Jij had toch veel bizarre dingen gezien op dat soort parkeerplaatsen in jouw blauwe periode?Hajo schreef: vr 17 jul 2026, 8:28Toch zit er een kern van waarheid in. Zeker die kleine verzorgingsplaatsen zonder voorzieningen waren erg smerig en broeinesten van crimineel gedrag. Wat zich daar allemaal heeft afgespeeld tart vaak elke beschrijving.
Ik snap dan ook volledig waarom die zijn opgeheven en dat de voorzieningen zijn gebundeld tot één grotere verzorgingsplaats. Tegenwoordig ook met camerabewaking.
Post hier je favoriete Raststätte
Moderator: Moderatoren
-
Nathan_070
- dorpsstraat
Re: Post hier je favoriete Raststätte
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Boefjes en viezerikken ga je altijd houden. Met afsluiten verplaats je die problemen alleen maar, je lost ze niet op.Hajo schreef: vr 17 jul 2026, 8:28Toch zit er een kern van waarheid in. Zeker die kleine verzorgingsplaatsen zonder voorzieningen waren erg smerig en broeinesten van crimineel gedrag. Wat zich daar allemaal heeft afgespeeld tart vaak elke beschrijving.
Ik snap dan ook volledig waarom die zijn opgeheven en dat de voorzieningen zijn gebundeld tot één grotere verzorgingsplaats. Tegenwoordig ook met camerabewaking.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Het eerste is waar; het tweede maar deels. En dat komt doordat in totaal verloederde openbare ruimte het effect ontstaat dat mensen makkelijker grenzen overschrijden. De mensen die geen boefjes zijn, maar die om allerhande redenen net te makkelijk meelopen.
In zijn simpelste vorm - mannen die alleen bij hoogste nood zouden wildplassen voelen zich vrij als er al tien man staan te pissen. Maar dit is ook waarom de eerste graffiti of sticker op een muur, bord of trein altijd een zeker effect heeft. Het verkleinen van de ruimte voor normoverschrijdend gedrag heeft daar wel degelijk positief effect, ondanks het feit dat je onverbeterlijken over zult houden.
In zijn simpelste vorm - mannen die alleen bij hoogste nood zouden wildplassen voelen zich vrij als er al tien man staan te pissen. Maar dit is ook waarom de eerste graffiti of sticker op een muur, bord of trein altijd een zeker effect heeft. Het verkleinen van de ruimte voor normoverschrijdend gedrag heeft daar wel degelijk positief effect, ondanks het feit dat je onverbeterlijken over zult houden.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ja, ik heb tijdens mijn blauwe periode inderdaad het een en ander op zulke verzorgingsplaatsen meegemaakt. Zeker 's nachts laat, bijvoorbeeld om 03.30 uur, vonden er voorvallen plaats die overdag niet of nauwelijks plaatsvinden. Overvallen van vrachtwagen chauffeurs, overladen van gestolen goederen waaronder ook drugs, deals tussen criminelen enzovoort.
Dieptepunt voor mij was mijn vondst van het naakte lichaam van een jonge vrouw, achteloos tussen het struikgewas gegooid. Onderzoek wees uit dat de jonge vrouw, 22 meen ik, uit Duitsland kwam en liftend op weg was naar Amsterdam. Nog in Duitsland is ze ergens bij een vrachtwagen chauffeur ingestapt wat tot haar dood leidde. De details weet ik niet meer, maar de vrachtwagen chauffeur kon worden gepakt en hij bleek ook de dader te zijn. De moord was al in Duitsland gepleegd, de vrachtwagen chauffeur reed met haar lichaam de Nederlandse grens over en dumpte haar dus op die eenzame, onverlichte verzorgingsplaats als afval tussen de struiken. Nederland heeft 'm toen aan Duitsland uitgeleverd, waar hij geloof ik tot levenslang werd veroordeeld. Dat soort dingen blijft je levenslang bij.
Daarom heb ik ook een aversie tegen verzorgingsplaatsen. Met of zonder voorzieningen. Op lange ritten maak ik er noodgedwongen wel eens gebruik van om te tanken, even de benen te strekken en eventueel een Bratwurst of iets dergelijks weg te werken, maar daarna ben ik er snel weer weg. Ik blijf er niet langer dan absoluut noodzakelijk is.
