[D] Oude Duitse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [D] Oude Duitse bewegwijzering

Bericht door Palance »

Coen Tunnel schreef: do 18 nov 2021, 20:32 (er is heel veel gesloopt en vervangen!)
Het is inderdaad ook echt een zoek-de-twee-verschillen-puzzel :schrikreactie:

Ik was in 1987 in Berlijn. Ik herinner me van de metro vooral de spookstations op DDR-gebied en het station Friedrichsstrasse in Oost-Berlijn waar je enkel van en naar West-Berlijnse lijnen kon overstappen (en natuurlijk naar buiten de DDR in, maar dat hebben we toen niet gedaan).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Mei 1952, weeral ingebruikname van de A3 Burscheid - Leverkusen na WOII. 3 november 1938 geopend, in de oorlog zwaar beschadigd, daarna opstelplaats voor al dan niet beschadigde voertuigen van het Britse leger tot genoemde maand/jaar.

Afbeelding

Afrit Ostingersleben in 1972 (voormalige DDR, rijrichting west):

Afbeelding

^Onder Wefensleben staat "Letzte Ausfahrt vor dem Grenzgebiet."
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

GuteFahrt schreef: zo 05 jun 2022, 16:03Mei 1952, weeral ingebruikname van de A3 Burscheid - Leverkusen na WOII. 3 november 1938 geopend, in de oorlog zwaar beschadigd, daarna opstelplaats voor al dan niet beschadigde voertuigen van het Britse leger tot genoemde maand/jaar.Afbeelding
Ik heb een Michelinkaart uit 1945 (kaartnummer 202, voor de kenners/liefhebbers) waar dit stuk A7 genummerd is. Klopt het dat dit stuk ooit een ander nummer had? De huidige A2 heeft op dezelfde kaart gewoon A2 als nummer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De Duitse snelwegen zijn in 1974 omgenummerd. Oude nummering op https://www.autobahn-online.de/altenummerierung.html

Inderdaad was de huidige A2 ook toen al A2. Maar dat nummer liep door tot aan Kreuz Heumar, dus de weg op de foto was ook A2. Omdat er in deze nummering geen A7 was, kan daar sprake zijn van een beschadiging op de kaart of een drukfout?
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ In dat geval denk ik eerder aan verkeerde informatie bij de kaartenmaker. Zoals ik al zei dateert de kaart van 1945 en ik kan me voorstellen dat de informatievoorziening, zéker waar het Duitsland betrof, verre van optimaal was in die tijd.

Ik heb van dezelfde kaart ook uitgaves van 1950 en 1952 en daar ontbreken de Autobahnnummers op.

Ik zal binnenkort een foto maken van de kaart en het je laten zien.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: di 07 jun 2022, 13:07 De Duitse snelwegen zijn in 1974 omgenummerd. Oude nummering op https://www.autobahn-online.de/altenummerierung.html

Inderdaad was de huidige A2 ook toen al A2. Maar dat nummer liep door tot aan Kreuz Heumar, dus de weg op de foto was ook A2. Omdat er in deze nummering geen A7 was, kan daar sprake zijn van een beschadiging op de kaart of een drukfout?
Ik heb de fragmenten voor de liefhebber in dit topic geplaatst: viewtopic.php?p=1221438#p1221438.
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

In de buurt van Köln Lövenich, najaar 1962:

Afbeelding

^Rechtsaf "Niederlande/Belgien/Aachen. Rechtdoor Frechen/Frankfurt/Bonn.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op zo 20 nov 2022, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Het kan nog ouder:

Afbeelding
Churchill AVRE entering Geilenkirchen from the Aachener Straße going right to the Jülicher Straße, 19 November 1944
Joël Stoppels Battlefield Tours
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Opmerkelijk dat de indirecte verwijzingen zo groot zijn als normale directe, en het nummer van de weg zelf met een bijzetbordje gedaan is.
Edit: zal wel zijn omdat het nummer 56 pas later doorgetrokken is, op mijn kaart van 1934 houdt het nog op in Düren.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Foto via deze Facebook-groep, met Szczecin en Warszawa op de wegwijzers middenin Berlijn. Het Palasthotel stond aan de Karl-Liebknecht-Straße. Ook opvallend: "Süd" als doel:

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Qua endoniemengebruik was de DDR het westen ook flink voor. Maar was zeker met doelen langs de Oder-Neissegrens natuurlijk ook een zeer politiek statement.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Gezien het ontbreken van een gele rand rond de pijlen lijkt dit bord geheel geel te zijn (of het is op de foto niet goed zichtbaar).

