Zierikzee-blues

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Zierikzee-blues

Bericht door harry » ma 25 feb 2013, 9:18

Steptimer schreef:Vanaf knooppunt Zoneel staan zowel Zierikzee als Rotterdam op de nieuwe NBA borden.
Zonzeel? Vanaf Zonzeel? In welke richting dan?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » ma 25 feb 2013, 14:23

harry schreef:
Steptimer schreef:Vanaf knooppunt Zoneel staan zowel Zierikzee als Rotterdam op de nieuwe NBA borden.
Zonzeel? Vanaf Zonzeel? In welke richting dan?
Richting het Noorden A59 A16.
Las in een topic dat er nieuwe borden waren geplaatst en dat de enige verandering was dat Breda is toegevoegd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 25 feb 2013, 15:10

^^ Maar "nieuwe borden geplaatst" slaat alleen op Zonzeel zelf, niet op alles vanaf Zonzeel. Of hangt er sinds kort NBA op de A16 tussen Zonzeel en Klaverpolder?
--Harry.

Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer » ma 25 feb 2013, 16:15

^
Was inderdaad niet helemaal goed verwoord.

Het afstandenrecord van Zierikzee bestaat trouwens nog steeds, alleen niet meer op de snelweg zelf :mrgreen:.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 feb 2013, 20:41

Steptimer schreef:
Willem schreef:Als op de A59 tussen Hooipolder en Zonzeel Zierikzee is vervangen door Rotterdam zal op die plek Zierikzee wel zijn langste tijd gehad hebben. Anders is de verwijzing vanaf de plek van Chris' foto niet continu.
Het is een nieuw bord, dus ik denk voorlopig nog niet.
Vanaf knooppunt Zoneel staan zowel Zierikzee als Rotterdam op de nieuwe NBA borden.
Het is een nieuw bord lijkt mij (tenzij ze de rechtdoorpijl hebben afgestickerd), maar dan is het wel fout. Want sinds NBA mag Zierikzee niet als enige doel genoemd worden. Ik denk: doel vervangen zonder in de buurt te kijken naar welke doelen er nog meer moeten worden aangegeven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 25 feb 2013, 22:04

^^ Waarom zou je hier geen A59-doel mogen vermelden?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 28 aug 2013, 11:26

* Kick *

In 1971 kende men de Zierikzee-blues nog niet. Toen was het gewoon nog Vlissingen, of in ieder geval vanaf het KP Vaanplein (in aanbouw).

Afbeelding

Bron: RWS Beeldbank.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 28 aug 2013, 11:28

Absurd doel, gezien het veel handiger is om via de dammenroute te rijden.

Wel een mooie foto, en ik blijf Brienenoordbrug een goed doel vinden op zo'n weg; in wijde omtrek bekend, zeer richtinggevend. Met belangrijke oeververbindingen mag men dat vaker doen (coentunnel, zeeburgertunnel, beneluxtunnel...).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 28 aug 2013, 11:30

^^ Oosterscheldekering is pas in 1987 geopend (en dus een doorgaande route naar Middelburg/Vlissingen die wij kennen als N57).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 aug 2013, 11:45

sirdanilot schreef:Absurd doel, gezien het veel handiger is om via de dammenroute te rijden.
De foto is uit 1971, en in 1971 was er van een Dammenroute nog helemaal geen sprake. Zoals Mark inderdaad al aangaf kon je pas in 1987 over de Oosterscheldekering, en afgezien daarvan was de weg over de Brouwersdam pas in 1973 open en de weg over de Haringvlietdam eind 1971. Het wegvak tussen Ouddorp en de Brouwersdam opende pas in 1983, tussen Brielle en Hellevoetsluis pas in 1985.

Dus is Vlissingen hier een logisch doel, zeker ook omdat er vanaf het Hellegatsplein nog geen weg richting Willemstad lag. Alleen de aanduiding (TOL) achter Vlissingen ontbreekt, en dat terwijl je destijds toch twee tolstations tegenkwam op weg van Rotterdam naar Vlissingen. ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 aug 2013, 12:42

Welke? Ik kan alleen de Zeelandbrug voor me halen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 aug 2013, 12:49

^^ De Haringvlietbrug.

hneel
autoweg

"Zierikzee moet terug op de borden langs de snelweg bij Rotterdam"

Bericht door hneel » vr 20 feb 2015, 11:31

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/z ... -1.4773497
netwerkdoelen
Mijn conclusie: De automobilisten begrijpen Rijkswaterstaat niet en Rijkswaterstaat begrijpt de automobilisten niet. Maar voor wie liggen de wegen er eigenlijk?

Ik weet dat de discussie hier al heel lang loopt, maar ik heb eigenlijk nog geen overtuigend argument gelezen waarom Zierikzee geen goed doel zou zijn. Het betreft immers een behoorlijk groot dunbevolkt gebied, en daar is Zierikzee, hoe klein ook, de belangrijkste kern.