Dieptepunt voor mij was mijn vondst van het naakte lichaam van een jonge vrouw, achteloos tussen het struikgewas gegooid. Onderzoek wees uit dat de jonge vrouw, 22 meen ik, uit Duitsland kwam en liftend op weg was naar Amsterdam. Nog in Duitsland is ze ergens bij een vrachtwagen chauffeur ingestapt wat tot haar dood leidde. De details weet ik niet meer, maar de vrachtwagen chauffeur kon worden gepakt en hij bleek ook de dader te zijn. De moord was al in Duitsland gepleegd, de vrachtwagen chauffeur reed met haar lichaam de Nederlandse grens over en dumpte haar dus op die eenzame, onverlichte verzorgingsplaats als afval tussen de struiken. Nederland heeft 'm toen aan Duitsland uitgeleverd, waar hij geloof ik tot levenslang werd veroordeeld. Dat soort dingen blijft je levenslang bij.
Daarom heb ik ook een aversie tegen verzorgingsplaatsen. Met of zonder voorzieningen. Op lange ritten maak ik er noodgedwongen wel eens gebruik van om te tanken, even de benen te strekken en eventueel een Bratwurst of iets dergelijks weg te werken, maar daarna ben ik er snel weer weg. Ik blijf er niet langer dan absoluut noodzakelijk is.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Twee maanden geleden had ik onderweg naar en van Denemarken een tussenstop gemaakt bij de VZP Wildeshausen langs de A1, kort na Cloppenburg in de richting van Bremen.
Qua locatie voor wat betreft het aantal kilometers een mooie plek halverwege de rit.
Maar de VZP zelf zag er nog hetzelfde uit als in 1975 ofzo. De binnenzijde en het restaurant idem dito. Aangezien ik honger had was dit de meest praktische keuze zonder van de snelweg af te moeten maar het deed zelfs wat DDR-achtig aan.
En dat in een land (Duitsland) dat als modern en Westers door het leven gaat (of was).
Qua locatie voor wat betreft het aantal kilometers een mooie plek halverwege de rit.
Maar de VZP zelf zag er nog hetzelfde uit als in 1975 ofzo. De binnenzijde en het restaurant idem dito. Aangezien ik honger had was dit de meest praktische keuze zonder van de snelweg af te moeten maar het deed zelfs wat DDR-achtig aan.
En dat in een land (Duitsland) dat als modern en Westers door het leven gaat (of was).
-
Chris
- Moderator
Ik herken dat wel. Er zijn er best veel die al 40 jaar niet meer verbouwd zijn. Ik denk dat het Tank + Rast monopolie vrij dramatisch is voor de kwaliteit van de Duitse Raststätten. Er is geen motivatie om het te verbeteren, omdat er geen echte concurrentie is. Het is dezelfde reden dat bijna al die locaties sinds een aantal jaar absurd hoge brandstofprijzen hebben; ze kunnen dit doen omdat er geen concurrentie is. De Autohof is in toenemende mate de modernere faciliteit dan een Raststätte direct langs de snelweg.
Omdat in Oost-Europa de boel veel nieuwer is, valt steeds meer op hoe gedateerd dit soort dingen in Duitsland zijn. Een Asfinag in Oostenrijk of een concessionair in Frankrijk heeft motivatie (of plicht) om te vernieuwen, in Duitsland ontbreekt dat.
Omdat in Oost-Europa de boel veel nieuwer is, valt steeds meer op hoe gedateerd dit soort dingen in Duitsland zijn. Een Asfinag in Oostenrijk of een concessionair in Frankrijk heeft motivatie (of plicht) om te vernieuwen, in Duitsland ontbreekt dat.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Een heleboel Raststättes zijn in de laatste twintig jaar wel een keer verbouwd naar het Serways-concept. Maar er zijn er inderdaad nog genoeg die van buiten en soms ook van binnen ook voor mij doen denken aan de vakanties met mijn ouders in de jaren '80 en '90. Het is alsof je een tijdmachine instapt. Nu is Duitsland daar niet uniek in, in Italië heb je dat her en der ook wel. Maar in veel andere landen kom je het toch minder tegen.