Meestal hadden borden op het OWN een witte achtergrond waarop plaatsnamen met een gele achtergrond op stonden icm met een gele rand rond de pijlen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dit lijkt inderdaad volledig geel. Zie je ook een de witte bies rondom de snelwegdoelen (althans, welke kleur zou dat anders moeten zijn?).
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Onlangs zag ik via YouTube een ander filmpje met wegbeelden uit Oost-Berlijn in de tijd van de DDR. Ook daarin waren geheel gele wegwijzers te zien.

Kennelijk was (Oost-) Berlijn als "Haubtstadt der DDR" zo bevoorrecht dat dit de enige stad van de DDR was waar men de moeite nam om de hele achtergrond van een bord geel te maken.
De rest van het land kreeg een wit bord waarop ietwat slordig een plaatsnaam op een gele achtergrond geplakt was.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Het waren meestal kunststof borden, dus wit zal wel de basiskleur geweest zijn. Dat is hier ook te zien: https://www.flickr.com/photos/patricksc ... otostream/

In 2022, 32 jaar na de hereniging, stond dit bord er nog altijd: https://www.mapillary.com/app/?lat=52.5 ... 0520474013
Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi »

Coen Tunnel schreef: zo 19 mar 2023, 12:37 Foto via deze Facebook-groep, met Szczecin en Warszawa op de wegwijzers middenin Berlijn. Het Palasthotel stond aan de Karl-Liebknecht-Straße. Ook opvallend: "Süd" als doel:

Afbeelding
Het bord lijkt qua layout identiek, maar is op een paar details na toch iets anders.
http://www.wo-war-das.de/index.php?title=Palasthotel

Zoals al eerder gemeld hier. De pijlen op de witte borden hadden gele biezen.
Even naar beneden scrollen voor de foto
Coen Tunnel
Voorzitter

De lancering van veel nieuwe beelden van Google Streetview in Duitsland is ideaal om eens te kijken hoe het zit met de weinige nog resterende DDR-borden.

Het is goed om te zien dat op Streetviewbeelden van een jaar geleden één van de weinige plastic DDR-wegwijzer bij station Pankow-Heinersdorf in Berlijn er nog altijd staat: https://www.google.nl/maps/@52.5796334, ... ?entry=ttu

Ik kwam er achter dat er bij hetzelfde station in de buurt nog zo'n plastic DDR-wegwijzer staat! 8-)

https://www.google.nl/maps/@52.5804638, ... ?entry=ttu

Met wat googlen vond ik ook nog dit exemplaar, maar die was al in slechte staat en ik weet niet of die er nu nog steeds staat. Ik heb de precieze locatie niet kunnen achterhalen en het dus ook niet in Streetview kunnen verifiëren.

Nog een ander DDR-bord (maar niet van plastic) bij Schwerin dat nog altijd standhoudt: https://www.google.nl/maps/@53.5971938, ... ?entry=ttu
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Coen Tunnel schreef: di 01 aug 2023, 12:28Nog een ander DDR-bord (maar niet van plastic) bij Schwerin dat nog altijd standhoudt: https://www.google.nl/maps/@53.5971938, ... ?entry=ttu
Volgens Wikpedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bundesaut ... mar_(A241)) opende de Autobahn in 1986, dus dit bord dateert dan ook uit die tijd.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Per abuis in een verkeerde draad geplaatst:
Bij toeval was ik in Hochspeyer uit de S-Bahn gestapt op zoek naar horeca op een zaterdagmiddag 1,5 week geleden. Ik greep mis, want ik kon alleen een dönerzaak vinden, maar niet nadat ik: dit oudje had vastgelegd.

De B37 ligt al sinds eind 2010 buiten de bebouwde kom.
Coen Tunnel
Voorzitter

Teetje schreef: wo 02 aug 2023, 12:40
Coen Tunnel schreef: di 01 aug 2023, 12:28Nog een ander DDR-bord (maar niet van plastic) bij Schwerin dat nog altijd standhoudt: https://www.google.nl/maps/@53.5971938, ... ?entry=ttu
Volgens Wikpedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bundesaut ... mar_(A241)) opende de Autobahn in 1986, dus dit bord dateert dan ook uit die tijd.
1984 volgens de Wegenwiki. ;)

https://www.wegenwiki.nl/A14_(Duitsland)

De Duitstalige Wikipedia geeft ook niet echt duidelijkheid; er lag wel iets in 1984 maar het was nog niet een volwaardige autosnelweg. Maar ook in 1986 was het hele traject nog niet als snelweg gebouwd, dat was pas in 1992 het geval.

