Zierikzee-blues

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Zierikzee-blues

Bericht door Vinny » wo 05 sep 2012, 21:32

Er schijnen nog al wat Duitsers te rijden op weg naar de Zeeuwse kust. Misschien toch maar een leuk motto bord met een Zeeuws meisje in bikini doen in plaats van daadwerkelijk een plaats aangeven?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 05 sep 2012, 21:42

^^Ik denk niet dat veel Duitsers via de A59 naar Zeeland rijden. Als je vanaf Noord Duitsland komt dan moet je om in Zeeland te komen via de A27 rijden, als je bij Venlo de grens overgaat dan rij je waarschijnlijk via de A58 en/of de toekomstige A4.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » wo 05 sep 2012, 22:04

Coen Tunnel schreef:^^ Gelukkig zijn er nog maar weinig echte dorpen (zonder echte centrumfunctie voor een groot gebied) die over lange afstand bewegwijzerd worden. Zeeland op de N277 is nog een voorbeeld, en Lauwersoog op de N361 vanaf Groningen (maar dat is dan nog enigszins logisch, want dat is een veerhaven).

Zevenbergen vanaf Den Bosch is natuurlijk wel een vreemd doel, al is Zierikzee niet heel veel beter. Gelukkig is die onzin straks voorbij. :)
Breskens staat zelfs al in Eeklo en in Kloosterzande(ongeveer 50km) aangegeven..
Wat dacht je van Oostburg nog voor de tunnel(55km)
Domburg vlak bij Kats(30km)
Zo, zijn er nog wel meer voorbeelden...

Toch ben ik benieuwd vanaf waar Zierikzee op de borden zal verschijnen als al de borden zijn vervangen op de A59.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 05 sep 2012, 22:12

In Rotterdam staat Zierikzee aangegeven. Dat zal dan de verste aanduiding zijn, met ongeveer 70 kilometer.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » wo 05 sep 2012, 22:20

Willem schreef:In Rotterdam staat Zierikzee aangegeven. Dat zal dan de verste aanduiding zijn, met ongeveer 70 kilometer.
Ok, maar vanaf waar zal Zierikzee verschijnen op de A59?
Ik denk dat het nieuwe bord bij Waalwijk de komende 10 jaar nog wel blijft staan met alleen het doel Zierikzee.
Dan zal het vanaf Waalwijk de komende tijd zijn vermoed ik..

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 05 sep 2012, 22:30

^^ Ik vermoed vanaf Zonzeel, omdat dan het verkeer via een TOTSO de route moet vervolgen en dus verwarring kan oplopen voor de route naar noord Zeeland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 sep 2012, 22:47

Steptimer schreef:Breskens staat zelfs al in Eeklo en in Kloosterzande(ongeveer 50km) aangegeven..
Wat dacht je van Oostburg nog voor de tunnel(55km)
Domburg vlak bij Kats(30km)
Zo, zijn er nog wel meer voorbeelden...
Oostburg is dan nog een dorp met een duidelijke centrumfunctie. Het is verreweg de belangrijkste plaats van het westen van Zeeuws-Vlaanderen en is een knooppunt van buslijnen, het heeft een echt centrum en het heeft een ziekenhuis. De verwijzingen naar Breskens zullen voor een groot deel nog hun oorsprong hebben in de tijd dat de veerboot Vlissingen-Breskens nog bestond voor autoverkeer.

Domburg bij Kats lijkt me ook een typisch geval van 'bij gebrek aan beter', net als Zeeland op de N277. Vanaf Kats is Domburg het enige logische doel voor verkeer na de Veerse Gatdam. Middelburg is daar geen logisch doel, dus dan blijft Domburg over.