Bij Wildeshausen ben ik meer dan tien jaar geleden voor het eerst geweest en toen vond ik het al een verouderde bende. Als ik op Streetview kijk zie ik dat er nog niet veel veranderd is, en bijvoorbeeld het wegdek zal ook al rond de 40 jaar oud zijn als het niet ouder is. Het zal nog wel functioneren, maar het maakt wel dat de openbare ruimte van de VZP er verouderd uitziet: https://www.google.com/maps/@52.9142056 ... FQAw%3D%3D
Best jammer, want de VZP's tussen Bremen en Hamburg zijn wel gemoderniseerd, maar zeker met files rond Bremen is de eerste VZP na Bremen vaak net wat te ver weg voor mij, het is 56 km verderop. Maar die (Grundbergsee) oogt wel veel moderner: https://www.google.com/maps/@53.087887, ... FQAw%3D%3D
Een enkele keer is de buitenkant wel ouderwets, maar is het binnen nog best bijdetijds. Ik ben wel een paar keer bij Hösel Ost gestopt langs de A3, ook vorig jaar nog, en die is wel oké: https://www.google.com/maps/@51.3257932 ... FQAw%3D%3D
Duitsland heeft ook nog wel wat VZP's met wél een restaurant maar geen tankstation. Ik heb al een aantal keren meegemaakt dat het een traditioneel wegrestaurant was en dat het er bijna leeg was, en de kaart ook best beperkt was. Echt heel uitnodigend oogde het niet. Een keer gestopt bij Trave langs de A1, maar na een plaspauze gingen we maar gauw weer door. Zonder tankstation is er op dat soort plekken gevoelsmatig toch veel minder aanloop.
Bij Wildeshausen ben ik meer dan tien jaar geleden voor het eerst geweest en toen vond ik het al een verouderde bende. Als ik op Streetview kijk zie ik dat er nog niet veel veranderd is, en bijvoorbeeld het wegdek zal ook al rond de 40 jaar oud zijn als het niet ouder is. Het zal nog wel functioneren, maar het maakt wel dat de openbare ruimte van de VZP er verouderd uitziet: https://www.google.com/maps/@52.9142056 ... FQAw%3D%3D
Best jammer, want de VZP's tussen Bremen en Hamburg zijn wel gemoderniseerd, maar zeker met files rond Bremen is de eerste VZP na Bremen vaak net wat te ver weg voor mij, het is 56 km verderop. Maar die (Grundbergsee) oogt wel veel moderner: https://www.google.com/maps/@53.087887, ... FQAw%3D%3D
Een enkele keer is de buitenkant wel ouderwets, maar is het binnen nog best bijdetijds. Ik ben wel een paar keer bij Hösel Ost gestopt langs de A3, ook vorig jaar nog, en die is wel oké: https://www.google.com/maps/@51.3257932 ... FQAw%3D%3D
Duitsland heeft ook nog wel wat VZP's met wél een restaurant maar geen tankstation. Ik heb al een aantal keren meegemaakt dat het een traditioneel wegrestaurant was en dat het er bijna leeg was, en de kaart ook best beperkt was. Echt heel uitnodigend oogde het niet. Een keer gestopt bij Trave langs de A1, maar na een plaspauze gingen we maar gauw weer door. Zonder tankstation is er op dat soort plekken gevoelsmatig toch veel minder aanloop.
Over DDR-achtig gesproken: bij Eisenach zit bij het oude grenscomplex nog een Raststätte, volgens de borden van Tank&Rast AG maar volgens hun website niet. Soms aangegeven als Autohof ondanks dat hij direct aan de snelweg zit. Ik ben er één keer gestopt, maar daar staat nog het oude Rasthaus dat in de DDR-tijd gebouwd is, en sowieso doet het hele complex aan de voormalige binnen-Duitse grens behoorlijk DDR-achtig aan: https://www.google.com/maps/@51.0078222 ... FQAw%3D%3DWillem schreef: vr 17 jul 2026, 13:51Aangezien ik honger had was dit de meest praktische keuze zonder van de snelweg af te moeten maar het deed zelfs wat DDR-achtig aan.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
In de jaren '90 ging een vergelijkbaar sentiment rond over Raststättes. Tank + Rast heeft toen concepten als Serways geïntroduceerd; Raststätte 2000 heette dat project.Chris schreef: vr 17 jul 2026, 13:58 Ik herken dat wel. Er zijn er best veel die al 40 jaar niet meer verbouwd zijn. Ik denk dat het Tank + Rast monopolie vrij dramatisch is voor de kwaliteit van de Duitse Raststätten. Er is geen motivatie om het te verbeteren, omdat er geen echte concurrentie is. Het is dezelfde reden dat bijna al die locaties sinds een aantal jaar absurd hoge brandstofprijzen hebben; ze kunnen dit doen omdat er geen concurrentie is. De Autohof is in toenemende mate de modernere faciliteit dan een Raststätte direct langs de snelweg.
