Zierikzee-blues

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Zierikzee-blues

Bericht door Rene » vr 20 feb 2015, 23:54

Inderdaad. de Zeeuwen willen zelf Goes en Middelburg niet verwezen hebben.
Bang dat doelen op bewegwijzering verkeer aantrekken richting N57, N59 en N256... :roll:

Steptimer
autoweg

Re: "Zierikzee moet terug op de borden langs de snelweg bij Rotterdam"

Bericht door Steptimer » za 21 feb 2015, 1:46

Pino schreef: Zierikzee als hoofddoel van de A29 vervangen door Bergen op Zoom prima, maar er is geen reden om het maar helemaal niet meer te bewegwijzeren tot aan het Hellegatsplein. Daar is zeker op de A29 ruimte voor. En op het Vaanplein is het eigenlijk jammer dat het aan ruimte lijkt te ontbreken om het erbij te zetten. Roepen 'het is een hoek-omverbinding, dus je krijgt niets' is misschien wat kort door de bocht. De A29 heeft niet voor niets decennialang alleen bestaan als verbinding tussen Rotterdam en een regio waar Zierikzee deel van uit maakt (en Bergen op Zoom niet).
Zierikzee staat aangegeven op het Vaanplein vanuit beide richtingen op de nieuwe borden...
https://www.google.nl/maps/@51.865166,4 ... !2e0?hl=nl
Laatst gewijzigd door Steptimer op za 21 feb 2015, 2:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » za 21 feb 2015, 2:08

Vanuit het Zuiden en Oosten net voor Knooppunt Ridderkerk A15/A16 is Bergen op Zoom een zeer onduidelijk doel aangezien je voor Bergen op Zoom af had moeten slaan naar de A16 richting Breda. Zierikzee was daar voor voor de toeristen en andere onbekende weggebruikers een richtinggevend en duidelijk doel.
Daarom is het vanuit die richting verwarrend dat er opeens Bergen op Zoom staat terwijl een deel van de mensen onderweg zijn naar Noord Zeeland en Goeree-Overflakkee.

Vanaf knooppunt kethelplein begrijp ik het overigens wel dat Zierikzee is vervangen voor Bergen op Zoom.
Zierikzee kan vanuit het westen prima worden aangegeven op het Vaanplein zoals het nu is, maar vanuit het Oosten zou ik het net iets eerder op de borden willen zien.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 feb 2015, 12:25

Rene schreef:Inderdaad. de Zeeuwen willen zelf Goes en Middelburg niet verwezen hebben.
Bang dat doelen op bewegwijzering verkeer aantrekken richting N57, N59 en N256... :roll:
Ik vind dat op zich best begripelijk. De beste manier om er te komen zal gewoon A 4-A 58 zijn. Doorgaand verkeer moet je zo veel mogelijk niet op de N 57 en de N 59 willen hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 21 feb 2015, 12:30

Steptimer schreef:Zierikzee kan vanuit het westen prima worden aangegeven op het Vaanplein zoals het nu is, maar vanuit het Oosten zou ik het net iets eerder op de borden willen zien.
Zierikzee is ongeveer net zo groot als laten we zeggen Dokkum, Halsteren of Druten.
De plaats heeft in het landelijk netwerk van wegen geen nationale draaischijfunctie, dus is het geen netwerkdoel.
Het is dat het vlak bij de Zeelandbrug ligt, anders zou het überhaupt niet eens een hoofddoel zijn.

En ja, een hoofddoel van de N59 doorkopiëren naar de A29 kan, als het voor de A29 zelf nuttig is. Daarom dus ook de verwijzing vanaf het Vaanplein.
Maar nog verder terug op de ruit van Rotterdam, dat is pure waanzin. Bij knooppunt Valburg staat Druten eveneens niet op de borden, terwijl ook voor die plaats geldt dat je er op meerdere manieren naartoe kunt rijden, waarvan de ene route door de weinig rivierbruggen echt wel langer is dan de andere...
Laatst gewijzigd door Rene op za 21 feb 2015, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 21 feb 2015, 12:33

Vinny schreef:
Rene schreef:Inderdaad. de Zeeuwen willen zelf Goes en Middelburg niet verwezen hebben.
Ik vind dat op zich best begripelijk. De beste manier om er te komen zal gewoon A 4-A 58 zijn. Doorgaand verkeer moet je zo veel mogelijk niet op de N 57 en de N 59 willen hebben.
Bewegwijzering is voor de ter plekke onbekenden. Dat is maar een zeer beperkt percentage van het verkeer (enkele procenten). Ter plekke bekenden kiezen per definitie de in tijd kortste weg. De idee dat bewegwijzering verkeer aantrekt, is weinig intelligent (eufemisme). Veel politieke bestuurders hebben er helaas last van. Doorgaand verkeer weer je niet door ter plekke onbekenden via de bewegwijzering via een omweg te sturen :nothanks:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 feb 2015, 12:36

