[N057] Brielle - Middelburg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [N057] Brielle - Middelburg

Bericht door Jeff » zo 20 feb 2022, 15:35

^^
Wat ikzelf heb waargenomen:
-> Er rijdt meer vrachtverkeer met gevaarlijke stoffen (ivm de vele storingen en drukte rondom :AS: Spijkenisse (A15) + de capaciteitsvermindering van de A29)
-> Er zijn een aantal woningbouw projecten op Goeree-Overvlakke (Stellendam, Middelharnis, Dirksland)
-> Omdat de rotondes de enigste plekken zijn waar langzamer rijdend verkeer ingehaald kan worden, zorgt dit voor een capaciteitsverlaging van de dubbelstrooksrotondes. Daarbij vangt de rotonde "Oudenhoorn/Nieuwe weg (x-n495)" de grote klap op en met het weghalen verschuift dit vanzelf een rotonde op.

Ik vind het alleen jammer dat de scope zich nu beperkt tot de dam. Tussen het Ted Jansenplein (N57 x 215) en Ouddorp stroopt het ook vaak. De VRI-Kruising van Ouddorp is daarom al veranderd in een dubbelstrooksrotonde

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 20 feb 2022, 15:49

Jeff schreef: zo 20 feb 2022, 15:35 Ted Jansenplein (N57 x 215)
Nooit geweten dat dat plein zo heette.

Ik zie nu op Streetview inderdaad bordjes staan, maar blijkbaar zijn ze me nooit opgevallen. Of het is uit mijn geheugen gevallen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 20 feb 2022, 15:53

Kaaiman schreef: zo 20 feb 2022, 13:45 De N57 op Voorne-Putten is wel geïdentificeerd als capaciteitsknelpunt in de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA, opvolger NMCA):

Afbeelding

Gedeeltes van de N9, N35, N50 en N59 overigens ook.
In dat Scenario Hoog is zo ongeveer alle relevante infrastructuur in het land verzadigd?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 20 feb 2022, 15:57

Palance schreef: zo 20 feb 2022, 15:49
Jeff schreef: zo 20 feb 2022, 15:35 Ted Jansenplein (N57 x 215)
Nooit geweten dat dat plein zo heette.

Ik zie nu op Streetview inderdaad bordjes staan, maar blijkbaar zijn ze me nooit opgevallen. Of het is uit mijn geheugen gevallen.
Het staat er alleen als een wat kleiner bordje, dus je moet inderdaad weten waar je moet kijken

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 20 feb 2022, 16:23

Kaaiman schreef: zo 20 feb 2022, 14:11Over het MIRT-onderzoek naar de N57 is hier meer achtergrond te vinden: https://move-rdh.nl/projecten/1315945.a ... -Rotterdam
Heb vandaag ook wat zitten neuzen n.a.v. het nieuwsbericht naar documenten vanuit de overheid. Dat hele MoVe programma was eerlijk gezegd beetje langs mij heen gegaan. Er zitten wel wat interessante dingen tussen, maar paar dingen kan ik niet helemaal verklaren.

In Verdiepingsonderzoek Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam Deel A (hele mond vol) is gekeken naar maatregelen op bestaande infrastructuur. Verschillende opties worden hierin besproken zoals het volledig 2x2 ongelijkvloers maken van de N57, meer openbaar vervoer en fiets evenals aanpassingen aan de Groene Kruisweg N218 en diverse kruisingen.

Op de projectwebsite valt te lezen dat pakket A5 het meest kansrijke is:
Uit de vergelijking van maatregelpakketten en de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)-quick scan blijkt dat het zogenaamde A5pakket het grootste oplossend vermogen heeft tegen relatief beperkte kosten.
Schermafbeelding 2022-02-20 om 16.11.53.png
Naast het volledig ongelijkvloers maken van de N57 zou ook het stuk tot Nieuwenhoorn 2x2 moeten worden. In aansluiting 12 (Harmsenknoop) moet er een extra rijstrook bij krijgen in de verbindingsboog naar de Thomassentunnel. Ook schrijft men over aanpassingen aan de kruispunten met de N218 Groene Kruisweg en N494 Kanaalweg en kruispunt N218/N493 bij Spijkenisse. De kosten van dit alles worden geraamd op 115 miljoen euro (wat dus min of meer overeen komt met de 120 miljoen euro uit het AD artikel).