Als je denkt aan toeristen, mensen die de weg niet op hun duimpje kennen en dus bebording nodig hebben, dan denk ik dat er heel wat meer richting Zeeland willen dan richting West-Brabant.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

boe!
2x5 autosnelweg

Re: "Zierikzee moet terug op de borden langs de snelweg bij Rotterdam"

Bericht door boe! » vr 20 feb 2015, 11:35

Heel simpel: de A29 gaat naar Bergen op Zoom en Zierikzee is slechts een hoek-om-doel. Het is vergelijkbaar met de situatie op knooppunt Hoevelaken. Voor de A1 richting oosten heb je wel Apeldoorn en Hengelo, maar niet hoek-om-doel Arnhem (via A30). Blijkbaar past zo'n hoek-om-doel niet in het beleid van Rijkswaterstaat (tenzij je Amsterdam of Rotterdam bent).

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 20 feb 2015, 11:55

Zierikzee leefde op de bewegwijzering te ver boven zijn stand. Er is gekozen voor andere steden ter vervanging, omdat ze òf van groter belang (Rotterdam) zijn òf een duidelijke knooppuntfunctie hebben (Bergen op Zoom). Voor een richtingsaanduiding op de A29/A4 is Bergen op Zoom logischer gekozen (weg komt er immers langs), dan Zierikzee (dat alweer een aardig stuk van de weg af ligt). Zierikzee wordt pas interessant als er verder echt niets in de buurt is in die richting, zoals bij het Hellegatsplein.

Verder zou ik het volgende doen:
  • A4/A29 ri. het zuiden: Bergen op Zoom, Antwerpen.
  • A59 ri. het westen: Zierikzee pas aangeven bij knooppunt Noordhoek. Bergen op Zoom dekt de lading beter verder terug.
  • N57 ri. het zuiden: Rotterdam aangeven vanaf Middelburg, Zierikzee via de route A58/N256 leiden vanaf Middelburg. Zierikzee pas weer aangeven op Schouwen-Duivenland
  • N57 ri. het zuiden: Middelburg of Vlissingen aangeven vanuit Rozenburg, Zierikzee aangeven vanaf Stellendam.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 20 feb 2015, 12:18

Zierikzee lijkt me prima om te bewegwijzeren als doel voor de A29 bij Vaanplein, hetgeen volgens mij ook gebeurt. Op de rest van de Ruit heeft het als doel niet veel te zoeken, als er veel behoefte is, kan men een volgbord plaatsen.

Vanaf de A15 bij Vaanplein wordt bij de A29 overigens verwezen naar Antwerpen-Havens. Met dat in het achterhoofd lijkt Antwerpen me geen verkeerd doel om vanaf Terbregseplein te bewegwijzeren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 20 feb 2015, 12:30

Deze discussie toont wel het probleem aan van veel bewegwijzeringssystemen: het kiezen van een doel, naam op de borden van een vrij groot gebied zonder echt noemenswaardige plaatsen.

Concreet in dit voorbeeld is Bergen op Zoom niet voldoende in mijn ogen, het dekt te weinig de regio Zeeland.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 20 feb 2015, 13:05

RSK schreef: Vanaf de A15 bij Vaanplein wordt bij de A29 overigens verwezen naar Antwerpen-Havens. Met dat in het achterhoofd lijkt Antwerpen me geen verkeerd doel om vanaf Terbregseplein te bewegwijzeren.
Mij wel, omdat Antwerpen daar geen duidelijk beeld geeft of het via de A16 of via de A4 moet. Je geeft hiermee een waardeoordeel dat Antwerpen beter is via de A16 en daar is de bebording niet voor bedoelt, daar is de TOM TOM voor.

Zierikzee leeft inderdaad ver boven zijn stand. Het is nog royaal dat het bij Vaanplein er nog op staat. :shutup:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 20 feb 2015, 13:47

hneel schreef:Mijn conclusie: De automobilisten begrijpen Rijkswaterstaat niet en Rijkswaterstaat begrijpt de automobilisten niet. Maar voor wie liggen de wegen er eigenlijk?
De mensen die dit traject zeer regelmatig rijden zijn niet de doelgroep van bewegwijzering. Het voelt voor de mensen in kwestie ongetwijfeld anders, maar het zit in het wezen van bewegwijzering ingebakken dat die mensen maar even moeten wennen en mogelijk zelfs een keer de fout in moeten gaan. Het probleem is dat de mens een gewoontedier is en je ziet al heel snel dat iedereen te hoop loopt om de status quo maar te behouden. Alles uiteraard toegeredeneerd naar het eigen gemak. Dat toeristen de bewegwijzering heel anders zullen benaderen en veel minder focus zullen hebben op het doel Zierikzee bedenken diezelfde betrokkenen zich niet.

