Raar wegontwerp

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Raar wegontwerp

Bericht door Vinny » ma 03 feb 2014, 20:18

Jawel, maar de vraag was of ze voorrang hadden. Nee dus. Het antwoord C is dus gewoon fout. En daar reageerde ik op. Voetgangers zijn verkeersdeelnemers, maar hebben hier geen voorrang. Dat staat volkomen los van een geslotenverklaring. Tenzij er een :C16: staat, maar dat is zo onwaarschijnlijk dat ik dat hier niet geloofwaardig acht.
Fietsers hebben hier wel voorrang, en bestuurders van alle andere voertuigen welke daar kunnen en mogen rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 03 feb 2014, 23:27

Vinny schreef:Voetgangers zijn verkeersdeelnemers, maar hebben hier geen voorrang. Dat staat volkomen los van een geslotenverklaring.
Er is geen enkele geslotenverklaring. Daarom noem ik het maar even "shared space": zoek het lekker zelf uit. Maar stel dat hier een fietspad met voorrangsmarkering op de weg was geschilderd. Hebben voetgangers die alleen over het fietspad kunnen oversteken dan ook geen voorrang?

(Mijn kennis over de verkeersregels is op dat gebied vrij belabberd)
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 03 feb 2014, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 03 feb 2014, 23:29

Nee

Wel als de doorgaande weg met een uitritconstructie op het fietspad aan zou sluiten. Zulke achterlijke weginrichting ken ik niet uit mn hoofd maar komt vast wel ergens voor. Trouwens, volgens mij in Leiden ook, in Poelgeest. Weet niet precies waar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 feb 2014, 18:37

Doet me denken aan dit innovatieve concept:
https://maps.google.nl/maps?q=Beethoven ... 84,,0,5.94
Zebrapad op een drempel. Is aangelegd toen ik op de basisschool zat. Je ziet het toch niet heel veel. Voetgangers hebben vanzelfsprekend voorrang, en fietsers mogen hier natuurlijk niet op de stoep fietsen. Wel aardig om in gedachten ook een fietoversteek in de voorrang te hebben hier.
Daarom noem ik het maar even "shared space": zoek het lekker zelf uit.
In "shared space" horen vanzelfsprekend geen voorrangsregelingen thuis... :roll:

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 04 feb 2014, 20:33

^^ Geinig dat de voetganger op de :L2: de andere kant op loopt :)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 feb 2014, 22:20

Sjakkerloot. In al die jaren is me dat nog nooit opgevallen... :oops:

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » wo 05 feb 2014, 16:24

Alleen voorrang verlenen aan moonwalkende voetgangers?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 05 feb 2014, 17:15

Grappig, weer een vluchtheuvel waar je links voorbij mag rijden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 13 mar 2014, 11:35

Zuidpoort, Delft. Parkeerschijfzone voor fietsers in shared space:

Afbeelding
(foto: C. Danckaerts)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » do 13 mar 2014, 11:37

Met wonder boven wonder meer fietsen er buiten dan er binnen... :ongeduldig:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

LennyKravitz
autoweg

Bericht door LennyKravitz » do 13 mar 2014, 19:05

Ik weet niet hoe het in Delft zit, maar ik zou nooit mijn fiets zo los neer zetten - dat is vragen om diefstal, of iemand die 'm omgooit.
It aint over 'till it's over...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 mar 2014, 19:14

Waar moet je je parkeerschijf leggen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 13 mar 2014, 19:52

Onder je snelbinders.
SPOILER: TOON

Je hoeft uiteraard niet echt je parkeerschijf neer te leggen, het wordt alleen geïndiceerd door de blauwe markeringen.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 06 jun 2014, 11:45

https://maps.google.nl/maps?ll=52.72570 ... 1,,0,23.98

Kruisend verkeer tussen auto en fietspad.

Ik zit in de auto en er komt een fietser van rechts. Heeft die volgens mij voorrang of niet?
Ik kom op de fiets over het fietspad van de rechterkant en er komt een auto van links (dus de streetview auto). Heeft die volgens mij voorrang of niet?