Steptimer
autoweg

Re: NBA: Losse borden III

Bericht door Steptimer » do 06 sep 2012, 0:20

Pino schreef:
Steptimer schreef:Echter ben ik van mening dat de meeste mensen ondertussen wel weten waar Zierikzee ligt aangezien de plaats al vanaf redelijk ver tot ver voor Nederlandse begrippen op de borden staat op verschillende wegen. Onbekende weggebruikers zullen op een gegeven moment na al die verwijzingen eens zoeken via Google waar de plaats precies ligt. Bekende weggebruikers zijn de verwijzing inmiddels allang gewend.
Zo zal het bij veel mensen zijn gegaan, ja. Zierikzee als het Gravellona Toce van Nederland. Echter dat wordt nooit een zelfstandig argument om te bewegwijzeren. Zierikzee zal op deze manier bekend zijn geworden bij mensen die met enige regelmaat in de bewuste delen van Noord-Brabant en Zuid-Holland rijden, maar vermoedelijk niet bij een buitenlander die voor het eerst bij Den Bosch rijdt. Dat begint hoogstwaarschijnlijk al bij mensen uit landsdelen als Noord-Holland. Voor dat soort mensen zet je toch de bewegwijzering neer.
Ik denk dat we de uitingen van ongenoegen op het Wegenforum omtrent Zierikzee in het juiste perspectief moeten plaatsen.
Zierikzee mag dan wel niet zo groot zijn. Historisch gezien is Zierikzee een belangrijke stad geweest. Dat is nog steeds goed terug te zien aan het centrum. Sterker nog, Zierikzee staat op de 9e plaats op de lijst met steden me de meeste monumenten! Bovendien is Zierikzee bekend bij grote groepen Duitse toeristen, Belgische toeristen en grote groepen mensen uit allerlei gebieden uit zowel buitenland als binnenland die naar de Oosterschelde komen om te duiken. De Oosterschelde is namelijk uniek in zijn soort. We moeten de plaats niet onderschatten en vergelijken met oorden als Made, Zevenbergen, etc. Qua grote zijn die plaatsen ongeveer even groot, maar daar is dan ook alles mee gezegd..

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 sep 2012, 6:43

Dus omdat er veel monumenten zijn, moet je het maar 100 kilometer van te voren bewegwijzeren?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 06 sep 2012, 7:56

Steptimer schreef:Historisch gezien is Zierikzee een belangrijke stad geweest. Dat is nog steeds goed terug te zien aan het centrum. Sterker nog, Zierikzee staat op de 9e plaats op de lijst met steden me de meeste monumenten!
Zutphen is historisch gezien veel belangrijker dan Apeldoorn. Zullen we dan voor midden-Gelderland ook maar naar Zutphen verwijzen, waar slechts wat enkelbaans verbindingsweggetjes op elkaar stoten ?

Je kunt er alles met de haren proberen bij te slepen, maar Zierikzee zegt een gemiddelde ter-plekke-onbekende net zoveel als Middenmeer, Schoonhoven of Tubbergen. Waarschijnlijk ooit wel eens van gehoord, maar absoluut niet meteen de notie wáár het ongeveer ligt. En daarmee is het dus ook onvoldoende richtinggevend.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 06 sep 2012, 8:32

Rene schreef:Je kunt er alles met de haren proberen bij te slepen, maar Zierikzee zegt een gemiddelde ter plekke onbekende net zoveel als Middenmeer, Schoonhoven of Tubbergen.
Grappig, daarmee noem je ook een plaats die al vanaf een behoorlijke afstand staat aangegeven! (Streetview)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 8:34

@Rene, Ik denk dat je Zierikzee hier iets tekort doet. Het is wel degelijk een plaats met centrumfunctie op haar eiland en ook de plaats van een van de twee belangrijke splitsingen op het eiland. Door de historische achtergrond van Zierikzee hoeft dat geen verbazing te wekken. Het zijn factoren die er met elkaar voor zorgen dat Zierikzee mag worden bewegwijzerd als ieder ander regionaal centrum, ondanks het vrij lage inwonertal. Dat doen we in Nederland van oudsher vanaf een kilometer of dertig (de afstand tussen twee hoofddoelen op het hoofdwegennet); iets meer wanneer je in een regio rijdt waar geschikte hoofddoelen schaars zijn.

