[A009] Badhoevedorp - Alkmaar
Moderator: Moderatoren
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar
Vandaag melden regionale dagbladen dat tijdens de vierweekse afsluiting van de Wijkertunnel deze zomer de opritten bij de A22 richting de Velsertunnel afgesloten zijn om de doorstroming op de A22 zo weinig mogelijk te belemmeren. Aan de zuidkant betreft dit dus de verbindingen van de A208 en de N202 richting de Velsertunnel, aan de noordkant de verbindingen vanaf de N197 naar de Velsertunnel. De andere kant op kan men wel invoegen op de snelweg. Dat betekent dat iemand die vanuit bijvoorbeeld IJmuiden komt en naar Beverwijk wil eerst de A22 en A9 op moet richting zuiden en dan 10 kilometer verderop bij het Rottepolderplein moet keren om dan hetzelfde stuk weer terug te gaan rijden. Niet raar dat bewoners en vooral ook het bedrijfsleven in de IJmond niet echt blij zijn met dit besluit.
-
evos
- verkeersader
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
verfmeer95
- expressweg
boe! schreef: vr 06 mar 2026, 16:57 Afgelopen week heeft Rijkswaterstaat in een brief aan de Gemeente Velsen aangegeven dat de Sluizenroute niet meer opengaat voor gemotoriseerd verkeer.
https://velsen.raadsinformatie.nl/docum ... erstaat%22
-
Robonus
- autoweg
Ik vermoed dat er gekeken is naar de 2 opties; ófwel de gehele kop van NH staat stil met impact voor honderduizenden. Of een lokaal probleem creëren wat een zure appel is voor de directe omgeving maar iets meer lucht geeft aan velen. Beetje kiezen voor the greater good
- TOEVOEGING
-
Ik zie nu ook dit artikel, al kan ik het niet lezen ivm paywall
https://www.noordhollandsdagblad.nl/reg ... 65010.html
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Verder gaat het artikel vooral over de consequenties voor bewoners en bedrijven uit de regio en uiteraard dat de gemeentes hun zorgen hebben en hebben geprotesteerd tegen het plan.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Mijn indruk was van het weekend dat het wel meeviel. Maar ik denk dat veel mensen hun reis hebben vermeden, voor die 4 weken in de zomervakantie is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat het wel op dezelfde manier wordt uitgevoerd als in het weekend van 1 - 4 mei.
Ander nieuws: Volgende week begint de ellende tussen Uitgeest en Alkmaar. Er wordt veel verkeershinder verwacht.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/359641/a ... r-verwacht
Ander nieuws: Volgende week begint de ellende tussen Uitgeest en Alkmaar. Er wordt veel verkeershinder verwacht.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/359641/a ... r-verwacht
-
sanderl
- autoweg
Er staan al 'krijtstreepjes' op de rijbaan waar de gele strepen moeten komen. Het wordt erg smal. Ik ben erg benieuwd of we meer dan een maand lang een gridlock krijgen in Noord-Holland of dat het 'A7-stijl' meevalt.
-
Robonus
- autoweg
Zal er vanaf hangen hoeveel mensen hun plannen aanpassen. Bij de A7 hebben een hoop mensen (voor wie dat een optie was) hun plannen aangepast door thuis te werken, OV te pakken etc. Dat scheelt dan wel.
Ik lees op de socials nu alweer zoveel mensen over het advies: "werk thuis of reis met het OV als dat mogelijk is"
jA mAaR IK bEn TimMeRmAn, kAn MoEilIJk ThUiS dE BoEL VeRBouWun.
Dan denk ik ja gap, als iedereen die thuis kán werk dat ook doet scheelt dat voor jóu weer file...
Ik vraag me overigens af wat meer overlast gaat geven, het stuk Alkmaar-Uitgeest of de Wijkertunnel dicht komende zomer. Snap wel dat je die werkzaamheden niet allebei in de zomervakantie kan uitvoeren.
Ik lees op de socials nu alweer zoveel mensen over het advies: "werk thuis of reis met het OV als dat mogelijk is"
jA mAaR IK bEn TimMeRmAn, kAn MoEilIJk ThUiS dE BoEL VeRBouWun.
Dan denk ik ja gap, als iedereen die thuis kán werk dat ook doet scheelt dat voor jóu weer file...
Ik vraag me overigens af wat meer overlast gaat geven, het stuk Alkmaar-Uitgeest of de Wijkertunnel dicht komende zomer. Snap wel dat je die werkzaamheden niet allebei in de zomervakantie kan uitvoeren.
-
sanderl
- autoweg
Gaan ze dan trouwens de opritten vanuit Beverwijk en N208 naar de Velsertunnel afsluiten om 2x2 voor doorgaand verkeer te kunnen creëren?
-
Robonus
- autoweg
Yep, meer info hier:
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... jkertunnel

https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... jkertunnel
Omleiding door dichte oprit noordzijde Velsertunnel
Verkeer uit Velsen-Noord en Beverwijk kan geen gebruik maken van de oprit vanaf de N197 richting A22 Haarlem. Verkeer kan via de N197 wel de A22 op richting Alkmaar om vervolgens te keren bij Heemskerk.