Ik moet allebei de vragen met nee beantwoorden. Of toch niet... omdat de wegbeheerder is "vergeten" een bord B1 is neer te zetten? Wat doen dan die haaientanden links op het fietspad?
Is dit laatste stukje weg vanaf de vorige zijstraat een voorrangsweg of niet?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 06 jun 2014, 11:49

Eenrichtingsfietspaden ter weerszijden van de rijbaan; rotonde waar fietsers ook verplicht zijn de rijrichting van de rotonde te volgen.
Fietsoversteken moet voorrang geven. Fietsers die willens en wetens tegen verkeer inrijden, hebben daarmee nog geen voorrang.
Auto heeft dus gewoon voorrang op overstekende fietser.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 06 jun 2014, 11:57

Als je naar de haaientanden op het fietspad links en in de middenberm kijkt dan zijn die alleen op de rechterhelft aangebracht. Dat doet mij denken dat tweerichtingsverkeer specifiek is toegestaan. Hoort dit fietspad bij de rotonde? Het ligt 5 meter van de rotonde af. Ik heb ergens gelezen dat er jurisprudentie was over fietspaden binnen 5 meter van de rotonde (hoort bij de rotonde) en meer dan 10 meter dan de rotonde (hoort niet bij de rotonde), maar ik zou dit als fietser niet als eenrichtingsrotondefietspad zien.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 06 jun 2014, 12:18

Dit is geen éénrichtingsfietspad. Ik denk dat de bedoeling is dat auto's voorrang hebben, echter is men wat haaientanden vergeten, waardoor fietsers van rechts hier dus voorrang hebben.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 06 jun 2014, 12:42

Egbert schreef:Als je naar de haaientanden op het fietspad links en in de middenberm kijkt dan zijn die alleen op de rechterhelft aangebracht. Dat doet mij denken dat tweerichtingsverkeer specifiek is toegestaan.
Bord :D1: staat in het middeneiland van het verkeersplein. Dat geldt dus ook voor de fietsers op de fietspaden van het verkeersplein - tenzij dat uitdrukkelijk met borden als een tweerichtingsfietspad is aangegeven. Dat laatste is niet het geval, dus zijn het geen tweerichtingfietspaden om het verkeersplein heen.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 06 jun 2014, 13:49

Waar staat die regelgeving?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 06 jun 2014, 14:34

Vindt iemand anders deze twee situatie's raar voor fietsers? De eerste is de napoleonsweg (N273)
https://www.google.nl/maps/@51.370994,6 ... ScqvQQ!2e0

Hier staat nog op een keigroot bord voorrang verlenen
https://www.google.nl/maps/@51.371606,6 ... XbkdFA!2e0

En dan moeten de fietsers hier voorrang verlenen
https://www.google.nl/maps/@51.371606,6 ... XbkdFA!2e0

Is dat niet raar?

:dontknow:
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 06 jun 2014, 15:03

Basisregel is dat fietsers buiten de bebouwde kom op een rotonde voorrang moeten verlenen en binnen de bebouwde kom voorrang hebben. Helaas wijken wegbeheerders regelmatig af van dit principe. Jouw eerste link toont een situatie die correct is uitgevoerd (buiten de bebouwde kom, dus fietsers moeten voorrang verlenen), jouw derde link toont een van de vele afwijkingen (binnen de bebouwde kom, maar de fietser moet toch voorrang verlenen).

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 06 jun 2014, 15:38

boe! schreef:Basisregel is dat fietsers buiten de bebouwde kom op een rotonde voorrang moeten verlenen en binnen de bebouwde kom voorrang hebben. Helaas wijken wegbeheerders regelmatig af van dit principe.
Leuk voorbeeld is de gemeente Capelle a/d IJssel. Daar zijn volgens mij op geen enkele rotonde de fietsers in de voorrang, ondanks dat alle rotondes binnen de bebouwde kom liggen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

lebre7
stadsweg

Bericht door lebre7 » vr 06 jun 2014, 17:13

boe! schreef:Jouw eerste link toont een situatie die correct is uitgevoerd (...)
Sure? Kijk even wat verder. Aan de andere kant is het ingericht als een éénrichtingsfietspad, maar tegenovergesteld van wat gebruikelijk is. (Wat mij betreft had men deze oversteek weggelaten.) https://www.google.nl/maps/@51.370994,6 ... My9DTQ!2e0

Overigens een stukje verder ook een raar wegontwerp: https://www.google.nl/maps/@51.37111,6. ... eJwkRA!2e0 Een zone 30, met een met voorrang geregelde kruising, waarvan 1 tak niet meedoet. Die tak moet zeker lijken op een uitrit?