Dit project heeft onmiskenbaar verbetering gebracht, maar er bleven ook nog genoeg bedrijven over die een beetje hun eigen plan trokken. Denk in het bijzonder de bedrijven aan wat kleinere snelwegen maar ook kleine bedrijven aan de grote snelwegen. Maar zoals je zegt beginnen ook de Raststätte 2000-plekken vaak wat gedateerd aan te voelen. Eigenlijk moet je locaties met zoveel aanloop iedere 5 tot 10 jaar volledig vernieuwen. Maar dat moet je wel willen en kunnen. De hoge brandstofprijzen lopen ergens ook door naar wat Tank + Rast rekent aan pacht-prijzen, en de Staat vervolgens ook weer aan Tank + Rast. Zoals je al met zoveel woorden zegt: in landen als Frankrijk en Oostenrijk lopen de prikkels anders, en dat vertaalt zich naar verzorgingsplaatsen waar het beter toeven is. En in Autohöfe als wellicht zelfs logischer concurrentie.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik heb nu ruim 15 jaar mijn rijbewijs en ben in die tijd elk jaar wel in Duitsland en vele andere Europese landen geweest.Pino schreef: vr 17 jul 2026, 14:33In de jaren '90 ging een vergelijkbaar sentiment rond over Raststättes. Tank + Rast heeft toen concepten als Serways geïntroduceerd; Raststätte 2000 heette dat project.
Dit project heeft onmiskenbaar verbetering gebracht, maar er bleven ook nog genoeg bedrijven over die een beetje hun eigen plan trokken. Denk in het bijzonder de bedrijven aan wat kleinere snelwegen maar ook kleine bedrijven aan de grote snelwegen. Maar zoals je zegt beginnen ook de Raststätte 2000-plekken vaak wat gedateerd aan te voelen. Eigenlijk moet je locaties met zoveel aanloop iedere 5 tot 10 jaar volledig vernieuwen. Maar dat moet je wel willen en kunnen.
Wat in 2011 in Duitsland nog een moderne Raststätte was ziet er anno 2026 vaak nog net zo uit. Het voldoet, maar er is inderdaad nauwelijks wat veranderd. Alleen bij herbouw/nieuwbouw sindsdien zie je wel duidelijk modernere invloeden. Maar zo heel veel locaties zijn dat ook niet.
De positieve uitschieters in recentere jaren zijn wat mij betreft de locaties die niet naar het Tank&Rast AG-(quasi-)monopolie zijn gegaan, zoals Beverbach aan de A40 en Schönberger Land aan de A20. Maar, eerlijk is eerlijk, dat zijn nog altijd erg nieuwe Raststättes. De vraag is hoe de vlag er daar bij hangt over een jaar of 10. En het nadeel is dat deze plekken niet bij Sanifair zijn aangesloten maar een eigen bonnetjessysteem hebben. Sanifair is dan gelijk ook één van de weinige echte voordelen van het quasi-monopolie van Tank&Rast AG.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
En een Autohof is niet altijd een optie.
Vorig jaar, op terugreis uit Oostenrijk, had ik er een uitgezocht langs de A61 bij Monchengladbach (-Wanlo).
Dus ik naar binnen in het restaurant en vervolgens werd ik aangestaard door een stuk of tien mannen, types "motorrijders ", aan een halve liter bier in een bedompte ruimte.
Het alternatief in de vorm van een Mac ergens bij Venlo voelde iets fijner aan.
Vorig jaar, op terugreis uit Oostenrijk, had ik er een uitgezocht langs de A61 bij Monchengladbach (-Wanlo).
Dus ik naar binnen in het restaurant en vervolgens werd ik aangestaard door een stuk of tien mannen, types "motorrijders ", aan een halve liter bier in een bedompte ruimte.
Het alternatief in de vorm van een Mac ergens bij Venlo voelde iets fijner aan.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Behalve quasi-monopolist is Tank + Rast uiteindelijk ook een franchiseorganisatie. Dus een soort algemeen programma waarmee je je ieder jaar een bepaald percentage van je totale portfolio vernieuwt en zo in zijn geheel 'fris' blijft is er niet bij. Want het is uiteindelijk aan de individuele franchisenemer om dat soort wijzigingen door te voeren. Dat kán als je ruime marges draait op jouw eigen bedrijf - doe je ieder jaar een wat kleinere verbouwing/vernieuwing. Maar ik denk dat de realiteit van veel ondernemers langs de Autobahn is dat ze die ruime marges niet draaien, wat je dan weer terugziet in hoe de bedrijven eruit zien.Coen Tunnel schreef: vr 17 jul 2026, 14:41 De positieve uitschieters in recentere jaren zijn wat mij betreft de locaties die niet naar het Tank&Rast AG-(quasi-)monopolie zijn gegaan, zoals Beverbach aan de A40 en Schönberger Land aan de A20. Maar, eerlijk is eerlijk, dat zijn nog altijd erg nieuwe Raststättes. De vraag is hoe de vlag er daar bij hangt over een jaar of 10.
