[D] Oude Duitse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: wo 19 mar 2025, 8:27 ^^ De gele borden zijn er wel, maar er staat in beginsel geen Autobahnschildje op als nummer voor de doorgaande route. Hoogstens is de snelweg zelf een doel, zoals de blauwe kaders A60 Prüm die je op het enkelbaans deel van de A60 ziet. Maar technisch bezien staat er dan geen direct wegnummer rechtdoor aangegeven.

Hier op de A62 nog eentje in de oude stijl. Met ook het indirecte wegnummer A6 aangegeven alsof het de doorgaande route is - het lijkt wel Italië. Behoorlijk oud bord zo op het oog.
In ieder geval in 2023 stond dit bord nog op de A60:

Afbeelding

Streetview: https://www.google.com/maps/@50.2231678 ... FQAw%3D%3D

Ook bij de toerit Bleialf zou ik zit toch echt als direct wegnummer interpreteren:
https://www.google.com/maps/@50.2030357 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@50.2014775 ... FQAw%3D%3D

(Opvallend dat hier trouwens borden :G1: staan...)
Route643
polderweggetje

Bericht door Route643 »

Gele borden waren er ook langs de A70 toen deze nog enkelbaans was (https://www.geocities.ws/marcelmonterie_d/A70b.jpg). Es dit was al 1981. Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Bundesautobahn_70):
Erstmals in Deutschland wurden hierbei gelbe Schilder für Bundesstraßen mit blauer Autobahnnummer aufgestellt.

De enkelbaans delen van de A98 bij Laufenburg en Tiengen hebben ook gele borden maar zonder nummering. Toen de A8 langs Merzig nog enkelbaans was, had deze als ik me kan herinneren maar geen gele borden.

Aan de AIS-foto's ben ik overigens ook sterk geinteresseerd, met name van oude hessische bewegwijzering jaren 1989-1993 (dus A3, A5, A45, A66, A67). Volgens mij is er maar een laatste bord met naar beneden gerichte pijlen en die staat aan het begin van de A66 in richting Wiesbaden aan de afrit Frankfurt-Miquelallee. Vanwege de copyright zou het denk ik het best zijn dit per PN of mail te versturen, als het datapakket niet te groot wordt (of TransferXL?).
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Dit bord in Amberg ziet er ook best oud uit...

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ Dat lettertype van die plaatsnamen op de gele borden lijkt afwijkend te zijn, kan dat kloppen? Is dat een officiële variant van DIN? Vergelijk bijvoorbeeld de letter 'g' van Nürnberg met die van Regensburg op het blauwe bord daaronder.

Ik vind overigens dat oude snelwegsymbool een stuk eleganter dan dat moderne, platgeslagen exemplaar dat Duitsland tegenwoordig gebruikt.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Bewegwijzering op de B3 door Frankfurt, van 1958:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uit deze: https://www.ardmediathek.de/video/hr-re ... IxOWIxZGQ3

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Teetje schreef: di 02 sep 2025, 9:41 ^^ Dat lettertype van die plaatsnamen op de gele borden lijkt afwijkend te zijn, kan dat kloppen? Is dat een officiële variant van DIN? Vergelijk bijvoorbeeld de letter 'g' van Nürnberg met die van Regensburg op het blauwe bord daaronder.

Ik vind overigens dat oude snelwegsymbool een stuk eleganter dan dat moderne, platgeslagen exemplaar dat Duitsland tegenwoordig gebruikt.
DIN 1451 is pas in 1980 echt gestandariseerd geweest. Tot dan waren er verschillende versies in omloop die afwijkingen hadden op tekens die voor interpretatie vatbaar waren in de originele technische schema's uit 1931. Een gebruik dat niet ongewoon was in het tijdperk voor digitalisatie waar alles nog manueel moest gebeuren.

Bij de standarisatie en het uitbrengen van de moderne versie in 1980, is de editie die we vandaag kennen beginnen verschijnen op de signalisatie en heeft men Breitschrift ook definitief afgeschaft. Bij het begin van de jaren 90 had je dan Adobe Systems die een digitale versie van de 1980-versie hebben geproduceerd (PostScript) en de rest is geschiedenis.

Hier nog een pré 1980 bordje

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Waar staat/stond dit bord? Het enige dat ik me kan indenken is aan de A4 tussen Gummersbach en Olpe, die opende in 1976. Toen was de huidige A-nummering net ingevoerd. Maar tegenwoordig staat Frankfurt daar niet op alle wegwijzers.

De andere optie is het deel van de A4 rond Bad Hersfeld, maar daar vind ik het bord nog lastiger te plaatsen.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Liep de A4 vroeger niet verder door, vrijwel tot Gießen ? Volgens mij moet dat bord daar gestaan hebben.

Edit: vergissing, dat was de A48 die daar gepland was. Bericht kan weg😉
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Coen Tunnel schreef: za 18 okt 2025, 17:10 ^^ Waar staat/stond dit bord? Het enige dat ik me kan indenken is aan de A4 tussen Gummersbach en Olpe, die opende in 1976. Toen was de huidige A-nummering net ingevoerd. Maar tegenwoordig staat Frankfurt daar niet op alle wegwijzers.

De andere optie is het deel van de A4 rond Bad Hersfeld, maar daar vind ik het bord nog lastiger te plaatsen.
Dat bord staat/stond vermoedelijk in de buurt van Jena, gezien de Horda Azzurro sticker erop (harde kern van Carl-Zeiss Jena). Dat betekent ook meteen dat ik me niet kan voorstellen dat het van voor 1980 is... Op het traject tussen Keulen en Olpe staat het sowieso niet want daar staat enkel Olpe op de borden.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Een snelle zoekactie met Google Lens leert dat zulke borden (met een oude versie van DIN 1451) inderdaad in de DDR hebben gestaan, in elk geval langs de A4.

https://opentype.info/blog/2011/05/17/t ... rmany.html

De foto hierboven komt ook van dezelfde website.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Maar de DDR gebruikte de westelijke BAB-nummers toch niet? Dus zijn hier dan na 1990 snel A4-stickers/platen op gezet? Kijkend naar de foto zou ook het totale kwadrant rechtsonder van het bord nieuwer kunnen zijn dan de rest.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Ergens hier dus: https://maps.app.goo.gl/saCMdPFyJnjFRj7n7
De A4 is hier na de Duitse eenwording opnieuw aangelegd op een ander tracé, waardoor de oorspronkelijke locatie helaas niet meer bestaat. Maar bij parkeerplaatsen in de omgeving staat nog steeds Frankfurt als control city aangegeven, en niet Bad Hersfeld zoals verderop in Hessen het geval is.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Opening :AS: Ascheberg (als onderdeel van Kamen- Münster, A1), 60 jaar geleden:

Afbeelding