Ik denk dat veruit de meeste weggebruikers liever via de A 58 rijden. Dat geldt voor mij zelf ook. Ik ben wel een beetje klaar met de turborotondes van de N 57 ;)

Bovendien is het sneller (scheelt niet veel)
https://maps.google.nl/maps?saddr=A4&da ... sz=11&z=10

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 21 feb 2015, 12:41

^^ De meeste weggebruikers luisteren gewoon naar wat de navigatie zegt. Voor die groep maakt het ook niet zo veel uit of er Zierikzee, Bergen op Zoom, Oud-Beijerland, Roosendaal of Antwerpen op de bewegwijzering staat. Het probleem is meer dat de wegindeling is gewijzigd en de navigatie-software nog niet. En dat los je hooguit op met dynamische bewegwijzering in de trant van: Meneer Jansen, in tegenstelling tot wat de TomTom zegt, moet u hier links aanhouden om op uw bestemming te komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 21 feb 2015, 12:44

De snelste route Rotterdam - Midden Zeeland gaat via de Zeelandbrug. Tussen de knooppunten Hellegatsplein en De Poel ligt maar één verkeerspleintje.
Op het Hellegatsplein zou Goes logischerwijs het belangrijkste doel zijn voor de N59 - maar dat wil de provincie Zeeland dus niet. Daarom staat daar niet veel meer dan het weinigzeggende Middelharnis en Zierikzee. Twee kleine plaatsen ergens op de eilanden. Waarvan er één dan nog bij de brug ligt die naar Goes leidt...

Overigens werd vroeger bij het Hellegatsplein wèl naar Vlissingen verwezen:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 feb 2015, 13:03

Vlissingen daar is echt onzin als afgaand doel. Je kunt dan zeker beter rechtdoorrijden. Sneller en confortabeler. 8-)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 21 feb 2015, 13:09

Tegenwoordig, mèt de A4 Dinteloord-Halsteren, is het van Hellegatsplein naar knooppunt De Poel via Bergen op Zoom 2-3 minuten sneller.
Maar tot voor enige weken geleden was de route via de Zeelandbrug echt wel 5-10 minuten sneller.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » za 21 feb 2015, 13:48

^^ In theorie misschien. In de praktijk kan je op de N59 nergens harder dan pakweg 75 a 80, ook waar de vmax 100 is.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op za 21 feb 2015, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop!
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 21 feb 2015, 14:15

Rene schreef:Zierikzee is ongeveer net zo groot als laten we zeggen Dokkum, Halsteren of Druten.
Dan stel ik Halsteren voor als vervanger van Zierikzee :dyn_hyp: :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » za 21 feb 2015, 14:17

hneel schreef:^^ In theorie misschien. In de praktijk kan je op de N59 nergens harder dan pakweg 75 a 80, ook waar de vmax 100 is.
Toen die foto genomen werd lag het stuk Tholen tot knp. Zoomland van de A4 er ook nog niet, wat betekende dat je vanaf Dinteloord tot aan Bergen op Zoom over de N259 moest met een vmax van 80 km/h. Ook ik denk dat de route over de N59 en N256 sneller is geweest. En dat van die 75 à 80 km/h zal ook wel niet voor alle situaties opgaan.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op za 21 feb 2015, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 21 feb 2015, 14:19

Vinny schreef:Vlissingen daar is echt onzin als afgaand doel. Je kunt dan zeker beter rechtdoorrijden. Sneller en confortabeler. 8-)
Nu komt Vlissingen daar toch rechtdoor te staan?

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » za 21 feb 2015, 14:53

^^ Dat denk ik wel. Ik zie het in ieder geval wel terugkomen op de afstandenborden van de A4 na knp. Sabina.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 mei 2015, 19:18

Rijkswaterstaat schreef:Zierikzee keert terug op verkeersborden A15

Sinds het plaatsen van nieuwe bebording op het rond het project A15 Maasvlakte Vaanplein heeft het niet meer noemen van Zierikzee op de borden de gemoederen flink bezig gehouden. Vanuit klantoogpunt heeft Rijkswaterstaat besloten om op strategisch gekozen plaatsen Zierikzee te benoemen op de bewegwijzering.

Gezien de historie is Zierikzee een belangrijk, richtinggevende plaats in het wegennetwerk ten westen van Breda en ten zuiden van Rotterdam. Niet alleen van bewoners maar ook voor de talrijke toeristen uit binnen en buitenland die de Zeeuwse eilanden bezoeken.

