Bron en een uur film : zie de link bij het artikel[url=http://www.bndestem.nl/regio/breda/11586199/Veertig-jaar-na-de-verkeersramp-bij-Prinsenbeek-een-reconstructie.ece]BN De Stem[/url] (24-8-2012 schreef:Reconstructie: 40 jaar na de verkeersramp bij Prinsenbeek
PRINSENBEEK - Niets, helemaal niets herinnert aan de grootste verkeersramp die Nederland ooit heeft gekend. Overvallen door een muur van mist, ontstond er op 25 augustus 1972 een kettingbotsing op de A16. Dertien mensen stierven een roemloze dood. Op dezelfde A16 kreeg Nederland in 1990 een tweede mistramp te verwerken. Die is in ons collectief geheugen opgeslagen. Maar die van 1972? Een reconstructie van De Vergeten Ramp. Poeskas de hond maakte Jan wakker. Hij was helemaal van streek”, herinnert Annie Klijsen zich bij een kopje koffie in café Elsakker in het buitengebied van Prinsenbeek. Haar zwager Jan Klijsen was de toenmalige eigenaar van Elsakker, gelegen op 400 meter van de A16. „Jan belde als eerste. Hij had niks gezien, alleen maar gehoord. Hij sliep tegen de kant van de weg”, weet broer Hein. Jan belt om 5.51 uur het landelijk alarmnummer 0011. De centrale stuurt de melding door naar de GGD Breda en de politie van Breda. Een ambulance en twee politiewagens gaan op weg. Tegen de Haagsche Courant vertelde Jan Klijsen destijds: „Ik hoorde vreemde klappen en twee honden gingen tekeer dat het niet mooi meer was. Ik heb uit het open raam gekeken, maar daar hing als het ware een wit gordijn voor. Ik zag niets. Ik hoorde alleen sinistere geluiden. Er is iets verschrikkelijks gebeurd, realiseerde ik me.”
Zaterdag in BN DeStem en op de iPad app: 6 pagina's reconstructie van de ramp en interviews met nabestaanden. Bekijk hieronder een documentaire over de ramp die NCRV's 'De tijd stond even stil' maakte in 1976, onder meer aan de hand van beelden uit 1972 van KRO's Brandpunt.
40 jaar na de verkeersramp bij Prinsenbeek
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
40 jaar na de verkeersramp bij Prinsenbeek
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: 40 jaar na de verkeersramp bij Prinsenbeek
Bij de reacties op BN De Stem weer van die nonsens. Zo over 130, en "we hebben er niks van geleerd". Jammer. Wie beter weet, weet dat de ontwikkeling van het hele systeem van verkeerssignalering, met automatische incident detectie (filestaartwaarschuwing) als gevolg van deze ramp flink van de grond kon komen. Plots was er vanuit de politiek geld beschikbaar "om zoiets nooit meer voor te kunnen laten komen". Waarbij op de A16 zelfs aanvullende mistsignalering heeft bestaan. Desondanks was het 18 jaar later weer raak. Soms is het ook gewoon de locatie van een weg die erg mistgevoelig is...
-
- Moderator
Prachtige film! Op het eind gaat het ook over de introductie van de automatische signalering. En wat een geweldig tijdsbeeld, die auto's, huiskamers, mensen, het taalgebruik. En wat is eigenlijk het Ongeluk van Schiphol, waaraan nog wordt gerefereerd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is de gemiddelde niveau van de reacties op BN De Stem... Soms probeer ik er nog wel eens tegen in te gaan, maar ik heb bij sommigen de hoop al opgegeven, vooral bij iemand die - ironisch genoeg - Rene heetRene schreef:Overigens bij de reacties op BN De Stem weer van die nonsens.