Ik blijf erbij dat het probleem zit in de einddoelensystematiek, niet in het feit dat Zierikzee hoofddoel was op een deel van de A/N59. Verder had je nog de rol van Zierikzee als hoofddoel van de A29, die ook weer uitstraalde naar de A15. Bij gebrek aan beter nog geen raar idee, maar na opening van de A4 West-Brabant wordt dat wat mij betreft heel snel terug gedraaid ten gunste van netwerkdoel Antwerpen en hoofddoel Bergen op Zoom. Zierikzee mag dan nog mee als derde doel op het Vaanplein en als doel onder de streep op afstandenborden, maar het verdwijnt op de A15. Daarmee is het evenwicht dat hoort bij de omvang en functie van Zierikzee denk ik wel weer hersteld.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 06 sep 2012, 11:53

Zierikzee zal ook ongetwijfeld wel vanaf het Hellegatsplein op de wegwijzers blijven staan, want het is een regionaal centrum. Maar oostelijk van het Hellegatsplein is het pure onzin.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 12:54

^^ Het Hellegatsplein zou een logisch begin zijn (ietsje eerder beginnen met vermeldingen onder de streep op de afstandenborden), ware het niet dat je tegen de eeuwige vraag aanloopt wat je dan voor doelen gaat kiezen op de wegen in de Bermudadriehoek van het Nederlandse wegennet: Hellegatsplein - Klaverpolder - Zonzeel. Een regio waarin je wegen hebt zonder dominante rijrichting, tussen Sabina en Noordhoek een weg van niets naar nergens loopt en het ook ontbreekt aan richtinggevende plaatsen om dat in goede banen te leiden.

Ik vermoed toch sterk dat je van het traject Noordhoek - Sabina - Hellegatsplein kunt zeggen dat een significant deel van de weggebruikers op weg is naar Schouwen. Rotterdam is het primaire doel van deze route (corridor West-Brabant - Rijnmond), maar Zierikzee zou een logisch tweede doel zijn. En daarmee wellicht ook meteen een doel om onder de streep te zetten op de afstandenborden tussen Klaverpolder en Noordhoek. Wegnummerpuristen zouden dan nog kunnen beargumenteren dat op de (dubbelgenummerde) A59 tussen Zonzeel en Noordhoek steeds een A59-doel op de borden moet staan. Zelf vind ik dat te ver gaan, en feitelijk is het in lijn met wat er nu al staat te gebeuren ten oosten van Zonzeel. Je kunt de A59 zien als een weg met een sterke Zubringer-functie: velen pakken er een klein stuk van om op een noord-zuidas te komen, maar bijna niemand pakt hem echt heel lang. De doelenkeuze wordt dan logischerwijs sterker gekleurd door de doelen van kruisende wegen dan die van het wegnummer zelf.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » do 06 sep 2012, 17:32

Rene schreef:Zierikzee zal ook ongetwijfeld wel vanaf het Hellegatsplein op de wegwijzers blijven staan, want het is een regionaal centrum. Maar oostelijk van het Hellegatsplein is het pure onzin.
Dan zouden we van het ene uiterste naar het andere uiterste gaan. Dat lijkt me niet echt wenselijk.
Zierikzee is een verplicht doel vanaf knooppunt Noordhoek!
Bron: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=15401

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 sep 2012, 17:51

Dan nog is het volstrekte onzin om daar Zierikzee al te vermelden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » do 06 sep 2012, 18:04

Rene schreef:
Steptimer schreef:Historisch gezien is Zierikzee een belangrijke stad geweest. Dat is nog steeds goed terug te zien aan het centrum. Sterker nog, Zierikzee staat op de 9e plaats op de lijst met steden me de meeste monumenten!
Zutphen is historisch gezien veel belangrijker dan Apeldoorn. Zullen we dan voor midden-Gelderland ook maar naar Zutphen verwijzen, waar slechts wat enkelbaans verbindingsweggetjes op elkaar stoten ?

Je kunt er alles met de haren proberen bij te slepen, maar Zierikzee zegt een gemiddelde ter-plekke-onbekende net zoveel als Middenmeer, Schoonhoven of Tubbergen. Waarschijnlijk ooit wel eens van gehoord, maar absoluut niet meteen de notie wáár het ongeveer ligt. En daarmee is het dus ook onvoldoende richtinggevend.
In de omgeving van Zutphen heb je toch iets meer grotere plaatsen die je als einddoel kunt gebruiken op de belangrijkste wegen. Indien nodig en blijkt dat grote groepen mensen naar Zutphen gaan dan kan die plaats er eventueel wel bij onder de streep op snelwegen in de buurt.
Er zijn juist heel wat toeristen die naar Zierikzee(Schouwen-Duiveland) op vakantie gaan. Wegwijzers zijn toch juist bedoelt voor de onbekende weggebruikers. Zoals Pino al zei is Zierikzee een belangrijk regionaal centrum en bovendien zeer toeristisch.
Totaal onvergelijkbaar met de plaatsen die jij opnoemt! Ik zou het beter vinden als Rotterdam en Zierikzee beiden op de borden zouden staan vanaf Den Bosh. Waalwijk kan er ook nog wel bij. Maar goed volgens het systeem is het pas een verplicht doel vanaf knooppunt Noordhoek.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » do 06 sep 2012, 18:09

