijd lijkt me hier bepaald rijp voor, ook als je kijkt naar ontwikkelingen elders in de wereld. Alleen je moet voor de digitaal net wat minder onderlegde gelegenheids-passant wel een nette uitweg bieden.
[PL] tolwegen in Polen
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: [PL] tolwegen in Polen
-
- 4x3 autosnelweg

Dit is echter wel een reden om met bewegwijzering heel duidelijk aan te geven dat je op een e-toll-weg zit en dus moet betalen ook zonder dat je een tolstation ziet. Ook de mogelijkheid om na een rit achteraf te betalen terwijl je tijdens de rit de app niet had hoort daar ergens wel bij. Je kunt pas naar een “het hoort bij je voorbereiding om deze app te hebben voordat je de tolweg opgaat” wanneer het gebruik algemeen is op de tolwegen.
-
- Moderator
Er is ophef ontstaan over de toltarieven op de A2.
Op het stuk Poznań - Konin geldt nu een toltarief van 50 PLN voor 65 kilometer autosnelweg. Dat is omgerekend € 11 of € 0,17 per kilometer, nog een flink stuk duurder dan de Franse tolwegen dus.
Tussen Poznań en de Duitse grens geldt 43 PLN / € 9,50 maar dat traject is met 150 kilometer toch wel een stuk langer (€ 0,06 per km).
Op het stuk Poznań - Konin geldt nu een toltarief van 50 PLN voor 65 kilometer autosnelweg. Dat is omgerekend € 11 of € 0,17 per kilometer, nog een flink stuk duurder dan de Franse tolwegen dus.
Tussen Poznań en de Duitse grens geldt 43 PLN / € 9,50 maar dat traject is met 150 kilometer toch wel een stuk langer (€ 0,06 per km).
-
- verkeersader

Als ik het goed heb zijn beide delen in concessie bij Autostrada Wielkopolska; vanwaar dan dit enorme verschil?
-
- Secretaris
Het drukke deel zal wel het verlies voor het rustige deel naar de Duitse grens moeten opvangen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- expressweg
Ik zat net op de e-toll website te neuzen. Blijkbaar kan je ook e-tickets aanschaffen voor de route op de tolweg en hoef je je telefoon niet als transponder te gebruiken? Heb ik dat goed begrepen?
Je kan tot 3 dagen na je rit een e-ticket kopen. Maar als je staande gehouden wordt, kan je gelijk een boete van 500PLN aftikken.
if your drive was not subject to control and you were not fined, and at the same time you did not manage to buy an e-ticket during the drive, you can buy the missing e-ticket until the end of the third day from the day of the end of the drive. If you do not buy an e-ticket within this time or if you buy an e-ticket after the 3 days from the end of the drive, you will be charged an additional fee of PLN 500 (based on the reading of your vehicle's registration number by the e-TOLL system infrastructure)