En toch: je kunt moeilijk anders zeggen dan dat Zeeland op de wegen bij Rotterdam vrij beperkt bewegwijzerd is. Dat heeft goede redenen, maar het is tegelijkertijd toch een volledige provincie en ook nog een provincie die veel toeristen en dus ter plaatse onbekenden trekt. Zierikzee als hoofddoel van de A29 vervangen door Bergen op Zoom prima, maar er is geen reden om het maar helemaal niet meer te bewegwijzeren tot aan het Hellegatsplein. Daar is zeker op de A29 ruimte voor. En op het Vaanplein is het eigenlijk jammer dat het aan ruimte lijkt te ontbreken om het erbij te zetten. Roepen 'het is een hoek-omverbinding, dus je krijgt niets' is misschien wat kort door de bocht. De A29 heeft niet voor niets decennialang alleen bestaan als verbinding tussen Rotterdam en een regio waar Zierikzee deel van uit maakt (en Bergen op Zoom niet).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 20 feb 2015, 14:13

Zierikzee blijft ook in de toekomst vanaf het Vaanplein verwezen. Als hoofddoel.
Maar niet meer bij de knooppunten Ridderkerk, Benelux en Kethelplein. En dat is volledig terecht.
Mandelsoft schreef:Zierikzee leefde op de bewegwijzering te ver boven zijn stand.
Yep.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 20 feb 2015, 17:55

Volgens mij heeft iedere weg die de regio Rotterdam verlaat een vrij duidelijk doel dat de richting goed aangeeft. Hoek van Holland, Den Haag, Utrecht, Nijmegen, Breda, Bergen op Zoom en Europoort met de klok mee. In alle gevallen van behoorlijke omvang/belang, direct aan de weg gelegen, niet overdreven ver weg of dichtbij en veelal met een belangrijke knooppuntfunctie. Zierikzee heeft geen behoorlijke omvang, wel belang als synoniem voor een deel van Zeeland, is een hoek-om-doel, redelijke ver weg (in verhouding tot de omvang) en is geen belangrijk knooppunt. Ik kan me dan wel voorstellen dat men van mening is dat het weggelaten kan worden. Voor iemand die ter plekke onbekend is, zou het ook niet echt reëel zijn om dat soort doelen standaard op de bewegwijzering te verwachten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 20 feb 2015, 18:10

Was er niet eens ergens gepost dat zelfs ter plekke bekenden de weg kwijt waren sinds Zierikzee van de borden werd gehaald rond Rotterdam?

Afijn, de Zierikzee-saga continues...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 20 feb 2015, 18:14

Inderdaad. We hadden al 4 pagina's over de Zierikzee-blues.

N235
dorpsstraat

Bericht door N235 » vr 20 feb 2015, 18:33

Dus als ik het goed begrijp wordt Zierikzee nu pas bij Vaanplein aangegeven en niet meer bij Rotterdam, en raken mensen daarvan in paniek :?:

Ehm, dat is toch allebei dezelfde kant op :?: :duck:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 20 feb 2015, 20:08

Ik begrijp ook het hele probleem niet, behalve misschien het gebrek aan topografisch dan wel richtingsgevoel bij mensen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 20 feb 2015, 20:31

Palance schreef:Was er niet eens ergens gepost dat zelfs ter plekke bekenden de weg kwijt waren sinds Zierikzee van de borden werd gehaald rond Rotterdam?
Volgens mij is het probleem dat de wegenconfiguraties en de wegwijzerdoelen tegelijkertijd zijn veranderd.
Ik moest bij knp. Benelux de eerste keren ook even goed nadenken welke weg ik moest nemen om op de A29 uit te komen...
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 20 feb 2015, 20:35

Daar zit vermoedelijk het grootste probleem inderdaad. Op de A15 vanaf KP Ridderkerk Zuid was het (voordat de tijdelijke borden kwamen) ook bijvoorbeeld erg onduidelijk dat je daar al moet voorsorteren om naar de A29 te gaan.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 20 feb 2015, 22:14

harry schreef:Volgens mij is het probleem dat de wegenconfiguraties en de wegwijzerdoelen tegelijkertijd zijn veranderd.
Ik denk dat ook.

Het is nu eenmaal zo dat er voor de uitrol van de netwerkdoelenstrategie geen eigen budget is, het moet dus mee oplopen met uitvoeringsprojecten.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 20 feb 2015, 23:05

Ten oosten van Rotterdam wordt Middelburg toch ook aangegeven?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 20 feb 2015, 23:12

^^ Voor het eerst bij de aansluiting N15/N57. Die toch ruim ten westen van de stad ligt. Hellevoetsluis (met toevoeging N57 tussen haken) wordt eerder vermeld, ik geloof voor het eerst op het Vaanplein.

Middelburg zou wellicht wat richtinggevender zijn om al eerder te vermelden. Maar dat ligt geloof ik gevoelig op de Zeeuwse eilanden. Vrachtverkeer naar Noord-Frankrijk mocht dan eens het idee krijgen dat ze misschien wel beter via de Dammenroute, de Westerscheldetunnel en Gent zouden kunnen rijden.