In overleg met het verkeersmanagement van Rijkswaterstaat is besloten om Zierikzee vanuit drie richtingen weer op de borden te plaatsen. Wanneer automobilisten vanuit het oosten richting het Vaanplein rijden worden ze ter hoogte van Ridderkerk-Noord op de A15 richting de A29 en vanuit Dordrecht / Gorinchem, Zierikzee als routeaanduiding terug op de borden. Vanuit het westen wordt Zierikzee tussen de knooppunten Beneluxplein en Vaanplein genoemd.

In de afgelopen tijd heeft Rijkswaterstaat via haar informatienummer 0800 8002 veel vragen binnen gekregen over het verdwijnen van Zierikzee als routeaanduiding naar de Zeeuwse eilanden. Medewerkers van het project A15 MaVa zijn met collega’s van de afdeling Verkeersmanagement aan de slag gegaan om een oplossing te vinden. Het resultaat is op enkele borden al terug te vinden. Bebording op andere locaties worden binnen kort aangepast.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » wo 27 mei 2015, 20:55

Erg goed nieuws. Heb dit voorstel zelf ook meerdere malen aangegeven. Maar waar is het resultaat al terug te zien?

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 27 mei 2015, 21:19

Geen goed nieuws. :down:
De regio van Zierikzee leeft boven haar stand op de bebording.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » wo 27 mei 2015, 21:25

^
Het gaat niet alleen om de grote van een plaats. Bewegwijzering is er vooral voor de onbekende weggebruikers.
Naar Schouwen-Duiveland gaan er veel toeristen uit zowel binnen als het buitenland.
Daar zitten een hoop onbekende weggebruikers tussen. Daarom is Zierikzee best een belangrijk doel vanaf bepaalde knooppunten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 mei 2015, 21:43

"Ten westen van Breda en ten zuiden van Rotterdam," schrijft Rijkswaterstaat. Dat lijkt me een mooie afbakening van het gebied waar Zierikzee in de toekomst nog op de borden zou mogen komen.

Het worden dus een paar wegwijzers op de A15 en de voorwegwijzers naar Knooppunt Ridderkerk-Noord vanaf de Brienenoordbrug. Daarover werd in deze draad al eerder geschreven, waarbij ik geloof ik al heb uitgelegd dat ik die redenering best kon volgen (en niet om redenen waar Steptimer nu mee zwaait). Op de A59-oost zal Zierikzee echt niet terugkomen; en daarmee is mijn voornaamste pijnpunt in ieder geval verholpen. Omdat de Zeeuwen kennelijk zo bang zijn dat mensen de weg naar de provincie niet kunnen vinden, stel ik trouwens voor voortaan ook Middelburg promintenter te verwijzen vanaf de A/N15. Uiteraard via de Dammenroute :twisted:
Laatst gewijzigd door Pino op do 28 mei 2015, 9:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 mei 2015, 21:49

Krijgen we dus weer van die 'prachtige' A10-achtige stickers?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » wo 27 mei 2015, 21:58

Vanaf knp. Ridderkerk kan ik het me wel enigszins voorstellen. Direct na de rijbaansplitsingen op het knp. Ridderkerk (zowel komende uit de richting noord als zuid) word je immers voor de keuze gesteld om de parallelbaan van de A15 te nemen. Je kunt de A29 enkel en alleen nog bereiken via deze parallelbaan indien je vanuit deze richtingen komt, dus in die zin vind ik het hier wel sterk om tevens een hoofddoel voor de A29 mee te geven. Op deze locaties loop je dus ook direct vooruit op het knp. Vaanplein, waardoor het toevoegen van Zierikzee hier eigenlijk best wel logisch is. :yes:

Tussen knp. Benelux en knp. Vaanplein zie ik weinig toegevoegde waarde zonder een vermelding op de borden voor knp. Benelux op zowel de A15 als de A4, daar liggen dan immers ook de beslispunten waar je verkeer kunt beïnvloeden, voor zover je dat al doet met deze toevoeging. Er bestaat kennelijk nog wel veel vraag naar het doel Zierikzee op overige beslispunten dan voor knp. Ridderkerk en knp. Vaanplein, maar wat mij betreft zou een route-bord daarvoor prima volstaan op deze andere locaties.

Met het gereedkomen van de A4 rond Steenbergen heeft de A29/A4 een veel meer doorgaande functie gekregen dan voorheen. Om op die netwerkfunctie vooruit te lopen is het in mijn ogen niet meer dan logisch dat Bergen op Zoom bijvoorbeeld op overige locaties als knp. Benelux en knp. Kethelplein terugkomt i.p.v. Zierikzee.

