Zierikzee-blues

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Zierikzee-blues

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 20:42

^^ Ware het niet dat niemand van Noordhoek naar Bergen op Zoom zou rijden via de A59 en de A4 (calamiteiten daargelaten). Komend vanaf Noordhoek ga je naar Rotterdam, naar Zierikzee of naar een plaats ergens tussen Sabina en Halsteren.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 06 sep 2012, 20:43

^^ Verwijzing op basis van het reroutingssysteem en om puur de A4 zuid te vertegenwoordigen als ader zoals Rotterdam dat van de A4 noord doet. Overigens ook voor verkeer dat vanuit Fijnaart inschakeld. Onbekend verkeer zal B.o.Z eerder kennen dan Steenbergen.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 06 sep 2012, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 20:46

^^ Hoe zie je dat dan voor je? Bergen op Zoom twee keer aangeven op Noordhoek? Je kunt immers niet de rerouting-optie / doel om de A4-zuid aan te geven neerzetten zonder de logische directe route ook te bewegwijzeren.

@Vinny, je draait het gezichtspunt om. Het gaat er niet om dat weggebruikers het doel Zierikzee oppikken zonder het wegnummer 59 te kennen. Mijn punt was dat je de perceptie dat Zierikzee tussen Sabina en Noordhoek een logisch doel is alleen kunt hebben als je het verloop van wegnummer 59 in je hoofd hebt. Van jouw ouders vermoed ik dat ze zich, evenmin als de mijne, helemaal niet bezig houden met de vraag welke doelen logisch of noodzakelijk zijn op een bepaald stuk weg. Die hoor je pas als ze de weg niet kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door Pino op do 06 sep 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 06 sep 2012, 20:47

^^ Rerouting is toch een nieuw begrip in het nieuwe systeem van netwerkdoelen?
Vanuit A17 zuid dus Rotterdam rechtdoor en via de A59 verwijzen en vanuit A17 noord hetzelfde met B.o.Z. Dat is rerouting geloof ik. :dontknow:

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » do 06 sep 2012, 20:55

Rene schreef:
Steptimer schreef:En waarom wel Steenbergen en geen Zierikzee?
Misschien omdat er in Steenbergen minder Calimero's wonen ?

*zucht* :facepalm:
Die emoticon past beter bij de leden die Zierikzee niet in het juiste perspectief plaatsen.
Hoogstwaarschijnlijk wonen ze niet in de buurt van de plaats Zierikzee. Anders zouden de leden in kwestie het hoogstwaarschijnlijk wel in de juiste proporties zien.
Laatst gewijzigd door Steptimer op vr 07 sep 2012, 2:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 sep 2012, 21:00

Ik heb er wel eens koffie gedronken. Telt dat niet mee dan? :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 06 sep 2012, 21:05

Pino schreef:Mijn punt was dat je de perceptie dat Zierikzee tussen Sabina en Noordhoek een logisch doel is alleen kunt hebben als je het verloop van wegnummer 59 in je hoofd hebt.
Ik heb in mijn post daarom bewust een 'doel rechtdoor' genoemd zonder verwijzing naar specifieke plaatsen. Als ik het wegnummer loslaat en ik trek het lijntje Noordhoek > Sabina door dan kom ik ongeveer uit in Middelharnis. Dan kan dat toch op de borden als rechtdoordoel om aan te geven dat voorbij Sabina ook nog wat ligt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 sep 2012, 21:18

Nee, als je bij Sabina bent, wordt je al zo verliefd: dan wil je niet meer doorrijden...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 21:53

Als je de A30 van Barneveld naar Ede pakt, trek je dan ook de lijn door naar Eindhoven? .
Laatst gewijzigd door Pino op do 06 sep 2012, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 sep 2012, 21:56

Wel als er een N 803 had bestaan die van Ede naar Eindhoven had gelopen :yes:

(danken we daar niet de Pr. W. Alexanderbrug aan?)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 06 sep 2012, 21:58

Pino schreef:Als je de A30 van Barneveld naar Ede pakt, trek je dan ook de lijn door naar Eindhoven?
Daar staat Veenendaal op de borden via de N233. Dat kan je als rechtdoorbestemming zien. Eindhoven gaat misschien ook weer wat ver.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 22:09

Om het maar zo te zeggen: Je kunt naar de A59 Noordhoek - Sabina kijken (met de nadruk op "kunt") als niets meer dan een oost-westverbinding tussen twee noord-zuidassen. Als het dwarsstreepje in een H. Dat is geen context waarin je dat dwarsstreepje gaat doortrekken, want het vervolg is volkomen theoretisch. Het dwarsstreepje staat er omwille van de twee staanders. De A30 staat op deze manier bewegwijzerd op basis van de A1 en de A30 die zij met elkaar verbindt; dat op een gegeven moment toch nog Veenendaal en Nijkerk op de borden verschijnen doet aan dat principe niet af. Tegen dit stuk A59 kun je net zo aankijken.