Omleiding door dichte opritten zuidzijde Velsertunnel
Verkeer uit omgeving IJmuiden kan geen gebruik maken van de oprit van de N202 en A208 op de A22 richting Alkmaar. Verkeer kan wel de A22 op richting Haarlem om vervolgens te keren bij knooppunt Rottepolderplein. Verkeer dat gebruik maakt van de N208 richting de A22 bij IJmuiden wordt geadviseerd via de N200 naar knooppunt Rottepolderplein te rijden en daar de A22 te nemen richting Alkmaar.

-
mvalkenburg
- autoweg
Ik had precies pech met de "maximale" omleiding. Ik hoef normaal gesproken nooit in die hoek te zijn maar we kwamen nu aan in IJmuiden en moesten richting Alkmaar, dus keren bij Rottepolderplein. Dat ging op de heenweg nog wel, maar op de terugweg zag ik al dat het substantieel drukker werd. In de loop van de (zater)dag stond er volgens Google Maps wel de hele tijd file maar leek inderdaad niet tot enorme vertragingen te leiden. Maar ik verwacht dat dat op werkdagen, ondanks het feit dat het in de zomervakantie is, toch wel tot vertragingen gaat leiden.mavas schreef: vr 08 mei 2026, 11:37 Mijn indruk was van het weekend dat het wel meeviel. Maar ik denk dat veel mensen hun reis hebben vermeden, voor die 4 weken in de zomervakantie is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat het wel op dezelfde manier wordt uitgevoerd als in het weekend van 1 - 4 mei.
Voor het Alkmaar-Uitgeest gedeelte houd ik wel mijn hart vast. De hier al genoemde krijtstreepjes doen een Duitse Baustelle vermoeden
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Er moet 2x2 met 70 km/h op geperst worden, dus dat wordt smal.
2 stroken 1 kant op, en 1 strook de andere kant op wil je ook niet, dus dan krijg je dit.
2 stroken 1 kant op, en 1 strook de andere kant op wil je ook niet, dus dan krijg je dit.
Bij de A7 duurde het 9 maanden, dus daar moesten mensen wel hun gedrag aanpassen. Ik heb het idee dat mensen er hier met de A9 wel voor een maand doorheen kunnen bijten en er dus weinig mensen naar alternatieven gaan zoeken.Robonus schreef: vr 08 mei 2026, 13:29 Zal er vanaf hangen hoeveel mensen hun plannen aanpassen. Bij de A7 hebben een hoop mensen (voor wie dat een optie was) hun plannen aangepast door thuis te werken, OV te pakken etc. Dat scheelt dan wel.
-
Kaaiman
- Secretaris
Waarom gooien ze die calamiteitenbogen in KP Beverwijk en KP Velsen niet open voor het omrijdend verkeer? Scheelt weer drukte op KP Rottepolderplein en aansluiting Heemskerk. 
En een boog van de A208 naar de A22-zuid in KP IJmuiden zou ook niet gek zijn.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
ThatPCDude
- woonerf
We hebben vorig jaar natuurlijk al gezien met de A4 dat smalle rijstroken en een vmax van 70 totáál geen problemen geven. Het zal vast ook geen ongevallenmagneet zijn door de gemiddelde rijkwaliteit van o.a. meneer Baard en zijn opgevoerde Golfje, of Mercedes...
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Je kunt ze wel opengooien, maar er zal amper verkeer gebruik van maken.Kaaiman schreef: vr 08 mei 2026, 16:52 Waarom gooien ze die calamiteitenbogen in KP Beverwijk en KP Velsen niet open voor het omrijdend verkeer? Scheelt weer drukte op KP Rottepolderplein en aansluiting Heemskerk.
De boog bij KP Beverwijk werkt alleen voor verkeer vanaf Beverwijk (A22) naar Beverwijk-Oost (A9), omdat daarna de gesloten Wijkertunnel al ligt. Veel verkeer tussen Beverwijk en Beverwijk-Oost zal er niet zijn en verkeer wat er is, zal in de meeste gevallen binnendoor gaan.
De boog bij KP Velsen zal helemaal niet gebruikt (kunnen) worden, omdat stroomopwaarts direct de Wijkertunnel ligt en die is dus afgesloten.
-
Kaaiman
- Secretaris
Ah, ik had even de essentiële informatie gemist dat de Wijkertunnel dicht is. 
🇳🇱🇪🇺
-
sanderl
- autoweg
De versmalling richting noorden staat nu voor het grootste deel. De afslag Akersloot blijft open richting noorden. Wel jammer dat de afstreping eigenlijk net een portaal te vroeg begint; de afstreping begint net voor de uitvoeger richting Uitgeest. Het daadwerkelijke kruis staat er wel pas naast de uitvoeger maar ik denk toch dat dit helaas wel erg capaciteitsbeperkend is en een extra flessenhals geeft. Anders ga je namelijk van 3 stroken naar 2 rechtdoor en 1 afslaand en nu is het voor het gevoel toch meer eerst van 3 naar 2 en daarna de uitvoeger er pas af.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
De doorsteek van de rechter rijbaan naar de linker rijbaan is toch pas ten zuiden van de aansluiting 10? Dus dan zul je daar vanaf maandag verkeer zien rijden in zuidelijke richting. Dan snap ik wel dat daar richting noorden al een versmalling van 3 naar 2 rijstroken zit.