De ondernemers betalen in de tussentijd wel e-nor-me franchise fees aan Tank + Rast, wat als je naar de cijfers kijkt een money printing machine is. Geschatte EBITDA over 2025 is 300 miljoen, en dat puur voor het zijn van franchisegever en wellicht het opkopen van wat sites die vrijkomen om ze in franchise uit te kunnen geven. En al die winst vloeit naar de investeerders achter dat bedrijf, gaat niet terug het Raststätte-systeem in. Wie er zo lekker rijk van worden? Allianz, Münchener Rück, China Investment Corporation, OMERS Infrastructure (da's uiteindelijk het pensioenfonds van de staat Ontario)
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Als je van dat soort dingen af wil, dan zal je toch naar Amerikaanse dingen moeten, gewoon zowat bij elke afrit een 'autohof' en de verzorgingsplaatsen aan de snelweg afsluiten. Maar of dat wat wordt.....
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Desalniettemin is de vraag natuurlijk terecht hoe hard je moet kijken naar de weggebonden voorzieningen, wanneer aanbod ook kan komen via niet-weggebonden voorzieningen. Maar als je dan kijkt naar de niet-weggebonden hoek: iets als een McDo bij een afrit komt in Duitsland wel van de grond, maar als ik geen hap hoef en even de benen wil strekken of mijn meegebrachte picknick wil opeten - wat is er dan? Het is uiteindelijk een nogal beperkte monocultuur náást de weg, die weggebonden Raststättes toch wel waarde geeft. Met truckstops vermoedelijk meer van hetzelfde, maar die markt ken ik niet goed. Duitsland is hoe dan ook geen Spanje, waar je altijd wel plek hebt naast een afrit voor een lap asfalt voor X vrachtwagens met een bar er middenop.
-
Chris
- Moderator
De Duitse Raststätte of Parkplatz is nou ook niet echt aantrekkelijk om te gaan picknicken. Nog minder dan in Nederland. De nieuwe parkeerplaatsen langs rustige snelwegen zijn nog wel eens te doen, maar op die hoofdtransitcorridors zijn ze frequent, maar ook onaantrekkelijk.
Ik denk dat het Autobahnbeheer met Die Autobahn in het algemeen wel beter is geworden, maar de parkeerplaatsen hebben duidelijk niet een prioriteit gekregen. Daar zal politiek geld voor vrijgemaakt moeten worden om het onderhoud te verhogen, en als het om krappe budgetten gaat, dan heeft asfalt of brugonderhoud toch altijd meer prioriteit dan een parkeerplaats.
Ik vraag mij af hoe lang dat contract met Tank + Rast nog loopt eigenlijk. Misschien is de contractduur te lang waardoor ze geen motivatie meer hebben om die verbeteringsslag van 25 jaar geleden nog eens te maken.
Ik denk dat het Autobahnbeheer met Die Autobahn in het algemeen wel beter is geworden, maar de parkeerplaatsen hebben duidelijk niet een prioriteit gekregen. Daar zal politiek geld voor vrijgemaakt moeten worden om het onderhoud te verhogen, en als het om krappe budgetten gaat, dan heeft asfalt of brugonderhoud toch altijd meer prioriteit dan een parkeerplaats.
Ik vraag mij af hoe lang dat contract met Tank + Rast nog loopt eigenlijk. Misschien is de contractduur te lang waardoor ze geen motivatie meer hebben om die verbeteringsslag van 25 jaar geleden nog eens te maken.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Ik heb het dan ook niet speciaal over truckstops. Maar meer in het algemene.
Als je sociale veiligheid wil, denk ik dat het wel één van de betere methodes is: Om en nabij een dorp /stad. Er is altijd wel verkeer dus de kans dat daar iemand gekke dingen doet is vele malen kleiner dan langs de autosnelweg op een verzorgingsplaats die slecht verlicht is.
In dit geval noem ik Mendel, langs de A50. Truckstop, ja, maar je wilt niet weten hoeveel toeristisch (fiets) verkeer daar is.
Als je sociale veiligheid wil, denk ik dat het wel één van de betere methodes is: Om en nabij een dorp /stad. Er is altijd wel verkeer dus de kans dat daar iemand gekke dingen doet is vele malen kleiner dan langs de autosnelweg op een verzorgingsplaats die slecht verlicht is.