De reden waarom het anders kan is dat je kunt zeggen dat de situatie in dit stuk Brabant niet helemaal is zoals een H en dat je de aftakking van het Hellegatsplein dus mogelijk moet meenemen in die zuidelijker dwarsverbinding. Zoals deze discussie laat zien: daarover valt te twisten. Kennelijk meer dan over Eindhoven op de A30. Hoewel de afstand tussen Maanderbroek (eindpunt A30) en Grijsoord (bestaande aftakking naar Eindhoven) echt niet zo heel veel groter is als die tussen Sabina en het Hellegatsplein.

@Vinny, niet helemaal. Zie http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 3&p=451590 (en daaropvolgende posts).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 06 sep 2012, 22:41

Snelwegenkenner schreef:Rerouting is toch een nieuw begrip in het nieuwe systeem van netwerkdoelen?
Vanuit A17 zuid dus Rotterdam rechtdoor en via de A59 verwijzen en vanuit A17 noord hetzelfde met B.o.Z. Dat is rerouting geloof ik. :dontknow:
Ik vermoed dat je doelt op de gedachte dat het bewegwijzeren op netwerkniveau (werken met netwerkdoelen, doelen onder de streep) zou helpen bij het omleiden van verkeer bij calamiteiten. Ik durf niet te zeggen in hoeverre dat ooit tot leidend principe is verheven bij de doelenkeuze, maar het heeft zich hoe dan ook nergens geuit door bepaalde doelen dan maar twee keer te bewegwijzeren op een knooppunt. Je moet er toch ook niet aan denken dat Utrecht en Rotterdam op Knooppunt Deil allebei twee keer staan vermeld omdat je verkeer eventueel zou kunnen 'rerouten' (Deil - Rotterdam via Utrecht, Deil - Utrecht via Gorinchem). Onbekend verkeer zou helemaal gek worden.

Wat je wel gaat krijgen is dat een doel dat eenmaal is afgeslagen alweer vrij snel op de borden kan terugkomen. Als je bij Eindhoven borden Rotterdam volgt (toekomstige situatie), kom je op de A58 uit. Maar als er een calamiteit is op de A58, kunnen ze je met DRIPs bij Eindhoven naar de route via Deil geleiden. Dan is het natuurlijk best gemakkelijk als het doel Rotterdam op die A2-route weer relatief snel verschijnt. Maar niet al bij Batadorp en niet bij Best. Voor Den Bosch zou ik sowieso op niets rekenen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 06 nov 2012, 13:26

De A59 is over het algemeen een vrij drukke weg hoor. Alleen het stukje tussen Sabina en Noordhoek is rustig, waarschijnlijk zo'n beetje de rustigste weg van Brabant. Dit stukje wordt alleen maar rustiger als de A4 voltooid is. Het is in 1972 opengesteld en heeft (thv fijnaart) een intensiteit van 30.600 mvt/etmaal. Ik vraag me af waarom men niet gekozen heeft om een wat belangrijker wegvak open te stellen (zoals bijvoorbeeld de beruchte A4 !) indertijd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 06 nov 2012, 20:01

Destijds ging men er nog van uit dat het stuk tussen Noordhoek en Zonzeel zou worden aangelegd. Overigens is het er zomers drukker vanwege de toeristen naar de kust (meer specifiek die van Schouwen-Duiveland en Goeree).