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Hoofdmoderator
Ik snap nu ineens waarom er op het stuk A16 bij Breda/Prinsenbeek altijd zoveel singalering heeft gehangen... 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is het gemiddelde niveau bij vrijwel alle nieuwssites. Die halen het leesplezier - en het niveau van de nieuwssite - erg omlaag.Dan heb ik niet eens over dingen die niet waar zijn of anders gezien worden, maar vooral het gescheld en gegeneraliseer dat je dan vaak weer ziet. Ongelofelijk stom van die sites, want het is slechte reclame,keokiracer schreef: Dat is de gemiddelde niveau van de reacties op BN De Stem.:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
1972 kan ik me herinneren, was toen een kind, maar die van 1990 zat ik midden in met een Scania en lege container onderweg van Rotterdam naar Den Bosch, vlak na de Moerdijkbrug (knooppunt Zonzeel) ging het fout.Zelf had ik geen schrammetje, maar veel ellende om me heen gezien, en zelfs met mijn vrachtwagen een aannemersbusje met 4 personen onder een andere vrachtwagen voor me vandaan getrokken, in samenwerking met en in opdracht van brandweer en ambu, zodat dat die de slachtoffers konden bevrijden, bizar.
Nog maandenlang zat ik met het zweet in mijn handen als er mist was, weet ik nog wel.
Nog maandenlang zat ik met het zweet in mijn handen als er mist was, weet ik nog wel.
-
- verkeersader
Ik was destijds in 1972 in militaire dienst bij 44 painfbat in Zuidlaren. één van mijn maten had het verkeersongeluk bij Prinsenbeek van dichtbij meegemaakt maar was zelf niets overkomen en was erg onder de indruk van het gebeuren. Tijdens mijn mil. rijopleiding in Amersfoort kregen alle dienstplichtigen ook nog de film "De mechanische dood" te zien. Deze film in kleur bestond uit reportages van filmploegen, die in de VS, als er zich een ernstige verkeersongeval voordeed, met de Highway-police meegingen . Afgrijselijke beelden. die nu niet meer op TV vertoond zouden worden. Huilende politieagenten met dode kinderen in de armen en de rest zal ik jullie maar besparen. Doel van dit alles was een veiliger verkeersgedrag.
Laatst gewijzigd door mennomulder op ma 21 jan 2013, 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524
Grouten oet Grunnen (Stad)
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524
Grouten oet Grunnen (Stad)
-
- 4x5 autosnelweg
De discussie over de telefoonnummers is afgesplitst:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 20#p639520
Deze draad graag nu on-topic houden.
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 20#p639520
Deze draad graag nu on-topic houden.
-
- verkeersader
In 1990 was er meen ik me te herrinneren 1 dodelijk slachtoffer. Ik werkte toen bij een autoverhuurbedrijf in Rijswijk waar de resten van een rode auto werden binnengebracht. Het dodelijk slachtoffer zou hierin gezeten hebben... Ook bizar... Van die auto was niet veel meer over.
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
-
- 2x2 autosnelweg
Bij ons is in 1996 op de E17 een vergelijkbare kettingbotsing in de mist geweest die ongeveer evenveel slachtoffers geëist heeft. Het verschil is dat men zelfs toen nog niet beginnen investeren is in filededectie. Het enige dat eruit voortgekomen is (en dan nog 5 jaar later) zijn de befaamde chevronpijlen op het wegdek met de bijhorende borden "BIJ MIST...". Een kettingbotsing van dergelijke omvang is nooit meer voorgekomen en gelukkig kunnen wij in 2012 nu ook eindelijk beginnen genieten van technologie.

-
- dorpsstraat
-
- verkeersader
Ik heb de beelden via de volgende link bekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=SNYPnEHkzi0
Wel bizar eigenlijk dat een landelijk alarmnummer (0611) pas in 1990 operationeel was. Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat de voorloper 0011 al landelijk was, maar het blijkt alleen in bepaalde regio's te zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=SNYPnEHkzi0
Wel bizar eigenlijk dat een landelijk alarmnummer (0611) pas in 1990 operationeel was. Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat de voorloper 0011 al landelijk was, maar het blijkt alleen in bepaalde regio's te zijn.
Meer bitumen!