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » vr 06 jun 2014, 23:48

keokiracer schreef:
boe! schreef:Basisregel is dat fietsers buiten de bebouwde kom op een rotonde voorrang moeten verlenen en binnen de bebouwde kom voorrang hebben. Helaas wijken wegbeheerders regelmatig af van dit principe.
Leuk voorbeeld is de gemeente Capelle a/d IJssel. Daar zijn volgens mij op geen enkele rotonde de fietsers in de voorrang, ondanks dat alle rotondes binnen de bebouwde kom liggen.
Dan heb je ook nog gemeentes die beide toepassen:
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lan ... p+rotondes

Leeuwarden:
- Fietsers uit de voorrang op de stadsring
- Fietsers uit de voorrang op bedrijventerreinen
- Fietsers in de voorrang binnen de stadsring, met uitzondering van de oude oostelijke stadsring
- Fietsers in de voorrang in buitenwijken, met uitzondering van Camminghaburen
Rode draad is: fietsers uit de voorrang als doorstroming van autoverkeer prioriteit heeft. Kun je over twisten maar op zich werkt dit systeem wel redelijk goed.
Op de stadsring zal men dit sowieso wel behouden, hier zijn de laatste jaren diverse fietstunnels aangelegd om fietsers een veilig en vlot alternatief te geven.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 07 jun 2014, 12:54

Egbert schreef:Heeft die volgens mij voorrang of niet?
Wat het volgens jou is, kun je alleen zelf beantwoorden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 07 jun 2014, 14:14

Rene schreef:
Egbert schreef:Als je naar de haaientanden op het fietspad links en in de middenberm kijkt dan zijn die alleen op de rechterhelft aangebracht. Dat doet mij denken dat tweerichtingsverkeer specifiek is toegestaan.
Bord :D1: staat in het middeneiland van het verkeersplein. Dat geldt dus ook voor de fietsers op de fietspaden van het verkeersplein - tenzij dat uitdrukkelijk met borden als een tweerichtingsfietspad is aangegeven. Dat laatste is niet het geval, dus zijn het geen tweerichtingfietspaden om het verkeersplein heen.
Dit fietspad behoort denk ik niet tot het verkeersplein aangegeven door :d1: het is een aparte weg lijkt mij.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 07 jun 2014, 14:30

^^
Dat lijkt mij niet. Een tweerichtingsfietspad wordt aangeduid d.m.v. een :G11: en onderbordje met pijlen naar boven en onder (en meestal ook een asmarkering op het pad). Dat is hier niet het geval, dus fietsers worden geacht gewoon de rotonde met het verkeer mee te rijden (en niet te spookrijden).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 07 jun 2014, 14:46

sirdanilot schreef:Dit fietspad behoort denk ik niet tot het verkeersplein aangegeven door :d1: het is een aparte weg lijkt mij.
Dan mag je dus op de rotonde zelf fietsen. Lijkt me niet de bedoeling.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 07 jun 2014, 18:24

Seat Ibiza schreef:^^
Dat lijkt mij niet. Een tweerichtingsfietspad wordt aangeduid d.m.v. een :G11: en onderbordje met pijlen naar boven en onder (en meestal ook een asmarkering op het pad). Dat is hier niet het geval, dus fietsers worden geacht gewoon de rotonde met het verkeer mee te rijden (en niet te spookrijden).
https://maps.google.nl/maps?ll=52.72544 ... 23.37&z=18
Het is een tweerichtingfietspad. Het wordt alleen heel slecht aangegeven (de markering is vrijwel versleten). Linksafslaan om de Ruysdaalstraat te bereiken wordt ook anderszins niet verboden.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » za 07 jun 2014, 20:05

lebre7 schreef:
boe! schreef:Jouw eerste link toont een situatie die correct is uitgevoerd (...)
Sure? Kijk even wat verder. Aan de andere kant is het ingericht als een éénrichtingsfietspad, maar tegenovergesteld van wat gebruikelijk is. (Wat mij betreft had men deze oversteek weggelaten.) https://www.google.nl/maps/@51.370994,6 ... My9DTQ!2e0
Maar wat is er dan niet correct aan uitgevoerd? Het is een oversteek in twee richtingen waar de fietser voorrang moet verlenen. Eentje die je op vele plaatsen buiten de bebouwde kom precies zo tegenkomt.
Dat het aan de ene kant een tweerichtingsoversteek is en aan de andere kant een eenrichtings is omdat aan de ene kant een tweerichtings en aan de andere kant een eenrichtings en er wordt niet verwacht dat je daar de andere richting oversteekt. Is ook onlogisch omdat je dan teurgrijdt naar waar je vandaan kwam.