Echter: het lokale suffertje Groot Nissewaard komt met het volgende lijstje op de proppen voor wat betreft de N57.
Groot Nissewaard schreef:A. Verbreding N57 tussen de Groene Kruisweg en de kruising met de Nieuweweg.
B. Ongelijkvloers maken van de rotonde N57 - Nieuweweg. In deze oplossing wordt ook een extra aansluiting meegenomen met de Rijksstraatweg.
C. Het aanleggen van een bypass langs de rotonde N57 - N497 (Provinciale weg) ten behoeve vande stroom noord-zuid (richting Goeree Overflakkee).
D. Aanpassingen Harmsenknoop. Hierbij krijgt de stroom N57 richting de A15/ Thomassentunnel een extra rijstrook tot aan de A15.
Hier wordt dus gesproken over slechts 1 kruising ongelijkvloers maken en aanpassen van de rotonde met de N497. Uit het AD artikel blijkt ook dat er meer maatregelen worden genomen die niet in pakket A5 zitten (zoals aanpassingen aansluiting 16 van de A15 en een fietsbrug). Dus kennelijk is er ergens tussen het eindonderzoek en nu nog wat verder veranderd. Ik kan alleen daar geen verder artikel of nieuwsbericht vanuit MRDH/Rijk/PZH/MoVe vinden, dus waar de media zich op baseert... :dontknow: .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 20 feb 2022, 23:55

Kaaiman schreef: zo 20 feb 2022, 14:11Is er iets bijzonders geweest waardoor de N57 zo hoog op de filelijstjes staat? Want anders zou dit gegeven betekenen dat de IMA nu al flink achterloopt op de feiten.
De documenten nu allemaal min of meer doorgenomen en opvallend is wel hoe de focus ligt op de N57 (en wat minder bijvoorbeeld de ontsluiting aan de Spijkenisse zijde van Voorne-Putten). Opvallend wel hoe de N57 opeens toch wat op het prioriteitenlijstje is gekomen.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » ma 21 feb 2022, 8:48

^^ Het is wachten op de angstige reactie van de provincie Zeeland. De N57 zal nu wel ETW-60 moeten worden om doorgaand verkeer te minderen... Of alternatief, verklaren we de hele N57 op Schouwen-Duiveland bibeko...
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 feb 2022, 10:07

Mark schreef: zo 20 feb 2022, 16:23Op de projectwebsite valt te lezen dat pakket A5 het meest kansrijke is:
Uit de vergelijking van maatregelpakketten en de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)-quick scan blijkt dat het zogenaamde A5pakket het grootste oplossend vermogen heeft tegen relatief beperkte kosten.
Tsja, dan denk ik: als je toch bezig bent met ongelijkvloerse aansluitingen bouwen, dan is die 2e rijbaan vanaf de dam tot Hellevoetsluis ook niet zo'n grote kostenpost meer, aangezien het weglichaam er al decennia lang ligt. Ik mag hopen dat ze hier geen N50 Kampen-debacle van gaan maken. Desnoods lappen de provincie en gemeenten wat bij zoals in andere landelijke gebieden in Nederland wat meer traditie is geworden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 21 feb 2022, 13:24

Kaaiman schreef: ma 21 feb 2022, 10:07aangezien het weglichaam er al decennialang ligt.
Maar de viaducten niet. Kennelijk zijn 2x zo brede viaducten relatief duur.
Als de N57 over het OWN heen moet, heb je ook een hoop extra zand nodig.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 feb 2022, 14:00

Uit de berichtgeving maak ik op dat het gaat om nieuwe viaducten over de N57 heen.

