Woutert schreef:Met het Ems-Jade-Kanaal win je de inderdaad de oorlog niet: zelfs het kleinst gangbare binnenvaartschip is nog te groot voor het kanaal. Echter, de Weser is wel grootscheeps vaarwater. Via die rivier en het Küstenkanal kan richting het Rijnbekken en Oost-Duitsland gevaren worden. Het jammere is wel, dat de bruggen op dat kanaal te laag zijn en de schutlengte in de sluizen net niet groot genoeg is voor klasse Va schepen.
Het Ems-Jade-Kanaal is idd niet over zijn gehele lengte door de huidige kleinste maar binnenschip te gebruiken. Helaas, moet ik zeggen, want om JadeWeserPort goed te ontsluiten zou dit van redelijk belang zijn. Ik zeg redelijk, want het kanaal loopt van Wilhemshaven via Aurich naar Emden. Vanaf daar is het wel makkelijk oversteken naar NL, maar om daar vandaan het Duitse achterland te bedien is een enorme omweg.
Beter zou het zijn binnenschepen toe te staan via de Weser en de Jadebusum daar naar toe te laten varen. Dit traject valt nu buiten het bereik van de binnenvaart. Waarbij ik dan gelijk dien te vermelden, dat dit traject ook geen pretje is als het ook maar een beetje waait. De golven komen direct van zee en dan is het binnen lopen van Bremerhaven al niet echt leuk meer.
De stelling dat het Küstenkanaal en de Weser te laag zijn is flauwe kul, als ik zo vrij mag zijn. En er bestaan ook kleinere schepen dan Klasse Va.

Hoe dacht je anders, dat de zeehavens Bremerhaven, Bremen en Oldenburg (ja echt, het is een zeehaven!

) het achterland bereiken?
Juist, via het Küstenkanaal en de Weser.
Grootst toegestane schip vanaf boven genoemde havens naar NL en het Dortmund-Ems-Kanaal: 100 x 9,50 x 2,50. Hoogte: 4,50 gegarandeerd, 5 meter in de praktijk. Dortmund-Ems-Kanaal heeft nog enkele lage bruggen van 4,50.
Grootst toegestaan via de Weser naar het Mittellandkanaal: 85 x 9,50 x 2,70. Hoogte: afhankelijk van de waterstand op de Weser, ik meen gegarandeerd 4,25. Over het algemeen 5 meter in de praktijk.
En daar kunnen we het prima mee doen.

En we hebben niet bepaald te kampen met capaciteitsproblemen, dus de schepen hoeven echt niet groter te worden aan deze kant van Duitsland.
Bovendien loopt het ook niet storm op het Küstenkanaal, dus een uitbouw hoeven we voorlopig ook niet te verwachten.
Kortom, JadeWeserPort kun je gerust bestempelen als "Prestige object". Bremerhaven is prima in staat om de containerschepen te bedienen EN heeft een redelijk fatsoenlijke verbinding met het achterland via het water.
Maar laten we wel zijn, de zeehavens in het Ems-Weser gebied stellen niet veel voor. Bremen ligt nagenoeg op zijn gat, Bremerhaven gebeurt nog wel het nodige, Emden stelt niet echt veel meer voor, behalve voor de auto-export dankzij de daar gelegen Volkswagen-fabriek. Verder is het nagenoeg allemaal vergane glorie.
Het enige interessante wat Wilhelmshaven logistiek te bieden heeft is het diepzee oliesteiger met pijpleiding tot aan het Ruhrgebied.
En daar achter zien we dan de omstreden JadeWeserPort.
Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.