In dit geval noem ik Mendel, langs de A50. Truckstop, ja, maar je wilt niet weten hoeveel toeristisch (fiets) verkeer daar is.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Mwa, ik picknick liever op een aire langs een Franse tolweg, maar het is niet slecht. Er zullen tafeltjes staan waar we het brood kunnen smeren en waar we kunnen zitten. En vaak is er nog wat groen of andere vorm van afstand tot aan de hoofdbaan dat je ook nog met elkaar kan praten. Allemaal niet instagrammable, en in de trein je broodjes smeren is fijner, maar het is goed genoeg op een lange rit. En lekkerder met een veel betere prijs-kwaliteitverhouding dan wegrestaurants aan en vlak naast de snelweg.Chris schreef: vr 17 jul 2026, 20:20 De Duitse Raststätte of Parkplatz is nou ook niet echt aantrekkelijk om te gaan picknicken. Nog minder dan in Nederland. De nieuwe parkeerplaatsen langs rustige snelwegen zijn nog wel eens te doen, maar op die hoofdtransitcorridors zijn ze frequent, maar ook onaantrekkelijk.
T+R is een voormalig staatsbedrijf dat in 1998 is geprivatiseerd. Goed mogelijk dat hun recht op alle toen al bestaande Raststätten niet in tijd beperkt is. Duidelijk is hoe dan ook dat de Duitse overheid niet echt middelen heeft om T+R aan te zetten tot lagere prijzen, ander aanbod of iets anders. Consumenten kunnen, door ze te vermijden, natuurlijk wel enige druk zetten (ook omdat franchisenemers bij zo’n boycot echt wel eens bij T+R gaan aankloppen), maar je komt ook vroeg of laat uit in de klassieker dat je op convenience-plekken altijd veel betaalt voor matig spul. En we doen het allemaal; een Raststätte is niet anders dan een vliegveld. Mede daarom vindt men ook altijd wel weer een nieuwe franchises wanneer een zittende weg zou lopen.Ik vraag mij af hoe lang dat contract met Tank + Rast nog loopt eigenlijk. Misschien is de contractduur te lang waardoor ze geen motivatie meer hebben om die verbeteringsslag van 25 jaar geleden nog eens te maken.
Verschil tussen een plek als een vliegveld en een Raststätte is dat plekken als een vliegveld zich meestal toch wel druk maken over hun reputatie. Zij verpachten hun horeca voor kortere pachtperiodes en kunnen na enkele jaren zeggen “als jij hier wilt blijven, ga je eerst maar eens moderniseren - want met jouw jaren 90 uitstraling wil ik niet met je door.” Quasi-monopolist T+R ervaart duidelijk niet zo’n soort concurrentie. Dat Franse aires beter zijn, dat Duitsers allemaal klagen, het boeit ze duidelijk niet omdat de inkomsten hoog blijven.
-
Chris
- Moderator
Naar mijn idee zie je sinds de brandstofprijzen extreem veel hoger zijn geworden dan elders (circa 2022), wel dat er een stuk minder passanten tanken langs de snelweg. Maar misschien dat de veel hogere marge van de resterende tankers toch compenseert dat de rest van de snelweg af gaat, of een rit zo plant dat er niet langs de snelweg getankt hoeft te worden.
Autohof is wel een beetje hit or miss qua brandstofprijzen. Op de gok een afslag met Autohof nemen kan ook betekenen dat je bijna dezelfde prijzen ziet als langs de Autobahn, maar ook 30 of 40 cent minder.
Autohof is wel een beetje hit or miss qua brandstofprijzen. Op de gok een afslag met Autohof nemen kan ook betekenen dat je bijna dezelfde prijzen ziet als langs de Autobahn, maar ook 30 of 40 cent minder.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Maar goed, de brede klachten over Raststättes zijn natuurlijk niet beperkt tot de benzine. Het is ook matig eten tegen hoge prijzen. Maar ja, wel hele lange openingstijden en andere convenience.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 17 jul 2026, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Dorpspompen in Duitsland variëren ook in uitstraling van een jaren zeventig setting tot een eigentijdse mini supermarkt.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Mijn ritten over de Autobahn zijn eigenlijk standaard met familie, waarbij we tegenwoordig eerder onthaasten dan haasten, en mijn vrouw en ik kunnen en willen vrij efficiënt zoeken naar een aardige tent nabij de Autobahn (dankzij een historische vangst meestal aangeduid met de code Peters Gute Backstube). Allemaal dingen die het makkelijk maken om niet voor de convenience te hoeven kiezen. Maar je moet die drie vinkjes wel kunnen zetten; en dat is hoe zeer velen toch bij die Raststätte uitkomen.