Langere viaducten over 2 banen zijn juist relatief goedkoper dan kortere viaducten over 1 rijbaan. Je hebt immers evenveel zand nodig voor de taluds en twee bruggenhoofden. Dan heb je nog liggers voor minstens één rijbaan nodig. Dat zijn de vaste kosten die je in ieder geval moet maken. Meerkosten bij overbrugging van 2 rijbanen zijn een middenpijler en de liggers over die 2e rijbaan. Als je dan toch aan het werk bent, is dat relatief voordelig om meteen mee te pakken.

Andere manier is de N50-manier: een half viaduct met pijler in het talud. Maar dat werkt volgens mij niet zo goed met liggers, het moet dan ter plaatse gestort worden. En dat is met een in gebruik zijnde rijbaan niet handig als de weg open moet blijven. De N50 was destijds een geheel nieuw tracé met de viaducten er al bij, in tegenstelling tot de gelijkvloerse N57.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 12 apr 2022, 10:30

In de Tweede Kamer wordt positief gereageerd op de aanstaande verbreding van de N57.

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » di 19 apr 2022, 17:07

Vandaag is in de tweede kamer besloten dat alleen baanvak N218 Brielle tot en met de eerste rotonde Hellevoetsluis wordt verdubbeld. Helaas niet tot de Haringvlietdam
Deze rotonde wordt ongelijkvloers, ligt er net een viaduct voor de Rijksstraatweg :rofl2:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 19 apr 2022, 18:13

^^ :facepalm:

Dat is dus een stukje van 4 km dat wordt verbreed. Resteert nog een stuk van 5 km dat dus 2x1 blijft. Waarom? In vredesnaam, waarom? :neenee:
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 19 apr 2022, 18:38

@Hajo:
Ik durf best wel een poging te wagen, maar ik vind het zelf net zo goed opmerkelijk.

Punt 1: De Voornse Duinen zijn een Nature2000 gebied en is bijna hersteld van een teveel aan CO2 (bron: Onderzoek Zuid-Holland)
Punt 2: Het is het duurste stuk N57 op Voorne-Putten om aan te pakken, maar heeft ook de grootste nood. Het goedkoopste deel ligt tussen Rockanje (N496) en Hellevoetsluis-strand (2e rijstrook kan er zo naast, zonder een kabel te hoeven verleggen of een boom te ruimen)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 19 apr 2022, 19:05

Dweep schreef: di 19 apr 2022, 17:07 Vandaag is in de tweede kamer besloten dat alleen baanvak N218 Brielle tot en met de eerste rotonde Hellevoetsluis wordt verdubbeld. Helaas niet tot de Haringvlietdam
Deze rotonde wordt ongelijkvloers, ligt er net een viaduct voor de Rijksstraatweg :rofl2:
Voor welke variant heeft men nu gekozen? Is dat pakket A5 zoals in het kaartje van Mark te zien, of de hele sobere variant?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 19 apr 2022, 19:10

@Mavas: Precies het zwarte deel, ja. Overige maatregelen: niets over gelezen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 19 apr 2022, 19:15

Pakket A5 houdt ook in dat alle rotondes op dat stuk worden vervangen door ongelijkvloerse kruisingen.
Ik haal niet duidelijk uit je bericht of dat nu wordt uitgevoerd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 19 apr 2022, 19:21

Het AD heeft zojuist een artikel geplaatst (premium).
Daarin staat dat het stuk tussen de N218 en Nieuwenhoorn (kunstwerk Rijksstraatweg - OSM: https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.86109/4.15638) wordt verdubbeld.
De huidige rotonde wordt daar vervangen door een ongelijkvloerse kruising (en een flyover?)

Voor de rest van de N57 is men van mening dat het minder nut heeft en blijft de situatie zoals deze nu bestaat.

-----------
Aanvulling: Ik ben echt benieuwd hoe men de aansluiting naar de Rijksstraatweg gaat reconstrueren. Zowel de gemeente Brielle als Hellevoetsluis hebben miljoenen uitgegeven om de weg "anti-sluip" te maken en het verkeer zelfs te weren uit Nieuwenhoorn.