Maar hoe dan ook, het bord zal inderdaad uit die periode rond 1984-1986 of vlak erna stammen. En nieuwer dan 1990 zal het uiteraard ook niet zijn. Het ging me er meer om dat hier nog een bord uit de DDR-tijd staat, dat is toch echt wel een zeldzaamheid. Er zijn wellicht meer wegwijzers uit de jaren '80 in Nederland te vinden dan in de voormalige DDR.
Nathan_070
dorpsstraat

Bericht door Nathan_070 »

hier staan nog wat oude borden.

http://www.autobahn-bilder.de/inlines/a28.htm
Coen Tunnel
Voorzitter

Odeonsplatz, München, 1953:

Afbeelding

Via Facebook I ❤ MÜNCHEN - Früher vs Heute!

Locatie in Streetview: https://www.google.com/maps/@48.1423395 ... FQAw%3D%3D
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik ben van plan naar de meeting in Bodegraven een USB stick mee te nemen met 50000 foto's van het AIS (Autobahn Informations System). Iedereen die wil kan een laptop meenemen en ze kopiëren.
Ik laat af en toe wat foto's hieruit zien maar er is in principe copyright op en ik wil niet alle foto's op internet zetten, maar op deze manier wil ik ze wel delen.
Ze zijn uit de periode 1989 - 1996 met updates 2000 - 2006. Daarna heb ik helaas verzuimd de updates te downloaden, behalve blijkbaar in 2010 want daar heb ik ook wat foto's van.

Het zijn 9 tar / zip files, totaal ca. 3.5 GB.

Een paar voorbeelden:

Dit bord bij de A11 was in 1993 nog in originele staat:Afbeelding

Ook in 1993: op de A24 was 'Transit' weggehaald maar Hamburg stond nog in geel, verder hebben ze de nummers toegevoegdAfbeelding

In Bayern: een geel bord op het enkelbaans deel van de A93 met het nummerAfbeelding
Zoiets bestaat volgens mij niet meer, de enige zulke wegen die nog over zijn hebben wel gele borden maar zonder nummer.
nickdh
autoweg

Bericht door nickdh »

^^ Gele borden op een Autobahn? Ook niet de A60 tussen Habscheid en Prüm?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De gele borden zijn er wel, maar er staat in beginsel geen Autobahnschildje op als nummer voor de doorgaande route. Hoogstens is de snelweg zelf een doel, zoals de blauwe kaders A60 Prüm die je op het enkelbaans deel van de A60 ziet. Maar technisch bezien staat er dan geen direct wegnummer rechtdoor aangegeven.

Hier op de A62 nog eentje in de oude stijl. Met ook het indirecte wegnummer A6 aangegeven alsof het de doorgaande route is - het lijkt wel Italië. Behoorlijk oud bord zo op het oog.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat staat daar dus nu zo aangegeven:
https://maps.app.goo.gl/2JHQvjUWKd5GsXCJ8

Dat lijkt de nieuwe standaard te zijn voor zulke gevallen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Nathan_070
dorpsstraat

marcel schreef: di 18 mar 2025, 20:17 Ik ben van plan naar de meeting in Bodegraven een USB stick mee te nemen met 50000 foto's van het AIS (Autobahn Informations System). Iedereen die wil kan een laptop meenemen en ze kopiëren.
Ik laat af en toe wat foto's hieruit zien maar er is in principe copyright op en ik wil niet alle foto's op internet zetten, maar op deze manier wil ik ze wel delen.
Ze zijn uit de periode 1989 - 1996 met updates 2000 - 2006. Daarna heb ik helaas verzuimd de updates te downloaden, behalve blijkbaar in 2010 want daar heb ik ook wat foto's van.

Het zijn 9 tar / zip files, totaal ca. 3.5 GB.
Ik heb helaas geen laptop, alleen een vaste computer. Zou u ze naar mij kunnen sturen via de mail? Sorry dat ik het zo moet doen, een privebericht sturen lukte niet.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Voor een email is het veel te groot.
Je zou ook alleen een USB stick kunnen meenemen, er is vast wel iemand aanwezig die het daarop kan kopiëren.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Met TransferXL kan je gratis bestanden tot 5 GB uploaden en versturen. Dan is een mailadres voldoende en gaat misschien ook sneller dan kopiëren naar een USB-stick.
Nathan_070
dorpsstraat

Wesso schreef: do 20 mar 2025, 10:59 ^^ Met TransferXL kan je gratis bestanden tot 5 GB uploaden en versturen. Dan is een mailadres voldoende en gaat misschien ook sneller dan kopiëren naar een USB-stick.
Als dat een oplossing is, heel graag! Ivm met werk kon ik namelijk niet komen naar Bodegraven.