Palance schreef:Dan nog is het volstrekte onzin om daar Zierikzee al te vermelden.
Nee, de weg gaat niet alleen naar Rotterdam. Onbekende weggebruikers die naar Zeeland willen verwachten waarschijnlijk vanaf knooppunt Noordhoek op zijn minst een Zeeuws doel richting Schouwen-Duiveland. Nogmaals, het is een zeer toeristisch gebied waar juist een hoop onbekende weggebruikers naar toe gaan.
Ik ben van mening dat nog steeds mensen hier vooral kijken naar de grootte van de plaats Zierikzee...
Laatst gewijzigd door Steptimer op do 06 sep 2012, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 sep 2012, 18:39

Palance schreef:Dus omdat er veel monumenten zijn, moet je het maar 100 kilometer van te voren bewegwijzeren?
Mont St. Michel :rofl2:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 06 sep 2012, 18:43

Vanaf Noordhoek of vanaf Zonzeel vind ik Zierikzee door de regiofunctie niet een onlogisch doel, maar dat is een doelendiscussie. 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 18:55

Steptimer schreef:Nogmaals, het is een zeer toeristisch gebied waar juist een hoop onbekende weggebruikers naar toe gaan.
Die toeristen komen naar de regio, maar volgens mij maar zelden via de A59 Noordhoek-Sabina. En al helemaal niet via de A59 Den Bosch - Zonzeel waar jij kennelijk het doel Zierikzee ook bewegwijzerd wilt zien. Vanuit alle windrichtingen verlopen de snelste routes naar Schouwen-Duiveland via andere routes. De A58 en de Zeelandbrug vanuit het zuiden en zuidoosten; de A29 of de N57 vanuit Nederland boven de grote rivieren en het Duitse achterland. De A59 Noordhoek-Sabina gebruik je richting Schuiven-Duiveland eigenlijk alleen wanneer je uit de regio afkomstig bent.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat de status van toeristisch gebied misschien aanleiding kan zijn om een plaats iets prominenter te bewegwijzeren, maar niet heel veel. Dat gaat zo in Nederland en daarbuiten. Wie naar een Waddeneiland wil of naar de Noord-Hollandse kust rijdt keurig op basis van reguliere hoofddoelen als Haarlem, Alkmaar en Harlingen totdat het toeristengebied op de borden verschijnt. Op weg naar oorden aan de Duitse kust, de Franse kust of in de Alpen laten ze je gewoon rijden op hoofddoelen die zijn gekozen op regionale en verkeerskundige rol, zelden of nooit met de toerist in het achterhoofd (Le Mont Saint Michel is uiteraard een uitzondering). Functioneert prima; geen enkele aanleiding om met Zierikzee afstand te doen van je principes.

Maar als gezegd, ik vind dat je de weggebruiker op de A59 Noordhoek-Sabina wel een heel beperkt beeld geeft als je het verdere verloop van de N59 naar het westen toe buiten beeld zou laten. Dat is echter uiteindelijk een kwestie van smaak, zo mag wel blijken uit andere posts. Daar moeten we het, om een doelendiscussie te voorkomen, dan ook maar bij houden.
Laatst gewijzigd door Pino op do 06 sep 2012, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 06 sep 2012, 19:02

Palance schreef:Dan nog is het volstrekte onzin om daar Zierikzee al te vermelden.
Wat wil je dan wel vermelden?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 06 sep 2012, 19:20

Het wegennet in West-Brabant is gewoon niet goed uitbedacht. Het beste was denk ik geweest dat de A59 vanaf afrit 32 naar het zuidwesten zou zijn afgebogen en ten zuiden van Terheijden was aangelegd en via een boog richting Roosendaal was gegaan. De A17 zoals die nu ligt was niet nodig geweest en wegennet zou er daardoor een stuk logischer hebben uitgezien.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 sep 2012, 19:34

boe! schreef:
Wat wil je dan wel vermelden?
Vanaf Noordhoek bedoel je? Wat is er mis met - medeg elet op de doortrekking van de A4 - Steenbergen(vanuit het noorden) of zelfs een Rotterdam-Havens (vanuit het zuiden)? Zoals Pino al aangeeft komt het gros toch niet via deze route. Dat het nummer 59 toevallig doorloopt doet m.i. niet ter zake.