Voor deze aanpassingen was de Rijksstraatweg een RONA-80 en drempelvrij. Vandaag de dag is het een EWT-60 waarvan delen nog te herkennen zijn als RONA-80 (met de nodige drempels erbij) -- Met een directe aansluiting op de N57 worden er eigenlijk miljoenen weggegooid :nothanks:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 05 dec 2022, 23:17

In samenhang met een discussie over het actuele Hoefijzerbeleid zat ik te zoeken naar wat bronnen over de huidige route van de N57 op Schouwen. Wat aardige documenten om te delen:

https://puc.overheid.nl/PUC/Handlers/Do ... ienummer=1 Nota Rijkswaterstaat waarin gang van zaken sinds planning snelweg 1968 wordt uitgelegd en tracé-opties worden besproken.
https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... ARS&page=3 Artikel PZC over het compromis dat hier werd gemaakt: het was de provincie die aanstuurde op het huidige tracé over de Kraaijensteinweg en dubbele afrit over de Stoofweg, vanuit een wens om zoveel mogelijk te werken met bestaande wegen. Gemeente en Rijk hadden liever een zuidelijker tracé gezien. Afgesproken is toen dat men in eerste instantie over de bestaande Kraaijensteinweg kon bouwen, maar dat bij toenemende verkeersdruk alsnog een bypass zou worden aangelegd. Volgens de provincie zou dat echter niet met zo’n vaart lopen.

Ik zeg: alsnog aanleggen, de ontbrekende delen van dat stippeltracé op het PZC-kaartje!

EDIT: wegenwiki ook even aangepast
Laatst gewijzigd door Pino op di 06 dec 2022, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 05 dec 2022, 23:43

^^ Ook op diezelfde pagina (jaar: 1985) - - Het afschaffen van een tol
Geschiedenis herhaald zich weer lekker

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 dec 2022, 8:13

^^ Ha. Heeft uiteindelijk nog tot 1992 geduurd. Dus men wilde de tol afschaffen gelijk met opening Oosterscheldekering, als vorm van gelijke behandeling. Maar daar zat dus nog vijf jaar tussen. Mijn vrouw is opgegroeid op Walcheren, en die heeft wel het een en ander aan herinneringen over de Zeelandbrug en tol-kaartjes die ze in de auto hadden liggen. Gezien haar geboortejaar moeten dat herinneringen van eind jaren '80 of begin jaren '90 zijn geweest, toen de Dammenroute al beschikbaar was. Maar als ik het zo begrijp was de Dammenroute voor hen niet de route die ze normaal gebruikten op weg naar de Randstad (misschien ook omdat de A15 door de Rotterdamse haven pas later snelweg werd). Daar kon het tol-verschil weinig aan veranderen. Aardige pagina over geschiedenis Zeelandbrug op https://www.zeeuwseankers.nl/verhaal/zeelandbrug

Overigens ook genoeg herinneringen aan de Dammenroute. Als we die slinger over de Stoofweg bij Serooskerke maken, volgt meestal een verzuchting "dit heb ik in al die jaren nooit gesnapt."

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 06 dec 2022, 18:53

Pino schreef: di 06 dec 2022, 8:13 was de Dammenroute voor hen niet de route die ze normaal gebruikten op weg naar de Randstad (misschien ook omdat de A15 door de Rotterdamse haven pas later snelweg werd).
Misschien ook omdat de N57 op Voorne nog niet was aangelegd?
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 dec 2022, 19:27

^^ Die is van 1985, dus toen de N57 over de Oosterscheldekering beschikbaar kwam, kon je al 1x2 door Voorne. Dus ik zie de oorzaak eerder in de A15 door de Botlek. Uiteindelijk is het van Middelburg naar het toenmalige einde van de A15 een 85 kilometer over enkelbaans wegen. Vanaf Middelburg tot Goes A58 rijden, dan Zeelandbrug-N59 naar het Hellegatsplein en dan verder over A29 brengt zo’n 15 kilometer extra naar Rotterdam (en dat is naar de A13; op weg naar het centrum is in kilometers gelijk), maar een veel korter stuk enkelbaans. Het hangt er een beetje vanaf waar je in Middelburg vertrekt, maar op huidige uitbouw van de A15 is dat een verschil van twee minuten vóór de N57; dat móét toen omgekeerd zijn geweest.