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 06 nov 2012, 23:16

^ Dan toch maar Renesse tot hoofddoel bombarderen? :mrgreen:

Ik denk dat met de openstelling van de a4, de intensiteit op dat stukje minstens 25% afneemt. Maar dat zal vast wel doorgerekend zijn. Misschien dat we het zelfs lekker kunnen downgraden naar 1x2 met rotondes :twisted: :mrgreen:

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » do 08 nov 2012, 17:07

^^ Renesse ligt niet aan de A\N59. Zierikzee is in het nieuwe systeem een verplicht doel vanaf Zonzeel.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 08 nov 2012, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wil je alsjeblieft ^^ gebruiken als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop! Dank.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 08 nov 2012, 17:42

^^ Hou nou toch eens op met dat geleuter over die 'verplichte' netwerkdoelen en de wetmatigheid van het lijstje wat je René postte. Die wordt namelijk niet 1 op 1 gebruikt: bijvoorbeeld op de A7 vanaf Groningen zou volgens het lijstje Bremen op de borden moeten komen, maar overal staat Oldenburg. Dit is keurig in lijn met hoe de route verder in Duitsland bewegwijzerd wordt.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 08 nov 2012, 21:10

Steptimer schreef:^^ Renesse ligt niet aan de A\N59.
Zoveel scheelt het niet.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » do 08 nov 2012, 21:49

Groningen schreef:^^ Hou nou toch eens op met dat geleuter over die 'verplichte' netwerkdoelen en de wetmatigheid van het lijstje wat je René postte. Die wordt namelijk niet 1 op 1 gebruikt: bijvoorbeeld op de A7 vanaf Groningen zou volgens het lijstje Bremen op de borden moeten komen, maar overal staat Oldenburg. Dit is keurig in lijn met hoe de route verder in Duitsland bewegwijzerd wordt.
De borden in kwestie zijn hoogstwaarschijnlijk gemaakt voordat het nieuwe systeem officieel werd ingevoerd.
Zo zijn een in Zeeland een jaar of 2 geleden nieuwe NBA borden geplaatst met het doel Bergen op Zoom bij Middelburg terwijl er Breda zou moeten staan.
In meerdere topic is er gezegd dat die borden al waren gemaakt voor het nieuwe systeem werd ingevoerd. De nieuwe verplichte doelen zullen hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk toch allemaal op de borden verschijnen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 nov 2012, 8:54

Steptimer schreef:De nieuwe verplichte doelen zullen hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk toch allemaal op de borden verschijnen.
Waar leid je dat uit af?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 nov 2012, 10:13

Ik kan hoe dan ook nergens uit afleiden dat de plannen zijn afgeblazen; wel dat het een lang en pijnlijk proces gaat worden voordat het er allemaal eens een keertje staat. Maar goed, ik ben natuurlijk ook alleen maar een buitenstaander.

Toch heb ik wel het idee dat men op een paar keuzes is teruggekomen. De oorspronkelijk voorgenomen geleiding vanaf Venlo naar Köln bijvoorbeeld; die had je toch wel op de borden van de A73 en A74 verwacht en is daar niet op terecht gekomen.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » zo 24 feb 2013, 16:59

Volgens mij is dit tegenwoordig het afstandenrecord voor Zierikzee nadat de oude borden tussen Den Bosch en Waalwijk zijn vervangen.
Afbeelding
http://www.flickr.com/photos/chriszwolle/5790407410/
Foto: Chris

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 24 feb 2013, 18:11

^^ Dat is ook meteen een drama geval op een nieuw bord. Enkel Zierikzee, terwijl je eerst nog langs Breda, Rotterdam etc komt. :facepalm:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 24 feb 2013, 19:04

Als op de A59 tussen Hooipolder en Zonzeel Zierikzee is vervangen door Rotterdam zal op die plek Zierikzee wel zijn langste tijd gehad hebben. Anders is de verwijzing vanaf de plek van Chris' foto niet continu.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 24 feb 2013, 19:27

Continuiteitsprobleem van oude en nieuwe borden. :down: Die moet je zo veel mogelijk zien te vermijden. Zo ook op de A58 met Rotterdam en Vlissingen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 24 feb 2013, 19:28

^^A59, maar je hebt wel gelijk. Dan staat er Rotterdam en de andere keer staat er Zierikzee.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 24 feb 2013, 19:29

^^ Op de A58 staat er tussen Eindhoven en Tilburg Vlissingen en tussen Tilburg en Breda staat er nu Rotterdam naast Breda.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 24 feb 2013, 21:49

^^ Als jij een paar miljoen hebt om die zooi binnen een maand te veranderen, be my guest ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » zo 24 feb 2013, 23:45

Willem schreef:Als op de A59 tussen Hooipolder en Zonzeel Zierikzee is vervangen door Rotterdam zal op die plek Zierikzee wel zijn langste tijd gehad hebben. Anders is de verwijzing vanaf de plek van Chris' foto niet continu.
Het is een nieuw bord, dus ik denk voorlopig nog niet.
Vanaf knooppunt Zoneel staan zowel Zierikzee als Rotterdam op de nieuwe NBA borden.