We zien de stickers en ruiters wel weer tegemoet! Laten we in vredesnaam hopen dat de uitvoering netjes zal geschieden, in tegenstelling tot wat we op de A10 voorgeschoteld hebben gekregen. Want daar werd ik toch wel even heel somber van.. :feestjenee:
TOEVOEGING
Zie dat Palance een vergelijkbare noot toevoegde over de uitvoering omtrent de stickers/plaktstrips.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op do 28 mei 2015, 1:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 27 mei 2015, 22:16

Steptimer schreef:^
Het gaat niet alleen om de grote van een plaats. Bewegwijzering is er vooral voor de onbekende weggebruikers.
Naar Schouwen-Duiveland gaan er veel toeristen uit zowel binnen als het buitenland.
Daar zitten een hoop onbekende weggebruikers tussen. Daarom is Zierikzee best een belangrijk doel vanaf bepaalde knooppunten.
Vooral Duitsers dus. Die gaan nooit vanuit Kethelplein naar Zierikzee...
Bovendien kun je ook nog via de N57 naar Zierikzee, dus die verwijzing is daar dan zelfs sturend. :neenee:

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 28 mei 2015, 7:19

Snelwegenkenner schreef:
Vinny schreef:Vlissingen daar is echt onzin als afgaand doel. Je kunt dan zeker beter rechtdoorrijden. Sneller en confortabeler. 8-)
Nu komt Vlissingen daar toch rechtdoor te staan?
Mooie plek voor zo'n Franse verwijzing 8-)

:C3: Vlissingen
Vlissingen par RN
:C4:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 28 mei 2015, 9:16

Had zo iets niet met een paar volgborden gekund? :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 28 mei 2015, 9:26

Dat lijkt mij ook wel, ja. Daarnaast begrijp ik nog niet waarom men zich niet heeft aangepast aan de nieuwe situatie: Behalve Bergen op Zoom te volgen, is ook de configuratie rond Vaanplein totaal veranderd in de laatste jaren. Ook dat is gewenning. Met een beetje wegenkaart, of desnoods een actuele navigatie, kom je ook waar je zijn moet.

Een volgbord moet m.i. meer dan voldoende zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 mei 2015, 10:25

Ik heb zeker sympathie voor de gedachte dat mensen op dit moment vooral verward zijn doordat de hele configuratie van de weg is veranderd én mensen dan niet meer de doelen zien die ze verwachten. Als je dat zegt, zeg je met zoveel woorden dat we in een overgangsfase zitten, waarin Zierikzee uitsluitend tijdelijk moet worden toegevoegd. Volgborden en tijdelijke ruiters zijn dan een redelijke oplossing totdat de automatismen weer een beetje zijn hersteld. Maar de boodschap lijkt nu eerder dat Zierikzee permanent op de A15 zal terugkeren, dus dan zou ik ook inzetten op de beste permanente oplossing.

Wat dat betreft vind ik de kluwen van wegen genaamd Knooppunt Ridderkerk (en in mindere mate Benelux-Vaanplein) niet echt een stuk weg waar je er nog wel even makkelijk een volgbordje bijplaatst. Het worden er ongetwijfeld ook meerdere, met alle parallelbanen, richtingen van waar je komt aangereden etc. Intussen lijkt er op de borden nog best wat ruimte om Zierikzee toe te voegen, dus dan moet het maar zo...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 28 mei 2015, 11:39

Ik denk zelf dat het grote pijnpunt zit in de vrij matige verwijzing naar de A29 vanaf KP Ridderkerk. De hoofdrijbaan is nu compleet gescheiden van de parallelrijbaan. Dat zorgt ervoor dat je voor/bij KP Ridderkerk eigenlijk al je keuze moet maken voor het KP Vaanplein. Mogelijk dat voor de automobilisten de aanduiding 'Bergen op Zoom' (dit bord) te vaag is om duidelijk te maken dat de A29 ("Zierikzee") via de parallelrijbaan is. Wellicht komt dit ook doordat het "verdwijnen" van Zierikzee (het vervangen van de borden) bijna samenviel met de aanpassen van wegconfiguratie zelf, dus dat de aanpassingen nogal als een verrassing kwamen.

Overigens stoor ik mijzelf bij deze bewegwijzering meer aan het gebrek aan bestemmingen rechtdoor. Alsof er niks is tussen de Europoort/Maasvlakte en Rotterdam-zuid...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 mei 2015, 12:08

Mark schreef:Overigens stoor ik mijzelf bij deze bewegwijzering meer aan het gebrek aan bestemmingen rechtdoor. Alsof er niks is tussen de Europoort/Maasvlakte en Rotterdam-zuid...
Laat me raden ... als inwoner van Spijkenisse zou je graag Spijkenisse op de borden willen zien.