Ik weet niet of ik er nu de tol voor over zou hebben, maar wanneer je die route al gewend was ten tijde van completering van de N57, was er nou geen enorme reden om over te stappen. En met een A4 Benelux-Klaaswaal krijg je in zoverre dus ook méér verkeer weg op de Dammenroute; dan klopt het nog meer om.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 07 dec 2022, 0:04

^^ Het klopt beter als het klapt. :duck:
--Harry.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 10 feb 2023, 9:18

Foutje

Rens15
woonerf

Bericht door Rens15 » vr 10 feb 2023, 11:02

Het zou sowieso beter zijn om de hele N57 te verdubbelen tussen de Haringvlietdam en de ongelijkvloerse kruising met de N218/Groene Kruisweg bij Brielle.

De twee hoofdredenen hiervoor zijn:

- De route wordt gebruikt als omleiding voor vervoer van gevaarlijke stoffen. De N215 is hier op Flakkee ook onderdeel van en ik vind deze weg veel te smal, te druk en loopt langs teveel dorpen. Maar over de N57 zijnde: Het zou beter zijn om 2x2 te hebben op het hele stuk waar ook de omleiding voor vervoer van gevaarlijke stoffen overheen loopt.
- De N57 heeft tussen Brielle en Stellendam een Vmax van 100 km/u. Echter komt het met regelmaat voor dat automobilisten dit niet snappen en op 80-90 km/u blijven hangen. Dit zorgt voor ergernis bij de automobilisten die wel een beetje vlot willen doorrijden op deze weg. Deze ervaring heb ik met regelmaat omdat ik weleens vaker over de N57 rij. Het gevolg is dat er sprintjes bij de rotondes ontstaan waar er wel een klein stukje 2 rijbanen per richting beschikbaar zijn. Ook rijden er vrij veel vrachtwagens over de N57 wat met regelmaat opstoppingen veroorzaakt. Daarom zou het gehele traject ook 2x2 moeten worden om de doorstroming optimaal te houden.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 10 feb 2023, 20:10

^^ Ik ben het met je eens (en vind het nog steeds ergens jammer dat een stukje rijksweg op autosnelwegprofiel nooit verder is doorgetrokken)

Daarnaast weet ik dat op het 2x2 stuk de snelheidsverschillen zeer groot kunnen zijn, het is immers het enige stuk waar je veiliger kan inhalen tov de rest van de route.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » ma 20 feb 2023, 2:40

Pino schreef: ma 05 dec 2022, 23:17 https://krantenbankzeeland.nl/issue/pzc ... ARS&page=3 Artikel PZC over het compromis dat hier werd gemaakt: het was de provincie die aanstuurde op het huidige tracé over de Kraaijensteinweg en dubbele afrit over de Stoofweg, vanuit een wens om zoveel mogelijk te werken met bestaande wegen. Gemeente en Rijk hadden liever een zuidelijker tracé gezien. Afgesproken is toen dat men in eerste instantie over de bestaande Kraaijensteinweg kon bouwen, maar dat bij toenemende verkeersdruk alsnog een bypass zou worden aangelegd. Volgens de provincie zou dat echter niet met zo’n vaart lopen.
Let ook op de laatste allinea: de boeren waren tegen. En die hadden en hebben historisch gezien heel wat in de melk te brokkelen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 20 feb 2023, 7:56

^^ Zeker in dat gebied, met het sentiment rond de Watersnoodramp. Boeren hebben jaren gewerkt aan het weer bruikbaar maken van landbouwgrond. Om dat weer te moeten afstaan lag/ligt gevoelig.
Zelfde geldt overigens van het nieuwe natuurgebied Plan Tureluur ten oosten van de Schelphoek. Daarvoor is een flink gebied weer onder water gezet. Daar vonden de (oudere) boeren ook wel wat van...

Off topic: ironisch dat er op dezelfde pagina een artikel over het mestprobleem staat. 1985...