-
djiwie
- stadsweg
Zat van die dorpspompen waar je prima een kop koffie kan halen en/of broodje kan eten, als ik een weekje met de motor door Duitsland reed vond ik dat vaak prima voor een kleine pauze. (Maar dan vermeed ik sowieso wel de snelweg.)
-
Harald80
- dorpsstraat
Ik vind het prijsniveau bij de gemiddelde Raststätte tegenwoordig ook wel zo belachelijk, dat ik voor een warme hap (of snack) eigenlijk steevast het own op zoek.
-
Alex
- zandpaadje
Raststätten profiteren ook van Duitsland als doorvoerland voor verkeer uit veel landen. Door de langere rijtijden heb je sowieso meer lunch/diner infrastructuur omdat het beter uit kan.
Neem bijvoorbeeld Nederland/Denemarken naar Oostenrijk/Zwitserland en verder. Dan doorkruis je grote delen van Duitsland.
(Redelijk) veel mensen zoeken dat ook niet echt uit, die reizen 1-2 keer per jaar door Duitsland, zoeken een pomp uit om te tanken eten wat en gaan weer door. Forummers hier zijn daar vaker wat bewuster mee bezig. Zowel met de wegen als de gelegenheden erom heen.
Er zullen ook genoeg mensen zijn die geen weet hebben dat er ook een autohof netwerk in Duitsland ligt, of om een lokale bakkerij op te zoeken. Dat komt op de vakantiebestemming wel.
Neem bijvoorbeeld Nederland/Denemarken naar Oostenrijk/Zwitserland en verder. Dan doorkruis je grote delen van Duitsland.
(Redelijk) veel mensen zoeken dat ook niet echt uit, die reizen 1-2 keer per jaar door Duitsland, zoeken een pomp uit om te tanken eten wat en gaan weer door. Forummers hier zijn daar vaker wat bewuster mee bezig. Zowel met de wegen als de gelegenheden erom heen.
Er zullen ook genoeg mensen zijn die geen weet hebben dat er ook een autohof netwerk in Duitsland ligt, of om een lokale bakkerij op te zoeken. Dat komt op de vakantiebestemming wel.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
50 cent per liter verschil vind ik dan overigens weer wél iets om moeilijk over te doen. Dan vraag ik me af wie dát dan doen. Mensen die niet zelf betalen ivm tandpasta of auto van de zaak? Mensen die helemaal niet door hebben dat ze 30 euro weggooien op een volle tank? Denk dat menig Nederlandse familie op weg naar vakantie in deze categorie valt en die stop gewoon maakt. Ik benoemde het verschil toevallig vanmorgen bij mijn vrouw, die mijn zoektochten naar pompen ineens een stukje beter begreep.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Als het gaat om de snelle snack dan voldoet zowel langs de snelweg als het OWN voor mij wel de welbekende "Bockwurst mit Brötchen". Ik weet niet precies wat je daarvoor tegenwoordig betaalt langs de snelweg, maar in ieder geval niet zo'n bedrag dat ik denk "laat maar zitten".Harald80 schreef: vr 17 jul 2026, 22:08 Ik vind het prijsniveau bij de gemiddelde Raststätte tegenwoordig ook wel zo belachelijk, dat ik voor een warme hap (of snack) eigenlijk steevast het own op zoek.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Ik dacht in februari slim te zijn en daar te gaan tanken op een zondag voordat ik Duitsland weer in reed, maar het restaurant was dicht en de pompen werkten niet omdat ze de betaling niet wilde lukken. Er liggen nabij de autosnelweg bij de afrit St Vith twee grote bakkerijen (allebei Bäckerei Fonk) die iedere dag open zijn van 's morgens vroeg tot grofweg 18 uur, bij een van de twee ligt ook nog een tankstation (Total). Daar ben ik toen uiteindelijk naartoe gereden, is een prima bakker en wat mij betreft een veiligere optie dan Drei Hütten.Pino schreef: wo 15 jul 2026, 14:08Lommersweiler inderdaad. Tankstation/wegrestaurant Drei Hütten op de afrit is eigenlijk een cruciale voorziening langs de route. Het is voor ons min of meer een logische stop geworden op ritten door deze omgeving, waar je niet echt meer bij na hoeft te denken. Maar door het gebrek aan andere voorzieningen zou ik menen dat deze wel betere bewegwijzering verdient vanaf de snelweg.SnarfFlevoland schreef: wo 15 jul 2026, 13:08 Het ergste vind ik wel de route door de Ardennen en Eifel (E42-A60). Je hebt dan tussen de Nederlandse grens en Rasthof Eifel op de A1 ten zuiden van Dreieck Moseltal bij Trier geen fatsoenlijk toilet. Je hebt aan de Belgische kant op het aangrenzende OWN wel tankstations met een eventueel bruikbaar toilet, bijv. bij Lommersweiler, maar die moet je ook net weten. Anders zit er niets anders op als doorrijden of in geval van nood de bosjes in te gaan.