-
- verkeersader
Die van 1972 weet ik wel, maar kan ik mij niet herinneren, aangezien ik toen nog lang niet geboren was. Die van 1990 wel, ondanks dat ik toen pas 6 jaar oud was. Toen woonde ik in Prinsenbeek, maar dat mistongeluk was toen bij Breda, ter hoogte van de afslag Etten-Leur, Roosendaal, Vlissingen. Wij kregen het als kinderen op de basisschool op tv te zien e(lokaal was het kennelijk groot nieuws) en het gebeurde ook vlak achter het huis van m'n oom en tante, die de knallen van de aanrijdingen binnen duidelijk konden horen...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- stadsweg
Die ramp van 1972 was ik al wel op de wereld maar niet bewust meegemaakt. die van 1990 wel. Wat eigenlijk heel bijzonder was aan die ochtend (maar dat geldt eigenlijk altijd bij mist) dat het ene moment had je bijna oneidig ver zicht en het andere moment kon je nog geen 25 meter kijken. Gelukkig had ik zelf niks en mijn inzittenden ook niet en ik schrok eigenlijk pas echt toen ik 's-avonds op het nieuws zag wat voor bende het echt was op de snelweg en heb me destijds best wel vaak af zitten vragen hoe het nou kwam dat ik als een van de weinige ongeschonden uit die kettingbotsing kwam. Helaas was dat niet voor iedereen zo.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- stadsweg
De ramp op de A16 was idd geen pretje om mee te maken. Wat ik zelf lastiger vond is de grote kettingbotsing in Duitsland bij Hockenheim richting Walldorf. Ik weet nog wel dat het in mei gebeurde maar niet welk jaar maar moet rond 1997 geweest zijn. Ook hier had ik geen schade en inzittenden hadden niks maar op ongeveer 50 meter voor me stond alles van links naar rechts in de brand en hoorde je net als bij Breda mensen schreeuwen van de pijn. Voor mij was in Duitsland het lastige dat ik 3 kleine kinderen in de auto had voor wie zoiets veel enger is dan voor een volwassene. Kinderen waren toen 2 tot 5 jaar en dan is zo'n vuurzee op heel korte afstand voor een kind toch een stuk enger dan voor een volwassene.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- stadsweg
Ik wil hier zeker niet in detail mijn leven gaan bespreken maar ik zou er zo voor willen tekenen dat dit mijn ergste ervaringen in mijn leven zouden zijn.
-
- zandpaadje
Yep, die film , De mechanische dood , heb ik destijds ook moeten bekijken. Ik weet nog dat die beelden mij diep hadden geraakt. Nooit had ik , en nimmer erna, zulke beelden gezien van de dood in het verkeer in al z'n gruwelijke werkelijkheid. Wat mij het meeste was bijgebleven was een slachtoffer die , gespietst door zijn stuurkolom, in een plas van zijn eigen bloed voorover gebogen op zijn dashboard in beeld genomen was. Ik begreep toen niet, en nu ruim 50 jaar later nog niet, waarom aspirant beroeps militairen van de Koninklijke Marine dit verplicht moesten zien.mennomulder schreef: ↑ma 27 aug 2012, 14:36 Ik was destijds in 1972 in militaire dienst bij 44 painfbat in Zuidlaren. één van mijn maten had het verkeersongeluk bij Prinsenbeek van dichtbij meegemaakt maar was zelf niets overkomen en was erg onder de indruk van het gebeuren. Tijdens mijn mil. rijopleiding in Amersfoort kregen alle dienstplichtigen ook nog de film "De mechanische dood" te zien. Deze film in kleur bestond uit reportages van filmploegen, die in de VS, als er zich een ernstige verkeersongeval voordeed, met de Highway-police meegingen . Afgrijselijke beelden. die nu niet meer op TV vertoond zouden worden. Huilende politieagenten met dode kinderen in de armen en de rest zal ik jullie maar besparen. Doel van dit alles was een veiliger verkeersgedrag.
Met groet,
Hans Mansens
-
- 4x3 autosnelweg
Toch heeft er zo'n 18 jaar later zo'n zelfde drama op de A16 kunnen plaatsvinden. Jaren later is de weg verbreed naar 2x3 rijstroken.
Doet me eraan denken dat er in deze draad al 10 jaar niet meer was gereageerd.
Doet me eraan denken dat er in deze draad al 10 jaar niet meer was gereageerd.