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 06 sep 2012, 19:51

Dat het nummer niet ter zake doet, ben ik met je eens. Maar je noemt een doel 'linksaf', een doel 'rechtsaf' en geen enkel doel 'rechtdoor' terwijl daar ook nog een stukje Nederland ligt en dat vind ik een gemis.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » do 06 sep 2012, 19:57

boe! schreef:Dat het nummer niet ter zake doet, ben ik met je eens. Maar je noemt een doel 'linksaf', een doel 'rechtsaf' en geen enkel doel 'rechtdoor' terwijl daar ook nog een stukje Nederland ligt en dat vind ik een gemis.
Inderdaad. En waarom wel Steenbergen en geen Zierikzee? Zierikzee is toeristisch gezien veel belangrijker. Tevens de regiofunctie. Bovendien is het inderdaad het doel richting het Westen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 20:02

boe schreef:Dat het nummer niet ter zake doet, ben ik met je eens. Maar je noemt een doel 'linksaf', een doel 'rechtsaf' en geen enkel doel 'rechtdoor' terwijl daar ook nog een stukje Nederland ligt en dat vind ik een gemis.
Het bestaan van die richting "rechtdoor" is weinig anders dan een perceptie gevoed door het wegnummer 59. Strikt neutraal bezien is het traject Noordhoek - Sabina niets anders dan een verbinding tussen de A29/A4 Rotterdam - Bergen op Zoom en de A17 Moerdijk - Roosendaal. Het mag zo zijn dat er van eerstgenoemde weg een stukje voorbij Sabina vervolgens weer een weg richting Schouwen-Duiveland afslaat, maar dat wil niet zeggen dat die weg daarmee de "rechtdoorverbinding" is van Noordhoek - Sabina.

Kijk je naar Noordhoek - Sabina als niets anders dan de doorsteek tussen A29 en A17 (Italianen zouden de weg A17/A29 noemen, niet eens een zelfstandig nummer geven), dan is het meteen logisch dat je je vanuit Noordhoek beperkt tot een tweetal doelen, namelijk eentje voor de A29-noord en eentje voor de A29-zuid. Oftewel Rotterdam en Steenbergen. Dat laatste omdat Bergen op Zoom op Noordhoek geen logisch afslaand doel is. Maar als gezegd, ik zou het zelf ietsje te kortzichtig vinden om de N59-west op Noordhoek helemaal buiten beschouwing te laten. Hoezeer Steptimer het verkeersbelang van de verbinding Noordhoek - Hellegatsplein - Schouwen ook schromelijk overdrijft, ik vind het significant genoeg om op Noordhoek al mee te laten lopen. Er is op de borden ook alle ruimte voor ...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 06 sep 2012, 20:14

Steptimer schreef:En waarom wel Steenbergen en geen Zierikzee?
Misschien omdat er in Steenbergen minder Calimero's wonen ?

*zucht* :facepalm:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 06 sep 2012, 20:35

De Duitsers zouden op dat stuk weg Bergen op Zoom noemen. Een stad van formaat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 sep 2012, 20:37

Het bestaan van die richting "rechtdoor" is weinig anders dan een perceptie gevoed door het wegnummer 59
Dat denk ik toch van niet. Mijn ouders weten wel dat Zierikzee op de borden staat, maar niet dat de weg erheen het nummer 59 heeft. Ik denk zelfs dat dit voor 80% van de weggebruikers geldt. Overigens had de N 59 in de meeste buitenlanden niet hetzelfde nummer gehad als de snelweg. Ik denk dat dan toch Zierikzee zou worden aangegeven als hoofdplaats van Midden-Zeeland. Vergeet niet dat steden van een dergelijk kaliber in Frankrijk ook een groene bestemming waard zijn:
https://maps.google.nl/maps?q=Flers,+Fr ... 25,,1,1.79