De combinatie van de twee parkeerplaatsen "Drei Hütten" zonder voorzieningen, naast het tankstation/restaurant Drei Hütten op de afrit, is natuurlijk ergens ook stom. Maar goed, dat soort dingen gebeuren in België...
Ik vind veel Raststätten eerlijk gezegd ook best smerig. De toiletten zijn meestal wel schoon, maar de parkeerplaatsen veranderen vaak in een zwijnenstal. Mensen laten hun afval achter en doen vervolgens overal en nergens hun behoefte, omdat ze geen euro voor een toiletbezoek willen betalen. Het meest negatieve voorbeeld dat ik ken, is Steigerwald Süd. Toen ik daar uit de auto stapte, stoven de ratten alle kanten op. Gelukkig is die Raststätte inmiddels grondig vernieuwd vanwege de verbreding van de A3 tussen Würzburg en Nürnberg.Chris schreef: vr 17 jul 2026, 20:20 De Duitse Raststätte of Parkplatz is nou ook niet echt aantrekkelijk om te gaan picknicken. Nog minder dan in Nederland. De nieuwe parkeerplaatsen langs rustige snelwegen zijn nog wel eens te doen, maar op die hoofdtransitcorridors zijn ze frequent, maar ook onaantrekkelijk.
Ik moet overigens zeggen dat ik veel van de gratis toiletten wel acceptabel vind, zeker de nieuwste toiletgebouwen. Doordat vrijwel alles van metaal is en de vloeren uit metalen roosters bestaan, blijken ze veel gemakkelijker schoon te houden. Goede voorbeelden daarvan zijn Rastplatz Sülztal en Theißtal West op de A3 tussen Keulen en Frankfurt.
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op di 21 jul 2026, 15:18, 7 keer totaal gewijzigd.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Als het om voedsel of tanken gaat, moet het in deze tijd van GoogleMaps niet zo moeilijk zijn om even snel de snelweg te verlaten voor een dorpspomp of plaatselijke bakker. Het wordt voornamelijk lastiger om op die manier goede sanitaire voorzieningen te vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
In de reviews op Google Maps kan ik vrij makkelijk het filter 'toilet' aanzetten (als daarover geschreven wordt), dan lees je meteen iets over de staat van onderhoud.
Ik heb daarnaast de app 'Where is Public Toilet' op mijn telefoon, maar de input lijkt me wat gebrekkig omdat er geen actieve community achter zit.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Je komt vroeg of laat ook uit in de vraag hoe het werkt in absolute getallen. Op de schaal van één kop koffie: die is relatief duur, maar voor het prijsverschil met andere (niet-convenience) locaties in harde euro’s ga je niet de omweg maken in tijd en kilometers. Jouw broodje worst zit ook een beetje in die hoek. Ga je grotere dingen kopen of ben je met een grotere groep (familie), dan loopt het in harde euro’s wel aardig op. En dan gaan mensen zoeken naar alternatieven: weg van de snelweg of zelf meenemen.Coen Tunnel schreef: di 21 jul 2026, 13:51Als het gaat om de snelle snack dan voldoet zowel langs de snelweg als het OWN voor mij wel de welbekende "Bockwurst mit Brötchen". Ik weet niet precies wat je daarvoor tegenwoordig betaalt langs de snelweg, maar in ieder geval niet zo'n bedrag dat ik denk "laat maar zitten".Harald80 schreef: vr 17 jul 2026, 22:08 Ik vind het prijsniveau bij de gemiddelde Raststätte tegenwoordig ook wel zo belachelijk, dat ik voor een warme hap (of snack) eigenlijk steevast het own op zoek.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Wat dat betreft is de voorspelbaarheid van Sanifair wel fijn. Het is eigenlijk altijd wel in orde. Dat is voor mij wel een belangrijke reden om daar te stoppen.Wesso schreef: di 21 jul 2026, 16:02![]()
In de reviews op Google Maps kan ik vrij makkelijk het filter 'toilet' aanzetten (als daarover geschreven wordt), dan lees je meteen iets over de staat van onderhoud.
Ik heb daarnaast de app 'Where is Public Toilet' op mijn telefoon, maar de input lijkt me wat gebrekkig omdat er geen actieve community achter zit.